Vill ha lite åsikter innan jag köper nya grejer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Feb 2008

Vill ha lite åsikter innan jag köper nya grejer

Morsning korsning barnförlossning!

Jag tänkte jag skulle köpa nya prylar och eftersom jag mest spelar datorspel så tänkte jag köpa grejer som funkar bäst för det. Den dator jag har just nu klarar inte ens av att lira Half Life 2 ordentligt så det är helt nya grejer som gäller. Jag tänkte köpa prylarna i slutet av Mars för då har jag fått ihop ca 10 papp som jag tänkte handla för. Vill ha lite åsikter om det jag för tillfället funderar på att köpa, så att jag inte köper grejer som kanske inte funkar så bra ihop.

Det jag har funderat på att köpa är:

Processor
Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz 6MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775:
Pris just nu : 1.780 Kr

Grafikkort:
BFG GeForce 8800GTX OC2 626MHz GPU 768MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express:
Pris just nu: 4070 Kr

Skulle vilja ha ett BFG GeForce 8800Ultra OC 630MHz GPU 768MB DDR3 men det är lite dyrt i dagsläget och jag tror knappast det hinner falla i tusenlappar på en månad.

Minnen:
Corsair TWIN3X2048-1333C9 G DDR3 9-9-9-24 2x1024MB(tot. 2048MB) 1333MHz Silver DHX Heat Spreader:
Pris just nu: 1690 Kr

Moderkortet är jag lite osäker på. Vilket moderkort lämpar sig bäst för de här prylarna och spelande? Någon som kan rekommendera något?

Priserna har jag bara spanat lite snabbt på datorbutiken.com.

Sen har jag läst lite i forumet och vill bara kolla om jag har uppfattat saker rätt.

1: Om den processorn jag ska köpa ligger på "45 nm", så bör väl också det moderkort jag köper ha stöd för det?

2: Om minnena ligger på en hastighet på 1333 MHz så funkar det väl bäst om processorns busshastighet ligger på samma nivå? Skulle processorns hastighet vara lägre så kopplar minnena ner sig till den hastigheten och jag får inte ut den fulla prestanda minnena har?

3: Är det något man bör tänka på vad det gäller ramminnena och minnena på grafikkortet man köper?

En annan grej jag har läst i forumet är att man kanske inte har nytta av DDR3 minnen i dagsläget då det kanske bara är onödigt dyrt när man klarar sig hur bra som helst på DDR2 minnen, stämmer det? Jag har inte hittat några DDR2-minnen som ligger på 1333 MHz.

Tror det var allt. Det skulle vara sjysst med åsikter kring de grejer jag ska köpa. Kan jag få bättre grejer för nästan samma pris?

De spel som får mig att skaffa nytt är Crysis, Bioshock och Call of Duty 4. Vad jag har hört så är Crysis krävande oavsett vilken burk man än sitter på idag. Men det borde väl funka att spela på de grejer jag köper? Sen är det ju en del kommande spel man vill kunna lira också.

Edit: Sorry om det hamnade i fel forumdel. Såg nu att det fanns ett mess om vart man skulle posta såna här frågor. Kanske går att flytta den?

.....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Först och främst. Inte lönt att bestämma vad du ska köpa om en månad.

Moderkortet måste ha stöd för 45nm om du ska ha en 45nm CPU.

Du får ganska precis samma grafikprestanda till betydligt lägre pris om du väljer 8800GTS 512.

DDR3 i överkomligt pris är långsamt. Du måste upp i 1600 eller högre för att prestandaskillnaden ska bli synbar i benchmark. Ännu snabbare minne behövs om prestandaskillnaden ska bli kännbar. Bäst är att satsa på 4GB snabba DDR2.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Feb 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy

Du får ganska precis samma grafikprestanda till betydligt lägre pris om du väljer 8800GTS 512.

Stämmer det verkligen? Enligt de tester jag sett på nätet så är GTS 512 ganska slöare än vad GTX'et är.

Citat:

Bäst är att satsa på 4GB snabba DDR2.

Vad är snabba DDR2-minnen?

A-DATA 4x1024MB (tot. 4096MB) DDR2 PC2-6400 800MHz?

Corsair TWIN2X2048-8500C5DF Dominator 2x1024MB(tot. 2048MB) XMS2-8500 1066MHz?

Jag vet inte riktigt hur tusan man ska tänka när det gäller MHz. Visst, ju högre ju snabbare, men är det inte om de är singel eller dual också?

Tänker jag fel när jag fått för mig att jag bör ha minnen på 1333 Mhz när processorn har en busshastighet på det också? Eller dubblas MHz:en på nåt sätt om man använder 2 stycken minnen på 800 MHz? Det där är fan kinesiska för mig.

.....