Blu-ray är mycket populärare än HD-DVD

Permalänk
Melding Plague

Blu-ray är mycket populärare än HD-DVD

Blu-ray Disc Association uppger att de sålt en miljon Blu-ray-filmer i år. Detta står för 73 procent av alla HD-filmer som sålts i Europa det senaste året.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar faktiskt extern Lagrigsenhet före alla Skivor. Blank röst från mig.

Ni borde ha lagt till neutral eller annat i omrösningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Jag föredrar faktiskt extern Lagrigsenhet före alla Skivor. Blank röst från mig.

Ni borde ha lagt till neutral eller annat i omrösningen.

Jag föredrar en intern hårddisk före extern. Jag rösta på blu-ray.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Avstängd

Samma här, kör mycket via hårddisk. Men nu har både Lite-On och LG släppt kombospelare till datorn för inte alls mycket pengar, under $300, så snart är nog hela problemet ett minne blott

Permalänk
Medlem

Personligen föredrar jag DVD till priserna lagt sig...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Jag föredrar nog blu-ray.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

Jag tror Damodred och str8forthakilla har fått det fel för sig. Det handlar inte om blu-ray vs hd-dvd som lagringsformat utan som distrubuering av t.ex filmer. Ni går väl inte och köper en ny hårddisk med en film i?

ps. snackar inte om nerladdning av filmer.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem

men framtiden är kanske ett flashminne med film

men sen så rymmer blueray jäkligt mkt

så den som rymmer mest vinner ju såklart

Permalänk

blu-ray ftw!

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Inget. Har varken en Bluray spelare eller en HD-DVD spelare.

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Medlem

Jag föredrar BlyRay.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
men framtiden är kanske ett flashminne med film

men sen så rymmer blueray jäkligt mkt

så den som rymmer mest vinner ju såklart

Det är väll inte alls självklart ?

Reptålighet
Hur billigt och lätt det är att göra skivor
Spelarens kostnad
Marknadsföring
Tillgänglighet

Skulle vara intressant o se hur motsvarande siffror ser ut i usa

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem

Hoppas nästan att Blu-Ray tar hem detta snabbt. Inte för att de är de överlägset bästa formatet utan att man slipper detta formatkrig. Man vågar inte köpa nån blu-ray/hd-dvd läsare pga rädslan att den ska vara värdelös dagen efter.

Permalänk
Medlem

Hd-dvd "gruppen" har tagit fram en hd-dvd med 51gb lagringsutrymme läste jag här om dagen som ska vara kompatibel med dagens hd-dvd spelare! Bådar ju gott för hd-dvd. Men som många här i tråden säger: Håller på blu-ray. Jag har absolut inget mot hd-dvd formatet i sig. Tror det kommer ta över den optiska lagrings biten hos datorer (istället för dvd och cd som man bränner idag) pga av priset. Men när blu-ray gruppen inom en "snar" framtid får ut filmer på 6 lager diskarna (200gb) så tror jag blu-ray kommer dominera stort. Problemet med dom diskarna är att dom inte fungerar i dagens maskiner. Men hur många har idag kvar sin första dvdspelare? (när dvd formatet var relativt nytt för konsumenter)

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_swede
Skulle vara intressant o se hur motsvarande siffror ser ut i usa

Från nyheten...

"Även i USA säljer Blu-Ray bättre. Enligt Home Media Research såldes dubbelt så många Blu-Ray-filmer än HD-DVD-filmer under årets första nio månader."

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på HD-DVD i framtiden, Blue-ray förknippar Jag med Sony så det blir bojkott.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

Lär ju ändras nu när dom sålt tiotusentals HD-DVD-spelare på några veckor bara, HD-DVD är helt klart det bästa valet när spelarna redan kostar under 200 dollar. Är ju inte långt kvar tills det är lika billigt som dvd.

Finns liksom ingen anledning att köra BD när allt man behöver ryms på HD-DVD, för datalagring är en hårddisk det bättre valet, får ju flera TB extern hårddisk för priset av en BD-brännare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Jag föredrar faktiskt extern Lagrigsenhet före alla Skivor. Blank röst från mig.

Ni borde ha lagt till neutral eller annat i omrösningen.

Det vore iof nice med Spelare som kunde spela upp från höghastigthets usb(el liknande). Alltså att man köpte ett usbminne där EN film finns(den ska vara låst till den) och att den spelades upp på Spelaren. Inga repor, tålig som få, och så ska man bara få ner priset lite på dem så borde ju det vara bäst. Stora Flash-minnen iof, men ändå. förstå mig!

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Avstängd

Gwingis: Hmm ja iofs. Jag utgår dock från att jag kan se alla filmer, oavsett format, så jag känner inte att det påverkar mig nämnvärt. Speciellt som de nämda enheterna som läser båda formaten kostar så lite. Men om jag måste välja så får det nog bli... jag vet faktiskt inte.

Blurays fördelar:

Högre överföringsmöjlighet: 54Mbit mot 36,55Mbit
Större lagringsuttrymme

HD-DVDs fördelar:

Verkar kunna utvecklas mer. Redan nu finns det trippellager som ger 51gb lagring och jag har hört talas om det fjärde lagret vara på gång.

Dock anser jag att nuvarande format endast är ett steg på vägen. 1080p är inte den slutgiltiga upplösningen utan det borde vara något i stil med 1600p eller något sådant och då kanske det krävs nya format ändå.

Edit: noterade att Sony visat upp blu-ray skivor med kapaciteter om 100gb och 200gb...

Permalänk
Avstängd

Jo lite fler alternativ hade varit bra.

Själv har man inte ens en "vanlig tv" så då är inte blu-ray eller hd-dvd något intressant givetvis. HDTV är ju en förutsättning för att kunna dra nytta av det.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 925
Hd-dvd "gruppen" har tagit fram en hd-dvd med 51gb lagringsutrymme läste jag här om dagen som ska vara kompatibel med dagens hd-dvd spelare! Bådar ju gott för hd-dvd.

ja men vad säger det om argumentet som HDDVD-folket yttrat oftast i försvar för sitt mediaval på detta forum, "det räcker med 30GB för både bra kvalitet och extramaterial" nå, tydligen inte antar jag..

Citat:

Även i USA säljer Blu-ray bättre. Enligt Home Media Research såldes dubbelt så många Blu-ray-filmer än HD-DVD-filmer under årets första nio månader.

lustigt, jag hade för mig att det gick bättre för BluRay utanför USA. men detta säger ju att HDDVD tappat ännu mer där. var ju bara nån månad sen, så stämmer detta verkligen..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Dock anser jag att nuvarande format endast är ett steg på vägen. 1080p är inte den slutgiltiga upplösningen utan det borde vara något i stil med 1600p eller något sådant och då kanske det krävs nya format ändå.

Edit: noterade att Sony visat upp blu-ray skivor med kapaciteter om 100gb och 200gb... [/B]

Frågan är bara när man kommer behöva den upplösingen, 1080p är ju redan för mycket om man ska se på film enligt mig. Visst kan ju vara bra om man har en 50-100" tv som man ska sitta väldigt väldigt nära. Men sitter man långt ifrån lär det ju inte behövas, eller?

Fast så är det väl alltid, man blir ju mer och mer kräsen och vill alltid ha det bästa Så det lär ju komma mycket fetare upplösingar på TV-apparater.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Röstar på HD-DVD, eftersom det tekniskt sett är det bättre formatet. Bluray använder fortfarande gamla MPEG-2 som används idag i DVD medans HD-DVD använder VC-1, men det finns även andra tekniska fördelar. Dessutom är HD-DVD billigare att tillverka.

Sedan har ju Sony lyckats så bra tidigare med sin Beta, Mini Disc, DAT kassett och UMD.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem

Räknas blu-ray filmer som folk fått med sina playstation 3 in i de här beräkningarna?

för det finns ju erbjudanden där folk får 10+ blu-ray filmer med.

Permalänk
Medlem

HD DVD är billigare och kan lagra mer data 51GB mot 50GB.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Dubbel post, sorry...

Visa signatur

<<<<OOo -__- | -__- oOO>>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CazeW
Röstar på HD-DVD, eftersom det tekniskt sett är det bättre formatet. Bluray använder fortfarande gamla MPEG-2 som används idag i DVD medans HD-DVD använder VC-1, men det finns även andra tekniska fördelar. Dessutom är HD-DVD billigare att tillverka.

Fel. Blue-rayspelare har MPEG-2 stöd, men Blue-ray filmer använder H.264.

Ska även lägga till att det exprimenteras med en 10-lagrad Blue-ray skiva som ska kunna lagra 250GB.

Visa signatur

<<<<OOo -__- | -__- oOO>>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sertion
Fel. Blue-rayspelare har MPEG-2 stöd, men Blue-ray filmer använder H.264.

Ska även lägga till att det exprimenteras med en 10-lagrad Blue-ray skiva som ska kunna lagra 250GB.

Du har både rätt och fel. Bluray stödjer nuförtiden MPEG-2, H264 och VC-1 men tidigare bara MPEG-2. Även fast den nu stödjer dessa 3 codecs, använder många nya filmer fortfarande MPEG-2.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem

blu-ray är väl mer intresant för datorer i fråga i dagsläget. jagk an då inte hitta nån hd-dvd läsare eller ännu mindre en bärnnare. sist jag kolalde dustin hade dom läsare för omkring 2.5K och brännare för ca 5K och med en HTPC är det klart mer intresant av flera orsaker både kunna köra upp köpt film men även kör sånt man bränt å då menar jag nödvändigtvis inte olagliga saker utan man kan ju facktiskt lagra egen film med hög kvalite å många timamr från semestern på en blu-ray skiva på valfritt vis precis som man kan på villket annat optiskjt media som helst. Tror HD-DVD får det svårt om dom inte ser till å få ut prisvärda brännare och läsare till datorer.

Man vill ju gärna ha en komptabilitet mellan datorer och stationära enheter vad det gäller fysiska mediat.

jag personligen har iget. Har funderat på en läsare allternativt bränare för HTPC:n då en bluray men jagh ar även en xbox å en HD-DVD kostar ca 1600Kr till en sådan. Så ja vet e fan. Väntar nog till kombo brännare/läsare kommer som tar allt.

Dock föredrar jag personligen hårdiskar före optiskt media. Och jag anser att media industrin främst film men även musik bransen måste börja göra saker tillgängluigt via nätet i en eller annan form så man sjäv kan välja sätt man vill handa sin digitala underhålnning på. jag personligen vill hellre betala för å få tanka hem en HD kopia av en film å lagar på en filserver så jag kan streama det över nätverket mot min HTPC tex när jag känner för det å inte behöva beställa efter eller åka in te stan å jaga nån film som kanske är slut eller inte kommer tas in i lager.

Permalänk
Avstängd

Fast allt sånt ligger fortfarande i framtiden. Det krävs, som några påpekat, att man har en bildvisare i minst 1080p och åtminstone 50-70" för att det ens ska löna sig. Men jag minns när dvd-filmer var nya och ungefär lika heta som hd-snacket är nu, och kvaliteten på filmerna var inte något vidare. Gissningsvis är det samma sak nu. Det svåraste för tillfället är, enligt mig, inte vilket format man ska välja utan att filmskaparna måste sluta välja mellan 1.78 och 2.35 formaten. Det är ingen höjdare att sitta och se på film i 1080p på sin dyra projj och så är det sorgekanter så halva bilden ändå försvinner...

Edit:

Hittade den
komboläsaren från LG
http://www.cdrlabs.com/forum/viewtopic.php?t=23697
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=927751
Hamnar den under 4000kr i Sverige så är den redan då ett kap.