Nytt lagringsmedia spar 1 terabyte på skiva

Permalänk
Melding Plague

Nytt lagringsmedia spar 1 terabyte på skiva

Vi har hört det förut: nytt företag säger att de kan lagra terabyte på skivbaserat lagringsmedium, som kommer att ersätta HD-DVD och Blu-Ray. Bonuspoäng om pressmeddelandet innehåller ordet "holografiskt". Det Israeliska företaget Mempile har dock en fungerande prototyp, och kan hittills lagra 500 gigabyte på ett en plexiglasliknande skiva.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Glömsk

Tack till lincoln för tipset!

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Om skivan kommer vara genomskinlig kommer kan då inte kunna ha någon etikett eller text på den eftersom lasern läser rakt igenom?

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk

Wow!

Visa signatur

Game: PC7 - Nexus 400W - 3700+ med NINJA- 2gb - x800gto med AC - raptor36gb/seagate200gb - 5500z - G5
School: HP 6510b= T7100 - 3100x - 2gb

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt att inte kunna ha ettiketter på skivorna. Men priset! Visst, teknik är dyrt när det är nytt. Men 6000$! Lite väl saftigt.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk

Verkar rätt dödfött, 2011 lär man ju få en 1TB hårddisk för 30 dollar.
Med snabbare internetuppkopplingar och större hårddiskar försvinner ju meningen med alla former av skivor och disketter.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Verkar rätt dödfött, 2011 lär man ju få en 1TB hårddisk för 30 dollar.
Med snabbare internetuppkopplingar och större hårddiskar försvinner ju meningen med alla former av skivor och disketter.

Med den logiken så är ju dagens HD-DVD och Bluray också lite dumt. Om man räknar efter pris per gigabyte.

Och jag tror inte att de kan börja sälja film och musik i hårddiskform istället för skivor. Om nu inte detta kommer att ersättas av nedladdningar givetvis. Och pay per view. Det är ju några år framåt i tiden. På den tiden så hinner mycket hända.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Verkar rätt dödfött, 2011 lär man ju få en 1TB hårddisk för 30 dollar.
Med snabbare internetuppkopplingar och större hårddiskar försvinner ju meningen med alla former av skivor och disketter.

hur hade du tänkt att alla mjukvarutillverkare skulle fått ut sina produkter till konsumenterna??

/DÖD ÅT ILLEGAL NERLADDNING!

Permalänk
Medlem

Trevligt trevligt!
På tiden att det händer någonting vettigt på skiv-fronten tycker jag.
och 30$ för en skiva är ju rimligt, men några 3-4k$ för brännare? Inte en chans, inte ens nästan en chans... får bara hoppas deras prognos gällande de priserna inte stämmer.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av othic
hur hade du tänkt att alla mjukvarutillverkare skulle fått ut sina produkter till konsumenterna??

/DÖD ÅT ILLEGAL NERLADDNING!

Du tror alltså att program i framtiden kommer att vara 500GB+? Jag tror att DVD9 eller Blu-Ray kommer att dominera eftersom ingen behöver mer plats åt program... Det ska till riktiga super-program för att fylla 50GB ens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av othic
hur hade du tänkt att alla mjukvarutillverkare skulle fått ut sina produkter till konsumenterna??

/DÖD ÅT ILLEGAL NERLADDNING!

Shut up there ! sätter ballen att du sitter o laddar ner själv ; )lovar du inte äger enda mjukvara lagligt

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av othic
hur hade du tänkt att alla mjukvarutillverkare skulle fått ut sina produkter till konsumenterna??

/DÖD ÅT ILLEGAL NERLADDNING!

Vad är det för fel på legal nedladdning då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av othic
/DÖD ÅT ILLEGAL NERLADDNING!

Yep, håller helt med, legalisering är vägen

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog tippa att i framtiden köper man programmen mer och mer via internet och sedan laddar ner dem.
När man väl betalat för licensen så får man möjligheten att ladda ner programmet direkt och själv bränna ut dem.
Men för backup mm så kanske skivorna skulle passa.
Då är det väl även titta på lagringsbeständigheten för skivorna.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk

Hade hellre sett snabbare och snabbare istället för större större :/

Visa signatur

E2180 @ 2.45ghz , 2x2048mb DDR2 800mhz, 8800gts 540/1920

Permalänk
Avstängd

-.-. snacka om vilket pris en skiva kommer att kosta. Nä tack.Hd-dvd'n till mitt 360 duger gott å väl.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
-.-. snacka om vilket pris en skiva kommer att kosta. Nä tack.Hd-dvd'n till mitt 360 duger gott å väl.

