Trekärniga Phenoms bankar på dörren

Permalänk
Melding Plague

Trekärniga Phenoms bankar på dörren

Första gången vi hörde att AMD planerade att släppa processorer med tre kärnor var förra året. Sedan dess har vi lärt oss mer om dessa processorer som är tillverkade av Phenoms som inte kan använda alla fyra kärnor. Nu har AMD börjat skeppa sina trekärniga processorer men än så länge är modellerna exklusiva för större datortillverkare.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Skäggig legend

Jorrå! Dom är påväg till spelplan igen tror jag:) Bara att hoppas!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

Riktigt nice!

Permalänk

Blir intressant att se prislappen på de där godsakerna. Dock är jag obekväm i tanken på att sitta med en dator där en processorkärna är död. Känns på något sätt jobbigt.

Visa signatur

Intel Core i7 965 | Intel DX58SO | Intel X25-M 80 GB SSD | OCZ Platinum 6 GB | Gigabyte 4850 1 GB | Corsair HX 620 | Samsung F1 1TB | Thermaltake DH 101 VF7000BNS

Permalänk
Avstängd

Behövde ni PC World för att märka det? Hittats prisjakt ett tag.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

OM bara prislappen är ok så tror jaatt AMD kan lyckas denna gången

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem

Nu kan man ju köpa en Riktigt udda dator.
Tre CPU-kärnor, Tre grafikkort i Crossfire, tre hårddiskar, en DVD, ett moderkort, ett nätagg osv xD.

Permalänk
Medlem

Trevligt. Blir priset rätt kan AMD helt klart bli konkuranskraftiga på billiga massproducerade datorer. Typ kontorsmaskiner. Kvantiteten lär de tjäna bra på.

Permalänk
Medlem

1200 - 1600 på prisjakt... om nu priserna stämmer...

Permalänk
Medlem

Coolt om dom kan "få" tre kärnor när dom vill också, så de kan dra en GPU istället för en fjärde kärna.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Riktigt bra tror att Tri-Cores kommer vara ett steg framåt för AMD då dom kommer "leda" med budget segmentet och valmöjligheter på pris m.m.

Själv väntar man nog på en AMD 45nm Duo eller Quad men cool idé

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

three is the magic number. Min lilla E4300 står sig tills dessa stadigt når 3ghz överklockade. Blir en perfekt mellanuppgradering innan Nephilim. (har skickat mail till intel så att de kan ändra till detta betydligt bättre namn).

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk

Skulle anta att detta är för att kunna sälja CPUer där en kärna inte blivit helt rätt i tillverkningsprocessen...
Helt enkelt ett sätt att inte behöva kasta fullt så många CPUer.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Bara man inte får ett måndagsex.. eller vänta

Permalänk
Medlem

dom här har altså ingen typ av bugg och har bättre möjligheter för överklock än 9xxx?

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey
dom här har altså ingen typ av bugg och har bättre möjligheter för överklock än 9xxx?

Ingen bugg. Klocka bättre vet jag inte hoppas kan man göra..

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
three is the magic number. Min lilla E4300 står sig tills dessa stadigt når 3ghz överklockade. Blir en perfekt mellanuppgradering innan Nephilim. (har skickat mail till intel så att de kan ändra till detta betydligt bättre namn).

Nephilim?
Visste bara att det fanns Nehalem... som kommer att släppas till hösten.
http://www.sweclockers.com/news_archive.php?query=Nehalem&dat...

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem

Verkar som jag hade fel när jag trodde det var en true tricore förut d.v.s. inga av aktiverade kärnor.

Men jag kan iaf erkänna när jag har fel till skillnad från vissa andra

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Anledning till varför tidigare Phenom 9-modeller inte klockade väl var pga. FSB-problem i kombination med annat. Phenom 9500 BE (/9600 BE) klockade i förhållande till de vanliga modellerna mycket bättre, dock inte tillräckligt för att bli allt för het på. Men med B3-modellerna tror jag man kan vänta sig mer än av tidigare Phenom BE-modeller då AMD säkerligen tagit till vara på dessa problem eftersom det också orsakar deras egna oförmåga att lansera snabbare processorer vid "stock".

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Sen är Quad Phenom byggd på 65nm... Inte mycket utrymme kvar till klockning då. Blir andra bullar när Phenom arkitekturen släpps på 45nm

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Sen är Quad Phenom byggd på 65nm... Inte mycket utrymme kvar till klockning då. Blir andra bullar när Phenom arkitekturen släpps på 45nm

... jag protesterar - Vittnet spekulerar! ...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Nu kan man ju köpa en Riktigt udda dator.
Tre CPU-kärnor, Tre grafikkort i Crossfire, tre hårddiskar, en DVD, ett moderkort, ett nätagg osv xD.

Det där blir 12 kompontenter, alltså jämt antal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Det där blir 12 kompontenter, alltså jämt antal

Vad hände med tre minnes stickor? : D

Permalänk
Medlem

Eller varför inte dela upp det i tre chassin; en hårddisk i varje?

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blafa
Vad hände med tre minnes stickor? : D

talet 1 är udda också .

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Det där blir 12 kompontenter, alltså jämt antal

Det går nog att få till en snabb modern dator med udda antal komponenter som tillsammans blir ett udda tal .

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fin_sliparn
Blir intressant att se prislappen på de där godsakerna. Dock är jag obekväm i tanken på att sitta med en dator där en processorkärna är död. Känns på något sätt jobbigt.

Säg bara inte att du sitter med något annat än värsting-grafikkort då (som exempel). Du vet väl att i låg och mellansegmenten så stänger man av icke fungerande streamprocessorer?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
... jag protesterar - Vittnet spekulerar! ...

Ja du det är så det fungerar i praktiken men visst jag spekulerar

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
... jag protesterar - Vittnet spekulerar! ...

Bra att du aldrig spekulerar då.

Permalänk
Medlem

jag tror att frekvensen kommer att vara ungefär samma på mindre tillverkningsmetoder i framtiden. svårt att hantera "störningar" när man kommer ner nära vad som är tekniskt möjligt helt enkelt. arkitekturen spelar givetvis också roll men så mycket snabbare kommer det inte att bli ...

athlon x2 @90nm => 3.5ghz stabilt på luft
athlon x2 @65nm => 3.5ghz stabilt på luft
athlon x2 @45nm => 3.5ghz stabilt på luft (spekulation)

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Sen är Quad Phenom byggd på 65nm... Inte mycket utrymme kvar till klockning då. Blir andra bullar när Phenom arkitekturen släpps på 45nm

Du vet väl att hela Intels utbud i Core 2 Duo/Quad består av 65nm? Förutom de absolut senaste förståss. Men om en Q6600 kan klockas till 3,5ghz (+1,1ghz) på 65nm utan allt för mycket ståhej så talar väl detta inte för att 65nm lämnar dålig klockningspotential?

En 90nm kommer ju till 3500mhz (X2 6400+ BE)
En 65nm kommer upp i dryga 4ghz+ beroende på modell.

Sedan, när Phenom lanseras på 2,2-2,4ghz så betyder detta snarare för att det finns väldigt mycket kvar att klocka på, inte sannt? Detta förståss om AMD fixat diverse FSB-problemen som de kommit en bit på vägen på under första revisionen av 9600BE.