Två bärbara för spelentusiaster

Permalänk
Melding Plague

Två bärbara för spelentusiaster

Under de tre senaste åren har bärbara datorer verkligen fått sitt definitiva genomslag. Redan nu säljs det fler bärbara datorer än stationära och en dator har nästan blivit ett naturligt tillbehör till mobiltelefonen. Vi skall idag titta närmare på två datorer som riktar sig till spelentusiaster som kräver datorer med bra mobilitet men samtidigt god spelprestanda.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Modellerna kan dessutom konfigureras med en mängd alternativ när det gäller processor, minne, hårddisk, batteri, trådlöst nätverk och batteri."

Jaså? Dubbla batteri? ^^

Nämen ont: Bra recension som vanligt!

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem

Min pvc-pappa har haft en sådan zepto ett bra tag. Den ser åtminstone exakt likadan ut.
Utav min erfarenhet så är musplattan inget större problem, och inte heller har jag upplevt knapparna rangliga. Och om man nu sitter och lanar hos någon så kopplar man ändå in ett fullstort tangentbord och mus.
Skärmen är helt fantastisk!

Tycker att det är kul med blu-ray spelare på bärbara.

Permalänk
Medlem

På zepton kan man faktiskt beställa dubbla batteri

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

bra skrivet.
Samt att det kom lagom till att man suttit å sneglat på zepto burkarna

Nu får man bara hoppas att det utökar med fler skriverier om laptops

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Nja, när jag läste att det var för spelentusiaster så tänkte jag:
"åh de har visst fått tummen ur munnen och skaffat några med 8800m gtx!"

Ickedå, en recension med mediokra datorer. Jag har ju haft det grafikkortet i 3/4 år! Det enda som förvånade mig var att ni valt en så snabb processor till zepton...

Och jag måste säga, det var en jävligt dålig batteritid. "ja det får man räkna med när det är en speldator"

Jaså? Jag kan klämma ut 5h ur min vid användning.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Vore kul med en recension av en Sager/Clevo, Rock eller Alienware med 8800m-kortet också

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

får snart min sager kommer dra upp en recension då

de som har den får 10k + i 3dmark 06

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Var det med extra batteriet alltså 12 cells som den nämnda tiden var eller med 6cells batteriet som är standard i 6625WD?

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Håller med Fire_Ice.
Tänkte också "Nice, har zepto äntligen börjat med de nya 8800 korten nu, ska bli kul att se vad de går för.".
Sedan trodde jag att någon väckt nån gammal död tråd till liv när jag såg en recension på en gammal Zepto.
Sen kollade jag på datumet och insåg att det ändå var en ny tråd...

Visst, bra recension iofs, men att säga att de riktar sig till spelentusiaster kändes lite att ta i. De duger ännu för många spel, men är knappast något för entusiaster nu när 8800m GT korten släppts...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Wow, första gången jag verkligen blir imponerad och vill ha något som det står MSI på vart är världen på väg?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Vadå ej nersänk pekplatta och rangligt t-bord?
I vilken container hittade ni den 6625?
Har en själv och den har både bra t-bord och nersänkt pekplatta.. (eller ja, kanske inte jättemycket nersänkt men).

Samt knapparna till ljudet..
Ni måste fått ett måndagsex eller så tappade ni den i trappan! lol

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

"Blåtand Nej" på Zepton.
Jag har då aldrig sätt en 6625a utan bluetooth på och då har jag sätt bra jävla många

Permalänk
Medlem

Hehe jag reagerade också på att det är gamla laptops som testas... åtminstone zepton har ju ett antal minirecensioner på forumet och det finns redan otaliga benchmarks på den..
förutom det en bra recension såklart..

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofen
"Blåtand Nej" på Zepton.
Jag har då aldrig sätt en 6625a utan bluetooth på och då har jag sätt bra jävla många

med tanke på att dom inte levereras utan så håller jag med

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Zepto Znote 6625WD
Den är relativt billig och kan konfigureras med en mängd alternativ.
Pris: Cirka 15 600 kronor i testad konfiguration.

MSI GX600 Extreme Edition
I skrivande stund har denna dator få återförsäljare i Sverige vilket betyder att priset tyvärr inte är speciellt lågt.
Pris: Cirka 10 200 kronor.

Jag förstår inte riktigt? Är det bara jag som tycker det låter konstigt?

Permalänk
Medlem

"Det finns även två knappar för att höja respektive sänka ljudvolymen. De två knapparna känns dock inte så stabila då de inte går att trycka in någonting, och de är inte sköna att trycka på."
För mig känns de knapparna som vilka andra knappar som helst.
Jag håller inte med om att zepton är tyst när fläkten går för fullt. Min överröstar min stationära dator ganska rejält, men när fläkten inte jobbar så är den väldigt tyst.

Jag tycker också MSI'n ser väldigt billig ut för alla de specifikationerna.

Mycket bra recension!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allebaggen
Jag förstår inte riktigt? Är det bara jag som tycker det låter konstigt?

Instämmer känns som man kanske kastat om priserna??

Permalänk
Medlem

Jag har även jag Zepto 6625WD, köpt på Dustin för 9995:-, inkl allt ni har i er förutom att jag har 120GB hårddisk (7200rpm) samt C2D T5450 processor 1,86GHz.

Datorn är kanontyst alltid förutom när man kör spel eller liknande. Då låter den lite mer, men inte så mycket ändå.

Tangentbordet kan kännas lite rangligt jag håller med, men jag tycker det är extremt skönt att skriva på och man skriver sällan fel om man är van vid exempelvis Logitech Ultra X Flat.

Skärmen är som nämnt mycket grym, bästa jag sett på bärbara utan tvekan.

Modellen på dustin skeppas med Intels 4965AGN för trådlöst om någon undrar.

När det gäller bluetooth så har modellen det, som folk påpekat.

Bilderna gör sig inte rättvisa heller då datorn är betydligt snyggare i verkligheten än på bilderna. Vikten på min vill jag minnas är 2.7kg och inte 2.9. Den känns hursomhelst lätt för den prestandan.

Volymknapparna är riktigt kanon, med tydliga klick, ni måste fått ett måndagsexemplar.

Fick nog med det mesta, bra recension i övrigt!

(EDIT: Allt funkar out of the box med 6625WD i senaste Ubuntu, förutom ljudet som kan krångla. Finns dock en tråd på Ubuntuforums.org om hur man får igång det. Inga större svårigheter. Något i stil med att man får lägga till "intel-sound model=toshiba" i modprobe, minns inte hundra.)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I`m
Var det med extra batteriet alltså 12 cells som den nämnda tiden var eller med 6cells batteriet som är standard i 6625WD?

Det var 6-cellsbatteriet.

Angående blåtand så var detta en miss från vår sida, självklart har Zepto-datorn blåtand 2.0 med EDR.

Vi har även tagit bort prisinformationen på MSI-datorn då den nu enda svenska återförsäljaren inte verkar vara den mest seriösa.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Proffsmobbare

Jag tror att det kommer att ta väldigt lång tid innan det kommer en laptop som kan konkurrera med en stationär speldator.

Jag har haft min bärbara Pavilion Dv9093 som speldator i lite över ett år, och vet att alla laptops som är något att ha har stora problem med värmen.

Inte äns med cooldesk löses detta, så först när kylningen lösts så är en bärbar speldator något att ha.

Mvh.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Det var 6-cellsbatteriet.

Angående blåtand så var detta en miss från vår sida, självklart har Zepto-datorn blåtand 2.0 med EDR.

Har ni skrivit fel i priset? Fär det känns lite konstigt att datorn som är bättre, har mer saker och Blu-ray-spelare, kostar 5k mer.

Permalänk
Medlem

MSI´n är iaf riktigt fräck. Jag vill minnas att graffet också överklockas med turboknappen?

Eller det kanske var på en annan msi dator?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Bra recension. Men som tidigare personer skrivits så är väll inte 8600m GT speciellt intressant för spel-entusiaster som vill ha bärbar nå längre. (däremot skunne det fungera fin fint åt mig om jag bara haft ~10-15k fetare budget )

Mitt intryck av bilder + recension:

Små enter tangenter vilket är störande tycker jag.
Förutom de så har jag hellre ett tangentbord utan det numeriska, borde vara lite större tangenter då och tangenterna som man använder mest när man skriver är mer centrerade på daton.

En annan sak jag stör mig på är BLANKA skärmar! (ser ut som det bara är Zepton som har det?) varför i H*ete vill man ha en Blank skärm? Det var det absolut bästa med den bärbara daton jag hade en gång i tiden och med min nuvarande TFT skärm, dvs. att man slipper alla reflektioner.

Som det nämdes i recensionen så får Zepton stort plus eftersom den har ctrl-knappen längst ut istället för FN-knappen.

Kosmetikadetalj men ändå lite viktig, Zepton får ett extra plus eftersom den är mattsvart. Jag gillar inte blanka ytor (när det gäller datorer)

En till sak, Jag tycker inte det ser konstigt ut med silver-ramen på Zepto daton. Kanske ser konstigt ut i verkligheten. Det som däremot ser liiiite konstigt ut är att det är olika färg på ramen och tangenterna (inget jag skulle störa mig lika mycke på som blanka ytor)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

Bra recension, men jag håller mig till min linje att "bärbara för spelentusiaster" inte finns, inte än iallafall. Enkelt flyttade stationära datorer visst, men inte ordentliga bärbara ^^

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

turbo knappen gav mig iaf en nostalgisk kännsla av 386/486 tiden.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

detta var ju knappast nåra extrema entusiast datorer.

datorer i entusiast linjen är mer

Dell XPS M1730
Alienware Area-51 M9750
VigorGaming Atlantis.

dessa datorer kan alla utrustas med 8800M GTX
antingen singla eller dubbla..

VigorGaming erbjuder Intel core 2 duo processor
upp till 3.0 Ghz (INTE CERTINO) och
Intel quad core med upp till 2.67Ghz

där har vi entusiast laptopar..

Permalänk
Medlem

Jag är lite fundersam på summeringen av recensionen.

Zepton uppges kosta ca. 15 000. MSI:n uppges ha ett cirkapris på 10 200 kronor.

Dels känns det lite underligt att MSI:n kan kosta nära 5000 kr mindre än Zepton trots att MSI:n har samma specs PLUS blu ray.

Dessutom står det sist i artikeln att priset på MSIn "tyvärr inte är speciellt lågt." vilket känns underligt då det är så himla mycket lägre än Zepton, som det inte klagas på priset på.

Har jag missat något?

Permalänk
Avstängd

Jag gillar inte heller BLANKA skärmar. :/ Eller rättare sagt så hatar jag det. De är fina först ett tag. ^^ Men faen så jobbigt med reflektioner, ifall de inte har fått den där behandlingen vad det nu heter. Någon slags antireflexbehandling. Och alla fingeravtryck!? Själv vet jag bättre än att peta på skärmen... men så fort nån kompis är här så måste de ju peta på skärmen. >.<

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Inaktiv

Hade aldrig köpt en bärbar av ett så pass okänt märke som Zepto.