Phenom 9700 och 9900 blir försenade

Permalänk
Melding Plague

Phenom 9700 och 9900 blir försenade

Lanseringen av de kraftfulla Phenommodellerna Phenom 9700 och Phenom 9900 kommer att skjutas upp till andra kvartalet nästa år. Enligt tidigare uppgifter skulle dessa processorer lanseras i början av året. Anledningen ska vara att AMD ännu inte lyckats fixa den ökända TLB-buggen.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Glömsk

Tack till Anders Nyberg för tipset!

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Kan det vara så att dom skiter i 65nm och satsar på 45nm?

Jävligt långsökt, jag vet men man kan alltid hoppas

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Hedersmedlem

FAN! AMD måste skärpa till sig nu!

Permalänk
Medlem

Jag har ingen stress. Men jag vill endå ha lite konkurans. (Det stavas inte så va?)

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Avstängd

Med risk för att ställa en dum fråga, men har någon trevlig sida jämfört phenoms energiförbrukning med motsvarande intelprocessors dito?

Är mer intresserad av strömförbrukning/värme än själva prestandan faktiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omnia
(Det stavas inte så va?)

Nej det stavas "konkurrens"

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad som är poängen mellan 3 olika modeller när skillnaden från sämsta till bästa är endast 300 Mhz .. Kom igen nu för helvetet =/.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omEn||LabZ
Kan det vara så att dom skiter i 65nm och satsar på 45nm?

Jävligt långsökt, jag vet men man kan alltid hoppas

Lanseringen av 65nm skulle vara sådan att den skulle finansiera det dom lagt ut på 45nm, men så blev ju inte riktigt fallet så dom har ju inte mycket de kan betala av skulder och utgifter med.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Ingen idé att AMD stressar. Intel har ju ännu inte släppt en rikitig fyrkärnig processor eftersom intel har kombinerat 2*2 kärnor (det går givetvis diskutera vidare). Men det är bara bra om AMD tar tid på sig och släpper något bra. Jag har bytt från Core2Duo-system till ett Phenom kompatibelt. Kör en billig X2 tills vidare. Hoppas på black edition till hyfsat pris, det skulle säkert kunna motivera många överklockare.

Permalänk
Medlem

Himla tråkigt att läsa, skulle verkligen vilja ha en bra prolle från AMD nu så det blev lite liv i luckan!

Men är väl bara inse att dom drabbats av Murphy's lag. Skulle behöva haft nån väldigt lyckad produkt för att komma ur detta... Får väl hoppas att HD3870X2 kan vara den saken dom behöver...

Permalänk
Avstängd

FAN! jag förväntade mig att den skulle släppas i början av nästa år. Ska jag behöva köpa en AMD 6000+ tills dom släpper den? Det är ju inte ens säkert att jag har jobb när dom gör det

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
FAN! jag förväntade mig att den skulle släppas i början av nästa år. Ska jag behöva köpa en AMD 6000+ tills dom släpper den? Det är ju inte ens säkert att jag har jobb när dom gör det

Har du egentligen något praktisk nytta av en annan processor? Mest uppgraderingshysteri hela tiden. Nyss satt jag på Core2Duo E4300 och nu en 4400+. Upplever jag då någon större skillnad i praktiken i de program jag använder? Nej det gör jag inte. Klarar jag mig med den processor jag nu har? Ja absolut, ska jag spela mycket kan jag överklocka.

Edit: I många ögon har jag bytt ner mig, iaf tillfälligt tills jag slänger in en Phenom. Men vad jag menar är att man oftast inte med blotta ögat kan uppleva några större skillnader mellan Intel och AMD.

Permalänk
Medlem

AMD har ju iaf tur att de flesta nu för tiden klarar sig alldeles utmärkt på dagens processorer.
Är väl mest de som håller på med video-encoding och som spelar vissa typer av spel som klarar av att utnyttja quad-core som har någon anledning till att skaffa en snabbare cpu :).

Permalänk
Medlem

det kan diskuteras yessiri...
jaja det här var ju skit men jag hoppas fortfarande på att amd gör något vettigt

Permalänk
Avstängd

Allt vore så mycket bättre om de bara kastat på en extra FPU och fixat lite me det andra på vanliga A64 X2 och lagt dem 2 och 2 som Intel gör, nästan samma prestanda och de hade haft Quads i ett år nu.

Det där med L3n och native quad krånglar ju bara. Snart är det ett år sedan de visade upp fungerande Phenoms i 3GHz. Redan i somras så sas det att en bugg i L3-styrenheten gjorde att deras uppvisade modeller hade avstängd L3.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Har du egentligen något praktisk nytta av en annan processor? Mest uppgraderingshysteri hela tiden. Nyss satt jag på Core2Duo E4300 och nu en 4400+. Upplever jag då någon större skillnad i praktiken i de program jag använder? Nej det gör jag inte. Klarar jag mig med den processor jag nu har? Ja absolut, ska jag spela mycket kan jag överklocka.

Jag spelar faktiskt spel och är väldigt kräsen att det flyter på. Nu vet jag inte hur bra en 6000+ är men vad jag läst ska den vara ganska bra ändå. Mitt AGP system kommer att hamna under morsans låda senare, så det är därför jag uppgraderar. Finns det nån som kollat prestandan mellan de nuvarande phenom och en AMD 6000+?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Finns det nån som kollat prestandan mellan de nuvarande phenom och en AMD 6000+?

Tom´s har testat:
http://www.tomshardware.com/2007/12/19/amd_phenom_athlon_64_x...

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk
Avstängd

Jag blev besviken när jag såg testresultaten. En Phenom 9900 gjorde bara marginellt bättre än en Athlon i samma hastighet. Frågan är bara om Toms Hardware är pålitliga eller om dom bara vill skada AMD ännu mer

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Alltså har AMD valt att skita i Phenom och lanserar fullt fungerande enthusiastmodeller i samband med Shanghai, båda på 45nm.

AMD Athlon och Phenom kan man inte jämföra då programmen man "benchar" med oftast inte stödjer Quad-Core eller är o-optimerade för Phenoms arkitektur som skiljer sig från Intels ihopbakade Quads.

Permalänk

Det där är nog det mest positiva testet på nätet. Tveksamt hur intressant det är med en kärnas prestanda iofs.

Jag anser intels nya core2 celeron vara det intressantaste denna vår.Vore ball om man fick upp en 500 kr dualcore till 4 ghz. Skulle bli en bra liten renderingsburk.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Inte så troligt iofs, eftersom Celeron kommer att vara helt vanliga C2D men som inte klarat testerna för ordinarie hastigheter och har delar av kärnan avstängda. Det låter inte sannolikt att de skulle klocka überbra.

Men om det blir en stor försäljningssuccé kanske de blir tvungna att sälja icke-defekta ex. som Celeron, de skulle kunna klocka högt. Men då skall man ha stor tur för att få en sån.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Inte så troligt iofs, eftersom Celeron kommer att vara helt vanliga C2D men som inte klarat testerna för ordinarie hastigheter och har delar av kärnan avstängda. Det låter inte sannolikt att de skulle klocka überbra.

Men om det blir en stor försäljningssuccé kanske de blir tvungna att sälja icke-defekta ex. som Celeron, de skulle kunna klocka högt. Men då skall man ha stor tur för att få en sån.

Jao, mjao, meh.
Preliminära tester på E1600(ES) visar iaf på bussig klockning. Dock är det en 2.4GHz från början.

http://en.hardspell.com/doc/showcont.asp?news_id=2144
http://xtreview.com/addcomment-id-3972-view-Celeron-E1600-ove...

Återstår att se hur högt man kan nå med en E1200 t.ex. men något säger mig att den kommer att bli en processor med hög prestanda/peng, åtminstone i överklockat stadie.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Det vi ser i detta stadiet är ju handplockade modeller såklart, om Intel väljer att sälja "defekta" modeller i framtiden. De kan ju inte riskera att sälja superbilliga produkter som hotar de dyrare kusinerna. Vi såg det hos 8800 och 8800GT, men det var självkonkurrens det handlade om, det är inte Intel ute efter.

