Nvidia satsar på nygammal stereoskopteknik

Permalänk
Melding Plague

Nvidia satsar på nygammal stereoskopteknik

Att göra att skärmens tvådimensionella bild tredimensionell är ingen ny idé. Biografer har visat filmer som upplevs som 3D ända sedan förra seklet. Redan på Geforce 2-tiden hade många grafikkort stöd för tekniken. Sedan dess har det inte hänt så mycket på tredimensionella fronten, men enligt Nvidia är tekniken långt ifrån död.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hmm vad säger man?

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Fy f*n vad coolt. Skulle vara kul om det släpptes något 3D spel som faktiskt är bra sen också

EDIT: Jag fick inte alls första inlägget -.- När får jag ta min "Första inlägg på nyhet"-oskuld?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

Vågar man spela Resident Evil eller liknande med sån teknik?

Visa signatur

| GA-P35-DS3 | Intel E4500@3,2Ghz | 2x1024mb Corsair XMS2 6400 | GeCube HD3850 512mb | 320Gb SATA2 16mb |

Har vart här sen -04 men hette tidigare "the_7_eleven".

Permalänk
Medlem

Med nVidiad pengar och backning kan det här bli stort.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

Fan då! ska man behöva skaffa ny skärm med för hänga med?! räcker det inte med grafikkort?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

hmm mina gamla glasögon som man kopplade till kortet fungerade lite grann med endast 2 st spel, ghost recon 1 och max payne, och det vara bara vid ett fåtal tillfällen i spelet.
hoppas dom lyckas göra tekniken så bra att den fungerar som den ska!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Vet bara att man sitter och skelar och påfrestar ögonen extremt med 3D-glasögon. Ger detta samma effekt på ögonen så vet jag en hel generation som kommer ha mikroskopliknande glasögon när dom är 30.

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem

Hur blire me färgerna då, kommer man uppleva färgerna som de ska? Hoppas de inte blir den där fula blandningen av rött å grönt, de vore ju helt misslyckat i så fall.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem

Coolt och spela spel då:)

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

själv skiftser man eftersom jag skelar och har skelat sedan födseln så jag ser bara "med ett öga i taget" .. alltså kommer det inte att gå använda för mig

vore coolt annars...

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Systray
Vågar man spela Resident Evil eller liknande med sån teknik?

Ja precis. Kommer ihåg när jag var liten hos en kompis sket nästan ner mig när jag såg på när han spelade Resident Evil. Max 30min med 3D sen blir det psykologen nästa

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

Sånt här fungerar aldrig, jag är för kräsen och man får jävligt ont i huvudet för att ögonen fokuserar sig så mycket.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

Härligt, har bara längtat efter något sådant här efter det man var på Liseberg och såg på Zoo i 3D.

Citat:

Problemet är att detta kräver så kallade aktiva 3D-glasögon. En annan hårdvarulösning är att använda en speciell bildskärm konstruerad för att kunna visa 3D-bild. Då behövs enbart passiva 3D-glasögon, som är betydligt billigare än de mer avancerade varianterna. Zalman har nyligen släppt bildskärmar som bygger på den passiva tekniken.

Haha, antar att skärmen är gratis givetvis.

För övrigt är det som Gambit ovan skriver, detta kan bli riktigt riktigt stort.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Haha, f*n vad fräckt. Men jag tror inte att det kommer att komma detta eller nästa år. Jag menar hur många sådana här rykten kommer det varje månad och hur många har blivit genomförda, dom första 2-3 åren?

Permalänk

Vadå, kan de inte fortsätta med skärmarna som man INTE behövde ha glasögon för att använda. Såg lite sådant på dreamhack fast de fungerade väl inte speciellt bra då...

Visa signatur

.: Phenom II 940 @ 3Ghz Scythe Ninja 2 | 8192Mb DDR2 800 MHz | Nvidia GTX 275 | 5 TB| Gigabyte Odin GT 800W | Logitech Mx518 Razer Destructor| Saitec Eclipse II| Eizo 2431WK :.

Permalänk

Tänk er alla på DH sitta med såna 3d glasögon

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Ja ni, jag vet inte hur många av er som har testat detta. Jag fick huvudvärk efter ca 2 minuter och efter 5 minuter började jag må illa och ville bara spy.

Det är inget för dem som är åksjuka kan jag lova!

De nya är nästintill värre än de gamla Röd/Blåa glasögonen!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_blueflame
Vadå, kan de inte fortsätta med skärmarna som man INTE behövde ha glasögon för att använda. Såg lite sådant på dreamhack fast de fungerade väl inte speciellt bra då...

Det skulle aldrig slå med sådana skärmar av två anledningar:

1. För dyrt
2. För lite känsla

Man vill ha känsla när man spelar och det får man aldrig med en sådan skärm. Man behöver någonting "runt" sig, typ 3D-brillor. Virtual Reality hade ju självklart vart bäst, Matrix typ. Man stoppar in en sak i rumpan och sedan är det fritt fram att lära sig Kung Fu.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Vafan jag fick ju med sånna glasögon när jag köpte mitt GeForce 256 från Asus för sådär 9 år sen. Men det var väl iofs Asus som stod för glasögonen och itne nVidia...

Permalänk
Medlem

I fredags var jag på en demonstration av SpatialView's skärmar

www.spatialview.com

Med dessa kan man leverera 3d utan att använda glasögon...Riktigt läckert faktiskt

Det var intressant att diskutera lite teknik med representanterna...speciellt som jag försöker utveckla en egen Mocap som skulle kunna användas tillsammans med skärmarna...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Vafan jag fick ju med sånna glasögon när jag köpte mitt GeForce 256 från Asus för sådär 9 år sen. Men det var väl iofs Asus som stod för glasögonen och itne nVidia...

Precis, jag med. Och varit hooked up sen dess.

Och, många myter och åsikter kring detta fenomen, skall försöka reda ut några:
- Det fungerar faktiskt på de flesta spel, mer eller mindre. Spelar t.ex. FarCry, HL2, UT2004 & Flatout2 med oerhörda spelupplevelser & närvarokänsla.
- Det är INTE anstängande för ögonen om man ställer in korrekt. Det kan var lite meck att få till det men det är det värt.
- En viss inlärning för att anpassa förmågan att ta in intrycken. Det blir inte 100% virtual reality, men 95% iaf. Vissa skavanker får man ta.

Alltså, jag köper i princip inga spel till PC som inte fixar bra Stereo3D.

Kolla vidare på:
Nvidia stereo3D forum http://forums.nvidia.com/index.php?showforum=40
MTBS http://mtbs3d.com/

Permalänk
Medlem

Heh, det hängde med nåt sånthär till mitt ASUS TNT2 Ultra när det begav sig, men även om det funkade ok tyckte jag det var lite för mycket mek för vad det gav. (kombinationen vanliga glasögon och 3D-glasögon var inte helt smidig heller)

Grejen med såna här speciallösningar är ju att de har svårt att få ordentlig spridning, så speltillverkarna är inte så heta på att trimma spel för det heller.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mysman
Det blir inte 100% virtual reality, men 95% iaf. Vissa skavanker får man ta.[/url]
MTBS http://mtbs3d.com/

Haha, men kom igen. Det är inte ens närheten av idén och konceptet virtual reality min vän.

Morgonens skratt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Jag har följt utvecklingen ett tag nu och funderar på att plocka upp Zalman skärmen trots det höga priset. Problemet för 3D stereo har länge varit att ATI och Nvidia slutat utveckla drivers.

Enligt vad jag hört så ska Zalman skärmen inte ge dig ont i huvudet och 3D tekniken har kommit långt ifrån röd-blå glasögon.

Permalänk
Medlem

tänk er att sätta er framför en CRT som kör på 30 hz.
Så var dom brillorna jag fick till ett TNT kort en gång i tiden.

Visst det fungerade, men man stog inte ut med flimret
skulle verkligen inte göra det nu när jag haft TFT så pass länge.

Visa signatur

Imac 27" 2011, I7, 8GB, 6870M, ingen SSD. :'(.

Permalänk
Citat:

Virtual Reality hade ju självklart vart bäst, Matrix typ. Man stoppar in en sak i rumpan och sedan är det fritt fram att lära sig Kung Fu.

Det finns ingenting som hindrar dig från att varken stoppa in saker i rumpan eller lära dig Kung Fu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kristin-92
Det finns ingenting som hindrar dig från att varken stoppa in saker i rumpan eller lära dig Kung Fu.

ont.
De kan ju vara trevligt att testa detta.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Man behöver någonting "runt" sig, typ 3D-brillor. Virtual Reality hade ju självklart vart bäst, Matrix typ.

Du menar något i stil med:

http://www.e24.se/mankvinna/efterborsen/klacksparkar/artikel_...

Jag trodde vi snackade 3d spel typ mainstream, inte fullfjädrade simulatorer som kräver att man bygger om huset...

Permalänk

Va fan. Nvidia har haft denna teknik skitlänge på sina kort, men de tog bort den på 8800 korten, fast de lovade hela tiden att drivrutiner var på väg. Bastards!

Teknikenfungerar riktigt bra. Speciellt om man köra dubbla projectorer så det blir feta bilden, inga brillor och bra hz. Det behövs tyvärr fortfarande meckiga lösningar för Lcd då de har så låg hz. Men Samsungs nya 50" plasma 1080p 3d-tv:ar verkar grymma. Jag tror inte heller skärmar har så stor framtid, en fet 3dtv kostar nästan samma.

Den enda skillnaden numera är att Nvidia bara ger drivrutiner till Zalman för deras 3dskärmar. De är inte gratis längre. Men kommersialisering är väl tyvärrr enda sätter för det att slå igenom rejält. Var ju nice att dom gav bort det gratis i så många år innan.

Många spel fungerar otroligt bra. 90% av de som prövar på en bra 3dlösning blir helt sålda på det. Ungefär som när första 3dkorten kom. Men ingen har ju haft pengar att bränna på en dubbel projektorlösning för bästa effekt. Men tv vore helt ok.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg