Rakning med rakkniv & double edge-rakhyvel FAQ

Permalänk
Hedersmedlem

Rakning med rakkniv & double edge-rakhyvel FAQ

Märkt att det finns en del som är intresserade av s.k old-school rakning. Tänkte därför vi kunde ha en rakningstråd Ser det lite som samhällsinformation då många tror att moderna Gilette rakhyvlar är det enda rätta.
Den moderna kassett rakhyveln (kassett med 1 eller flera blad) kom på marknaden för att företagen ville tjäna pengar. Man tjänar i princip nada på rakknivar och DE (double edge) hyvlar då man kan köpa nya blad för väldigt lite pengar. Går att köpa 200 st blad för 40$ på Ebay. 1 blad håller ca 5 ggr. längre tid än en modern rakhyvel.

Det finns fördelar och nackdelar med DE rakhyvlar, rakknivar och shavettes.

+ Extremt billiga i "drift"
+ Kan raka av tjockt/långt skägg utan problem (kniv och shavette)
+ Är mycket bättre för huden med mindre irritation
+ Täpper inte igen som moderna rakhyvlar
+ Snyggare och tåligare

- Tar längre tid att raka sig
- Tar ett tag innan man lär sig och huden anpassar sig
- Kan vara dyrare i inköp beroende på bort/hyvel osv.
- En DE razor rakar inte lika nära som en modern, därför får man raka ett par ggr. Går dock väldigt snabbt

Nyare rakhyvlar täpps igen av ingenting vilket gör att dom rakar sämre, drar i hårstrån och blir en bakteriefälla. Dessa "egenskapar" gör att man blir röd, får finnar eller blir väldigt torr. En modern rakhyvel drar i huden för att ge en närmare rakning, det fungerar faktiskt, men resulterar ofta i hudbesvär. Anledningen är att man skärar av hårstrån strax under huden och man blir röd när hårstråna återigen ska ta sig ut genom huden.

En bild av mina rakgrejer:

Raktvål:
Finns väldigt många med olika egenskapar. Min heter Citrus Bay av Arran aromatics. Rätt trevlig tvål med bra doft (doften försvinner ganska kvickt så det stör inte doften av rakvatten). Lättvispad och ger rätt bra glid. Hade en Edward Jaggar tvål innan men den var ganska värdelös, kunde vispa den hur länge som helst utan bra resultat.

Rakborste: Pure badger silver tip från Gents.se Tycker den är för mjuk och lite jobbig att vispa med

Gilette Double edge razor: Liten och behändig, rakar väldigt bra och var billig. 20:- på loppis för en helt oanvänd.

Merkur future 700: Stor och klumpig. Går att ställa in hur aggressiv den ska vara men föredrar nästan min Gilette, alt. min shavette.

Shavette: Billig plastshavette som fungerar mycket bra.

DE Double edge Razor:
Den gamla klassiska rakhyveln som använder den gamla typen av rakblad. Klarar av en veckas skäggväxt utan problem och är skonsam mot huden. Finns att köpa för så lite som 30-40 kr och upp till flera tusen. Finns både fasta och justerbara och med olika system för bladbyten.

Shavette:
Shavette är inte en riktig rakkniv. Den använder samma blad som rakhyvlarna, men man får knäcka bladet innan. Tar lite tid att lära sig men går att raka av sig tjockt 1-2 månaders skägg utan problem. Testa det med en Gilette super-mega-yo 65 blads batterihyvel
Fördelen med shavette vs rakkniv är att man slipper slipa rakkniven, den är billig och man har alltid en vass egg. En riktig rakkniv känns dock lite mer old school och maskulint.

Rakkniv:
Rakkniven ger mycket bra resultat men kräver lite tid. Man måste slipa den och hålla den i perfekt skick. Äggen är väldigt vass, vilket gör den ganska ömtålig, dvs man ska inte slå den mot handfatet..... Har testat raka mig en del ggr. med rakkniv men tycker att shavetten är mycket mer bekväm.

Rakborste:
Finns i olika kvalité. Pure badger silver tip (grävling) räknas som bäst då den förmår att "samla på sig vatten". Detta är en fördel när man vispar raktvål. Själv gillar jag lite stelare och föredrar vildsvin då det masserar mer och ger, för mig, ett bättre resultat vid lite längre skäggväxt.
Finns massor how-to video på youtube, tex har geofatboy en hel del matnyttigt: www.youtube.com/user/geofatboy?feature=

Teknik som gäller i princip all rakning:

Duscha gärna innan, det är lättare att raka sig och det är bättre för huden. Har man extrem känslig hud kan det vara en bra ide att raka sig på kvällen då det dröjer upp emot 4-5h innan huden bilder nytt skyddande fettlager.
Har man lite längre skägg som man vill raka kan det vara en fördel att massera in lite balsam. Det mjukgör hårstrån och gör det betydligt enklare att raka sig. Dessutom är torra skäggstrån like hårda som koppartråd och sliter något fruktansvärt på bladen.

Under rakningen bör man använda varmt vatten då det mjukgör bättre. Det är även skönare. Vispa tvålen/chremen/whatever och massera in den med borsten. Låt det verka en stund innan du börjar raka dig. Under rakningen är det viktigt att man inte trycker hyveln mot huden. Dem allra flesta DE är så pass tunga att det räcker att låta den vila mot huden.
Skölj kniven/rakhyveln under rinnande vatten! Fyller man handfatet med vatten och skakar kniven/hyveln är risken stor att man skadar bladet.

Som huvudregel bör man raka sig medhårs. Det betyder dock inte alltid uppifrån och ner. Mitt skägg växer lite hur som helst och jag får därför raka halsen nerifrån och upp. Efter man har lärt sig tekniken kan man börja raka sig i sidled och även mothårs om man vill.

Efter rakningen bör man skölja ansiktet med kallt vatten. Sedan kan man ta Alunstift/block eller bara aftershave/balm. Alkohol torkar ut och är inte bra om man är känslig. Det är dessutom bra om man inte springer direkt ut i -15c då det är ganska tufft för huden.

Simcon skrev ett mycket bra inlägg som passar bra som inledning:

Skrivet av Simcon:

Det finns två varianter på rakknivar, den klassisk rakkniv, och shavette som laddas med ett rakblad. Utöver det finns säkerhetsrakhyvel (laddas med dubbelsidiga blad, DE), "injector" (rakhyvel som är enkelsidig, SE) och klassiska "cartridge" rakhyvlar (Gillettes Mach3 mm.)

När det kommer till startkit så kommer här lite tankar och synpunkter om olika produkter, jag ger inte några definitiva svar, utan är mer avsett som förslag och ledning.

Rakborste? Rekommenderar Ian Tang http://stores.ebay.com/Ian-Tangs-Shaving-Workshop, prisvärda rakborstar som erbjuder bra kvalité för priset.
Jag skulle nog föreslå följande (Har även nedan länkad silvertip ifrån samma säljare, båda är väldigt prisvärda, men föredrar nog borsten som är finest)
http://www.ebay.com/itm/Finest-Badger-Hair-Shaving-Brush-Butt...
Även följande borste är trevlig
http://www.ebay.com/itm/280941592289?ssPageName=STRK:MEWNX:IT...

Rakblad? Finns många olika som förmodligen kommer fungera utmärkt, skulle rekommendera att skaffa ett 100pack av ett beprövat märke och använda de bladen tills du får in tekniken. Mina tankar på det här ämnet är att de flesta bladen trots allt är bra, men inte säkert att man som nybörjare kan göra en rimlig bedömning av vilka blad du tycker är bra och passar dig. Feather blad är bra, men långt ifrån de allra bästa om man tar hänsyn till pris och hur många rakningar de håller sig vassa. med det sagt så använder jag just nu feather, går att köpa för ca 150 - 180kr för ett 100pack på ebay. Så att köra på ett startkit fungerar säkert också alldeles utmärkt, men ju mindre som ändras mellan varje rakning, desto smidigare går det.

Rakhyvel? Själv började jag med Merkur 34C (eller 34HD som den ibland kallas), men finns självklart andra alternativ. Ex. är äldre Gillette rakhyvlar väldigt milda och fungerar bra trots sin ålder, min personliga favorit just nu är min Slim Adjustable, skulle säkerligen också fungera bra som en nybörjarhyvel då aggressiviteten går att justera och den har en trevlig vikt. Slim AD går att köpa begagnad från ebay, men priserna varierar en hel del, köpte min för 25$ inklusive frakt i rätt bra skick. Priserna varierar dock så har man flyt kan man knipa till ett bättre pris.

Rakkräm/Raktvål? Finns oerhört mycket att utforska, TOBS och Proraso är egna favoriter som erbjuder bra prestanda till vettiga priser, finns mer att hitta och testa, läs på och se vad som kan tänkas vara trevligt. Den raktvålen som finns brett tillgänglig i Sverige är Palmolives raktvål, finns i de flesta större ICA butiker, rakkrämen ger visserligen bra lödder, men personligen doftar den för mycket för mig. Sett till prestanda är det dock prisvärda produkter. Men som nybörjare kan det vara lämpligt att inte vara för experimentell vid första försöket utan välja en mild rakkräm/raktvål och först få in tekniken på rakningen.

Preshave/Aftershave? Personligen använder jag proraso pre/aftershave anpassad för känslighud, fungerar bra för mig så har inte testat några nämnvärda produkter här, men finns självklart mer att utforska

Övrigt? Alum Block! Ruskigt bra att ha tillhands när man får små skärsår, stoppar blödningar väldigt effektivt. En stor kopp att använda för att "löddra" upp raktvålen/rakkrämen, går säkert att hitta en lämplig kopp till vettigt pris i någon närliggande butik.

Europeiska återförsäljare av rakprodukter som ska ha bra priser, finns självklart många fler:
http://www.shaving.ie/
http://connaughtshaving.com/
www.shaving-shack.com/

Följande sida på badger and blade är att rekommendera:
http://wiki.badgerandblade.com/Getting_started_wetshaving
Finns oerhört mycket material och guider att tillgå på badger and blade, så utforska forumet och läs vidare. Finns en nybörjarsektion ifall man känner att man behöver ytterligare råd och tips (alltid lämpligt).

Något mer att tillägga? Läs guiden jag länkade till på badger and blade, titta på tutorials av mantic59 (youtube), han driver följande sida:
http://sharpologist.com/ http://sharpologist.com/category/shaving/shaving-videos

Har man känslig hud kan man få "razor burn", hudirritation, om man inte aktar sig vid rakning. Det är då inte säker att man kommer kunna raka sig mothårs (ATG, against the grain) utan att få kraftig irritation (inte kul, talar av erfarenhet) och såldes inte få hud len som en barnrumpa efter rakning. Men för mig så blev det iaf. betydligt mindre irritation än mach3 och fusion som jag använt innan.

Med allt det sagt, inte alla som testar på säkerhetsrakhyvlar fortsätter, vissa byter tillbaka till sin mach3 och dy. eftersom det fungerar för dem, men raktvål och borste är definitivt en förbättring. Att en säkerhetsrakhyvel är billigare i drift stämmer visserligen, bladen är avsevärt billigare än gillettes motsvarighet, men det förutsätter att man enbart köper och fortsätter med en rakhyvel, det finns en överhängande risk att det blir fler och att man experimenterar ;). Så beroende på vilken nivå man tar det, så kommer priset att följa.

Som en rolig notis, på badger and blade är man väldigt glad i att använda en armada av diverse förkortningar, så länkar också till följande... kan vara användbar ;).
http://wiki.badgerandblade.com/Abbreviations

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Någon som rakar sig med rakkniv alt. dubbelbladshyvel (s.k. safety razor)?

Att gå över till rakkniv alt. dubbelbladshyvel har aldrig slagit mig förens idag när jag blev inspererad av denna artikel (och tillhörande kommentarer).

Tyvärr känner jag inte till något bra ställe att inhandla utrustning ifrån, några tips kanske (även allmänna tips uppskattas)?

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

jag kör med dubbelbladshyvel. många säger att rakningen ska bli närmare än mach3 men jag tkr inte de tär ngn skillnad... billigare i drift är den iaf handlade från
www.gents.se

Permalänk
Medlem

Själv är jag ny på hela rakar fronten, vad är en dubbelbladshyvel?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kör också med dubbelbladshyvel. Köpte från gents.se. Rakningen blir närmare än med gillette skräp till 1/10 del av priset

Jag har denna: Merkur 34C

+ dessa

Visa signatur

Workstation: -€ Corsair Carbide 500R -€ DFI DK X58 -€ Intel Core i7 920 -€ 2 X GTX670 SLI

Permalänk
Medlem

Det är ju onekligen manligare.

Hur mycket ökar köttfaktorn i ansiktet vid en snabbrakning ?

jag tillhör kategorin som läcker som ett såll i ansiktet efter en hastig rakning

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

jag ska mig lite i början. finns ju saker för o stoppa blödningen direkt
men nu gör jag det dock aldrig. har kört efter nu med mach3 ngn gång med. och den går inte skära sig med om man jämför...

har dock väldiga problem att raka hårstråna precis under näsborrarna med en sådan, vet inte om vissa har hemliga knep

Permalänk
Medlem

onekligen intressant, men tyvärr är jag 19, men har skäggväxt som en trettonåring, och raka moppemuschen kan man fan göra med en jävla engångshyvel.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

Synd att man såg detta så sent in i december, hade varit den perfekta julklappen till sig själv. Hursomhelst har jag precis dragit iväg en beställning till gents.se för nästan 2000 riksdaler, hoppas man hinner få prylarna iaf nångång nästan vecka.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Hittade inatt även
A guide to the gourmet shaving experience
som mycket detaljerat beskriver vad man bör tänka på.

Vill man ha bättre utbud så finns också http://stores.ebay.com/The-Classic-Shaving-Store

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Så folk använder alltså ofta sådana ting för att raka sig ?

Har faktiskt aldrig i hela mitt liv ens testat någon rakhyvel eller rakkniv.
Rakapparat känns ju otroligt mycket enklare och smidigare tycker jag.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Så folk använder alltså ofta sådana ting för att raka sig ?

Har faktiskt aldrig i hela mitt liv ens testat någon rakhyvel eller rakkniv.
Rakapparat känns ju otroligt mycket enklare och smidigare tycker jag.

Jag vet inte själv om man verkligen kan ha en sån åsikt innan man provat i det här fallet.

Jag skulle inte kalla det för en zen-upplevelse, men det slår helt klart rakapparat.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

helt klart den bästa rakhyveln. men dom jävla handlarna har ju plockat bort bladen ur sortimenten här nere på denna gudsförgätna kobbe. nån som har tips på vart man kan handla blad online?

edit:

såg länken nu jazon KANON!!!!!!! här ska handlas.

Permalänk
Medlem

Får man fråga om fördelarna jämfört med typ gilette mach 3 turbo whatever de nu hittar på? Jag kör nån gilette grejj, nära rakning och jag skär mig inte nämnvärt, bara ibland på mitt ärr under hakan om jag trycker för hårt (men där skulle jag skära mig vad jag använde).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Använder Merkur 34C.
Ett tips för att få lite fräshare rakning är att skölja hyveln i kallt vatten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Får man fråga om fördelarna jämfört med typ gilette mach 3 turbo whatever de nu hittar på? Jag kör nån gilette grejj, nära rakning och jag skär mig inte nämnvärt, bara ibland på mitt ärr under hakan om jag trycker för hårt (men där skulle jag skära mig vad jag använde).

Det finns inga fördelar annat än ekonomiska.

Jag har ett par rakknivar och jag har skillen att använda dem också. Men att få samma resultat som ex, Mach 3 är nästan omöjligt. Det går inte heller att komma "närmare" eftersom alla hyvlar har bladet direkt mot din hud. En del pojkar behöver dock en rakkniv för att stärka sitt manliga ego ;-D

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Inaktiv

Personligen så har jag använt rakkniv sedan jag var 15 år pga min kraftiga skäggväxt och att far min har arbetat som barberare (så man fick otroligt mycket tips av honom)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
Det finns inga fördelar annat än ekonomiska.

Jag har ett par rakknivar och jag har skillen att använda dem också. Men att få samma resultat som ex, Mach 3 är nästan omöjligt. Det går inte heller att komma "närmare" eftersom alla hyvlar har bladet direkt mot din hud. En del pojkar behöver dock en rakkniv för att stärka sitt manliga ego ;-D

Rakkniv är respekt!:rolleyes:

Nej, men ekonomiskt verkar det ju vara en jävla skilland, jag tänker inte pröjsa en massa cash i onödan, därav intresset av rakkniv/dubbelbladshyvel.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Korsordsguru

Jag kör med http://www.gents.se/products/zirh-shave-cream-rakning.htm + http://www.gents.se/products/gillette-mach3-rakblad-4-pack.ht... och tycker det är en jävligt bra kombination. Varierar dock med att raka mig med apparat också, annars skulle åtgången av rakkräm bli allt för stor. Kör med hyveln 0,7ggr i veckan i snitt kanske.

Visa signatur
Permalänk

ni vet väll att rikiga män inte rakar sig?

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Har nästan alltid kört giletteprylar förutom rakapparat de första fjun-åren.

Varit sugen på att prova batterier för att jag inbillade mig att det skulle vara helt revolutionernade, köpte denna:

Vibrationerna ger faktiskt en mjuk å varm känsla om man rakar sakta och med ganska hårt tryck. Man jag brukar ha ganska mkt skägg när jag rakar så jag sätter inte ens igång batteriet innan jag "kommit ner" en bit närmare huden där de märks av.

Nästa sak att testa är helt klart rakkniv! Men känns som det krävs en del koncentration för att inte skära sig jämt, kan ju vara jobbigt, med gilette är det ju bara köra, snett, för hårt, för snabbt, fel, allt funkar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
Det finns inga fördelar annat än ekonomiska.

Jag har ett par rakknivar och jag har skillen att använda dem också. Men att få samma resultat som ex, Mach 3 är nästan omöjligt. Det går inte heller att komma "närmare" eftersom alla hyvlar har bladet direkt mot din hud. En del pojkar behöver dock en rakkniv för att stärka sitt manliga ego ;-D

Okej Va bra, jag tycker inte det e så dyrt med giletteprodukter. Om man byter blad 1 gång i veckan blir det väll 80kr/ månad, dvs småpengar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

jag kör ju som sagt med dubbelbladshyvel. I början så skar man sig litegrann men med lite övning så tränar man bort det. Nu går det både fort och smidigt. 1 paket med 10 blad kostar typ 50 spänn och räcker hur länge som helst. Jag tycker man kommer närmare med min hyvel än vad man gör med en gillette. Rakapparat ger mig symptomet att vissa hårstrån inte kapas av (för långa?) så rakapparat funkar inte alls på mig.

Det man bör tänka på med dubbelbladshyvel är:

- Ta god tid på dig
- Använd en bra rak gelé
- Skölj i kallvatten (nån sa detta redan)
- gör ren verktyget efteråt

//H

Visa signatur

Workstation: -€ Corsair Carbide 500R -€ DFI DK X58 -€ Intel Core i7 920 -€ 2 X GTX670 SLI

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gtihenke
... Rakapparat ger mig symptomet att vissa hårstrån inte kapas av (för långa?) så rakapparat funkar inte alls på mig. ...

Samma här, de kapas inte av utan de slits ut med rötterna. (Gör fruktansvärt ont) Eller, det känns som det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gtihenke
jag kör ju som sagt med dubbelbladshyvel. I början så skar man sig litegrann men med lite övning så tränar man bort det. Nu går det både fort och smidigt. 1 paket med 10 blad kostar typ 50 spänn och räcker hur länge som helst. Jag tycker man kommer närmare med min hyvel än vad man gör med en gillette. Rakapparat ger mig symptomet att vissa hårstrån inte kapas av (för långa?) så rakapparat funkar inte alls på mig.

Det man bör tänka på med dubbelbladshyvel är:

- Ta god tid på dig
- Använd en bra rak gelé
- Skölj i kallvatten (nån sa detta redan)
- gör ren verktyget efteråt

//H

Använd hellre raktvål och borste eller rakkräm och borste.
Är dels billigare och betydligt mysigare att köra runt med en varm borste än att kladda med kall rakgel.

Permalänk
Inaktiv

Kör med en ammal mach 3 turbo, funkar finfint, dock ska jag nog gå över till en ordentlig seafty razor.

Permalänk
Medlem

Går det att raka sig mothårs med en safety razor?
Kan tänka mig att man skär sönder sig totalt om man skulle göra det.

Jag rakar mig alltid mothårs med gillette mach 3 och maken till len hud!
Hur som helst får jag rakfinnar på halsen vilket inte är snyggt alls.

Permalänk
Medlem

jag kan iaf raka mothårs. får typ aldrig rakfinnar. varken med safety razor eller med mach3.

Permalänk
Medlem

Jag rakar mothårs, inga problem.

Visa signatur

Workstation: -€ Corsair Carbide 500R -€ DFI DK X58 -€ Intel Core i7 920 -€ 2 X GTX670 SLI

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av estoves
Använd hellre raktvål och borste eller rakkräm och borste.
Är dels billigare och betydligt mysigare att köra runt med en varm borste än att kladda med kall rakgel.

Raktvål är definitivt det bästa kletet att ha i fejjan när man rakar sig. En fet raktvål och en bra borste är A och O för en lyckad rakning enligt mig.

Är det någon mer som tycker att Fusion "luggar" mer än vad Mach 3 gör? Har man mycket skägg så är det ju som att dra en luskam genom barret! Och då är det ändå splojtans nya blad.

Och det här med rakkniv, är det värt att lära sig raka med det? Och funkar det bra tillsammans med raktvål?

Till sist, vad använder ni för gel/skum/tvål/annat när ni rakar er?

Visa signatur

Vän av ordning.