Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Maj 2007

Något mystiskt med corsairs minne.

Tjenare, jag gjorde en sökning men lyckades inte hitta något matnyttigt, så jag gör en ny tråd istället. Skulle det vara så att det fanns någon tråd som liknar denna så får ni gärna redirecta mig dit.

Det är såhär att jag har köpt två paket med 2x~1Gb Corsair CL4 6400-minne, dvs. ~4GB minne. När jag kollar minnen i windows task manager så står det att jag har ~3.5 GB minne, så jag tänkte ju direkt på att ena DDR2-porten skulle vara paj, men så är ju inte fallet eftersom att den ändå "känner av" 512mb minne.

Jag har tagit en titt i bios, men jag är inte tillräckligt insatt för att veta om det finns något tricks man kan köra där.

Jag sitter på ett Gigabyte GA-P35-DS3 kort, med original BIOS.

Hoppas på hjälp

/Malware.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Skapas nya trådar varje dag om detta "problem"
Du behöver ett 64 bit OS.. tex XP eller Vista x64 + aktivera memory remap i bios, för att få ut hela mängden minne.

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Maj 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Skapas nya trådar varje dag om detta "problem"
Du behöver ett 64 bit OS.. tex XP eller Vista x64 + aktivera memory remap i bios, för att få ut hela mängden minne.

Ah okej, tack så mycket för hjälpen!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2002

*Tråd låst*

§ 2.1 - Läs de klistrade trådar som finns i forumdelarna innan du ställer frågor.

§ 2.2 - Använd sökfunktionen. Din fråga kan mycket väl redan vara ställd och besvarad. Till reglerna >>