Prestandahetsen ett stort misstag enligt Unreals skapare

Permalänk
Melding Plague

Prestandahetsen ett stort misstag enligt Unreals skapare

Det är ingen underdrift att säga att det är datorspelen som är det mest populära användningsområdet för kraftfulla datorer, i alla fall bland hemanvändare. Dagens spel behöver ett kraftfullt grafikkort och ofta en lika kraftfull processor. Nu för tiden är det till och med vanligt med flera processorkärnor och flera grafikkort i datorn. Men är detta verkligen rätt väg att gå? Enligt Tim Sweeney, som är utvecklaren bakom Unreal-spelen, har datorn som spelplattform stora problem.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ligger helt klart nåt i det. Men att integrerat grafik ska klara spel är väl inget man borde räkna med, eller? I alla fall så tycker jag de verkar ha vettiga tankar om att "speldatorn" borde bli mer tillgänglig.

Men det kanske låter lite för bra för att va sant?

Permalänk

Mja, jag tycker att datorns styrka är att man kan välja och vraka bland alla delar. Sen: varför ska inte jag, om jag köper mig en superdator, kunna få spela på högre upplösning än en person som inte har en bättre dator? Vad är grejen?

Mitt kort klarar av att spela alla spel, trots att det inte är något superkort...

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem

Jo, antagligen.
Känner dock själv att någon borde dra i bromsen och har hänt det ett tag, det är helt enkelt inte rimligt att man ska behöva slänga ut 4-5000 på två grafikkort för att få en hygglig spelupplevelse, åtminstone känns det som att utvecklingen är påväg åt det hållet.
Tänkvärda åsikter, helt klart.

Mvh

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Men integrerad grafik e väl fortfarande en asbra sak? Intels idé e väl att folk ska kunna spara ström genom att avlasta VGA:n då man e i Windows då de kräver mycket mindre, å låta VGA:n ta över så fort man lirar nån 3D applikation?

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom
Sen: varför ska inte jag, om jag köper mig en superdator, kunna få spela på högre upplösning än en person som inte har en bättre dator? Vad är grejen?

Var i artikeln står det att du inte skulle få det?

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk

Ja alltså de har ju glömt många delar här vilket är väldigt dåligt av någon som faktiskt tillhör Epic Games.

Först och främst så verkar det som han utgått från alla datorer idag med 6600GT eller ännu äldre kort som är en majoritet.

För det andra så får du en bra spel dator idag för 6000kr så jag förstår inte vad han gnäller om riktigt. Den datorn för 6000kr kommer kunna köra Unreal 3 utan några som helst problem oavsett inställningar under 1680*1050 vilket jag i detta fallet får kalla en hög upplösning.

Skulle alla byta datorer idag och lägga _hälften_ så mycket pengar som folk för 4-7 år sedan la på en dator skulle de få en mycket bra spel dator idag, för cirka 6000-8000kr.

De går lite för hårt på PC maskinerna just nu och skriver att det är dyrt att spela och jag kan faktiskt inte alls hålla med. De kostar dig 7500kr och du har ett bra grafikkort och en quad core samt 2gb minne and so on. Vad kostar PS3 idag? Närmare 6 om du skall ha den bättre maskinen right? Men och andra sidan, vad kan du göra med datorn? Väldigt mycket.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

jag säger bara: öööööhhhhmmmm... om hela artikeln

vem orkar bry sig om en sådan är sak...

är väl lite som att man skulle whina på att det är större skillnad på en "vanlig" bil och en "super bil" idagens läge än för 30år sedan..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom
Mja, jag tycker att datorns styrka är att man kan välja och vraka bland alla delar. Sen: varför ska inte jag, om jag köper mig en superdator, kunna få spela på högre upplösning än en person som inte har en bättre dator? Vad är grejen?

Mitt kort klarar av att spela alla spel, trots att det inte är något superkort...

mjjaa om jag förstått artikeln rätt så har det inte med vad du får och inte får göra, utan snarare att det är hårdvara utvecklarnas fel som han beskyller.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoddan
jag säger bara: öööööhhhhmmmm... om hela artikeln

vem orkar bry sig om en sådan är sak...

är väl lite som att man skulle whina på att det är större skillnad på en "vanlig" bil och en "super bil" idagens läge än för 30år sedan..

Nackdelen är väl att eftersom det är svårt att optimera till PC idag på grund av all hårdvara som finns och tanken på att majoriteten sitter med olika komponenter så blir det ju mycket svårt att optimera. Dett resulterar till mycket pengar och tid och där efter så laddar majoriteten som spelar PC faktiskt ner spelen och 30% köper spelen säger vi, går ju minus på det som katten.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Nackdelen är väl att eftersom det är svårt att optimera till PC idag på grund av all hårdvara som finns och tanken på att majoriteten sitter med olika komponenter så blir det ju mycket svårt att optimera. Dett resulterar till mycket pengar och tid och där efter så laddar majoriteten som spelar PC faktiskt ner spelen och 30% köper spelen säger vi, går ju minus på det som katten.

De är tydligen inte bara du som gör liknelser med bilar

"There are many overpriced computers out there. It's like sports cars. They are everywhere, everybody writes about them, but there are only a few who can afford them"

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter77
Jo, antagligen.
Känner dock själv att någon borde dra i bromsen och har hänt det ett tag, det är helt enkelt inte rimligt att man ska behöva slänga ut 4-5000 på två grafikkort för att få en hygglig spelupplevelse, åtminstone känns det som att utvecklingen är påväg åt det hållet.
Tänkvärda åsikter, helt klart.

Mvh

Varför skulle man dra i bromsen med att göra nya grafik/moduler?

och varför i HVETE skulle man behvöa 2st grafikkort för 4-5tusen för att kunna få en "hygglig spelupplevelse" när du får en lika bra upplevelse med allt det samma 'förutom' AA med kort för 2-3tusen-

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Medlem

Helt klart en hel del vettiga punkter där. Det här med software rendering håller jag faktiskt med om. Satt mycket på detta innan familje maskinen fick sitt RIVA TNT2 kort runt 1999. Software funkade många gånger bra även om upplösningen inte var en höjdare.

Permalänk
Medlem

alltså, så jävla dyrt är det inte, visserligen, man får ett BRA spelsystem för strax under 10 k. men själva valbarheten av prestandan och olika delar till datorer är en stor fördel, detta är väldigt likt poletik fakiskt!

En spelkonsoll är som en sosse, du får inte välja delarna i den, du får bara en låda som alla kan ha och sedan spela spelen som släpps till, samtidigt som dom försöker ha allt som en PC har men som dom aldrig kan få, VALBARHETEN och smidigheten med uppgradering, och det stora användningsområdet.

medans en dator är mer åt högern, du kan välja vilka komponenter du vill ha, vilken låda du vill ha, (här har Xbox försökt med utbytbara fronter) du kan göra MÅNGA MÅNGA gånger fler saker med en PC än med en spelkonsoll. PC är mer flexibel, men samtidigt dyrare då valbarheten är större och komponent tillverkarna måste göra fler olika komponenter för att kunna passa alla i alla prisklasser och alla sorts konsumenter. samt att FRIheten för en datorbyggare är mycket stor, medans för.... ja konsollbyggare finns det inte, man får helt enkelt nöja sig med det man får.

har jag rätt eller är jag helt vilse?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nae0
alltså, så jävla dyrt är det inte, visserligen, man får ett BRA spelsystem för strax under 10 k. men själva valbarheten av prestandan och olika delar till datorer är en stor fördel, detta är väldigt likt poletik fakiskt!

En spelkonsoll är som en sosse, du får inte välja delarna i den, du får bara en låda som alla kan ha och sedan spela spelen som släpps till, samtidigt som dom försöker ha allt som en PC har men som dom aldrig kan få, VALBARHETEN och smidigheten med uppgradering, och det stora användningsområdet.

medans en dator är mer åt högern, du kan välja vilka komponenter du vill ha, vilken låda du vill ha, (här har Xbox försökt med utbytbara fronter) du kan göra MÅNGA MÅNGA gånger fler saker med en PC än med en spelkonsoll. PC är mer flexibel, men samtidigt dyrare då valbarheten är större och komponent tillverkarna måste göra fler olika komponenter för att kunna passa alla i alla prisklasser och alla sorts konsumenter. samt att FRIheten för en datorbyggare är mycket stor, medans för.... ja konsollbyggare finns det inte, man får helt enkelt nöja sig med det man får.

har jag rätt eller är jag helt vilse?

Du har rätt men men varför jämföra vänstern och högern förstår jag inte riktigt.
Tror lika många Sossar har speldator som Moderater nämligen

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.

Permalänk
Medlem

Mycket han säger utgår även från Unreal-motorn och dess kapacitet. Där ser vi en förbannat bra optimering över samtliga prisklasser på PC-marknaden och mer än bara solid grafik, så att säga. Skulle han säga att man borde köpa superdatorer idag så skulle det kunna ge en negativ tvist på det jobbet som görs gällandes motorn och dess optimering.

Men sedan finns det även filter och annat som har marknaden till som Unreal inte riktigt hanterar rent tekniskt rätt upp och ned. AntiAliasing finns det ju inte officiellt stöd för utöver under "DX10", men kompenseras dock med Post Processing och annat som ändå gör bilden mjukare.

Dock tycker jag många kommentatorer hittils spekulerat för mycket i det som var sagt här. Säger han att superdyra datorer inte presterar som tänkt så är väl detta ingen nyhet? Det säger inte nödvändigtvis att alla dyrare komponenter presterar dåligt till förhållande för sitt pris, utan han tänker nog på färdigbyggen som t.ex. Alienware och XPS som gärna har mycket prislapp på lite dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Vad kostar PS3 idag? Närmare 6 om du skall ha den bättre maskinen right?

4-5000 kostar den, beroende på vart man handlar. Och sen kan man ju installera linux på den.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk

Utan alla dessa gamers som öser in pengar på hårdvara, så hade inte datorutvecklingen gått lika snabbt frammåt. En vanlig datoranvändare lägger inte mer än typ 1000kr på ett grafikkort och enbart sådana konsumenter hade ju härmat utvecklingen.
Så tack vare alla Gamers får vi bra och billig hårdvara utan att behöva lägga ut så mycket pengar.
Det är som med allt, det måste finnas någon rik alternativt dum person som köper det nyaste dyrt, så att vi andra senare kan köpa det billigt. (blu-ray, gps, lcd-tv etc, alltid samma sak)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe_x90
Ligger helt klart nåt i det. Men att integrerat grafik ska klara spel är väl inget man borde räkna med, eller? I alla fall så tycker jag de verkar ha vettiga tankar om att "speldatorn" borde bli mer tillgänglig.

Jag har varit rätt ofta i hårdvarudelen i Oblivions forum. Och det är förvånadsvärt många som försöker spela Oblivion med sin integrerade Intelgrafik. Många människor ser helt enkelt dator som dator. Här på sweclockers så vet vi bra mycket mer om datorhårdvaran än den genomsnittlige användaren.

De köper någon relativt billig dator för 5000 i någon lokal butik, och sedan förväntar sig att nyare spel ska funka felfritt.

På det sättet så var 90-talet bättre för då var en dator något som kunde spela allt. Fanns inga krav med pixel shaders och grafikkorten hade 512kb och det var allt som behövdes.

Fast å andra sidan, då var folk nöjda med att spel Doom i 10-15 FPS. Det var först när Voodoo-korten kom som hela "ååååh, måste spela i 60 FPS" hetsen började och växte intill någon sorts spelhårdvaruhets som en relativt låg del av datoranvändarna följde.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom
Mja, jag tycker att datorns styrka är att man kan välja och vraka bland alla delar. Sen: varför ska inte jag, om jag köper mig en superdator, kunna få spela på högre upplösning än en person som inte har en bättre dator? Vad är grejen?

Mitt kort klarar av att spela alla spel, trots att det inte är något superkort...

Samma här. Min dator är inte speciellt bra jämfört med moderna datorer (2 år gammal), men den kan köra allt även om jag kanske inte kör med högsta inställningarna längre.

Problemet är ju mest att de som inte köper en bra dator inte ens kan starta spelet överhuvudtaget. Det är mycket som kan förbättras här från utvecklarna.

Ta Bioshock, till exempel. Det kräver pixel shader 3.0, och utan det så kan man inte spela spelet. Fast nu har fans ändra filer och liknande så det funkar fint på 2.0 hårdvara. Så i slutändan så visade sig att utvecklarna höjde kraven mer än nödvändigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Helt klart en hel del vettiga punkter där. Det här med software rendering håller jag faktiskt med om. Satt mycket på detta innan familje maskinen fick sitt RIVA TNT2 kort runt 1999. Software funkade många gånger bra även om upplösningen inte var en höjdare.

Jupp, håller med om software rendering också. Det är ett söligare alternativ, helt klart, men tycker ändån att det har några fördelar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av albertalbertsson
Du har rätt men men varför jämföra vänstern och högern förstår jag inte riktigt.
Tror lika många Sossar har speldator som Moderater nämligen

Fattar inte det heller. En rätt usel liknelse tycker jag. Då är den tråkiga klyschan med bilar bättre.

Permalänk
Medlem

Många här säger att 10k för man en sjysst speldator för. Grejen är bara att för dom pengarna för man 3st sjyssta datorer som du kan göra det mesta på utan att spela fps. Just det han beskriver i intervjun är ju exakt det som folk här är experter på. Teknikhets. Visst är teknik kul men speciellt svårt är det inte att plocka ihop ett dyrt system.

Sätt ihop ett väl balancerat system för under 3k5 däremot, det är sport, och i dagsläget så är det bara AMD som man har att välja på. Läser man här så sågar ni AMD vid fotknölarna när deras chipset är överlägset när det gäller integrerad grafik och ger otroligt mycket dator kombinerat med en av deras billigare X2or massor av spel funkar dessutom bra på en sån rigg men då kommer vi till nästa grej.

Här är det bara en typ av spel som är intressanta. FPS. Har spelet bra känsla? Ointressant bara det har överjävlig grafik och kräver sli/x-fire och en minst 30% överklockad core cpu.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Hellre flyt och bra känsla än en löjligt hög upplösning och massa krimskrams. Har spelat Farcry på en Dell XPS med SLI på en 24" 1080p, och jag bara kände "var är känslan?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Många här säger att 10k för man en sjysst speldator för. Grejen är bara att för dom pengarna för man 3st sjyssta datorer som du kan göra det mesta på utan att spela fps. Just det han beskriver i intervjun är ju exakt det som folk här är experter på. Teknikhets. Visst är teknik kul men speciellt svårt är det inte att plocka ihop ett dyrt system.

Sätt ihop ett väl balancerat system för under 3k5 däremot, det är sport, och i dagsläget så är det bara AMD som man har att välja på. Läser man här så sågar ni AMD vid fotknölarna när deras chipset är överlägset när det gäller integrerad grafik och ger otroligt mycket dator kombinerat med en av deras billigare X2or massor av spel funkar dessutom bra på en sån rigg men då kommer vi till nästa grej.

Här är det bara en typ av spel som är intressanta. FPS. Har spelet bra känsla? Ointressant bara det har överjävlig grafik och kräver sli/x-fire och en minst 30% överklockad core cpu.

Word..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabex
4-5000 kostar den, beroende på vart man handlar. Och sen kan man ju installera linux på den.

