Asus köper en miljon AMD-processorer?

Permalänk
Melding Plague

Asus köper en miljon AMD-processorer?

Att prestanda inte är allt i datorsammanhang har blivit mer uppenbart på senare tid. Exempelvis klarar de billigaste processorerna på marknaden idag av uppgifter så som ordbehandling, Internetsurfande och liknande utan några som helst problem. Med andra ord finns det många användare som skulle nöja sig med den prestanda en dator byggd kring billiga komponenter kan ge. Nu rapporteras det om att datorjätten Asus har beställt upp emot en miljon budgetprocessorer från AMD.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

amd tjänar pengar och växer

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hur mycket är en miljon processorer då? Jag menar är det ohyggligt mycket i de här sammanhangen eller är det bara ganska mycket? Det är ju klart mycket men jag vet i alla fall inte så mycket om hur stora inköp som de stora datortillverkarna gör. Skulle kunna vara trevligt om nåon luskade ut det

btw, roligt att höra att AMD är attraktiva på marknaden. Men de får akta sig så att de inte blir för nichade som typ VIA... Känns som om de går mer eller mindre bara på prestanda/krona/watt nu.

Permalänk

Fan vad nice! Bra, nu får AMD in några hundra miljoner.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

en miljon processorer måste ju vara värt iaf 200 miljoner kronor. Alltså en halv procent av AMDs totala årsomsättning med ATI inräknat. Med en högre prislapp per processor så kanske det rent av är 1% av AMDs omsättning.

Låter lite men det är alltså relativt stort.

Permalänk
Avstängd

Fint + alla superdator-ordrar med opterons;D !! ! NAJS

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
en miljon processorer måste ju vara värt iaf 200 miljoner kronor. Alltså en halv procent av AMDs totala årsomsättning med ATI inräknat. Med en högre prislapp per processor så kanske det rent av är 1% av AMDs omsättning.

Låter lite men det är alltså relativt stort.

omsätter amd 200 miljarder per år ?

Permalänk
Medlem

Skaplig mängdrabatt Asus måste få.

Sådana här nyheter värmer gott!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av allvetarN2
omsätter amd 200 miljarder per år ?

Du räknar nog lite fel nu. 200 miljoner * 200 (för han skrev en halv procent), är 40 miljarder.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av allvetarN2
omsätter amd 200 miljarder per år ?

kan du räkna om miljoner till miljarder tack?
200 miljoner SEK = 1% av 20 miljarder SEK, och 20 miljarder SEK är väl i dagsläget ca 3 miljarder USD, vilket är ungefär AMDs omsättning, ja.

som sagt, med de priser Asus antagligen betalar för AMDs billigaste processorer så är det endast en droppe och i bästa fall mer än rena kiselpriset för dom prollarna.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Snälla, tänk innan ni skriver!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Låter ju hur bra som helst detta:).
Hoppas fler gör samma sak:).

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem

"|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||"

Vänta lite... Bzzzzt.

Alltid trevligt med stora ordrar

Permalänk
Medlem

Goda nyheter. Måste vara upplyftande för många på AMD att kamma in denna order. Sen ska man inte glömma att även budgetprocessorerna blir mer och mer kompetenta iom att high-endtekniken inkorporeras allteftersom det som var high end blir äldre och äldre.

Visa signatur

Musik @ Mig:
suecae.com

Permalänk
Avstängd

Intressant, det kanske är fler än jag som insett att den där superprestandan inte behövs mer än några få procent av en dators existens. Har nästan alltid valt Celeron processorer i mina laptops t,ex.

Permalänk
Medlem

gött hade gärna velat ha den där lilla laptopen om det fanns lite mer gb och lite starkare processor i den

Permalänk
Medlem

Själv drömmer jag om en bärbar dator som jag själv kan konfigurera före köp.
Tex en större skärm mot en billigare cpu. Mindre batteritid mot ett bättre grafikkort eller tvärt om. Fan vad nice o ta med en fullt spelbar bärbar dator på lan

Som dagt, även dessa budgetprocessorer är bra. Så en order av denna volym kan generera billiga datorer till dom som vill ha det och inte behöver mera.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Inte alls omöjligt att sempron processorerna skall sitta i den stationära versionen av eee pc. Känns alltid gött när man hör att AMD tjänar pengar nu för tiden, men det vänder väl när de kommer upp i 50% av marknaden, då blir det Via ftw istället

På tal om det så hade det varit kul att se en Isaiah i en ultraportabel snart, sjukt spänd på vad den har för performance/watt.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Hedersmedlem

Bra, det behövdes!

Permalänk
Medlem

Trevligt att de får in en aning pengar i kistan...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

Undrar vad Asus får betala per processor?
100-150 kr?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

En droppe i havet.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk

AMD omsätter 6 amerikanska billioner per år och netto omsättningen på nästan 3.4 billioner per år. Det blir väl en miljard gånger 7 right?

EDIT: tänkte nog lite fel. En Amerikansk billion är lika med 9 nollor i Sverige, hm. :S

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
AMD omsätter 6 amerikanska billioner per år och netto omsättningen på nästan 3.4 billioner per år. Det blir väl en miljard gånger 7 right?

Dollarn är låg, bara på 6,2:-. Så 37.6 miljarder omsätter de. Med andra ord är en miljon processorer ganska mycket.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Dollarn är låg, bara på 6,2:-. Så 37.6 miljarder omsätter de. Med andra ord är en miljon processorer ganska mycket.

Okej. Gah, är så dålig på sådant här.

Hur blir det nu? En Amerikansk billion är lika med XX Svensk XX?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

(amerikansk) billion = miljard = 1e9

Permalänk

Att tänka innan man skriver eller säger nåt är ungefär som att torka sig innan man går på muggen. AMD FOR LIFE!

AMD/ATI bOYZ cREW.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dobermann303
Att tänka innan man skriver eller säger nåt är ungefär som att torka sig innan man går på muggen. AMD FOR LIFE!

AMD/ATI bOYZ cREW.

thanks for sharing

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Dollarn ligger på typ 6,2kr just nu och en "billion" är en "miljard" på svenska.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Gött för AMD. De behövde detta.