Permalänk
Medlem

Moderkorts skruvar, osv...

Alltid när jag byggt datorer och fäst moderkort i chassit har jag använd sådana där röd-brickor som ej är av metall.. (man får dem till i påsen till chassit) , men nu har jag läst på forum att mordetkortet jordas via skruvarna man monterar fast dem med.. men i och med dessa brickor kan ju ej jord funka..? , eller är det kanske via baksidan av moderkortet han får kontakt via distanserna?

så frågan lyder.. ska man ha skruvar utan dessa brickor för att göra en korrekt montering,.. eller jordas moderkortet via i/o plåten eller nåt sådant?

Så det där med ESD skador osv....
jag har alltid varit inkopplad till ett element via min esd armbandslänk..
men har nu läst att man endast ska koppla det direkt i chassit man monterar i... och chassit är då ju såklart ej inkopplat via nätagg och det , utan helt utdraget.
så jag har alltså gjort fel hela mitt liv medans jag byggt datorer....

hur gör ni?

använder ni inget skydd, behöver ni ej svara Smile

bild:

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Avstängd

Ja du har gjort fel hela tiden. Chassit är jord, moderkortet ska inte isoleras från chassit, dvs det är inte jordat längre.

ESD band ska kopplas till chassit. Det är när spänningsskillnader (Volt) urladdas som elektronikskador sker.

Om du ansluter dig till chassit är ni på samma spänningsnivå, inga urladdningar sker. (Volt = 0)

Om du jordar dig till elementet kan spänningsskillnaderna vara enorma.

Alternativt när man ska jobba i datorn. Låt datorn vara ansluten till jord, rör vid chassit innan man börjar arbeta.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk

dom där röda brickorna har du väl bara på ovansidan?
jord finns väl i atx kontakten några gånger med?

på mina kort har ytan runt skruvhålen varit isolerat från resten utav kortet dvs inte jord

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freddan83
dom där röda brickorna har du väl bara på ovansidan?
jord finns väl i atx kontakten några gånger med?

på mina kort har ytan runt skruvhålen varit isolerat från resten utav kortet dvs inte jord

Ja, det är klart de är på ovansidan som synes.. kanske är kontakt på undersidan då på distanserna?
inte kolla under ett moderkort hur det ser ut där..

och de skickar väl inte med saker man ej ska använda till chassit?
eller?

Nebn men, skippar väl dem, för som sagt spelar ju ingen roll för inga ledningsbanor är ju samman kopplade med dessa punkter.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk

och eftersom inga ledningsbanor är kopplade dit vore det väl konstigt om dom skulle vara jord? eller?

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem

Nystartad, dock med nforde drivers och annat skräp. så windows måste ju installeras om.. men den startar dock..
orginal fläkten går i 600rpm temp under 40 på alla kärnor..
tog as5 pasta.. e väl inkörning med..
så funkar bra ännu iaf..

men antec 900 är svårt jobba i..
lite plats för kablar..

Funkar

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Avstängd

Koppla ESD armbandet till nån av de två pinnarna i jordarde eluttag om du har nåt där hemma

Edit:
Jag jobbar för tillfället på Ankarsrums Industrier och dom använder ett ESD armband när dom gör vissa moment av motorerna. Man trycker på en knapp för att kolla om armandet funkar som det ska, grön lampa du är ej antistatisk annars blir det röd lampa. En sån skulle jag själv vilja ha istället för det billiga skiten jag köpte

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Koppla ESD armbandet till nån av de två pinnarna i jordarde eluttag om du har nåt där hemma

Edit:
Jag jobbar för tillfället på Ankarsrums Industrier och dom använder ett ESD armband när dom gör vissa moment av motorerna. Man trycker på en knapp för att kolla om armandet funkar som det ska, grön lampa du är ej antistatisk annars blir det röd lampa. En sån skulle jag själv vilja ha istället för det billiga skiten jag köpte

Hade vi på Elecorlux med innan de lades ner..
men vi använde aldrig esd banden iaf.. var ivägen
men så fort en "höjdare kom" hade alla band..
så lita inte på industrier.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Avstängd

Jo jag kan hålla med om att banden kan vara i vägen när man ska hålla på med datorn. Speciellt när det är mycket skit på bordet. Man får ju inte bli förbannad och rycka till i sladden för då släpper väl krokodilklämman så att man åker på en snyting

By the way, är det nåt kräm i din nya dator? inte för att jag ska köpa nån Intel men det kan ju vara kul att veta. Själv ska jag sätta ihop en Phenom fullt fungerande inom två månader

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Jo jag kan hålla med om att banden kan vara i vägen när man ska hålla på med datorn. Speciellt när det är mycket skit på bordet. Man får ju inte bli förbannad och rycka till i sladden för då släpper väl krokodilklämman så att man åker på en snyting

By the way, är det nåt kräm i din nya dator? inte för att jag ska köpa nån Intel men det kan ju vara kul att veta. Själv ska jag sätta ihop en Phenom fullt fungerande inom två månader

Jag har ju bara suttit vid den nu 3h totalt..

provad encoda en film ifårn minidv kameran till dvdformat.. och det gick bra snabbt..

windows känns rappare med.. men kanske är för 4gb ram.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Koppla ESD armbandet till nån av de två pinnarna i jordarde eluttag om du har nåt där hemma

Nej, det är fel. Läs campers inlägg.

Permalänk

Vad är det för brickor ni snackar om? Måste man ha sånna?

Och sen, hur ska man skydda sig mot ESD när man monterar utanför chassit? tex om chassit e litet så kanske man monterar CPU+kylare och minnen på mobo innan man sätter i det i chassit.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Ja du har gjort fel hela tiden. Chassit är jord, moderkortet ska inte isoleras från chassit, dvs det är inte jordat längre.

ESD band ska kopplas till chassit. Det är när spänningsskillnader (Volt) urladdas som elektronikskador sker.

Om du ansluter dig till chassit är ni på samma spänningsnivå, inga urladdningar sker. (Volt = 0)

Om du jordar dig till elementet kan spänningsskillnaderna vara enorma.

Alternativt när man ska jobba i datorn. Låt datorn vara ansluten till jord, rör vid chassit innan man börjar arbeta.

Som jag då som inte har jordade kontakter i eluttaget, då har det alltså ingen effekt att koppla ESD bandet till chassit?

Muji

Det var faktiskt en elektriker som sa att jag skulle fästa ESD bandet vid nån av dessa pinnar, men han är pensionerad så han kan nog inte så mycket om datorer

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Som jag då som inte har jordade kontakter i eluttaget, då har det alltså ingen effekt att koppla ESD bandet till chassit?

det är du som bär på spänningen, det spelar alltså ingen roll att chassit du laddar ur till är "jordad" (det är ett feltolkat uttryck i de här fallen egentligen) eller ej utan det viktiga är att spänningskillnaden mellan dig och chassit du monterar i är utjämnad innan saken (minnet tex) du monterar kommer i kontakt med chassit då det vid det tillfället kan bli en enorm överföring av spänning via minnet. (och det är det som inte bra)

kopplar du dig bara till jordpinnarna (de verkligen ordade alltså) så kan du fortfarande ha en lika stor eller större spänningskillnad. fast ev åt andra hållet, men resultatet är lika illa.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint