Windows Genuine Advantage - installerat men vill installera sig igen

Permalänk
Hedersmedlem

Windows Genuine Advantage - installerat men vill installera sig igen

Det är problem med morbrors dator nu som jag inte hittar lösning på.
De har en några år gammal dator med XP SP 2 OEM skiva och installerad såklart med OEM-nyckeln på datorlådan.
Det blev problem med den (datorröta) förut så jag fick göra en reparationsinstallation av XP med samma SP2-skiva.
Men nu vill inte windows update fungera vilket irriterar mig. I lägg/till ta bort program så visas Windows Genuine Advantage som installerat (före reparationsinstallationen) och det går inte att avinstallera.
När man går in på windows update så enda uppdateringen den försöker sig på är genuine advantage som den misslyckas med att installera.
Jag har haft automatiska uppdateringar igång och då har den när man ska stänga av datorn sagt att den installerar uppdateringar (1 av xx antal). Men den försökte på bara 1 sen stängde datorn av sig och så återkommer det där. Gissningsvis är det WGA som är den första.

Någon som har idé på hur det här kan lösas, att tvinga den att förstå att WGA finns?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Angående trilskande uppdateringar och OEM WindowsXP hittade jag den här texten för nått halvår sen. Och det fungerade med vanliga uppdateringar... Men kan man få tag på WGA uppdateringen som en körbar fil?

------------------------------------------
Try downloading the update manually via DownloadCenter:

*Save* the file to a folder your harddisk (let me call it "C:\Downloads"),
do *not* execute it from within your browser.

Afterwards type the following under "Run" in the Start menu:
"C:\Downloads\WindowsXP-KB929338-x86-ENU.exe /o"

The parameter "/o" (o like OEM) should do the trick for you.
----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

CC-Cleaner, har jag för mig att jag använde för att ta bort ett trilskande program som inte ville avinstalleras på sedvanligt sätt.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk

Jag fick också manuellt installera en XP-uppdatering. Windows update hittade uppdateringen, laddade ned den men misslyckades alltid installera den.
Men eftersom det står koden för uppdateringen kunde jag ladda ned den manuellt som en fil via microsoft. Sen var det bara att köra "patchen" som en exe.

Sedan funkade windows update perfekt, och hittade nyare uppdateringar som den kunde installera... skumt... kanske nåt strul med antivirus eller liknande...

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FoxOne
Installera senaste WGA härifrån;
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=f8b8...

Jag installerade den men fortfarande jäklas microsoft update.
"Vissa windowskomponenter behöver uppdateras" eller vad det säger, även fast jag klickar på "anpassad" på microsoft update (det som ersatte windows update) så laddar den bara ner WGA och misslyckas med installationen

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Permalänk

Efter många trimmars googlande hittade jag detta, för mej funkade det rakt av, lycka till!!!

Step 1. Open Notepad (or any text editor).

Step 2. Copy and paste the following command lines into the Notepad window (the /s switch runs the commands silently, freeing you from having to press Enter after each line):

regsvr32 /s wuapi.dll
regsvr32 /s wuaueng1.dll
regsvr32 /s wuaueng.dll
regsvr32 /s wucltui.dll
regsvr32 /s wups2.dll
regsvr32 /s wups.dll
regsvr32 /s wuweb.dll

Step 3. Save the file to your desktop, using a .bat or .cmd extension.

Step 4. Double-click the icon of the .bat or .cmd file.

Step 5. A command window will open, run the commands, and then close.

Micro$soft sux - big time!