AMD RS780-moderkort fångat på bild

Permalänk
Melding Plague

AMD RS780-moderkort fångat på bild

AMD:s styrkrets 690G som har ett integrerat grafikkort har fått mycket god kritik i media världen över och anses för det mesta som den bästa HTPC-styrkretsen i skrivande stund. AMD jobbar dock på en ersättare vilket går under arbetsnamnet RS780. Idag har ett moderkort med denna krets fångats på bild.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

blir å köpa när det kommer,ser najs ut

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Avstängd

Moderkortet ser rent ut på något sett...

Visa signatur

Behöver ej skriva min dator i forum signaturen för att kompensera för min penis.
Ingen bryr sig hur många poäng du får i 3DMark.

Permalänk
Medlem

Fint

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Har väntat länge på ett m-atx moderkort med RAM platserna på det hållet.

Najs!!

Permalänk
Medlem

blir snart att köpa nytt moderkort med andra ord ! trots att mitt 690v och min x2 4000+ klarar hd utan problem, det känns bra med nya saker

Visa signatur
Permalänk

Varför placerar man inte 4 pin och 24 pins kontakterna brevid varandra? Hoppas det kommer några sådana här kort med vinklade sata-kontakter, S/PDIF på moderkortet (Inga interna saker allts med brackets som man aldrig hittar) och med 4 minnesplatser för bra pris!

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem

Är det inte dags o skrota IDE och PCI nu? annars kanske jag övervägt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lämnade en del att önska i layout men mycket trevligt att det dyker upp, ny budgetreferens!

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krillepille2
Varför placerar man inte 4 pin och 24 pins kontakterna brevid varandra? Hoppas det kommer några sådana här kort med vinklade sata-kontakter, S/PDIF på moderkortet (Inga interna saker allts med brackets som man aldrig hittar) och med 4 minnesplatser för bra pris!

Kan bero på att olika delar av moderkortet kräver dessa kontakter. Har nog inget att göra med estetik.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Är det inte dags o skrota IDE och PCI nu? annars kanske jag övervägt.

Vissa personer kanske sitter med optiska enheter som använder sig av IDE och dom flesta interna ljudkort är väl pci?

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Är det inte dags o skrota IDE och PCI nu? annars kanske jag övervägt.

pci är fortfarande den standard som följs, vare sig du vill eller inte. man kan inte tillverka ett kort helt utan bestämda standarder

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Hedersmedlem

Första jag la märke till var att det var m-atx ok jag märkte även att leyouten av komponenter är mycket bra.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Är det inte dags o skrota IDE och PCI nu? annars kanske jag övervägt.

Visst kan jag hålla med dig om att skrota IDE. Fast det går inte. Det finns dem som fortfarande (!?) har IDE hårddiskar, och dem flestas DVD-spelare o dyl använder sig utav IDE. Den lär inte skrotas förrän tidigast 2009/2010
PCI, nä. Det kommer ta många år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
blir snart att köpa nytt moderkort med andra ord ! trots att mitt 690v och min x2 4000+ klarar hd utan problem, det känns bra med nya saker

och med "HD" menar du förstås blu-ray film i 1080p och givetvis inte lättkörd x264 mkv's eller liknande?

Ingen integrerade grafikkrets idag har någon form av UVD (unified video decoder) som stödjer nVidias Purevideo HD eller ATI Avivo HD. Är stor skillnad på partial hardware acceleration och FULL med UVD+ t.ex. Ser verkligen fram emot Asus nya moderkort med 780g som kommer snart. Perfekt HTPC-moderkort!! Kommer ju kunna spela blu-ray med en riktigt billig och långsam CPU!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mascot
och med "HD" menar du förstås blu-ray film i 1080p och givetvis inte lättkörd x264 mkv's eller liknande?

Ingen integrerade grafikkrets idag har någon form av UVD (unified video decoder) som stödjer nVidias Purevideo HD eller ATI Avivo HD. Är stor skillnad på partial hardware acceleration och FULL med UVD+ t.ex. Ser verkligen fram emot Asus nya moderkort med 780g som kommer snart. Perfekt HTPC-moderkort!! Kommer ju kunna spela blu-ray med en riktigt billig och långsam CPU!!

det jag menar, min processor är redan nog kraftfull och den är inte mycket att hänga i granen jämfört med vad som finns

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om din fabriksklockade AMD 4000+ tillsammans med integrerad grafi med 690g klarar t.ex blu-ray film i hööööög bitrate med full kvalitet i 1080p utan att belasta CPU'n ofantligt mycket så är det riktigt trevlig info att höra...

Jag vill gärna ha ett m-atx kort med 780g och SB700 i min HTPC. Gärna Realtek 889 också...

Nån som har någon tanke om när det kommer ett sådant matx kort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mascot
...utan att belasta CPU'n ofantligt mycket så är det riktigt trevlig info att höra...

njae men utan att det klipper vad jag sett än så länge, har dock ingen full-hd display/tv, skulle man vara orolig så går det alltid att klocka processorn 100 mhz för att vara på säkra sidan..
enligt microsoft så klarar man sig med en 1.8ghz core duo, och det är ganska likt en 2.1 athlon x2..

http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/musicandvideo/h...

dessutom, vem vill inte ha ett moderkort med 780g ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad har WMV HD med saken att göra? Blu-ray (och HDDVD) använder ju h264 och VC-1 med mycket högre bitrate än de demoklipp (t.ex) som du länkar till. Att du klarar material med en medelbitrate i stil med standard DVD i den icke hårdvarukrävande WMV HD säger ingenting om hur du klarar blu-ray film med bitrate toppar uppåt 40 mbit.

Enligt de flesta krävs en dual core uppåt 3 ghz utan hårdvaru acceleration. Nu har du förvisso 690g med avivo så det borda avlasta något, men det är stor skillnad på partial och full hardware acceleration som i de nya grafikkorten (och t.ex 780g) som stödjer Avivo HD med UVD+ t.ex.

Ladda gärna ner en blu-ray trailer i 1080p med högre bitrate och testa om du klarar den utan framdrops osv i 24 fps. Skulle vara jättetacksam om du hade lust att testa.

Jag är jätteintresserad av att höra hur det funkar med din CPU och 690g på 1080p material i h264 eller VC-1 med hög bitrate då jag själv vill kunna välja en så billig, strömsnål (lättkyld) CPU som möjligt till det moderkort med 780g jag väntar på till min kommande HTPC!

690g är den bästa diskreta kretsen för HTPC's idag. Men skillnaden är mer än marginell i 780g. Har du 60-70% load på din CPU idag så kan 780g ge dig TOPPAR på kanske 15-20% beroende på material.