Phenom-moderkort med Nforce 3

Permalänk
Melding Plague

Phenom-moderkort med Nforce 3

En moderkortstillverkare som alltid varit lite finurlig är Asrock. Redan för flera år sedan hade de moderkort som stödde både AGP och PCI Express exempelvis. Nyligen lanserade de ett mycket annorlunda moderkort som bygger på den äldre styrkretsen Nforce 3 250 från Nvidia.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det där var en lustig historia.

Permalänk

strange o_O

Visa signatur

[E4600 @ 3,20Ghz][Abit ip35-e][club3d 3870 oc @902/1339 24/7 @ 800/1170][Corsair 2gb 800 mhz ram cl5 ][Corsair hx550][WD 250GB][Antec p180]

Permalänk
Medlem

Jag älskar Asrock. Dom vågar satsa på idéer som ingen annan ens vågar tänka på...
Tyvärr blir väll lösningarna inte alltid så stabila i drift som man kanske skulle kunna önska

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nova28
Jag älskar Asrock. Dom vågar satsa på idéer som ingen annan ens vågar tänka på...
Tyvärr blir väll lösningarna inte alltid så stabila i drift som man kanske skulle kunna önska

Håller med ovanstående. Asrock med ULI chip är riktigt prisvärda Kommer ihåg dual-sata2 som klockade som guld

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

Jösses... här trodde man att man sett det värsta när man fick ett Dual-VSTA med 939 sockel. Den var iofs bara ULI kretsar men detta är verkligen en blandad kompott.

Permalänk
Medlem

HAHAHAHA! Det lustiga är att detta moderkort är PERFEKT för min kompis som har lite taskigt med pengar.

Permalänk
Medlem

Asrock upp i dagen

Permalänk
Inaktiv

Vilken konstig produkt.

Permalänk
Medlem

Asrock är väl ett budget dotterbolag till ASUS? Det kan ju ha varit så att ASUS hadde ne massa gammla chip liggandes i nått lager och tänkte att det vore smart att trycka in dessa kretsarna i nått billigt sketmoderkort och sälja. Inte i ASUS namn då givetvist utan asrock så inte ASUS får stämpeln på sig att sälja skräp.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Inaktiv

grymt moderkort!

Permalänk
Medlem

Lustigt med folk egentlkigen...
Om nyhetsskribenten i stället skrivit "Asrock använder gamla komponenter" som rubrik och kanske haft med något i artickeln om att Asrock tjänar på att använda gamla överbliven teknik hade alla i denna kastat massa skit på Asrock i stället för att hylla dem.

Permalänk
Medlem

Flummigt värre. Men i på prijakt står det ju att den bara har AGP!

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem

Det enda som fattas är ju en ISA-slot samt stöd för DDR och SD-ram

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Fel bild på moderkortet ser jag.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Inte i ASUS namn då givetvist utan asrock så inte ASUS får stämpeln på sig att sälja skräp.

Då får nog asus jobba lite hårdare. De har totalt tappat greppet sedan flera år.

Permalänk
Avstängd

Ska nog fan ta och köpa detta

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd

Haha, interssant. Faktiskt väldigt lagom kort.
Prestandan lär ju inte skilja nämnärt då minneskontrollern är i processorn.
Förr i tiden hade ett 4 år gammalt chipset dock kunnat få vissa konsekvenser.

Permalänk
Medlem

Personligen köper jag aldrig igen ett moderkort från Asrock efter dual-sata2 som var total katastrof (men visst det var billigt).

Har aldrig haft så mycket blåskärmar, omstarter och frysningar som när jag hade det kortet...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Jag tror skribenten hade lite bråttom, för det finns inga spår av några pci-e portar, inte så konstigt då nForce 3 inte hade något stöd för det.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Nyheten ligger inte så mycket i att man uppdaterat CPU-stödet i gamla AM2NF3-VSTA med enbart AGP x8.

Nyheten är att man faktiskt tänker släppa en ny korsning mellan NF3 250 samt M1695 med både AGP x8 och ÄKTA PCIE x16 med Phenomstöd.

I form av ALiveDual-eSATA2:

http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=ALiveDual-eSATA2&...

Kortet tillkännagavs officiellt på hemsidan för någon vecka sedan, men plockades sedan bort p.g.a. tillfälliga leveransproblem.

Direkt URL ligger dock kvar (se ovan).

Mitt svar från Asrock:

"Dear Sir,

We are sorry we will re-announce this motherboard (ALiveDual-eSATA2) when it is available to the most countries. (now still shipping)

Thanks for the email.

Yours truly,

ASRock"

Får väl se om det blir värt sin vikt i skumplast.

Permalänk
Medlem

Hehe Asrock, deras Dual-Sata mobo har tjänat mig troget och klanderfritt nu i många år

Permalänk
Medlem

AM2NF3-VSTA som beskrivs och länkas till har funnits i över ett år.
Det kort som thinkman länkar till kan beskrivas som samma kort, uppgraderat med PCIe x16, 2x sata 3.0 för totalt 4 sata-portar och gigabitlan.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Asrock är väl ett budget dotterbolag till ASUS? Det kan ju ha varit så att ASUS hadde ne massa gammla chip liggandes i nått lager och tänkte att det vore smart att trycka in dessa kretsarna i nått billigt sketmoderkort och sälja. Inte i ASUS namn då givetvist utan asrock så inte ASUS får stämpeln på sig att sälja skräp.

Ja det är en säkerhet från ASUS att sälja genom annat namn. Men man ska inte ha förutfattade meningar för det. Många Asrock-moderkort är riktigt bra trotts att dem är billiga.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

En kompis ska uppgradera datorn billigt och överklocka.
Är det då bättre att välja det här än:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=328126

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
En kompis ska uppgradera datorn billigt och överklocka.
Är det då bättre att välja det här än:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=328126

Jo, det är faktiskt bättre att välja det andra moderkortet.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Personligen köper jag aldrig igen ett moderkort från Asrock efter dual-sata2 som var total katastrof (men visst det var billigt).

Har aldrig haft så mycket blåskärmar, omstarter och frysningar som när jag hade det kortet...

Och jag har aldrig i mitt liv sett så snabba bootningar som Dual-Sata2 har. Du hade nog otur och hade lite defekt minne eller så. För jag har aldrig fått en enda bluescreen med det moderkortet. Som fortfarande används, Inte av mig dock.

Och att man kunde ha PCI-E 16x och AGP samt Sata2 var unikt. riktigt skönt att man kunde använda gamla delar så som nya.

ASRock är enligt mig den mest udda, konstiga men härligaste Moderkortstillverkaren som finns ^^.

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022

Kan bara hålla med

Permalänk
Medlem

Håller också med, http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=ALiveDual-eSATA2&... verkar vara ett riktigt häftigt kort, hoppas det inte kostar mer än 500 spänn. Som flera andra har sagt så är det inte samma kort som de länkas till i nyheten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem