Ny testversion av Windows XP servicepaket 3

Permalänk
Melding Plague

Ny testversion av Windows XP servicepaket 3

Microsofts uppdateringspaket Service Pack 3 till Windows XP tog precis ett kliv framåt då operativsystemskaparen idag släppt en ny version. Windows XP Service Pack 3 Release Candidate 2 är inte en skarp version och rekommenderas därför enbart till erfarna användare, men den är tillräckligt långt fram i utvecklingscykeln att inte räknas som en betaversion.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

aaaa! när kommer "the official release" av dessa servicepacks som vi väntar på till XP och vista? Släpp dem nu för tusan!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Musikälskare

Låt de ta sin tid, bara de blir bra

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

mm..
men dom lägger inte till DX10.. nene..
Försäljningstrick såklart.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
aaaa! när kommer "the official release" av dessa servicepacks som vi väntar på till XP och vista? Släpp dem nu för tusan!

Nej, släpp dem när dom är färdiga, för vem vill ha ett buggigt Service Pack? ok, fel finns det väl alltid, men jag vill inte nåt som släppts för tidigt innan dom testat det ordentligt. Den svenska versionen kommer väl senare än den engelska? DX10 skiter jag fullständigt i så länge spelen supportar DX9

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Hur "farligt" är det att köra sp3?

Visa signatur

Workstation: Intel Core 2 Duo E6420 | 4GB DDR2 PC5300 | 8800GTS 320Mb | 500Gb Sata2 |
WD My Book Essential Edition 500Gb |

Permalänk
Hedersmedlem

Trevligt, då kommer de förhoppningsvis släppa färdiga SP3 snart

Permalänk
Medlem

Tjöpa?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buspojken
Hur "farligt" är det att köra sp3?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
aaaa! när kommer "the official release" av dessa servicepacks som vi väntar på till XP och vista? Släpp dem nu för tusan!

"Allt i allt innehåller Service Pack 3 över tusen stycken uppdateringar och fixar och kommer alltså vara en rekommenderad uppdatering när den skarpa versionen släpps någon gång det här halvåret."

Permalänk

det är horribelt att det nästan tar 4 år innan SP3 släpps???

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kinglevel
mm..
men dom lägger inte till DX10.. nene..
Försäljningstrick såklart.

Det kommer dom aldrig att göra för det kommer aldrig att fungera. DX10 = Vista, thats it!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Antar att denna inte funkar till svenska XP heller?

Visa signatur

AMD Athlon 64 x2 6400+ Black Edition | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | Inno3d Geforce 8800GT | CORSAIR 2GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME | 1TB HDD | Windows XP Pro sp2

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Det kommer dom aldrig att göra för det kommer aldrig att fungera. DX10 = Vista, thats it!

Du menar att Microsofts operativ system är så pass inkompatibla med varandra att även om viljan funnits så hade de inte lyckats att få ihop DX10 och XP?

Jag tror mer att detta väl stämmer in med hur Microsoft gärna tar bort support för t ex ett dokument format för att på så sätt "tvinga" fram användningen av nyare mjukvaruprodukter. Office 2007 och en uppdatering av 2003 leder till att "arkiverade" dokument av äldre format för Word, Excel, PowerPoint, Lotus Notes, Corel Quattro spreadsheet, och Corel Draw plötsligt blev omöjliga att öppna. Microsoft kallade detta ett "misstag" och visade sedan hur ett register hack gjorde att blockeringen av dessa format hävdes. En direkt blockerande registernyckel kan inte ses som ett misstag.

Jag förstår Microsoft ur en viss synvinkel: de måste på något sätt fortsätta att sälja, och därför på något sätt göra sina egna kunder "lagom missnöjda" med en äldre version av en MS produkt. DX9 eller DX10 är egentligen bara intressant för hemma användare... kanske, ifall om löftena om förbättringar infrias. Däremot är jag övertygad om att öppna format är bättre när det gäller digitalt lagrade dokument. Ett kommersiellt bolag kommer och måste främst se till att stimulera fortsatta köp (alltså i den meningen att MS framför allt lever på sin försäljning av mjukvara och inte på tjänster och support av dessa), och är därför mindre intresserat av att säkra versioner eller format för framtiden. Jag tror uppriktigt att samma gäller DX9 och DX10.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Det kommer dom aldrig att göra för det kommer aldrig att fungera. DX10 = Vista, thats it!

klart att det inte fungerar om man inte skapar stöd för det, anledningen varför dem ej skapar stöd för det är att man ska "tvinga" användare att gå över till Vista för att inte gå miste om prestanda i spel som har stöd för DX10.

Permalänk
Medlem

Tror inte DX9 kommer att fasas ut förrän 2010-2011 någon gång, då både PS3 och Xbox360 bygger på DX9.

Skulle vara onödigt mycket jobb för utvecklarna att behöva koda om stora mängder av spel för att det ska funka i DX10 på ett enda operativsystem och DX9 på allt annat.

Visa signatur

Pook Pook!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
det är horribelt att det nästan tar 4 år innan SP3 släpps???

vad är alternativet menar du? att vi skulle vara uppe i SP8, SP9?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Du menar att Microsofts operativ system är så pass inkompatibla med varandra att även om viljan funnits så hade de inte lyckats att få ihop DX10 och XP?

Jag tror mer att detta väl stämmer in med hur Microsoft gärna tar bort support för t ex ett dokument format för att på så sätt "tvinga" fram användningen av nyare mjukvaruprodukter. Office 2007 och en uppdatering av 2003 leder till att "arkiverade" dokument av äldre format för Word, Excel, PowerPoint, Lotus Notes, Corel Quattro spreadsheet, och Corel Draw plötsligt blev omöjliga att öppna. Microsoft kallade detta ett "misstag" och visade sedan hur ett register hack gjorde att blockeringen av dessa format hävdes. En direkt blockerande registernyckel kan inte ses som ett misstag.

Jag förstår Microsoft ur en viss synvinkel: de måste på något sätt fortsätta att sälja, och därför på något sätt göra sina egna kunder "lagom missnöjda" med en äldre version av en MS produkt. DX9 eller DX10 är egentligen bara intressant för hemma användare... kanske, ifall om löftena om förbättringar infrias. Däremot är jag övertygad om att öppna format är bättre när det gäller digitalt lagrade dokument. Ett kommersiellt bolag kommer och måste främst se till att stimulera fortsatta köp (alltså i den meningen att MS framför allt lever på sin försäljning av mjukvara och inte på tjänster och support av dessa), och är därför mindre intresserat av att säkra versioner eller format för framtiden. Jag tror uppriktigt att samma gäller DX9 och DX10.

Okej jag skulle kanske formulerat mig så här istället:
Det kommer aldrig att fungera så länge Microsoft inte tillåter det eller om de inte kommer över källkoden för XP.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcepser
klart att det inte fungerar om man inte skapar stöd för det, anledningen varför dem ej skapar stöd för det är att man ska "tvinga" användare att gå över till Vista för att inte gå miste om prestanda i spel som har stöd för DX10.

Vet du hur Xp är uppbyggt? Det finns inget stöd att tala om. Du får skriva om hela XP's källkod för att få DX10 att fungera i Xp vilket idag är omöjligt utan att skriva om källkoden.

Det snubbarna har gjort med sin hypade "DX10 i XP" historia är inget annat än att kasta onödig tid i luften. Jag menar nästan alla förstår att det aldrig kommer att fungera så länge de inte kommer över källkoden för operativsystemet. Jag själv är ingen programmerare och kan väldigt lite om det men jag känner några stycken tunga programmerare och alla de programmerarna jag vet om nätet eller IRL säger samma sak. Kan det bero på för att de vet hur allt är uppbyggt och att det inte skulle fungera så länge X eller på grund av Y?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dosman
Aldrig är ett starkt ord. Ge det lite tid bara :). http://lwn.net/Articles/242043/

Jo aldrig var kanske ett dumt ord men icke så länge de inte kommer över källkoden.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Förstår inte alla här som längtar så efter detta? SP3 tillför väl inget nytt utan är snarare en ackumulering av hittills släppta säkerhetsuppdateringar + några nya features ingen kommer använda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Playstation 3 använder inte DX9. Playstation 3 använder OpenGL ES(OpenGL for Embedded Systems).

Ah, ännu bättre. Tycker det borde finnas mer OpenGL faktiskt :]

Visa signatur

Pook Pook!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farshid
Ah, ännu bättre. Tycker det borde finnas mer OpenGL faktiskt :]

Det kommer. OpenGL 3.0 är snart här.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Vistas servicepack var ju ingen höjdare, skulle inte tro att Xp servicepacket ger några större förbättringar. Kanske till och med bloatar ner det lite.

Läste föresten att anledningen till att vista är så jäkla långsamt för spel är just det att Dx10 tillåter utvecklarna att använda funktioner hur dom vill på lägre nivåer. Detta är en mardröm för Ati och nvidia som tvingas skapa nya drivrutiner för alla olika sätt utvecklare får för sig att använda funktioner. Dx9 var väldigt strikt med vad man kunde göra.

Lär ta åratal innan dom får ordning på det hela. Tyvärr tror jag Ati drar det kortare strået då Nvidia plöjer in pengar för att vara med vid utvecklingen av nya spel. Ganska trist situation.

Om dx10 läggs till Xp så blir det Vista av det med. Dx10 är långsamheten inte Vista. Tror det är därför Microsoft via Dx10.1 osv nu lägger till standarder för att rätta till sitt misstag.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

SOm det frågats tidigare kan man installera denna sp3 på ett svenskt XP?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
vad är alternativet menar du? att vi skulle vara uppe i SP8, SP9?

Nej utan snarare SP4. Du måste komma ihåg att XP släpptes oktober 2001. Redan i september 2002 kom SP 1 och SP2 kom i september 2004. Med tanke på hur många uppdateringar det harkommit ut efter september 2004 så ser iaf inte jag varför MS väntar nästan 4 år på SP3? Den enda rimliga förklaringen är att de vill att folk ska gå över till Vista i större utsträckning.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Det roliga är med dx10 och XP är ju att de som gnäller att microsoft inte implementerade detta i XP är ju att dx10 inte är som en modul som man bara lägger till i källkoden så funkar det.

Tiden som de har lagt ner på DX10 för att det ska fungera bra har de ju gjort till Vista. Man kan ju lika gärna kalla det för Microsofts försök att få in dx10 i XP, lite krasst, bara att det gjorde om även andra saker medans de var på G så att säga och även bytte namn till Vista

Vi ser ju hur svårt det kan vara att få det att fungera i Vista och vilken tid det tar, xp och dx10 = never gonna happen, varför? För att det inte är värt tiden det tar att ens försöka få det att fungera. Även om det skulle fungera så skulle det bli ännu sämre än vad det är i Vista. Om det mot all förmodan skulle fungera så är det vid den tiden dax för dx11 minst. Och då är själva meningen med "dx10-implementationen" i XP meningslös just för att det tar för mycket tid till ingen nytta.

Ok då, inte never gonna happen, jag omformulerar, never gonna be successful.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kinglevel
mm..
men dom lägger inte till DX10.. nene..
Försäljningstrick såklart.

Klart. Varför skulle dem göra det? Vem vill ge ut något gratis?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Jag har kört RC1an på laptopen ett bra tag men iom att jag inte direkt använder den till nåt tyngre än IRC och filmuppspelning så kan jag inte direkt uttala mig om några särskilda förbättringar eller försämringar. Eller jo, var tvungen att patcha UXTheme.dll igen.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Så, är det någon som har koll på vilka funktioner den lägger till / ändrar kontra XP SP2, förutom det mesta av de patchar och fixar som rasslat ner från Windows Update genom åren?

PS. Grabbar, glöm det där med DX10 i XP, det kommer aldrig officiellt eller inofficiellt. Att man kan hacka ett par spel att köra i dx9 som är "dx10 only" är nåt annat.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Som jag har förstått är DX10 bara en upprensning av allt skräp och skitkod/bibliotek som äldre DX använde sig av. Det gör det mycket lättare för alla utvecklare att skapa mjukvaran mycket fortare med bättre resultat. Det var mycket snack om just det i början av DX10-eran.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem
Citat:

Det snubbarna har gjort med sin hypade "DX10 i XP" historia är inget annat än att kasta onödig tid i luften. Jag menar nästan alla förstår att det aldrig kommer att fungera så länge de inte kommer över källkoden för operativsystemet. Jag själv är ingen programmerare och kan väldigt lite om det men jag känner några stycken tunga programmerare och alla de programmerarna jag vet om nätet eller IRL säger samma sak. Kan det bero på för att de vet hur allt är uppbyggt och att det inte skulle fungera så länge X eller på grund av Y?

Jag antar att dom "tunga snubbarna" på nätet o IRL har tillgång till källkoden och typ jobbar på Microsoft?

FredrikMH: Du har aldrig hört talas om OpenSource va? Eller fri mjukvara för den delen.. http://susning.nu/%d6ppen_k%e4llkod

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Okej jag skulle kanske formulerat mig så här istället:
Det kommer aldrig att fungera så länge Microsoft inte tillåter det eller om de inte kommer över källkoden för XP.

Vet du hur Xp är uppbyggt? Det finns inget stöd att tala om. Du får skriva om hela XP's källkod för att få DX10 att fungera i Xp vilket idag är omöjligt utan att skriva om källkoden.

Det snubbarna har gjort med sin hypade "DX10 i XP" historia är inget annat än att kasta onödig tid i luften. Jag menar nästan alla förstår att det aldrig kommer att fungera så länge de inte kommer över källkoden för operativsystemet. Jag själv är ingen programmerare och kan väldigt lite om det men jag känner några stycken tunga programmerare och alla de programmerarna jag vet om nätet eller IRL säger samma sak. Kan det bero på för att de vet hur allt är uppbyggt och att det inte skulle fungera så länge X eller på grund av Y?

Jo aldrig var kanske ett dumt ord men icke så länge de inte kommer över källkoden.

Förlåt, men jag kan inte låta bli att störa mig lite på dina inlägg. Att kommentera något man inte kan något om är väl inte något man vanligtvis rekommenderar.

Sen, vilka är "de"? Microsoft? I sådana fall har dom nog inga problem att komma över källkoden till XP direkt.

För visso, jag vet inte heller hur DirectX fungerar i förhållande med Windows, men att det skulle kräva en omskrivning av hela operativsystemets kod tvekar jag på.

Jag tror som många andra; Microsoft väljer att inte inkludera stöd för DirectX 10 till XP eftersom Vista måste ha något att locka alla olika konsumenter med. "Gamers" eller prestandapressare har _ingen_ fördel med att byta till Vista, förens spelen kommer anpassas för DirectX 10. Hela idén med Microsofts operativsystem är ju att det kommer nya "modeller" istället för uppdaterande service packs, eftersom de måste tjäna pengar.
Ursäkta för offtopic.

För att återgå till topicen:
Vad är det som kommer till XP i SP3? SP2 innehöll mest världens sämsta brandvägg, irriterande "Security Center" och inte så mycket mer som jag som är en vanlig användare märkte av.