Permalänk

DDR2 6400 4GB vs. DDR2 9600 2 GB ?

Ja, som topicen säger, jag ska snart köpa en ny dator och undrar:

Ang. Ram, jag funderar på 4 GB @ 800 Mhz, eller 2 GB @ 1200?
Eftersom jag ska ha 32 bits OS känns 4 GB lite "onödigt".
Vilket minne bör jag satsa på? 4 GB @ 800 eller 2 @ 1200 mhz och varför?
Kommer jag märka någon skillnad över huvud taget?
Jag vill ha en dator som är lika framtidssäker som min nuvarande trotjänare (6 år)

800 Mhz RAM:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312054

1200 Mhz RAM:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=329419

Ha´re!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Köper du 4GB kan du utnyttja en bra bit över 3GB iaf. Beroende på ditt grafikkort hur mycket det har fyller dina Ram minnen på med resten...

Men personligen skulle jag satsa på snabba minnen.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Självklart ska du satsa på 4GB. Att de är lite långsammare är inte märkbart i praktiken. Dessutom är 2GB för lite om du, som du skriver, planerar att ha datorn ett bra tag.

Permalänk

3.5gb kan man utnyttja i Xp 32-bit inkl videominnet från grafikkortet så säg 3Gb av ditt RAM minne. Likaså i Vista 32-bit. Bara i Xp/Vista -64 bit kan man utnyttja mer än 3.5Gb:

Som ovan skriver så sattsar du på 4Gb. De kostar idag under 800Kr:
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2048DDR2...

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2GBKDD2K...

Mvh Albin

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Sweet!

Tack för svaren! Då blir det nog 4 GB då.

Men jag läste här på forumet att folk har haft bekymmer med 4 GB. De får bluescreen och liknande.
Är det för de har äldre hårdvara som inte stöder det?
Eller vad kan det vara?

Permalänk
Avstängd

en del moderkort kan ha besvär med 4gb ram dvs 4st 1gb.
dock sällsynt, vad jag känner till endast Gigabytes dq6 kort som uppvisat detta.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Då köper vi inte Gigabytes grejjor

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
en del moderkort kan ha besvär med 4gb ram dvs 4st 1gb.
dock sällsynt, vad jag känner till endast Gigabytes dq6 kort som uppvisat detta.

Nja, detta gäller oftast vid överklockning av det jag har läst i alla fall. Jag tokläste innan jag köpte mitt DQ6 (P35) + Corsair minnen som skulle vara största problemet men inget om bluescreen för att man har 4gb, bara när man försöker överklocka. Dock går detta att ordna till på något sätt enligt vissa.

Överlag så är det inget fel på att använda 4gb. Det fungerar väldigt bra.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

kör memtest.
finns nån tråd i forumet om någon som fick läsfel utan klockning med 4x1gb.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
kör memtest.
finns nån tråd i forumet om någon som fick läsfel utan klockning med 4x1gb.

Körde memtest under en hel arbetsdag, cirka 9 timmar utan fel i något test. Sedan körde jag intensivt test i test 5 och 6 under ett par timmar utan fel.
Det är möjligt folk har haft problem. Det utesluter jag inte men vad jaghar läst är det framförallt med Corsair minnen, 4gb på det samt under klockning. Däremot åtgärdas detta om man sänker från 800Mhz till 667Mhz. Jag fick aldrig bluescreen utan klocken blev helt enkelt inte prime stabil under 800Mhz oavsett volt på de olika alternativen. Men så fort jag körde igång 667Mhz så kanjag klocka så mycket processorn pallar. Har provat 3.6ghz och det har fungerat utmärkt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.