Chansen att din 360 inte RROD:at innan 2011 är väl ungefär lika stor som att du inte äter på hela tiden också

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Chansen att din 360 inte RROD:at innan 2011 är väl ungefär lika stor som att du inte äter på hela tiden också

bara att ringa microsoft så kommer de o hämtar den.
enkelt

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

Varför kan det inte egentligen komma nya sorters disketter? Ända är att det är kanske någon sort av alla RAM/SSD istället för annat som sparar informationen och inte behöver ström för att behålla datan.

Plötsligt så har man en storlek/format och ett gränssnitt. Innehållet i själva disketten kan ju vara av vilken sorts ram det än kan vara och förbättras med tiden med snabbare och större utrymme(samma med läsaren, den kan förbättras med tiden att kanske kunna läsa snabbare då disketterna med deras ram/ssd blir snabbare, men ändå behålla samma format i instickskortet). Universell extern lagringsforamt har vi nu istället och behöver inte skappa nya skivor och läsare för att kunna läsa dessa.

Vi får då dem också helt tysta och nog hållbarare då det inte längre behövs att någon skiva ska börja spinna eller såvidare.
Något som kortläsare som tar de där korten med 4gb-32gb osv. Man bara skapar en standard som allt ska gå på.

Permalänk
Hedersmedlem

Ahhh härligt, sist jag hörde om holografiska skivor var det ju bara 300Gb :).

Har redan ställt in mig på holografiska skivor istället för blueray, hddvd mm.
Kanske passar utmärkt när vi har riktiga 3d filmer i framtiden. Finslipad teknik som lagrar ytterligare datamäng för knivskarpa 3d filmer och lågt pris såklart :D.

Permalänk
Medlem

Billigt och bra, haha

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
massa text

Där försvann din chans för patent!
*Springer mot Patent och Registreringsverket*

Visa signatur

01: 111100100110 3DMarks

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adisbladis
Yep, håller helt med, legalisering är vägen

Amen broder

Permalänk

Hhahaha, när jag satt och knappade på min C64 så trodde man inte att grafiken kunde bli bättre eller programen större .
Men redan då så hörde man om Hologrfisklagring och hur mycket det skulle rymma. hehe det är bra mycket mindre än vad dom flesta har i sina datorer idag.
Tekniken rusar snabbare och snabbare. Vi kan inte föreställa oss vad som kommma skall.

Kolla denna länken på Youtube. så fattar du att vi hemanvändare har en ny era att vänta.

3D screen interface

.

Visa signatur

...:::::::Afterburner::::::....
--- Rider of the storm ---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av othic
hur hade du tänkt att alla mjukvarutillverkare skulle fått ut sina produkter till konsumenterna??

/DÖD ÅT ILLEGAL NERLADDNING!

Har du hört talas om Software as service? Mjukvara på butikshyllor kommer snart vara lika dött som musik på cd-skivor.

Airwolf, Du hoppade över VHS också eller? Dessa skivor kommer inte förrns marknaden är mättad på HDDVD/BluRay.. räkna med minst 5 år.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

legalisering?

om man slutar förtära vår planet med göra massa onödiga skivor istället för lägga upp på en server så har men nått en fin nivå.

köpa på internet funkar faktiskt också...

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Har du hört talas om Software as service? Mjukvara på butikshyllor kommer snart vara lika dött som musik på cd-skivor.

Airwolf, Du hoppade över VHS också eller? Dessa skivor kommer inte förrns marknaden är mättad på HDDVD/BluRay.. räkna med minst 5 år.

Haha jo med tanke på att Blu-Ray inte används ännu av många och det där endast är en prototyp. Kommer nog ta ett tag innan det når marknaden som sagt men jävla coolt att tekniken rullar på så snabbt....

Bara ja som tycker att tekniken rör på sig fortare än förr? Menar att nya tekniker inom datavärlden dyker upp hela tiden nu tycker ja

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Dom här skivorna kommer rymma ungefär lika mycket i förhållande till 2011-2013 års hårddiskar som Blu-Ray i förhållande till 2005-2007 års hårddiskar, och vi vet alla hur dött BD är som lagringsmedia...

Det pratas ganska ofta om hur långsama hårddiskar är med en accesstid på 10ms+ men att gå och hämta en skiva i bokhyllan ger ju en accesstid på 10000ms!

Skivor är ett väldigt osmidigt sätt att lagra data, skönt att hårddisken blivit det billigaste valet.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DraXula
Du tror alltså att program i framtiden kommer att vara 500GB+? Jag tror att DVD9 eller Blu-Ray kommer att dominera eftersom ingen behöver mer plats åt program... Det ska till riktiga super-program för att fylla 50GB ens.

Säg inte så, Final Cut Studio går loss på 60GB med allt extramaterial, tutorials och templates.

Permalänk
Medlem

hjälp nu fick jag deja vues igen...var detta verkligen en nyhet?

fin skiva iaf, Green-Ray är framtiden..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint