Alla bilar rostar vilka bör man undvika?

Permalänk
Medlem

En Zwickau P70 kan inte rosta, skaffa en sådan!

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Skrivet av Coolg8:

Toyota... Kolla en Camry Bilen går aldrig sönder maskinellt men den upplöses sakta i atomer. Rostar som tusan.

- Så sant, står en 91:a på gården som gått 35.000 mil, stötdämpning och allt är helt slut, helt livsfarligt att köra, skakar fint vid 110 osv osv osv. Helt otroligt att den är besiktad för ett år till, den vill aldrig lägga av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

Erhm skoda är väll polskt? Eller har jag allt om bakfoten just nu?

Har för mig polarn sa det iaf (han kör fabia)

Edit: Nope på nätet hittade jag att det var Tjeckien dock ägs det av VAG

Skoda var Tjeckiskt fram till 2000/2001 (tror jag) då, precis som du skriver, VAG köpte märket så det ingick i VAG-gruppen tillsammans med SEAT, Audi, Bugatti, Lamborghini, Porsche och Bentley.

Jag lade min röst på japanska bilar, pga egna erfarenheter och det dåliga rostskyddet i t.ex dörrar och andra utrymmen.

Hade en Citroën C1 (samma bil som Toyota Aygo där Toyota står för tillverkningsprocess m.m.) och den började rosta efter 4 år och Citroën vägrade ta den med tång ens. Riktigt kasst!

Nu kör jag en Audi A2 som är tillverkad av aluminium och kan helt således inte rosta.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Sämst: Franska bilar

Bäst: Tyska/Svenska

Detta i rostsynpunkt iaf

Hah, inte bara i rostsynpunkt. En gång Peugeot.. aldrig mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlayphir:

Skoda var Tjeckiskt fram till 2000/2001 (tror jag) då, precis som du skriver, VAG köpte märket så det ingick i VAG-gruppen tillsammans med SEAT, Audi, Bugatti, Lamborghini, Porsche och Bentley.

Jag lade min röst på japanska bilar, pga egna erfarenheter och det dåliga rostskyddet i t.ex dörrar och andra utrymmen.

Hade en Citroën C1 (samma bil som Toyota Aygo där Toyota står för tillverkningsprocess m.m.) och den började rosta efter 4 år och Citroën vägrade ta den med tång ens. Riktigt kasst!

Nu kör jag en Audi A2 som är tillverkad av aluminium och kan helt således inte rosta.

VW-koncernen köpte in sig i skoda redan 1991, sen även om ägaren av Skoda är tyskt så kommer inte Skoda som bilmärke bli det.

Att kalla Skoda en tysk bil är bara fel.

Permalänk

kör en bmw från 94 nu och på den finns det knappt en fläck under, fick beröm på besiktningen! med tanke på att jag aldrig haft någon annan bil, röstar jag på att tyskt rostar minst!

Visa signatur

i5

Permalänk

Alfa rostar lite värre än normalbilen om man sköter dom som en "genomsnittlig" bil. De behöver helt enkelt lite entusiastanda Detta innebär att de hålls efter och, i kombination med helgalvade karosser sedan början av 90-talet, gör dem hyfsat rostbeständiga. De rostade som värst på 70- och 80-talet, delvis pga att de tillverkades av billigt stål som de snåla och fattiga italienarna importerade från Ryssland, där stålet tidigare tjänstgjort i diverse militärutrustning som stått sedan 45 och rostat

Permalänk
Medlem

du ska köpa begagnat då är det även viktigt att förra ägarna tagit hand om bilen, skiter man i att tvätta, hålla efter stenskott samt laga rost direkt när det upptäcks så rostar alla bilar.

köpte en ganska rostig polo av en kollega men jag fick ett bra pris och jag har verktyg samt maskiner för att laga rost vilket jag oxå gjorde så idag är den ganska så fin.

finns dom som bara kör och kör och kör och tvättar bilen nån gång per år som bäst och då rostar vilken bil som helst.

men sen finns ju områden på bilen som lättare faller på rost. på tex saab 900OG brukar man man säga att rosten i dörrarna är från fabrik för dom är ALLTID rostiga och rostar väldigt snabbt!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pink-screen:

kör en bmw från 94 nu och på den finns det knappt en fläck under, fick beröm på besiktningen! med tanke på att jag aldrig haft någon annan bil, röstar jag på att tyskt rostar minst!

