Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ursviken Segelgatan 11
Registrerad
Dec 2007

SLI & Crossfire

Okej, tjenare alla data experter, jag skulle behöva lite hjälp. Jag har just nu uppgraderat min dator och då var ju moderkortet PCI-express och då behövde jag ju en nytt grafikkort. Jag köpte ett HD 3870 som var både tyst,bra prestanda
och störm snål och jag hade ett rätt stort nätaggregat och hade tillrekligt till två kort men moderkortet var ett SLI! Jag vet att SLI är gjorda för nvidia kort men jag vill ha radeon kort, men jag har detsamma brist på pengar och vill inte köpa både ett nytt moderkort och ett till grafikkort så då undrar jag, kan man bara ha radeon kort på crossfire eller finns det ett sätt som gör dett möjligt att ha radeon kort på SLI?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Okt 2007

Med ett CrossFire-moderkort kan du bara använda två ATI-kort, med ett SLI-moderkort två nVidia-kort. Däremot går det bra att använda ett kort av valfri tillverkare på valfritt moderkort, men då tappar man som sagt själva grejen med CrossFire/SLI-stöd.

Asus Sabertooth X58 | Intel Core i7 950 | Prolimatech Super Mega | Corsair XMS3 Vengeance 12GB | Asus GeForce GTX 970 Strix DCII | Samsung 830 256GB | Samsung F3 500GB | Corsair AX 1200W | Corsair 800D | Scythe Kaze Master Pro | Windows 10 | Ducky Shine Mech Brown | Logitech G502 Proteus Spectrum | Acer Predator XB241H | Samsung Galaxy S6 Edge 64GB
"Carai an Caldazar! Carai an Ellisande! Al Ellisande!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Okt 2007

crossfire tekniken är bättre än sli iaf...

CPU: i7 4790K @4.9GHZ 1.324V | MB Asus MAXIMUS VII IMPACT | GPU AMD Radeon R9 290x @1150/1500mhz | PSU Corsair AX860i | RAM Team Group Xtreem White @2800mhz 16GB | SSD Seagate ST480 480GB | HDD SAMSUNG HD103SJ 1000GB | Monitor: Eizo FG2421| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset: Sennheiser game zero.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jan 2007

Re: SLI & Crossfire

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lollersis
Okej, tjenare alla data experter, jag skulle behöva lite hjälp. Jag har just nu uppgraderat min dator och då var ju moderkortet PCI-express och då behövde jag ju en nytt grafikkort. Jag köpte ett HD 3870 som var både tyst,bra prestanda
och störm snål och jag hade ett rätt stort nätaggregat och hade tillrekligt till två kort men moderkortet var ett SLI! Jag vet att SLI är gjorda för nvidia kort men jag vill ha radeon kort, men jag har detsamma brist på pengar och vill inte köpa både ett nytt moderkort och ett till grafikkort så då undrar jag, kan man bara ha radeon kort på crossfire eller finns det ett sätt som gör dett möjligt att ha radeon kort på SLI?

Det bästa är om du säljer ditt SLI kort då dom brukar vara värda en del om det är t.ex nForce590 och köper ett moderkort baserat på AMD770/790X så kommer du billigt undan och kör Crossfire sen. Du kan inte köra Crossfire på ett SLI kort och tvärtom.

[ AMD "Zen" @ ????Mhz // 2x420mm customloop ][ ASUS AM4? ][ 32GB DDR4-xxxx? ][ AMD Vega10? @xxxxMhz ][ Win10 PRO x64 ][ Kommande Freesyncskärm? ][ Corsair 750D // Corsair RM1000x ][ Samsung 960 M.2 SSD 512GB + 7.0TB + 20TB server Xeon x7460 25MB cache / 24GB ECC RAM ]