Permalänk

Blanda 2GB + 4GB Minnen?

Hej,

Jag sitter på en Asus PB Deluxe med 2x1GB ram. Nu funderar jag på att köpa till ytterligare, kan jag köpa 2x2GB och få dem att fungera tillsammans med andra så länge det är samma märke osv?

Jag inser givetvis att jag måste 64-bitars för att kunna nyttja minnet.

Tack!

Permalänk
Medlem

ja. behöver inte vara samma sort som de gamla heller, men om du vill ha dubbelkanaligt ska även de nya vara parade givetvis.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Jag funderar på samma sak. Kör förtillfället 2x1gb och funderar på att köpa till 2x2gb. Det ska inte bli några problem och köra så? Kan det bli problem för datorn att köra med minnen i alla minnesplatserna?

Visa signatur

Intel Core i9 10900K | Gigabyte Z490 AORUS ELITE AC | Kingston 2x16GB DDR4 3600MHz CL 17 FURY | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair Force MP600 1TB | Corsair Carbide 275Q | Corsair RM750X V2 750W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andersson89

Kan det bli problem för datorn att köra med minnen i alla minnesplatserna?

ja, men det beror inte på vilken storlek på minnen du har, eller om de är olika eller ej.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
ja, men det beror inte på vilken storlek på minnen du har, eller om de är olika eller ej.

Corsair XMS2-6400 2x1gb och Corsair XMS2-6400 2x2gb.. så inga problem?

Visa signatur

Intel Core i9 10900K | Gigabyte Z490 AORUS ELITE AC | Kingston 2x16GB DDR4 3600MHz CL 17 FURY | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair Force MP600 1TB | Corsair Carbide 275Q | Corsair RM750X V2 750W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andersson89
Corsair XMS2-6400 2x1gb och Corsair XMS2-6400 2x2gb.. så inga problem?

bör det inte vara nej. men som sagt, vissa moderkort är kinkiga med 4 minnen av nån anledning, bristande kapacitet i chipsetet kanske. med alla hyfsat bra moderkort funkar det säkert fint.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint