Vattnets utveckling de senaste 25 åren

Permalänk
Melding Plague

Vattnets utveckling de senaste 25 åren

Genom tiderna har datorspelstillverkare strävat efter realistisk grafik. Något som är svårt att få till bra är realistiskt vatten, och nästan alla nya spel publicerar skärmdumpar på just sin vattengrafik. Nu har ett fotoalbum med vattenskärmdumpar publicerats, med spel från 1982 till nu.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Att det inte har hänt sådär jätte mycket på 25år är lite tråkigt :/.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Avstängd

Minns att jag tyckte att farcry's vatten var underbart, när spelet kom. Jag var lite chockad att det var så verkligt, var van vid hl1 motorn

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Personligen tycker ja nog de har hänt ganska överdrivet mycket senaste 25 åren.. Och på vattenfronten ser de ju ut som de har hänt en hel del senaste 5-8 åren, men riktigt vatten är de ju knappst ^^

Splashdown såg ju riktigt shyst ut hehe, har aldrig hört talas om spelet dock.. Vi får väl acceptera att våra datorer är för klena för snyggare saker

Visa signatur

Bomba.nu

i7 950 @ 4ghz | Asus P6X58D-E | Corsair 6GB 1600MHz XMS3 | Asus GTX 770 OC | 50 TB SSD

Permalänk

vill fortfarande hålla med om att känslan över spelen är det viktigaste än grafiken;)

tycker annars Zelda TOO är något av de bättre vatten jag sett och ändå hållit en högstandad på känslan i spelet som få spel gör idag!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Det här var verkligen roligt att se:) Själv suttit med ett antal av de här spelen och vill minnas att jag tyckte dom flesta hade så himla snygg grafik:) Utvecklingen går onekligen framåt på många plan.

En personlig reflektion är att det är trevligt när specifika områden såsom vatten förskönas men vad jag skulle vilja att energi och tid läggs på är att få ännu mer objekt i miljöer, såväl utomhus som inomhus. Det har blivit bättre på denna punkt men kan fortfarande bli mycket bättre. Antar att det är en avvägning mellan den tid utvecklarna lägger och den press det skulle lägga på dagens gpu:s med för för många detaljer att rendrera....?

Jaja, drömma och önska kan man ju iaf;)

Permalänk
Medlem

HL2 motorns vatten är helt i min smak, enligt mig en klass för sig jämnfört med andra nya spel. Bioshock har jag inte sett förut men det var också snyggt.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

På bilden från aquanox var det väl ändå inget vatten?

Visa signatur

"The devil will find work for idle hands to do."

Permalänk
Medlem

haha, tänkte det handlade om vattenkylning ett tag. det har änna dött ut men det kan ju inte ha med simulerat vatten att göra tycker man. tvärtom borde det hjälpa..

helt realistiskt vatten lär nog dröja, men snyggt vatten är ändå bättre än realistiskt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

nja det 7 år gamla 3dmark01 hade riktigt verklighetstroget vatten som inte skiljer sig märkbart visuellt från ex Crysis.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk

Kom ihåg Expandable när det kom. Om jag minns rätt var det ett av de första spelen som använde sig av bump-mapping. Satt å dreglade över det då iaf.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk

Splashdown har så klart det mest realistiska vattnet tanke på hur gammalt det är. Från 2001:

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Morrowinds vatten ser så ruggigt bra ut alltså!

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Inaktiv

Oh ja. Visste inte att de hade avancerad eshader-effekter redan år 2001! Sedan var
var det ett till spel från 1999 med bump mapping, expendable, wtf!

Tycker nog crysis vatten är det snyggaste idag. Med fft-vågsimulation så ger det oöverträffad realism när man kör med very high/tweaks.

Och att morrowinds vatten är snyggare än oblivions är lite konstigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nutshell
På bilden från aquanox var det väl ändå inget vatten?

Ett spel som aldrig föll mig i smaken och till svar varför du inte ser ngt vatten är för att dom är UNDER vattnet:) (Därmed undrar man ju varför den kom med över huvudtaget)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Oh ja. Visste inte att de hade avancerad eshader-effekter redan år 2001! Sedan var
var det ett till spel från 1999 med bump mapping, expendable, wtf!

Tycker nog crysis vatten är det snyggaste idag. Med fft-vågsimulation så ger det oöverträffad realism när man kör med very high/tweaks.

Och att morrowinds vatten är snyggare än oblivions är lite konstigt.

Ja det är faktiskt riktigt underligt, men man kan inte få allt.

Ett annat spel som har ganska fint vatten är Call of Juarez.
http://www.ixbt.com/video2/images/tech_coj/coj_water_1.jpg
http://194.71.11.70/pub/games/PC/guru3d/generic/r6/04_CoJDX10...

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Inaktiv

Haha, skulle bara vara copy-paste morrowinds vatten in i oblivion! Och koda om lite kanske.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Haha, skulle bara vara copy-paste morrowinds vatten in i oblivion! Och koda om lite kanske.

Ja, det är ju i princip samma motor fast upphottad, så idén är inte dum.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Helt sjukt att de inte hade med Outcast ifrån 1999 som var teknologiskt långt före sin tid.

http://www.shamusyoung.com/twentysidedtale/?p=890

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gatsten
Ett spel som aldrig föll mig i smaken och till svar varför du inte ser ngt vatten är för att dom är UNDER vattnet:) (Därmed undrar man ju varför den kom med över huvudtaget)

Misstänkte nästan det. Inte så smart att ha med kanske, om de inte tagit med den som ett exempel på vilken betydelse vatten har haft i spel eller något.

Visa signatur

"The devil will find work for idle hands to do."

Permalänk
Avstängd

Crysis slår allt miltals...

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Medlem

Jag tycker att California Games från 1987 är mkt fint och det håller måttet än idag. Helt klart långtföre sin tid. Sen får man ju tänka på att det kördes på en dator med 1MHz cpu. Nu finns det processorer med 3GHz och de snyggaste spelen är ju långt ifrån 3000 ggr finare än California Games... eller?

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang
Helt sjukt att de inte hade med Outcast ifrån 1999 som var teknologiskt långt före sin tid.

http://www.shamusyoung.com/twentysidedtale/?p=890

Helt rätt! Missa inte denna Sweclockers!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Californa gmaes på C&¤ har man ju lagt några timmar på...

Just Unreal var så snyggt när det kom på Voodoo-tiden att man bara baxnade.

Permalänk
Medlem

Nästan lika kul att vältra sig i nostalgi som att gotta sig i alla grafikeffekter i dagens spel. Nästan;)

Permalänk
Medlem

Helt klart intressant utveckling!

Vatten i sig går nog att göra realistiskt idag, även med vågar om man lägger ner lite mer tid än vad spelutvecklarna vill.

Det svåraste tror jag är där vatten möter land. Jag har aldrig sett ett spel som gör detta i närheten av hur det ser ut i verkligheten.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd

Ajaj, nu jävlar har dom missat No One Lives Forever 2... kanske förbjuden i tyskland?

Förstår att Outcast inte är med, knappt spelbart eller snyggt överhuvudtaget när det kom ut, vatten? äh segt skit till sirap som skulle verka som vatten.

EDIT: glömde Crome, skit spel, skit grafik men vattnet såg bra ut

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

De flesta stora spel som kommer nu har väl fint vatten. Lite konstigt val att ta ett så smalt spe som en ubåtssimulator som exempel när även t ex UT3 och World in Conflict har riktigt fint vatten utan att vara specialiserade på något marint.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Ajaj, nu jävlar har dom missat No One Lives Forever 2... kanske förbjuden i tyskland?

Förstår att Outcast inte är med, knappt spelbart eller snyggt överhuvudtaget när det kom ut, vatten? äh segt skit till sirap som skulle verka som vatten.

EDIT: glömde Crome, skit spel, skit grafik men vattnet såg bra ut

Om inte Outcast var sjukt snyggt för sin tid så undrar jag vad för spel du spelade 1999.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk

början i bioshock är inte att leka med

Visa signatur

amd64 3500+ x800gt nforce4