Tänkte precis svara på hans inlägg, men du hade gjort det åt mig. 3800 kr har jag sett en ny PS3 för, för 4500 kr kan du hos "de stora leverantörerna" få en PS3 med två spel och kontroller.
En PS3 presterar bättre och ger mer nöje (Blu-ray, DVD, PS1.. skitsamma) än vad en dator för 6000 kr skulle göra.

Jag anser att datorer susat iväg. Vafan, de flesta mjukvaror är ju för fan inte ens skriven med 64 bits-kod. Och stöd för multithreading-stödet i mjukvaror är fortfarande ett jävla skämt. HALLÅ!? Det är dags att utveckla mjukvaran, inte hårdvaran! Det borde samtliga här förstå. Andoja (stavning) inser det också va?

Har full förståelse för Tim Sweeneys uttalande. Samtliga PS3 och Xbox 360 har identiska hårdvarukomponenter och mjukvara (firmware, SDK). Alltså, mao, samma förutsättningar. Det har inte PC's, då det finns mängder med olika hårdvarukonfigurationer. Vissa kör 32 bit och andra 64 bit OS. En del har en kärna, emedan andra har 8 (moget...).
Det är klart att det är svårt som spelutvecklare när man måste utveckla spelet till mängder med tekniker och konfigurationer i beaktning. Därför vore det bra om mjukvaran fick en chans att hinna utvecklas och till fulla stödja befintliga tekniker. Stöd för 64 bit borde vara ett krav (yeah right) och multithreading likadant.

Skala för att lira spel: PS3 > Xbox 360 > PC. Går inte riktigt placera in mitt Wii i den skalan, då det inte handlar om samma typ av grafiskt krävande 3D-applikationer. PS3:an ligger långt före Xbox 360 med stöd för de flesta 2.5-hårddiskar, USB- och BT-enheter; möss, tbord, joystickar, USB-minnen/hårddiskar osv. Sony har valt att följa satta standarder, vilket gynnar dem. Microsoft har gått en annan väg, troligtvis för att de fortf. vill sälja Windows-licenser till alla "hardcore gamers"... och för att de har slutit avtal och betalar & säljer licenser till stora hårdvarutillverkare.

Både PS3 och Xbox 360 nyttjar tekniker för multithreading, och tack vare god optimering och nyttjande av det här så står sig de båda spelkonsolerna tätt emot en high-end PC. Hade PC-spel kunnat optimeras i den utsträckning som på spelkonsoler så hade det varit en helt annan femma.

Som kabex skriver så har PS3:an stöd för Linux, vilket bara blir bättre och bättre. Du kan nyttja PS3:an som en dator. Inga problem! Där fallerar dock Xbox 360, men inför nästa generations spelkonsoler (PS4 & Xbox '3'), så lär ytterligare fightar tas här. Det blir intressant att se hur Microsoft löser det, om de trycker in ett fullgott Windows i sin Xbox eller inte. Hur som helst så avskyr jag Microsoft i sådana avseenden, de tror att de kan komma gåendes och göra precis som de vill... fan om de sänker Sony och den underbara PlayStation-plattformen! Mer LINUX, mer öppenhet, fortsätt så SONY!

Som ni ser så finns det likheter och olikheter med spelkonsoler och datorer, men de går åt samma håll - bara det att spelkonsolerna har samma hårdvarukonfiguration och således är bättre ämnade för den stora marknaden - och därför kommer alltid mjukvaran att optimeras bättre; hårdvaran nyttjas alltså till "fullo"... något en PC sällan görs.

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk

Kan hålla med till viss del, det är väldig fokus på prestanda. Men jag tycker mest att det har gått ut över spelen i sig. Det är väldigt lite kreativitet inom de stora spelbolagen, nya spel är bara samma gamla story och spelidé med bättre grafik. Vilket gör att många spel är jävligt snygga men jävligt tråkiga!
TV-program blir inte bättre bara för att man har HDTV. Eller för att citera The Simpsons när Bart och Lisa pratar med Star Wars producenten:

Randal: My characters are getting better all the time, now that we've perfected digital eyelash rendering.
Lisa: Better technology doesn't mean better storytelling.
Randal: Well, now i know you're crazy.

Permalänk
Medlem

PC vs Spelkonsoll

Jämför man med konkurenten som i det här fallet blir en spel konsoll så tycker jag verkligen inte att pc-spelande är dyrt.
Oavsett om man kan spela på datorn som man har hemma så har ju nästan alla en eller flera datorer hemma som har väldigt bra med minne och processor kraft, det ända som fattas är ju ett bra grafikkort. Vilket jag inte tycker är så stor utgift från ca 1800-3000 SEK, jämför det med vad PS3 och xbox360 kostar så är det ju ingen större utgift. Det är ju igentligen bara grafikkortet som är den extra utgiften när majoriteten redan har en tillräckligt bra dator i övrigt.
Och då har man ju en "spelkonsoll" som kan göra mycket mer än en PS3.

Länge leve pc spelande!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Ja alltså de har ju glömt många delar här vilket är väldigt dåligt av någon som faktiskt tillhör Epic Games.

Först och främst så verkar det som han utgått från alla datorer idag med 6600GT eller ännu äldre kort som är en majoritet.

För det andra så får du en bra spel dator idag för 6000kr så jag förstår inte vad han gnäller om riktigt. Den datorn för 6000kr kommer kunna köra Unreal 3 utan några som helst problem oavsett inställningar under 1680*1050 vilket jag i detta fallet får kalla en hög upplösning.

Skulle alla byta datorer idag och lägga _hälften_ så mycket pengar som folk för 4-7 år sedan la på en dator skulle de få en mycket bra spel dator idag, för cirka 6000-8000kr.

De går lite för hårt på PC maskinerna just nu och skriver att det är dyrt att spela och jag kan faktiskt inte alls hålla med. De kostar dig 7500kr och du har ett bra grafikkort och en quad core samt 2gb minne and so on. Vad kostar PS3 idag? Närmare 6 om du skall ha den bättre maskinen right? Men och andra sidan, vad kan du göra med datorn? Väldigt mycket.

håller med dig till 110%

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dosman
Tim Sweeney en datorspelsutvecklare med fokus på avancerad grafik tycker att datorer som är gjorda för att surfa, email och ordbehandling borde klara av mer grafiskt avancerade spel.

Kanske Epic borde anpassa sig till marknaden istället för tvärtom och göra lite mindre grafiskt avancerade spel eller fokusera mer på att optimisera deras motorer.

epics motorer har alltid varit inrpincip de bäst optimerade.

tex ut3 går att köra på hög grafik med skit kort

ut 2004 kunde man köra med allt på high / highest med ett ati 9600 för en 1000 lapp på den tiden.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

blir lite skrämd över hur vissa kommenterar...

Sweclockers användare är en sjukt liten minoritet om man skall se på hur många som köper datorer idag.... det ni kanske TROR är rätt kan mycket väl vara sjukt fel...

ingen som reagerade på hur liten del utav spelmarknaden som PC utgör? själv tycker jag det är tråkigt... men även jag spelar mer och mer på xboxen då bra titlar kommer ut där...

Permalänk
Medlem

Allt inom spelvärlden var bättre förr. Period.

Mer utvecklat kan jag väl säga att utvecklarna har på tok för mycket optimering att syssla med. Det tar upp alldeles för mycket produktionstid som de annars hade kunnat lägga på buggfixar och förbättringar på annat håll. Så software-rendering stödjer jag absolut om de får det att fungera lika bra som det gjorde förr i tiden...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scream112
blir lite skrämd över hur vissa kommenterar...

Sweclockers användare är en sjukt liten minoritet om man skall se på hur många som köper datorer idag.... det ni kanske TROR är rätt kan mycket väl vara sjukt fel...

ingen som reagerade på hur liten del utav spelmarknaden som PC utgör? själv tycker jag det är tråkigt... men även jag spelar mer och mer på xboxen då bra titlar kommer ut där...

Ord!

Visa signatur

For every complex problem, there is a solution that is simple, neat, and wrong.