Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2004

Hårddiskar funkar inte

Jag kan ha gjort en rejält pinsam sak som jag nästan inte vill berätta här för det är så pinsamt. Men jag sväljer min stolthet och berätta ändå. Kan vara topp 2 över det mest dumma jag gjort.

Jag hade nyligen ett problem när jag var tvungen att stänga elen på datorn och när jag skulle starta upp igen så funkade det inte. Kopplade ur 3 av mina 4 hårddiskar (sparade den med windows) och datorn kunde då starta.

Men den fungerade lite sisådär eftersom en del grejer var länkade till en annan hårddisk som var urkopplad och jag tänkte att det inte vore något konstigt att sätta in strömsladden i en hårddisk (medans datorn var på) (hotswitch eller hotswap?) och så fort kontakten och hårddisken nuddade varandra så dog datorn. När jag sedan skulle sätta på den igen så gick inte datorn igång så jag tog ut den hårddisken jag testade och då startade datorn. Den funkade då bra och då testade jag att stänga av datorn och sätta i alla strömsladdar i de hårddiskar som var frånkopplade (med undantag av den som jag försökte sätta på medans strömmen var på) medan datorn var avstängd. Då startade datorn upp normalt men jag ser bara min windows-hårddisk.

Vad tror ni har hänt och hur tror ni statusen på mina hårddiskar? Är alla utan windows-driven paj eller tror ni det troligen bara en hårddisk som pajat om något gått sönder?

Hur tycker ni jag ska gå vidare för att lösa problemet så bra som möjligt?

Vore jättetacksam om någon kunde hjälpa mig eftersom jag är rätt vilsen och att jag gärna skulle vilja få tillbaka innehållet i några av diskarna.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
En del av sverige
Registrerad
Jul 2007

börja o testa hd i andra datorer funkar dom är det inte dom som är felet , då blir det till o byta nätagg o sen får man testa sig fram på såvis

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd