Permalänk
Melding Plague

Qnap TS-409 Pro

För varje dag som går så ökar vårt behov av att lagra data. Det är dock inte världens enklaste uppgift att göra detta på ett säkert sätt då hårddiskar kan gå sönder och CD/DVD-skivor ofta blir dåliga efter ett par år. Hur lagrar man data på säkraste sätt? Vi skall i denna recension titta närmare på NAS-enheten TS-409 Pro från tillverkaren Qnap som möjligen kan svara på frågan.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Precis vad jag behövde, test av en NAS setup, Tack.
Vad finns där för alternativ till den för runt 4-5k?

Visa signatur

#allnoobs @ qnet

Permalänk
Medlem

Asså varför är de så satans jävla snordyra!? det e ju fan bara en liten låda... och inte ens inbyggt nätagg ser det ut som om man kollar bilden på baksidan... avanserna på alla sådana här måste vara skyhöga.

Visa signatur

...excellent

Permalänk

Tycker 2K för tekniken är rimligt och sedan runt 1k för låda och nätagg är okey. är det rack så kanske 1-2 tusen till. högre siffror är inte aktuelt för oss dödliga..

http://static.pici.se/pictures/kxbFXqyzF.jpg

För de som vill ha en humorristiskbild på hur radi fungerar

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

hahaha n1

Visa signatur

#allnoobs @ qnet

Permalänk
Medlem

haha nice bild

ja 2-3k för en tom NAS, med moms då. inte 4-5k ex moms som vissa kostar.

Visa signatur

...excellent

Permalänk

Hade vart mer intressant att se den utan raptor diskar i.

Som det ser ut i testet så finns det ju ingen som hellts anledning att köra raid0 tex. Då det är kontrollern som är flaskhalsen...

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Det som vore intressant för mig i ett NAS test är om det går smutt att spela upp 1080p material från den i Raid5. Men borde väl vara lugnt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokklas
Det som vore intressant för mig i ett NAS test är om det går smutt att spela upp 1080p material från den i Raid5. Men borde väl vara lugnt?

Det beror på, BD har ju toppar uppemot 40 Mb/s.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Det beror på, BD har ju toppar uppemot 40 Mb/s.

40mb/s?!?! Du menar väl snarare 4mb/s?

Permalänk
Medlem

Vansinnigt att det ska behöva kosta över 5tkr för en såpass undermålig maskin.

Att man sedan försöker pitcha skräpet genom att skicka med raptordiskar i hopp om att den skulle prestera fina siffror, ja vad säger man?

De som bestämmer sig att köra Network Attached Storage på 3st 74GB diskar kan rimligtvis inte ha någon annan motivering än att de vill ha snabb läs/skriv-prestanda.
16MB/s är inget annat än en katastrof.

Visa signatur

Work: Mac Mini 2010, 2,4GHz, 8GB DDR3, 80GB X25-M, Asus VE278Q/Epson TW3200
Play: 2500k@4GHz, 8GB DDR3, 80GB X25-M, Asus P8P67-M Pro, Asus GTX570 DCII, Corsair HX 650, Corsair H60, Asus VE278Q/Epson TW3200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Epzilon
40mb/s?!?! Du menar väl snarare 4mb/s?

Tyckte också det lät galet. Min tolkning av testerna är att det borde var lugnt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurhan
Vad finns där för alternativ till den för runt 4-5k?

Du kommer antagligen mycket billigare undan om du bygger ett eget system. Dock är det i så fall viktigt att tänka på strömförbrukningen, om du vill att det skall vara billigare i längden med.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Oj jävlar vad dyrt. Riktigt sjyssta funktioner men jag föredrar nog en itx-bräda med FreeNAS på.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

För dyrt... kan man lika bra slänga ihop ett paket med amd cpu, minne, låda och ett x antal diskar för istället

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Epzilon
40mb/s?!?! Du menar väl snarare 4mb/s?

Jag menar 40 megabit/s, inte 4 millibit/s.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Energiförbrukningen vid full belastning. Gäller det RAID 5-6 eller JBOD? Det är ju skillnad i energiförbrukning att skriva till en-två diskar än till fyra.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Energiförbrukningen vid full belastning. Gäller det RAID 5-6 eller JBOD? Det är ju skillnad i energiförbrukning att skriva till en-två diskar än till fyra.

Det handlade om RAID6. Notera också att detta beror på vilka hårddiskar man har i.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Avstängd

Intressant med Raid6 men frågan är om inte Raid1 med fyra diskar vore bättre för att slippa paritetsberäkning, speciellt med tanke på att enheten är begränsad till fyra diskar. Man brukar inte rekommendera uppsättningar om fler än åtta diskar när man pratar raid5 och upp mot tio tolv diskar i raid6.

Permalänk
Medlem

Har själv en Qnap 209 och kör Raid 1 med två 500GB diskar för lagring av semesterbilder/-filmer, den gör sin uppgift men den är en besvikelse på många punkter. Står i spec. att det är Gbit anslutning men den farten kommer man aldrig upp i (max 100mbit), har även provat ändra MTU paket till 9k utan nämnvärd prestandavinst. Sen är gränssnittet som man styr lådan med under all kritik. Skulle gå att göra så mycket bättre med relativt enkla medel. Hade tänkt använda den som FTP server men de få möjligheterna och otympligheten gör att jag avstår.
Hoppas nån kreativ privatperson gör ett custom OS till denna, tror det går att kräma ur betydligt mer än vad programmerna på Qnap gjort.

Permalänk

Vad kostar en Iomega Storcenter 400r med en lagringskapacitet på 1,6 tb och Lacie Ethernet Disk med en lagringskapacitet om 2 tb?

Visa signatur

Q9450|Asus Rampage Formula X48|CM Stacker|Monitor:24" Samsung|2x2GB OCZ Reaper PC8500|Sapphire 4870X2|CORSAIR HX1000W|NEC ND-3500AG|MaxtorAtlas15K.II 73GB|10,348 TB
Seagate,Hitachi,Maxtor,Samsung

Permalänk
Medlem

Ska det stå MB/sek under den bilden?

Tycker inte de stämmer med texten under eftersom det står att Raid-6 presterade dåligt och jag har alltid förstått de som att ~9MB/Sek > ~7MB/Sek o då är väll Raid-6 snabbast eller?

Annars så skulle det ju vara väldigt trevligt med en NAS enhet, men inte för det där priset.. vill ha råd med hårddiskar till den dom närmaste åren oxo

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clintan_ttt
Vad kostar en Iomega Storcenter 400r med en lagringskapacitet på 1,6 tb och Lacie Ethernet Disk med en lagringskapacitet om 2 tb?

Lacie kostar väll strax under 9000kr. Iomega Storecenter ligger nog närmare 60000kr...

Visa signatur

Mmmm så!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McZ
Ska det stå MB/sek under den bilden?

En pinsam miss från vår sida, självfallet ska det stå tid i minuter. Det är korrigerat.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Avstängd

Tsetade just att flytta en 4,4gb stor fil från min htpc till min FS och flyttade den på exakt 1min 42 sek. Vad kan ligga bakom den långsamma överföringen på denna produkt?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Tsetade just att flytta en 4,4gb stor fil från min htpc till min FS och flyttade den på exakt 1min 42 sek. Vad kan ligga bakom den långsamma överföringen på denna produkt?

Hur överförde du? FTP brukar vara mycket snabbare än Windows fildelningsprotokoll till exempel. Vilken hårdvara körde du med?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Avstängd

Hmm, vet inte riktigt vad det kallas för men det är i alla fall ett vanligt gigabitnätverk med en vettig 3Com switch och vettiga nätverkskort. Flyttade mellan två utdelade mappar, htpc och filserver i sign. Mjuk raid5 dessutom, alla säger att det ska vara så trögt men jag har mer än godkänd skrivprestanda.

Permalänk
Medlem

Hmm.. 5300 var lite väl mycket för min smak =/

Annars var det ju en trevlig burk. Skamligt dock att bara ha stöd för Internet Explorer idag 2008.

Permalänk
Medlem

Fina grejor, visst. Både netgear och flera andra börjar komma med fina saker.

Dock tycker JAG att priserna är ok för företag, vet nog många som skulle kunna kasta ihop en väldigt prisvärd dator för detta och nu när 2008 server kommer kan det bli en verklighet.

DLink och andra har bra grejor för 2 tusen, och bara det räcker gott åt de flesta backuperna. Pratar man om att köra 4 diskar dock, ja då blir det lite dyrt tyvärr.

Med det går i rätt riktning.

Förreste, en viktig grej, Ljudnivån? VARFÖR kan ingen sätta en fin 12a eller 9a fläkt på en sådan grej?? det skulle hjälpa himla mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Jag menar 40 megabit/s, inte 4 millibit/s.

Tja, om du ska märka ord så... Mb = Megabyte, inte Megabit