Permalänk

Utöka virtuell växlingsfil?

Hej, skriver här för att jag inte hittade ngt bättre forum, det är ju ändå relaterat till mitt ramminne.

Jag har den senaste tiden fått meddelanden i verktygsfältet om att det virtuella minnet är för lågt, ändå har jag 2gig ram. Undrar hur man kan utöka den virtuella växlingsfilen?

Verkar också som om mina spel inte får tillräckligt med ramminne, dom kraschar nämligen efter ett tag.

Tacksam för hjälp!

Permalänk

Re: Utöka virtuell växlingsfil?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nukezone1
Hej, skriver här för att jag inte hittade ngt bättre forum, det är ju ändå relaterat till mitt ramminne.

Jag har den senaste tiden fått meddelanden i verktygsfältet om att det virtuella minnet är för lågt, ändå har jag 2gig ram. Undrar hur man kan utöka den virtuella växlingsfilen?

Verkar också som om mina spel inte får tillräckligt med ramminne, dom kraschar nämligen efter ett tag.

Tacksam för hjälp!

Det är swap-filen på hårddisken (pagefile) som är för liten.
När inte RAM-minnet räcker till så måste datorn låna hårddiskutrymme för att använda som internminne (vilket är långsammare än om du enbart skulle använt RAM, men datorn kraschar i alla fall inte).

I XP så ligger inställningen under Kontrollpanelen System>Avancerat>Prestanda(Inställningar)>Avancerat>Virtuellt Minne(Ändra)

I alla fall om du kör i klassiskt läge.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Tack så mycket för hjälpen.
Jag ställde in så att den ursprungliga storleken skulle vara 4092, för det var det som den maximala redan var på.
Hoppas spelen inte kraschar nu