Ja, då har du inte kollat på många BMW...
BMW rostar lika friskt som japanska bilar och den som säger emot, ta bort skygglapparna tack. Har varit och kollat på xx antal BMW under mina år med körkort och inte en endaste har varit helt rostfri. Majoriteten har varit i Norrbotten...

Kan likaväl säga som du, Mercedes 96ans C-klass, morsan ägde en i 9 år, väääldigt lite rost på ett ställe. Men då gick den också i Tornedalen där det inte saltas. Men att säga sen att C-klass är bäst är tragiskt, en av dem värsta bilarna på att rosta.

PS. om du äger en e36a, ta bort regplåten bak, kolla där, bagageluckans nederkant, innanför bakreskärmarna, under framskärmen just bakom däcket och även tanklocket.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Sluta nu.. 740 -88B och nyare är galvade

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Sluta nu.. 740 -88B och nyare är galvade

Även om en bil är helgalvaniserad betyder det inte att den inte rostar, men tar längre tid innan rosten biter sig.
Sköter man inte om en skada så är rosten där.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Skoda är en koncernprodukt precis som Audi, VW, Seat. Hela koncernen delar tunga komponenter (motorer, hela plattformar med hjulupphängningar m fl) och även mindre delar som dörrhandtag, stolar, spakar, rattar, knappar osv. Sätter du dig i en VAG-produkt från tidigt 2000-tal så är det t.ex samma mätare och värmevred, möjligtvis med lite annat typsnitt och färg beroende på vilket märke det råkar vara på bilen. Skoda är i grunden en tjeckisk firma men dom tillverkas lite här och var i europa precis som dom andra VAG-märkena. Farbror hade en VW Caddy när den nuvarande modellen var ny. Den var tillverkad i Polen, och kollade man under sittdynorna på det löstagbara baksätet stod det Skoda. Är det en tysk bil?

Sen var det nån som sa att VW byggs av invandrade turkar som jobbar för minilön, medan Skoda byggs av tjecker som är stolta över sin anrika metallindustri. Det har jag dock ingen källa på. Den tjeckiska bilindustrin var i varje fall inte alls dålig förr i tiden, men sen hamnade landet bakom järnridån. Skoda fick inte licens för att tillverka vad dom ville eftersom Moskva med all rätt var rädda för att dom skulle konkurrera ut ryssbilarna. Dom fick alltså fortsätta med sina uråldriga svansmotorbilar.

Den sista "riktiga skodan" är Felicia som i princip är en Favorit med ny kaross runt. Favorit ser ut som en riktig öststatsbil och det var inte många i västvärlden som ville ta i dem med tång ens. När VW kom in och gav bilen en ny snyggare kaross och ett nytt namn blev den plötsligt en storsäljare med massor av nöjda (och 'nuftiga') kunder trots att tekniken under plåten var samma öststatsgrejor som folk tidigare ratat.

Jag hade en 850 som byttes mot en V70 (den gamla, samma kaross) och har inte hittat en rostfläck ännu. Tyskimport visserligen, men V70n har rullat i finskt klimat i fyra säsonger nu. Mycket nöjd.

Peugeot och Citroen slutade också i princip rosta nån gång under andra halvan av 80-talet när dom började ta rostskydd på allvar med bl.a. galvanisering. Klart det finns undantag, men generellt sett klarar dom sig väldigt bra.

Mercedes däremot hade ju stora problem med t.ex. W210 (den fyrögda E-klassen). Gamla Vito rostar också så det nästan hörs om du lägger örat mot plåten. Är det nån del som inte rostar på dem så är den antingen av plast eller så har den redan ramlat bort pga den kassa byggkvalitén. Jag tvivlar inte på att MB har skärpt sig sen dess.

Focus (och Mondeo?) från strax efter millennieskiftet hade stora problem, men Ford tog sitt ansvar och bytte och målade om bakluckor och dörrar i stora, stora mängder. Skulle inte vara orolig i dagsläget.