Lenovo förbereder utmanare till Macbook Air

Permalänk
Melding Plague

Lenovo förbereder utmanare till Macbook Air

Apples lansering av den supertunna datorn Macbook Air förra veckan har nog inte undgått någon. Nu verkar det dock som om Apple kan få konkurrens, Lenovo ska nämligen ha en liknande produkt på gång.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

4mm tjockare för allt det där extra som air;en saknar, done deal för de som vill ha såna tunna datorer.

Permalänk
Medlem

Now we're talking....Fullsmäckad med godis
Nu är det bara ett revulotionerande batteri som saknas?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Sedärja, ser ut som en dator också.

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem

Gillar inte utseendet, ser ut som en 20år gammal dator, aldrig gillat det plastiga utseendet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Possan
Gillar inte utseendet, ser ut som en 20år gammal dator, aldrig gillat det plastiga utseendet.

Det ser inte plastigt ut, det ser robust ut. Det är det också, vill jag lova.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Det ser inte plastigt ut, det ser robust ut. Det är det också, vill jag lova.

Instämmer till fullo.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Possan
Gillar inte utseendet, ser ut som en 20år gammal dator, aldrig gillat det plastiga utseendet.

...Robust i all ära, men då kan man ju shoppa Toughbooks. Min Mac har aldrig ens varit i närheten att bli tappad i golvet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Det ser inte plastigt ut, det ser robust ut. Det är det också, vill jag lova.

Jo den ser plastig ut, alla Thinkpads har väl den där äckliga knottriga plasten?

Utmanare till MBA? Knappast. Tunnaste delen på den där är ju ungefär lika tjock som den tjockaste delen av MBA. Verkar ju mer vara en konkurent till vanliga Macbook.

Permalänk
Medlem

Och framför allt Trackpoint <3

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Possan
Gillar inte utseendet, ser ut som en 20år gammal dator, aldrig gillat det plastiga utseendet.

Den blir i alla fall inte kladdig som alla blanka laptops blir. Och som Ekner säger, Robust.

En sånhär eller liknande blir det absolut i framtiden när jag måste lämna tillbaka men Thinkpad R52 till skolan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Jo den ser plastig ut, alla Thinkpads har väl den där äckliga knottriga plasten?

Plasten är inte knottrig, den är helt enkelt matt - ger en torr känsla liksom. Riktigt skön yta och helt underbara datorer.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Possan
Gillar inte utseendet, ser ut som en 20år gammal dator, aldrig gillat det plastiga utseendet.

Kan inte annat än hålla med. Ser rent ut sagt förjävligt ut.

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem

Den var ju iallfall riktigt estetiskt otilltalande.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Väldans snygg! Bra att Lenovo fortsätter i IBM:s anda och inte överdesignar sina datorer.

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Det ser inte plastigt ut, det ser robust ut. Det är det också, vill jag lova.

Hur fan kan du kontra så. Om han tycker att den ser plastig ut får väl han tycka det. Det kallas en åsikt. Jag håller med honom fullständigt. Jag kommer ihåg familjens första bärbara som vi hade för kanske 10 år sedan. IBM Thinkpad som såg exakt likadan. Jag tycker inte om att prylar som iPod har så stort inflytande på marknaden när det egentligen inte erbjuder något för pengarna och snarare är en fashion-pryl, men jag måste säga att för mig var den här datorn ytterst otilltalande. De måste tänka lite på design med.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

DO WANT!

Finns inget snyggare än thinkpads. Skulle sömlöst kunna smälta in på kommandobryggan på en Imperial star destroyer. Blir inte mycket bättre än såhär. Riktigt sexig, och som alltid fullmatad med kvalitet & teknik.

Detta inlägg är skrivet på en Thinkpad X30

Visa signatur

Det heter KOMPATIBEL. Jeez...

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan MBA och andra datorer är att de vänder sig till helt olika kundkretsar, den inbitna datornörden skulle fallet för denna.

Människor som framstå bra, märkvärdiga, alternativ, gillar att flasha köper en MBA.

Inget fel med de.. Komemr själv köpa en MBA i USA.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Plasten är inte knottrig, den är helt enkelt matt - ger en torr känsla liksom. Riktigt skön yta och helt underbara datorer.

Jag hade nog också kallat den knottrig, i alla fall om materialet är samma som på min tjejs Lenovo.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Jo den ser plastig ut, alla Thinkpads har väl den där äckliga knottriga plasten?

Utmanare till MBA? Knappast. Tunnaste delen på den där är ju ungefär lika tjock som den tjockaste delen av MBA. Verkar ju mer vara en konkurent till vanliga Macbook.

MBA = 0.4-1.94 cm
X300= 1,86-2,34 cm

Ser inte det som att skillnaden är super stor direkt. Speciellt i och med att x300 innehåller mer än vad MBA gör. Sen riktar de sig till olika målgrupper. x300=företag och datornfantaster
MBA=Designfolk och personer som är mindre dator kunniga.

Nu stämmer de inte till 100%, men överlag så gäller det.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

siffran 0,4 för MBA, då mäter de ju längst ut på den tunna kanten av datorn, vilket är skitlarvigt, kan jag göra på min thinkpad också och få motsvarande fantasisiffror.

Mätt från plant underlag till ovansidan av den stängda skärmen, det är måttet på tjocklek, och det mått som kommer märkas när man knör ner sin laptop i ryggan/portföljen/väskan. MAO 1,94 cm för MBA och 2,34 för x300. Inget annat. Detta är iofs väldigt tunt för de båda. Min x30 är exakt 28 mm tjock som värst. Fast då har den 12" skärm vilket gör den väldigt nätt att hantera, och egentligen det som gör mest genomslag när det gäller portabilitet - tack vare den lilla ytan så går den att få ner nästan vartsomhelst. Därför blev jag först lite besviken på MBA för att den inte hade en mindre skärm. En så tunn dator med 12" hade varit riktigt smutt.

Skönt att man slipper byta ut sin trotjänare iaf

Visa signatur

Det heter KOMPATIBEL. Jeez...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
MBA = 0.4-1.94 cm
X300= 1,86-2,34 cm

Ser inte det som att skillnaden är super stor direkt. Speciellt i och med att x300 innehåller mer än vad MBA gör. Sen riktar de sig till olika målgrupper. x300=företag och datornfantaster
MBA=Designfolk och personer som är mindre dator kunniga.

Nu stämmer de inte till 100%, men överlag så gäller det.

Yep kan inget annat än att hålla med.

Permalänk
Medlem

Fan vad ful och tråkig...men säkert mer praktisk

Permalänk
Medlem

<3 Lenovo, gillar att ett Kinesiskt företag står bakom världens mest kvalitativa datorer. Iofs fortsätter de bara i IBMs anda men jag kommer inte ifrån "Made i China" i mitt huvud

Permalänk

Kanske inte lika vit, lika tunn och lika fjantig som MBA, men däremot SÅ mycke bättre på allt annat istället. Helt klart ett bättre köp än en MBA. Om man inte vill slänga pengarna på en dator man vill visa upp på "innecafet" i stan medans man dricker sin Latte.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Väldigt förvånad att så många tycker att lenovas datorer är snygga.
De använder ju sig av extremt praktisk design.
Att jämföra en x300 med en macbook air är ju som att jämföra en jeep med porsche.

Men kan inte annat än att hålla med om att den verkar ju vara full med trevligheter.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
<3 Lenovo, gillar att ett Kinesiskt företag står bakom världens mest kvalitativa datorer. Iofs fortsätter de bara i IBMs anda men jag kommer inte ifrån "Made i China" i mitt huvud

Hur menar du? Trots att t ex Apple är ett amerikanskt företag, tror du de har sin tillverkning i USA?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Kanske inte lika vit, lika tunn och lika fjantig som MBA, men däremot SÅ mycke bättre på allt annat istället. Helt klart ett bättre köp än en MBA. Om man inte vill slänga pengarna på en dator man vill visa upp på "innecafet" i stan medans man dricker sin Latte.

Haha, ja exakt.

Förstår mig inte på alla som klagar på Thinkpadens design. Just det faktumet att dom har sett likadana ut hur länge som helst är ju en del av charmen. Ett otränat öga har ingen aning om det är en 6 år gammal bordsräknare eller en splitterny fräsare som ligger på bordet. Alla som ogillar det konceptet måste ju ha något slags behov att hävda sig.

More than meets the eye

Inbyggt stöldskydd dessutom. "Nej fan den där mojängen får ligga kvar, jag tar den här tunna häftiga saken istället, den är säkert mycket bättre!"

http://forum.macworld.se/blogg/20080121/macbook-air-chockspoa...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Det ser inte plastigt ut, det ser robust ut. Det är det också, vill jag lova.

Den ser hemsk plastig ut.
Jag kan dock hålla med dig om att de är robusta, har en kompis vars dator inte direkt har behandlats med sidenhanskar som har hållit ett bra tag nu, dock på senare tid så verkar den sega ihop så fort man så mycket som petar på den samt att den inte längre vill köra 3D-program i fullscreen under en längre tid.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
MBA=Designfolk och personer som är mindre dator kunniga.

Jag skulle absolut inte kalla Apple ägare mindre datorkunniga...

Edit: Apropå designfolk... "Survey finds Apple users have sense of superiority", why not...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Possan

Jag skulle absolut inte kalla Apple ägare mindre datorkunniga...

http://www.ctrlaltdel-online.com/comics/20021126.jpg

Permalänk
Medlem

På jobbet kör de IBM-datorer till alla som behöver laptops. Många som börjat köpa dessa små fulingar nu. Om man vill ha smidigheten med att kunna ta med den överallt i en liten väska på kundpresentationer osv så är nog detta ett självklart val, jämfört med Macbook Air. Mycket fler inbyggda funktioner (DVD, LAN, WIMAX, fingerläsare) samt att det är Windows förinstallerat Det tycker de anställda är lite skönare, då inte många kör mac hemma. Om man däremot ser till utseendet så ser den faktiskt ut exakt likadan som alla andra Thinkpads, samma utseende som alltid. Medan Air ser lite "futuristisk" och stilren ut.

Visa signatur

Professionals are predictable. It's the amateurs that are dangerous.