Permalänk
Medlem

Programmera ett RAM-minne?

Jag har fått tag på ett begagnat RAM-minne men har inte orkat testa om den funkar än, så den ligger bara framme på bordet. Jag satt och tittade på den, och jag började fundera på en sak. Går det att programmera ett ramminne på något sätt så att informationen man skrivit in i den finns kvar?
Eller är det så att den blir helt och hållet raderad när datorn släcks av?

Hoppas det är någon som vet nåt om det här, för min hjärna verkar inte vilja släppa frågan.

Jag vet inte om jag ska skriva det här eller i programmeringsforumet, men är det fel så är det bara att flytta på mig.

Permalänk
Medlem

Den enda information som sparas på ett minne när strömmen stängs av är informationen i SPDn. Det är den lilla krets som innehåller information om minnets specifikation så att moderkorten kan ställa in minneshastigheten korrekt. Det är inte mycket information den rymmer. 256 bytes. Kanske det dubbla om det rör sig om minnen med EPP.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Den enda information som sparas på ett minne när strömmen stängs av är informationen i SPDn. Det är den lilla krets som innehåller information om minnets specifikation så att moderkorten kan ställa in minneshastigheten korrekt. Det är inte mycket information den rymmer. 256 bytes. Kanske det dubbla om det rör sig om minnen med EPP.

Tack för de snabba svaret. Den kan med andra ord inte programmeras på något sätt. Då slipper jag grubbla på det mer. (kvällen är räddad)

Permalänk
Hedersmedlem

Det är faktiskt så att DRAM tappar sin information på väldigt kort tid (minns inte hur liten fraktion av en sekund) om de inte refreshas på nytt. Det är en liten kondensator för varje bit i minnet som måste laddas. Alltså: minnena läses av (biten) och fylls igen (skrivs) om det är en etta där. De behåller inte sitt läge utan att aktivit underhållas.

Så information är definitivt borta och det går inte att göra om dem så att de kommer ihåg något om strömmen bryts.

Kan nämnas att SRAM som man har inne i cacharna på processorn behåller sitt läge så länge strömmen är på. De behöver inte aktivt uppdateras så att säga.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd

Förutom en conding som har minnet kvar när det är laddat.
Älskar att panga condingar He He

Visa signatur

Phenom 2 4 GHZ Graffe 6950 900 / 1375 resten är tiptop. väntar på nästa cpu av AMD.