DDR3 och DDR2 minnen på ett moderkort?

Permalänk

DDR3 och DDR2 minnen på ett moderkort?

Jag läste i denna tråd att det är möjligt att använda både DDR2 och de kommande DDR3 minnen på vissa moderkort. Gigabyte GA-P35C-DS3R verkar vara ett av dem. Det låter som ett bra alternativ om man vill vara framtidssäker. Men det kortet verkar vara ett specialfall sägs det eftersom det har separata DIMM platser för DDR2 respektive DDR3 (har totalt 6 DIMM platser). Så det Gigabyte kortet är en slags hybrid mellan de två typerna avminnen.

Men om jag köper ett moderkort som har bara DDR3 stöd enligt specifikationen. Kan jag installera DDR2 i den i dagsläget?

Om jag bestämmer mig för att köpa det där Ggabyte hybridkortet idag och två stycken DDR2 minnen. Kan jag senare köpa DDR3 minnen och blanda med de andra??

Rent generellt vad är poängen med DDR3, förutom att det är nytt och kostar mer pengar?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Det är skilda socklar för DDR2 resp DDR3. Chipset stödjer båda minnestyperna men du kan bara använda en minnestyp åt gången.
Eftersom det normalt sett är 2 socklar för DDR3 och 4 socklar för DDR2 så har tillverkarna tänkt ut att kunden gärna vill köra DDR3, men köper bara 2x512MB eftersom det är så dyrt. Datorn blir givetvis segare än kall sirap och du är brännd på DDR3, men kan byta till prisvärda DDR2-minnen, och senare utöka minnet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Hur snabbt är DDR3 jämfört med DDR2? Är det värt priset?

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Nej, det är det inte. Ännu

Permalänk
Medlem

Standard DDR3 med nästan överkomligt pris (<=1200:- per GB) är inte snabbare än DDR2. DDR3 högprestandaminnen till snuskigt högt pris (>2000:- per GB) är lite snabbare än DDR2.

Står valet mellan
8GB (4x2GB) OCZ Gold GX XTC DDR2 PC6400/800MHz för 1930:-
2GB (2x1GB) OCZ Gold XTC DDR3 PC8500/1066MHz CL7 för 3220:-
så bör DDR2 vara det självklara valet för alla.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara