MSI börjar med EFI på sina moderkort?

Permalänk
Melding Plague

MSI börjar med EFI på sina moderkort?

Tillverkaren MSI släppte nyligen en presentation där de förklarar sin syn på EFI vilket förväntas ersätta det nu mycket gamla BIOS (Basic Input/Output System). De har ett moderkort på gång som använder sig av EFI vilket stödjer mycket mer än dagens BIOS.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

.. bättre sent än aldrig i det här fallet..

Permalänk
Medlem

Ser tämligen intressant ut, detta Kanske kan man integrera EFI i sitt riktiga operativsystem snart?

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Trevligt.

Undra om det kommer att gå att installera os x på dessa maskiner utan något hack nu när de har efi?

Permalänk
Medlem

På tiden!

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Trevligt.

Undra om det kommer att gå att installera os x på dessa maskiner utan något hack nu när de har efi?

Nej

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Smidigt med diskkloning och dylikt inbyggt i mobots firmware. Helt klart stort steg frammåt.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Hur är det med säkerheten? När jag läste "Messenger-tjänster" såg jag rött. Lite på grund av att det verkar så jävla onödigt och gimicky (i brist på annat ord), men framförallt på grund av att det känns lite väl riskabelt att blanda voltinställningar och internetförbindelse.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman
Hur är det med säkerheten? När jag läste "Messenger-tjänster" såg jag rött. Lite på grund av att det verkar så jävla onödigt och gimicky (i brist på annat ord), men framförallt på grund av att det känns lite väl riskabelt att blanda voltinställningar och internetförbindelse.

Kan bara hålla med, låter otrevligt.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K * Asus Strix 1080 ti* Kingston hyper-x 2x8gb 1600MHz DDR3 *MSI Z87-G43 Gaming *WD Black 640GB * Antec P182 * Creative X-FI * Fractal Design Tesla 650w * Intel X-25 G2 * Samsung Evo 250Gb *

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman
Hur är det med säkerheten? När jag läste "Messenger-tjänster" såg jag rött. Lite på grund av att det verkar så jävla onödigt och gimicky (i brist på annat ord), men framförallt på grund av att det känns lite väl riskabelt att blanda voltinställningar och internetförbindelse.

EFI stödjer nätverksprotokollen som TCP/IP exempelvis, så tillverkaren kan bygga ett helt OS som baserar sig på EFI med webbläsare, IRC-klient, FTP-klient och så vidare ifall de önskar - det är upp till tillverkaren. Det verkar som om MSI:s planer är att införliva en Messaging-tjänst, men troligen kommer den nog separeras rätt mycket från övriga inställningar skulle jag tippa.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Håller med helt ang. säkerhetstankarna. Ett BIOS/EFI bör vara så simpelt som det bara går, ska utföra sina utgifter och delegera över ansvaret till någon annan så fort som möjligt.
Komplexa system är svåra att få säkra och datorns "BIOS" är något som definitivt är något som man inte vill kompromissa.

Om man nu slår i huvudet och vill göra ett mini-OS så är det bara löda dit ett 32 mb flash-minne på moderkortet laddat med en minimal linux-dist och boota från det. Kan inte kosta många ören.

/me ser en framtid av lika inkompatibla moderkort som vi har operativsystem, snart blir man väl tvungen att fixa något java-liknande till EFI så att man kan köra all hårdvara i en virtuell maskin för att kunna använda den

Permalänk
Medlem

Fanimej på tiden att PC:n kommer in i nittitalet.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Håller med helt ang. säkerhetstankarna. Ett BIOS/EFI bör vara så simpelt som det bara går, ska utföra sina utgifter och delegera över ansvaret till någon annan så fort som möjligt.
Komplexa system är svåra att få säkra och datorns "BIOS" är något som definitivt är något som man inte vill kompromissa.

Om man nu slår i huvudet och vill göra ett mini-OS så är det bara löda dit ett 32 mb flash-minne på moderkortet laddat med en minimal linux-dist och boota från det. Kan inte kosta många ören.

/me ser en framtid av lika inkompatibla moderkort som vi har operativsystem, snart blir man väl tvungen att fixa något java-liknande till EFI så att man kan köra all hårdvara i en virtuell maskin för att kunna använda den

Noooooooo.. ingen mer javaaa.... har man gått på högskolan i mer än 6 månader så spyr man på alla java man tvingas ta i.....

