Permalänk
Melding Plague

MSI X48 Platinum

Det händer mycket på grafikkortssidan och tillverkarna vill att konsumenterna köper fler och fler grafikkort som de kopplar samman. MSI har haft detta i åtanke när det gäller deras X48 Platinum-moderkort som kan använda fyra PCIE-grafikkort. Drivrutinerna är tyvärr ännu inte riktigt optimerade för sådana konfigurationer men vi skall försöka pressa kortet så gott det går i övriga tester.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har svårt att se meningen med ett X48-moderkort framför ett X38, speciellt med de buggar som visar sig i detta testet.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Moderkortet ville använda multipel 60 på processorn, vilket förstås inte är bra.

är inte multipel 60 något högt o.0?

visste inte att det fanns högre är 17 eller något där runt i kring ^^;

håller för övrigt med ovanstående om att det är svårt att se meningen med detta moderkort

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToWy
är inte multipel 60 något högt o.0?

visste inte att det fanns högre är 17 eller något där runt i kring ^^;

håller för övrigt med ovanstående om att det är svårt att se meningen med detta moderkort

QX6700 har upplåst multipel (då det är en extreme dvs X förekommer i namnet) och de flesta moderkort kan använda multipel 60 på den processorn. Men det lär bli svårt att starta med den multipeln Dvs den identifierade multipeln som 60 men det gick att komma in i BIOS och ändra.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
QX6700 har upplåst multipel (då det är en extreme dvs X förekommer i namnet) och de flesta moderkort kan använda multipel 60 på den processorn. Men det lär bli svårt att starta med den multipeln Dvs den identifierade multipeln som 60 men det gick att komma in i BIOS och ändra.

låter som en bra förklaring.

fick man lära sig något nytt igen ^^
tycker dock fortfarande det är en något hög multipel iaf

btw finns det något naturligt sätt att komma upp i den multipeln? bara en fråga av ren nyfikenhet.

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToWy
låter som en bra förklaring.

fick man lära sig något nytt igen ^^
tycker dock fortfarande det är en något hög multipel iaf

btw finns det något naturligt sätt att komma upp i den multipeln? bara en fråga av ren nyfikenhet.

Tvivlar starkt på att det går men jag har aldrig försökt, känner inte till någon som har gjort det.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk

Lite konstig placering av PCIe x16 sockets tycker jag, 2st andra mellan dom 2 första, 1 mellan 2an och 3an och sedan ingen alls mellan 3e och 4e. Hade det inte varit bättre att ha en annan mellan alla istället? nu blir man ju tvingad till 1-slot kylning på det 3e kortet?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Testade ni överhuvudtaget med 2-4 grafikkort? eftersom det mest spännande, som ni själva säger, med moderkortet är att kunna använda upp till 4 st grafikkort... lite lustigt att ni inte har med det i rescensionen då eller?

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk

Bara nvidia moderkort som kan köra detta än så länge. TriSli.

I mars kommer Amd drivrutinerna till detta förhoppningsvis. Men de verkar enligt previews inte helt perfekta. Blir spännande att se hur mycket dom lyckats finputsa.

Ni borde absolut testa om 4x1 gigs minnes fungerar på moderkort. De flesta blir instabila av detta. Något som är bedrövligt.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

ok...
så "ännu inte riktigt optimerade drivrutiner" betyder att de inte fungerar alls i detta syfte?

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk

just nu inte alls, sedan lite sisådär skulle jag tro. Anandtech hade en preview där xfire tri fungerade hyfsat men quad knappt gav nåt alls. Ju fler kort destå mindre prestanda för pengarna.

ett 4x 1gig test vore förmodligen det viktigaste i hela testet vill jag understryka.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk

"Fyra 16-kanalers PCIE-platser (varav de två gula har en bandbredd på 4-kanaler) är rätt imponerande." skrevs det fast är det ingen som reagerar på att de fortfarande slösade plats påtvå 16-lines istället för 2 stycker 4-lines. de kunde lagt till två eller tre interna USB portar istället ju...
folk som skriver test med 4 grafikkort kan ju läsa och så ser de att de gula är bara 4x hastigheter, inte 16x.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

Jag tycker det är mycket intressant också att bara Öjvind Karlsson får recensera de "dyra" produkterna på sweclockers.. ^^
Förmodligen är det som för alla andra sidor, den stora hönan för välja först och sen får dom behålla delarna dom recenserar..

Men man kanske skulle fundera istället för sin egen girighet vad som är best för sweclockers och inte ditt eget behov Då menar jag den som her mest kunskap om hårdvaran borde självklart få skriva om dem..

Sen kunde ju recensions exemplar tävlas ut.. om man vill ha lite mer sidvisningar kanske

Fint skriver men recensionen gav verkligen inget, rent generellt så presterar moderkort nästan lika på de punkter som han går igenom.. vem bryr sig att det tar 2 sekunder längre att packa upp ett fett rar arkiv?

Som tidigare nämt skriv och testa saker folk vill veta, tex går detta moderkort köra med 4 stickor minne?!

Kasta upp masa specifikationer och skriv om vad kortet har för funktioner är ju bara strl c + v från tillverkarens hemsida, och lite ordbajs kallar jag inte recension..

Testa crossfire prestandan på olika moderkort... något som är intressant att se..

Håll er till nyheter eller börja fundera på vad läsarna vill läsa..

Både techsweden och nordichardware skriver mer om de intressanta delarna som inte alla mainstreem engelska sidor skriver om, om man vill veta hur många sekunder det skiljer i winrar eller likande finns ju Toms hardware som överklassar i att testa just prestanda..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tom Brännström
Jag tycker det är mycket intressant också att bara Öjvind Karlsson får recensera de "dyra" produkterna på sweclockers.. ^^
Förmodligen är det som för alla andra sidor, den stora hönan för välja först och sen får dom behålla delarna dom recenserar..

Men man kanske skulle fundera istället för sin egen girighet vad som är best för sweclockers och inte ditt eget behov Då menar jag den som her mest kunskap om hårdvaran borde självklart få skriva om dem..

Sen kunde ju recensions exemplar tävlas ut.. om man vill ha lite mer sidvisningar kanske

Fint skriver men recensionen gav verkligen inget, rent generellt så presterar moderkort nästan lika på de punkter som han går igenom.. vem bryr sig att det tar 2 sekunder längre att packa upp ett fett rar arkiv?

Som tidigare nämt skriv och testa saker folk vill veta, tex går detta moderkort köra med 4 stickor minne?!

Kasta upp masa specifikationer och skriv om vad kortet har för funktioner är ju bara strl c + v från tillverkarens hemsida, och lite ordbajs kallar jag inte recension..

Testa crossfire prestandan på olika moderkort... något som är intressant att se..

Håll er till nyheter eller börja fundera på vad läsarna vill läsa..

Både techsweden och nordichardware skriver mer om de intressanta delarna som inte alla mainstreem engelska sidor skriver om, om man vill veta hur många sekunder det skiljer i winrar eller likande finns ju Toms hardware som överklassar i att testa just prestanda..

Det är bra att du har fantasi
Just nu är X48 fortfarande intressant, har inte testat så många sådana moderkort. De två X48 moderkorten jag testat förut och alla X38 moderkort från tidigare tester är tillbakaskickade (förutom Abits då den används som referenskort till tex grafikkortstester).

Jag satsar mycket på överklockningstester och jag vet inte vilken annan sajt som kör överklockning på tre processorer på alla moderkorten. Finns säkert bättre tester än denna, men detta är min version. Tack vare att man har olika upplägg så kan man förhoppningsvis tjäna på att läsa flera tester. Blir svårt att testa med fyra DDR3-minnen då jag endast har de som är med i detta test. Dvs 1333 MHz modulerna kan man räkna bort. Har redan köpt för mycket hårdvara på sistone (enbart för att använda i tester) så att köpa mer DDR3-minne känns inte som en bra plan.

Självklart läser jag kommentarerna och en del saker kan vara intressanta att köra (om det finns möjlighet). Man är dock även tidsbegränsad dvs man kan inte göra hur många tester som helst. Ifall man lägger till många tidskrävande tester måste man ta bort något.

Vi skall förhoppningsvis kunna ordna bättre vinster än ett begagnat moderkort med BIOS-problem. Missade du coolermaster tävlingen?

PS. Tom vad hände med er testsajt Hardreviews.com? Iaf så undviker vi testare som är ute efter hårdvara, några referenser måste man dock ha annars kan man inte göra bra tester dvs då kommer många klaga på det

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
folk som skriver test med 4 grafikkort kan ju läsa och så ser de att de gula är bara 4x hastigheter, inte 16x.

Eller så läser man lite själv innan man häver ur sig spydiga kommentarer

citat ur nyheten:
Det händer mycket på grafikkortssidan och tillverkarna vill att konsumenterna köper fler och fler grafikkort som de kopplar samman. MSI har haft detta i åtanke när det gäller deras X48 Platinum-moderkort som kan använda fyra PCIE-grafikkort.

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Hedersmedlem

Glömde att nämna att jag inte har drivrutiner för CrossfireX och inte fyra HD 3870. Med två Sapphire 3870 (de som har liten kylare), de två 3870 som jag redan har och de rätta drivrutinerna så....

AMD verkar dock vilja göra som med Spider, dvs skicka runt kompletta system. Eftersom Sverige numera bedöms som Tier 2 av AMD så lär det nog dröja innan vi kan göra sådana tester. Förut var Sverige Tier 1 Men jag skall hålla ögonen öppna.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk

Det är kanon att du testar överklockning med olika processorer. Tycker testet var bra och fick fram det viktiga, att moderkortet just nu är att be om trubbel.

Tomshardware testade 4x1 gb och 4 av 5 x48 pallade inte med det, x38 är visst inte helt säkra heller. Skrämmande på så pass dyra kort.

Får hoppas bios mognar till sig. Verkar som om många tokoptimerar för den där promillen prestanda som ser mycket ut i stapeldiagram, detta till kostnad av stabilitet.

Själv siktar ja på Nehalem, då lär man ju riktigt få dras med betamoderkort.

Tycker AMD ballat ur, att enbart tillåta kompletta system ger inget seriöst intryck. Tyder på instabilitet.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

dubbelslotskort kan man glömma på detta kortet

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Det ser lite småtrångt ut att köra quad SLI om man ska använda dem där gula...

Permalänk
Medlem
Citat:

MSI använder samma ologiska färgkodning som vanligt och är man osäker rekommenderar vi att man läser installationsanvisningarna i handboken.

denna invändning ser jag i varje test av MSI-kort, finner den alltid lika halvt* obegriplig. för är det egentligen inte väldigt mycket mer logisk att ha en färg för en kanal än en för ett par i olika kanaler?

*(sen att bara MSI gör så är enda anledningen att jag skriver halvt istället för helt iof)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
denna invändning ser jag i varje test av MSI-kort, finner den alltid lika halvt* obegriplig. för är det egentligen inte väldigt mycket mer logisk att ha en färg för en kanal än en för ett par i olika kanaler?

*(sen att bara MSI gör så är enda anledningen att jag skriver halvt istället för helt iof)

För datorer har vi färgkoder så som grönt för mus och lila för tangentbord osv. Då skall man matcha dessa dvs grön kontakt till grönt uttag osv. I det sammanhanget känns det mest logiskt att färgkoda vart man skall installera två minnesmoduler (eftersom det är den vanligaste konfigurationen). Självklart är det en viss logik att färgkoda respektive minneskanal men när nästan alla liknande system är gjorde för att visa vart man skall installera/koppla in enheter så känns det ologiskt.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
För datorer har vi färgkoder så som grönt för mus och lila för tangentbord osv. Då skall man matcha dessa dvs grön kontakt till grönt uttag osv.

jo fast just här är det ju frågan om motsatsen, att inte matcha samma sak.

2 kanaler, 2 sidor, varmt - kallt, höger - vänster, etc. jag tror det är så MSI tänkt här också. (att sidor klassiskt är färgkodade)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Det ser lite småtrångt ut att köra quad SLI om man ska använda dem där gula...

LITE? Det är väl nästan omöjligt att få plats med 4 grafikkort? Om man inte klämmer in 4st budgetkort såklart. Men då är det ju bättre att för den summan köpa ETT highend-kort med tanke på hur pass dåligt spelen är optimerade för SLI. Iallafall majoriteten av spelen fungerar inte som de borde på SLI.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
LITE? Det är väl nästan omöjligt att få plats med 4 grafikkort? Om man inte klämmer in 4st budgetkort såklart. Men då är det ju bättre att för den summan köpa ETT highend-kort med tanke på hur pass dåligt spelen är optimerade för SLI. Iallafall majoriteten av spelen fungerar inte som de borde på SLI.

Oavsett utrymme fungerar inte SLI i någon kombination på detta kort, eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Granis_1980
Oavsett utrymme fungerar inte SLI i någon kombination på detta kort, eller är jag helt ute och cyklar?

Så länge som Nvidia inte tillåter det i sina drivrutiner så går det inte med SLI på moderkortet. Det som finns är CrossfireX med fyra kort som mest. Det finns HD3870 med singleslot kylning, 3870X2 (dubbelkärniga) fungerar inte ens med beta drivrutiner fyra åt gången (åtta kärnor). För dem så är det maximalt två om man kan få tag på drivrutiner som fungerar för det.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Så länge som Nvidia inte tillåter det i sina drivrutiner så går det inte med SLI på moderkortet. Det som finns är CrossfireX med fyra kort som mest. Det finns HD3870 med singleslot kylning, 3870X2 (dubbelkärniga) fungerar inte ens med beta drivrutiner fyra åt gången (åtta kärnor). För dem så är det maximalt två om man kan få tag på drivrutiner som fungerar för det.

Tack för förtydligandet.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Angående dom där gula platsera. Måste man inte köra ett kort utan kylning för att äns få plats med det bakom det andra?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Som vanligt ett bra och läsvärt test från er på Sweclockers, kan säga att ni förlängt många av mina lunchraster där på jobbet
Men nu börjar jag känna mig som en riktig tjatmoster, vart tar alla lite billiga moderkorten vägen i era test? Menar ni lär väl ha en säck med moderkort från lite tidigare recensioner skulle vilja se hur ett vanlig p35 står sig mot dom här korten. Har liksom inte budgeten att lägga ut 1500kr+ på ett tråkigt moderkort

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Granis_1980
Oavsett utrymme fungerar inte SLI i någon kombination på detta kort, eller är jag helt ute och cyklar?

Hehe jo just ja. Jag hade glömt att SLI är för moderkort med Nvidias chipset. Och Crossfire för moderkort med Intels chipset. >.< ... same shit different name... mer eller mindre iallafall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Angående dom där gula platsera. Måste man inte köra ett kort utan kylning för att äns få plats med det bakom det andra?

Jo var just det jag menade med budgetkort... de har oftast en tunn kylare. Fast t.ex. 8800 GT är väl nästan så pass smalt så att det går o klämma in? Om inte annat så med lite våld o vaselin (stavning? xD) iallafall.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Ser lite lustigt ut att en spanning pa over 2v skulle kunna anvandas.
Var val senast pa AXP tiden man kunde mata over 2v utan att processorn dor oavsett kylning?

For ovrigt ska inte ett moderkort kosta mer an 1500 tycker jag, savida det inte ar for servrar och seriosa WS.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.