Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Naboo
Registrerad
Okt 2003

Tips inför uppgradering?

Tjena! Jag tänkte uppgradera min gamla dator här hemma så jag sitter nu och planerar på vilka komponenter jag ska köpa. Jag har gjort en del uppgraderingar och installationer åt andra förut, men nu är det dags att också min dator får lite nya krafter. Jag tänkte köpa nytt moderkort, processor och minnen samt hårddisk. Där tillkommer också Windows Vista. Så jag tänkte höra efter lite vad som är aktuellt och bra just nu. Jag ska först försöka gallra ut vad jag inte behöver.

Moderkort
Datorn används mest som arbetsredskap eller arbetsstation, inget spelande pågår alltså på den datorn. Av den anledningen har jag inget behov av dubbla grafikkort och liknande (SLI eller Crossfire) funktioner för spelentusiaster. Så de krav jag har på moderkortet är att det har minst fyra DIMM platser för minnesmoduler, både gamla PCI och nya PCI Express kortplatser, stöd för processor med minst fyra kärnor (kanske upp till två, kanske, fyra kärnor känns som det framtidssäkra valet), att det har stöd för gamla ATA133 gränssnittet (inte mindre än 133). Det är ungefär de krav jag har. Vilken processor jag ska välja har jag inte bestämt mig riktigt ännu, om det blir AMD eller Intel vet jag inte. Det ska i alla fall vara en som har minst två kärnor.

Moderkort - Val av fabrikat
Men om jag väljer Intel, vilket märke av moderkort ska man titta på då? Är det fortfarande Asus som är bästa valet för en Intel processor? Asus har ju historiskt sett alltid haft ett mycket nära samarbete med Intel så att de alltid har haft utomordentliga moderkort för deras processorer. Tvärt om var det för Microstar (MSI), deras starka sida var moderkort för AMD processorer. Håller det här fortfarande? Är det fortfarande så att MSI är bästa valet för AMD och Asus för Intel?

ASrock som är ett dotterbolag till Asus är så vitt jag vet fokuserade på budketmarknaden. Men de har tagit fram en del väldigt intressanta och innovativa moderkort under sin tid. Men jag tror inte att det är något för mig. Abit är sedan inriktat på entusiastmarknaden och har ett bra rykte inom överklockningskretsar. Men jag tror inte att jag kommer att överklocka datorn något alls, så det är inte så aktuellt för mig. Gigabyte moderkort har jag ingen som helst erfarenhet av, någon som kan säga ett ord om Gigabyte?

Minnen
Minnena ska vara DDR2 på minst 800Mhz och jag vill ha minst 2024MB. Det kan vara två stycken 1024MB moduler eller en på 2024MB. Den senare varianten kan vara mer aktuell beroende på hur mycket som stöds av operativsystemet. Om operativsystemet stödjer det så skulle jag vilja kunna installera 8GB (8192MB). Vilket är den ledande fabrikatet på minnen just nu? Kan det vara Kingston? Jag brukade köra mycket med Corsair och TwinMOS förut.

Hårddisk
En ny SATA hårddisk på minst 320GB ska jag också köpa.

Operativsystemet
I och med att jag köper nya delar så tänker jag också köpa Windows Vista. Frågan är om jag ska välja 32 eller 64 bit. Hur mycket minne kan man installera i Vista 64-bit respektive 32-bit? Är det stor prestandaskillnad mellan att köra 32-bit program under Vista 32-bit jämfört med att köra 32-bit program under Vista 64-bit? Jag tänkte köpa en OEM licens, hur installeras en sån, vad innebär det att den låser sig till datorn (moderkortet)?

Sammanfattning
Moderkort
4 DIMM platser, 4 kärnor CPU, PCI vanlig & PCI Express, minst ATA133

Processor
Två kärnor (Intel eller AMD)

Minnen
Minst 800MHz DDR2, minst 2024MB (2x1024 eller 1x2024).

Hårddisk
SATA på minst 320GB.

Det är tänkt att hela kalaset ska kosta 5000 - 6000 kronor. Så vilka komponenter hade ni själva ha valt? Är det någon som känner för att göra en inköpslista som ett exempel? Jag tänkte beställa allt antingen från Komplett eller Dustin Home, så använd er helst av de webbsidorna. Om ni är kund på Komplett så kan ni också använda funktionen "dela inköpslista" när ni är inloggade och dela ut direktlänken så att alla kan se den.

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vännäs
Registrerad
Jul 2002

Vista 64bit för mer än 3gb ram.
Vista64 ska funka mycket bra.
OEM låses till moderkortet.

Jag skulle rekomendera Vista 64 med minst 4gb ram.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=335239
4gb ram. 2x2gb
Du kan då köpa ett moderkort som passar dig utan besvär med hur mycket ram som behövs.
Vista kräver ram. När du har mer ram optimerar Vista dina användarvanor och datorn blir snabbare då dina program ligger förladdade i cacheminnet.

Tex: ett system med,
Intel 2140 dualcore ca 625kr e2140
Moderkort tex Abit ip35e kostar runt 845 kr abit 35-e
4gb ram 1450krhttp://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=335239
Vista Business 64bit oem 1400kr.vista 64
HD 500gb WD 16mb ram. 925kr http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331024

5400kr eller så. På komplett
Du behöver inte mer än en E2140 dual core för hemarbete.
Moderkortet kör jag samma märke bara en annan version funkar bra.
4gb ram, Vista älskar ram, 4gb minimum anser jag.
WD caviar 500gb HD är stor, snabb och bra.

När du sedan vill ha 4gb till eller kanske 2gb så kan du köpa till det och det ryms.
Du kan lätt klocka E2140 till 2.4ghz eller liknande med stockkylaren.
Min syster har en E2140 som jag körde upp till 2ghz och hon kör med silent på kylaren.
ca 1000varv.

Edit: ram finns dock inte i lager tills den 4 dec.
Pixmania har dem men kostar dock 2100kr.

Träna bort dyslexin. Asus Z87-A 4.5ghz 1.28v 4670k - sapphire Nitro 390 - 120HZ Acer XG270HU 1440p 144hz - Samsung 850Pro 256gb ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - Dadder/steelS 6g - 8gb Kingston Hyper blu 1600mhz - atcs 840 - Vattenkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Naboo
Registrerad
Okt 2003

Att OEM licensen låses till moderkortet, är det bara för att man inte ska kunna installera den på annan dator? Man kan väl fortfarande installera XP på datorn efteråt om man inte skulle vara nöjd med Vista? Och lika så kan man uppgradera Windows eventuellt i framtiden? Men om man köper nytt moderkort så kan man inte installera den på det nya kortet om jag har förstått det rätt?

Jag hade tänkt köpa Home Premium licens, finns det något skäl att inte välja den? Finns det någon speciell anledning till varför man ska välja Busniess versionen? Om jag köper Home Premium och inte är nöjd med den så kan jag väl uppgradera den till Ultimate t.ex. till ett lägre pris? Jag har för mig att det görs enligt något man kallar Windows Anytime Upgrade. För det är ju orimligt om man ska behöva betala fullt uppgraderingspris som om man uppgraderar från XP.

Okej, arbetsminnet får bli 2024MB på en modul så att jag kan få plats med ännu mer senare om det skulle behövas. Vad är ett rimligt pris på moderkortet om man inte har några planer på att använda datorn till tunga datorspel (SLI etc.) eller att överklocka, vad tycker ni?... Abit IP35e både ser bra ut och har de funktioner jag efterfrågar (har till och med PATA133) och det kostar inte mer än 845 kr. Processorn är däremot lite för snål tycker jag, jag kommer nog välja lite saftigare processor. Att datorn är en arbetsmaskin betyder inte att jag ska jobba med avancerade kalkyler i Excel eller ordbehandling. Jag kommer att använda datorn till en hel del arbete i Photoshop, diverse musikprogram och en del 3D grafik. Grafikkort har jag redan, men hårddisken får nog bli 500GB istället för 320GB. Jag gör en hel del musikinspelningar så diskutrymmet blir aldrig för lite.

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111