Permalänk
Medlem

En synnerligen praktisk funktion som borde ligga i bios/efi är en bootmanager så man slipper krångla med windows bootmanger kontra grub/lilo.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Undrar om namnet verkligen stämmer. Dom har redan ett P35 Neo3 listat med helt vanlig BIOS. Känns som något så nytt och unikt borde ha ett eget namn och inte vara en revision.

Permalänk
Avstängd

detta är lite som text-tv att de har kommit på hd / fullhd tv apparater men inte gjort något nytt om text tv vilket stör mig lite grann

Visa signatur

Vardagsburk: Pentium 3.4Ghz! 2x1gb DDR400, Abit AG8, 2100GB disk.

Foto: Canon EOS 40D + Sigma 18-50 F2.8 Macro + Canon EF 17-85 F4-5,6

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganjaman
detta är lite som text-tv att de har kommit på hd / fullhd tv apparater men inte gjort något nytt om text tv vilket stör mig lite grann

haha det har jag åx funderat på, kan man inte fixa till text-tv lite bätte!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
haha det har jag åx funderat på, kan man inte fixa till text-tv lite bätte!

kan text-tv bli bättre?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jyllmas
http://svt.se/svttext/web/pages/100.html

Hade faktiskt ingen aning om att det fanns online också. Undrar hur många som vet det.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Äntligen är vi påväg någonstanns. BIOS är ju så grymmt omodärnt.

Permalänk
Medlem

Lite roligare färger för att liva upp min överklockning!

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
En synnerligen praktisk funktion som borde ligga i bios/efi är en bootmanager så man slipper krångla med windows bootmanger kontra grub/lilo.

Håller helt med!

Sen vore det ju inte helt dumt ha ett mini OS. enkel webbroser och msn typ, om man får HD crash så kan man ju ändå surfa lite

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Kommer man säga gå in i EFI o titta eller gå in i BIOS å titta? Mmm... viktig fråga.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Kom igen nu ASUS jag vill ha detta NU!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Hedersmedlem

För 1 1/2 år sedan gick Microsoft ut med att de inte tänkte stödja EFI. Tycks som om minoriteten drar med sig Microsoft inom vissa områden. Bra att det nu handlar om en "non-profit collaborative trade organization".

Värt att notera är dock följande:

Citat:

Q: Does UEFI completely replace a PC BIOS?
A: No. While UEFI uses a different interface for "boot services" and "runtime services", some platform firmware must perform the functions BIOS uses for system configuration (a.k.a. "Power On Self Test" or "POST") and Setup. UEFI does not specify how POST & Setup are implemented.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är ett steg i rätt riktning men är rädd för att det kan manipuleras rätt så lätt.
Tänk er en findig snille som kan voltmodda ens moderkort med hjälp av en trojan. Och så undrar man varför mobot brinner upp helt plötsligt eller ramminnen börjar får vingar.
Tycker det skulle finnas en knapp på baksidan där alla utgångar sitter som man kan förhindra med att någon kan förändra inställningar i EFI utan att trycka knappen först.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Moderator
Testpilot

Fan i mig på tiden säger jag bara. Tänkte köpt mig ett nytt moderkort snart men nu tänker jag nog allt vänta och se vad detta kan erbjuda.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Traumklang
Jag tycker det är ett steg i rätt riktning men är rädd för att det kan manipuleras rätt så lätt.
Tänk er en findig snille som kan voltmodda ens moderkort med hjälp av en trojan. Och så undrar man varför mobot brinner upp helt plötsligt eller ramminnen börjar får vingar.
Tycker det skulle finnas en knapp på baksidan där alla utgångar sitter som man kan förhindra med att någon kan förändra inställningar i EFI utan att trycka knappen först.

Tänk ditt hus kan stormas av 100 galna apor, osannolikt men möjligt, mycket kan hända men EFI är en bra grej. Man ska inte börja gråta över hur osäkert det kommer vara, EFI erjuder mycket bra saker som bara t ex instant messenger, att slippa ladda in Windows och allt annat för att kolla ifall du har mail. Eller bara HTPC som idag också måste laddas in, med rätt verktyg i EFI slipper du det.

Visa signatur

En Laptop

Permalänk

jag håller med om att bios är j en jävligt bra idé. någonting som alltid fungerar och som bara styr hårdvaran i stort sätt. när man ska trycka in internet i det så blir det ju bara fel och mer osäkert. jag tycker att det där med 32 mb flashdisk på mb var en bättre idé. bios/efi eller vad det nu blir folk kommer använda istället för bios ska vara som bios, någonting man alltid kan lite på, fungerar inte det så är det fel på hårdvaran, men det är mina två ören...