Permalänk
Medlem

Minnesstrul

OK,

ser en hel del trådar där folk har problem med 4GB minne. Om vi ignorerar OS-relaterade problem, typ minnesmängd etc, så verkar saker och ting bara hänga sig och frysa vid uppstart etc.

Åkte på samma problem igår när jag satte upp min nya burk, den hängde sig vid boot och ibland bara spontanfrös när jag var inne i BIOS och meckade. Drog på mer ström till minnena och det verkar (förhoppningsvis) ha löst det, men tycker att det är förbannat suspekt att ett mobo med 6 minnesplatser (Gigabyte P35 DS3R) inte kan hantera 4x1GB? Nån som har några teorier vad det kan rent tekniskt bero på?

Ska testa med att flasha bioset också och se om det kan stabilisera saker lite ytterligare.

Minnena är Crucial Ballistix PC8500 i stockspeeds (än så länge ).

Visa signatur

2 x Gigabyte GTX 670 OC | ASUS P8Z77-V Deluxe | 8GB Corsair Vengeance | Core i5-2500K | Corsair HX650W

Permalänk
Medlem

Du kan inte kombinera DDR2 och DDR3, så i praktiken har du bara 4 minnessocklar.

Minnen PC8500 i stockspeed. Är det 1066 eller 800?
Om du läser specifikationen på minnena så ska de ha mer än 1.8V som är standard för DDR2. I 800 bör de i alla fall klara sig med 1.8V.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

1066 är det, och helt rätt, verkar krävas 2.2V för de här. Bra poäng med volten, ökade bara med +0.3 vilket ju isf bara drog upp den till 2.1V. Tror award-varianten som gigabyte kör med är den mest korkade nånsin, den visar enbart +- från standardinställningen, men inte vad standardvärdena är för olika komponenter.

Visa signatur

2 x Gigabyte GTX 670 OC | ASUS P8Z77-V Deluxe | 8GB Corsair Vengeance | Core i5-2500K | Corsair HX650W