Dell släpper kraftfull arbetsstation

Permalänk
Melding Plague

Dell släpper kraftfull arbetsstation

Tillverkaren Dell har nyligen släppt arbetsstationen Precision T7400 lös. Det är en högpresterande arbetsstation som kommer med ett Nvidia Quadro FX-grafikkort och kan konfigureras med upp till 64 gigabyte minne.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Ja denna skulle ju inte vara helt fel att ha under skrivbordet.

Visa signatur

Intel Core i7 920 - P6T Deluxe V2 - 6gb Corsair Dominator 1600 mhz - XFX Radeon 5870 - Corsair 800D - Corsair H50

Permalänk
Medlem

Då tar jag det värsta.

Njä inget som jag har någon som helst användning för det där:P

Fast skulle jag ha den datorn så skulle jag väl kunna hitta på nåt att använda den till webserver någon?:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Nja, vet inte om jag skulle vilja ha Nvidia-chipset i min workstation. Så mycket problem jag har hört.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Avstängd

jag tar två ^^

ne men seriöst den hade varit en dröm att ha susandes vid skärm,en/arna.
(synd bara att del är så förb***** fula)

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Medlem

FB dimm . usch ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToWy
jag tar två ^^

ne men seriöst den hade varit en dröm att ha susandes vid skärm,en/arna.
(synd bara att del är så förb***** fula)

mjo men det är en arbetsstation och behöver inte plexi med 20kg neon i sig

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av had0c
mjo men det är en arbetsstation och behöver inte plexi med 20kg neon i sig

med snyggare menar jag inte plexi och neon (gillar inte plexi och neon ^^ )

dom kan vara snygga utan det också. ta ett Lian Li PC-B20B som exempel eller PC-V1100B plus II eller varför inte valfritt Lian Li (nästan)

stilrent och snyggt. du förstår mina tankar ^^;

men jag fattar vad du menar och du har rätt

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Medlem

Är det inte lite dåligt att bara stödja 4 hårddiskar?
En arbetsstation kan ju verkligen behöva utrymme och dessutom är det som ligger på hårddiskarna oftare viktigare än på en vanlig dator, så raid 1 lär ju
användas, vilket ytterligare minskar utrymmet.

Citat:

Totalt stödjer datorn fyra hårddiskar där 750 gigabyte är den största modellen som går att välja. Raid-lägen som stöds är 0 och 1 vilket kan väljas till. Datorn använder sig av Intels styrkrets 5400 som tidigare kallats Cranberry Lake.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Är det inte lite dåligt att bara stödja 4 hårddiskar?
En arbetsstation kan ju verkligen behöva utrymme och dessutom är det som ligger på hårddiskarna oftare viktigare än på en vanlig dator, så raid 1 lär ju
användas, vilket ytterligare minskar utrymmet.

Men detta är ju en arbetsstation som säkerligen kommer användas i ett nätverk där det finns tillgång till en skapligt kraftfull och stor server som har massor med lagringsutrymme. Det är ju vad jag tror då.

Permalänk
Medlem

Tycker med att 4st HDs lät litet.. men då kan man ju alltid bygga egna rack med HDs

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Avstängd

"I standardutförande kostar datorn cirka 35 000 kronor. Vill man ha det absolut värsta handlar det nästa om det tiodubbla. "

Låter dyrt. 35840000 är ganska mastigt oavsett hur den är utrustad.

Eller menades kanske att priset skulle tiofaldigas istället för att dubblas tio gånger?

Permalänk
Medlem

På dells hemsida kan man välja att ha minnet i quad channel?! Jag trodde inte att det fanns

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
På dells hemsida kan man välja att ha minnet i quad channel?! Jag trodde inte att det fanns

Har inte intels nyare chipset skilda bussar till varje processor? Kanske därför de kallar det för quad?

Observera att jag inte vet detta utan bara har för mig det och kan ha väldigt och fullständigt fel också...

Permalänk
Medlem

Angående dual-channel/quad-channel: http://www.tomshardware.se/datorer/20071126/parellella_ram_ha...

Hyffsat meningslöst verkar det som.

Visa signatur

Stationär: Intel Core i7 2600K, 16GB DDR3, Gigabyte GF680 OC 2GB SLI
Bärbar: Macbook Air 13", Intel Core i7, 8GB DDR3
HTPC: Intel i3 3220, 4GB DDR3, 120GB SSD

Permalänk

Tar nog hellre en Mac Pro, både snyggare och billigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
"I standardutförande kostar datorn cirka 35 000 kronor. Vill man ha det absolut värsta handlar det nästa om det tiodubbla. "

Låter dyrt. 35840000 är ganska mastigt oavsett hur den är utrustad.

Eller menades kanske att priset skulle tiofaldigas istället för att dubblas tio gånger?

Hur får du 35.000*10 till 35.840.000?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Can0n
Hur får du 35.000*10 till 35.840.000?

35000*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Tar nog hellre en Mac Pro, både snyggare och billigare.

Seriöst, en mac pro kommer väll inte upp i den prestandan? En arbetsstation har ett kriterie, prestanda.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Can0n
Hur får du 35.000*10 till 35.840.000?

Att tiodubbla någonting är inte samma som att ta det gånger 10.
Det du menar är vanlig multiplikation, d.v.s. att man tar någonting 10 gånger. Att tiodubbla någonting är däremot att faktiskt dubbla någonting tio gånger.
Att multiplicera: 10+10+10+10 o.s.v.
Att mångdubbla: 10, 20, 40, 80, 160 o.s.v.

35.000*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2= 35.840.000

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
35000*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2

Seriöst, en mac pro kommer väll inte upp i den prestandan? En arbetsstation har ett kriterie, prestanda.

Uhm, den här dellen är ju en direkt konkurent till mac pro. Enda större skillnaden är väl att dellen tar mera ram.
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/91004...

Permalänk
Medlem

Ser jag fel eller, men har dom verkligen satt in en diskett-station, vad ska man med en sån till...

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exabyte
Ser jag fel eller, men har dom verkligen satt in en diskett-station, vad ska man med en sån till...

Bara spekulerar här, men många gamla prylar och maskiner använder hårdvara som är uråldrig, så vad gör en maffig workstation om du inte kan få ut arbetet du gör i den till maskinerna? Nu lär väl inte så många använda den till sådant, men det ä ju bättre att ha och inte behöva än att behöva och inte ha.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Uhm, den här dellen är ju en direkt konkurent till mac pro. Enda större skillnaden är väl att dellen tar mera ram.
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/91004...

Vad anser du att du får ut mer prestanda för? Är det att dellen tar mer ram eller är det att dellen kan pumpa i betydligt mer kraft i grafiken? Sedan är Macen betydligt dyrare.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Vad anser du att du får ut mer prestanda för? Är det att dellen tar mer ram eller är det att dellen kan pumpa i betydligt mer kraft i grafiken? Sedan är Macen betydligt dyrare.

Svårt att säga om Macen är betydligt dyrare eftersom det inte går konfiguera den på samma sätt som Dellen. Dellen levereras t.ex. med en quadcore-processor som standard, Mac Pron går inte konfiguera med en processor. Förmodligen är Macen prisvärdare i vissa konfigurationer och Dellen i andra.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Inaktiv

Usch o fy. Stilrena chassin ska det vara.

Permalänk
Medlem

När kommer 64 gigabyte minne till användning?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Overkill för msn och wow:)

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Svårt att säga om Macen är betydligt dyrare eftersom det inte går konfiguera den på samma sätt som Dellen. Dellen levereras t.ex. med en quadcore-processor som standard, Mac Pron går inte konfiguera med en processor. Förmodligen är Macen prisvärdare i vissa konfigurationer och Dellen i andra.

Dellen levereras med en quad som standard men det är inga problem att välja två. Varför skulle det vara problem att jämnföra samma konf på macen som på pc'n? Bah, 30000 för mac chassi, inte värt det.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kadafi
När kommer 64 gigabyte minne till användning?

Om man som jag utför ganska stora beräkningar i FEM (Finit Element Metod) så är det väldigt bra. Det möjliggör beräkning på mycket stora modeller utan att använda distribuerat minne eller att swap:a mot hårddisken. Båda dessa varianterna slöarner beräkningingarna extremt.

Dock blir prislappen där efter.....

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]