Permalänk
Hedersmedlem

Det liknar ett poker-spel just nu. Intel sitter med den klart bästa handen för tillfället, men "sista" korten kan vända på steken. Tidigare på Sweclockers fanns en nyhet likt denna: http://www.digitimes.com/mobos/a20071218PD212.html, vilket tyder på viss oro och eller strategiskt tänkande inom båda lägren.

AMD är ju samtidigt involverade i ett annat projekt tillsammans med de "större grabbarna": http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/7149704.stm,. AMD tycks välja att ha många järn i elden samtidigt, undras bara när de får ihop allt till en oljad smidig enhet som kan generera vinst?

Sweclockers är väl knappast Linux orienterat, men AMDs ATi sektor har gjort intryck på många i Linux kretsarna. På Phoronix väcks frågan om huruvida Nvidia kommer att lyckas hålla AMD stången under 2008; det handlar alltså om kvalitén på drivrutinerna för grafikkort för Unix-liknande operativ system. Ett lite oväntat scenario visserligen, men AMDs val att öppna upp gentemot open-source kan visa sig bli viktigare än vad läget just nu tycks antyda.

I övrigt sitter jag här och funderar på hur CPU prestandan kommit så långt att det mer eller mindre har blivit irrelevant för typ kontorsmaskiner vilken CPU som väljs, precis som att Windows Vista är en för många kontorsmiljöer onödig version. Med det i tankarna är det lätt att förstå hur viktiga spel är för PC marknaden, ifall vi prioriterar konsumtion. Men för att återgå till kontorsmaskinerna så börjar andra faktorer än CPU prestanda bli viktigare.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Inte så troligt iofs, eftersom Celeron kommer att vara helt vanliga C2D men som inte klarat testerna för ordinarie hastigheter och har delar av kärnan avstängda. Det låter inte sannolikt att de skulle klocka überbra.

Men om det blir en stor försäljningssuccé kanske de blir tvungna att sälja icke-defekta ex. som Celeron, de skulle kunna klocka högt. Men då skall man ha stor tur för att få en sån.

Erfarenheter från tidigare har ju visat att just dessa budgetmodeller oftast är de som klockar bäst. Kolla På Nordic Hardware vad folk tidiagre valt att klocka med när de ska få upp frekvenser. P4-Celeron har varit ett populärt val.

Permalänk

har en fråga var e skyllnaden egentligen t.ex AMD athlon 4400 2,2ghz och amd phenom lr vad dom nu heter 9600 2,2 ghz vafan samma skit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raynee_666
har en fråga var e skyllnaden egentligen t.ex AMD athlon 4400 2,2ghz och amd phenom lr vad dom nu heter 9600 2,2 ghz vafan samma skit

Stirra dig inte blind i mhz, phenom har mycket mer effekt per mhz än en gammal athlon. Hade kunnat sitta kvar på min 3.2ghz p4 om den varit bättre vilket den tyvär inte är, älskar dom som stoltserar med en gammal p4 var en på skolan som gjorde det. Hur roligt som helst!

Men har allt jag behöver för en server förutom en prolle, en k9n sli mobo ska få äta lite mumma.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Stirra dig inte blind i mhz, phenom har mycket mer effekt per mhz än en gammal athlon. Hade kunnat sitta kvar på min 3.2ghz p4 om den varit bättre vilket den tyvär inte är, älskar dom som stoltserar med en gammal p4 var en på skolan som gjorde det. Hur roligt som helst!

Men har allt jag behöver för en server förutom en prolle, en k9n sli mobo ska få äta lite mumma.

hahaha så jä**a många runt om mig som tänker så.. t.ex. en som har en P4 3.6ghz han tror hans dator är snabbare än min för hans p4 singelcore har ju trotsallt 600mhz mer än min E4300@3.0ghz-dualcore...

Mycket fint.. men tyvärr tycker jag inte sånna folk är roliga, jag är mer sugen på att skjuta dem : O

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Medlem

Hahaha, Din kompis kunde lika gärna säga att hans 21 växlade cykel var snabbare än en motorcykel bara för att han har fler växlar.

Men vist är det synd. Vi får se om det lönar sig med Phenom när det kommer. strömförbrukning, värme och pris blir viktigt för mig i alla fall.