Skoda är en koncernprodukt precis som Audi, VW, Seat. Hela koncernen delar tunga komponenter (motorer, hela plattformar med hjulupphängningar m fl) och även mindre delar som dörrhandtag, stolar, spakar, rattar, knappar osv. Sätter du dig i en VAG-produkt från tidigt 2000-tal så är det t.ex samma mätare och värmevred, möjligtvis med lite annat typsnitt och färg beroende på vilket märke det råkar vara på bilen. Skoda är i grunden en tjeckisk firma men dom tillverkas lite här och var i europa precis som dom andra VAG-märkena. Farbror hade en VW Caddy när den nuvarande modellen var ny. Den var tillverkad i Polen, och kollade man under sittdynorna på det löstagbara baksätet stod det Skoda. Är det en tysk bil?
Sen var det nån som sa att VW byggs av invandrade turkar som jobbar för minilön, medan Skoda byggs av tjecker som är stolta över sin anrika metallindustri. Det har jag dock ingen källa på. Den tjeckiska bilindustrin var i varje fall inte alls dålig förr i tiden, men sen hamnade landet bakom järnridån. Skoda fick inte licens för att tillverka vad dom ville eftersom Moskva med all rätt var rädda för att dom skulle konkurrera ut ryssbilarna. Dom fick alltså fortsätta med sina uråldriga svansmotorbilar.
Den sista "riktiga skodan" är Felicia som i princip är en Favorit med ny kaross runt. Favorit ser ut som en riktig öststatsbil och det var inte många i västvärlden som ville ta i dem med tång ens. När VW kom in och gav bilen en ny snyggare kaross och ett nytt namn blev den plötsligt en storsäljare med massor av nöjda (och 'nuftiga') kunder trots att tekniken under plåten var samma öststatsgrejor som folk tidigare ratat.
Jag hade en 850 som byttes mot en V70 (den gamla, samma kaross) och har inte hittat en rostfläck ännu. Tyskimport visserligen, men V70n har rullat i finskt klimat i fyra säsonger nu. Mycket nöjd.
Peugeot och Citroen slutade också i princip rosta nån gång under andra halvan av 80-talet när dom började ta rostskydd på allvar med bl.a. galvanisering. Klart det finns undantag, men generellt sett klarar dom sig väldigt bra.
Mercedes däremot hade ju stora problem med t.ex. W210 (den fyrögda E-klassen). Gamla Vito rostar också så det nästan hörs om du lägger örat mot plåten. Är det nån del som inte rostar på dem så är den antingen av plast eller så har den redan ramlat bort pga den kassa byggkvalitén. Jag tvivlar inte på att MB har skärpt sig sen dess.
Focus (och Mondeo?) från strax efter millennieskiftet hade stora problem, men Ford tog sitt ansvar och bytte och målade om bakluckor och dörrar i stora, stora mängder. Skulle inte vara orolig i dagsläget.