Intels nya arkitektur har inbyggd minneskontroller

Permalänk
Melding Plague

Intels nya arkitektur har inbyggd minneskontroller

Senare i år kommer Intel att lansera sin nya arkitektur Nehalem. Till skillnad från arkitekturen Core (med modeller som Core 2 Duo) kommer Nehalem-processorer att ha en inbyggd minneskontroller. Nu har officiell information från Intel dykt upp om Nehalems minnesstöd och prestanda.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta ser hemskt dyrt ut!

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Detta ser hemskt dyrt ut!

Bra, slipper vi snorungar med kraftpaket, som det är idag

Visa signatur

Move.L #BEEF, $4 -- Värkar är något kvinnor har innan de föder barn, visst verkar det konstigt?

Permalänk
Medlem

Jag håller med, detta kommer nog att säljas som "Extreme" ett bra tag. Core 2/Core 2 Quad kommer att finnas kvar som budget åtminstone tills AMD har kommit ikapp och förbi Core 2.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

känns dyrt men lovar de ca 1/3 av det där så är det nog faktist värt det för de som håller på med bild o film redigering eller har en jäkligt stressig server

Vi alla ska kanske bidra med 10-100kr var och så swec får en lite maffigare server så de kan sryta lite

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Jag håller med, detta kommer nog att säljas som "Extreme" ett bra tag. Core 2/Core 2 Quad kommer att finnas kvar som budget åtminstone tills AMD har kommit ikapp och förbi Core 2.

Core 2 duo blir väl ett budget alternativ även efter att AMD eventuellt går om, då kan intel göra massiva prissänkningar som de som gjordes på p4.

Jag undrar om priserna på extreme kommer överstiga priserna på de extreme processorer som finns idag.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Kommer quad-modellerna vara "äkta" quads? Dom åttakärniga kommer väl knappast vara "äkta"?

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gryzor
Bra, slipper vi snorungar med kraftpaket, som det är idag

*Pappa betalar*.
Tyvärr sliper vi dem inte, men som sagt, de är kunder de med, de bidrar till tillverkarnas inkomst.

Permalänk

Ja, extreme modeller till det AMD kan konkurrera ordentligt. Men frågan är om vi skall vänta ett år eller 3 år?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant, längtar motvilligt!

Visa signatur

okej

Permalänk
Medlem

När tror ni mobila versionerna kommer?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Nehalem verkar bli ett riktigt monster:
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel/showdoc.aspx?i=326...

Dubbelt snabbare minnessaccess än Penryn...

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

det bästa är att de kommer stödja tre kanaler med tre platser vardera!!

då kan man köra med flera billigare mindre minnes moduler på 2GB och ändå ha massivt med minne!

tänk 2x9GB eller 2x6GB ... mumma!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Kommer quad-modellerna vara "äkta" quads? Dom åttakärniga kommer väl knappast vara "äkta"?

Det kommer vara äkta quad med Hyper Threading aktiverat.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Kommer inte DDR2 stödjas?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Kommer inte DDR2 stödjas?

Eftersom nehalem släpps som tidigast i slutet av året och DD3 kommer då att vara 1,5 år gammalt.

DDR3 ger ju större bandbredd än DDR2 så så hemskt skulle det väl inte vara ifall de slopade DDR2?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Eftersom nehalem släpps som tidigast i slutet av året och DD3 kommer då att vara 1,5 år gammalt.

DDR3 ger ju större bandbredd än DDR2 så så hemskt skulle det väl inte vara ifall de slopade DDR2?

det tycker jag visst vore hemskt, Man får just nu 4GB högpresterade DDr2-minne för 800kr, vad kostar motsvarande DDR3-minnen?

Permalänk
Medlem

Verkar bli en rätt brutal krets. Fler kärnor, trevligt. Fast när kommer mjukvara på bred front stödja detta? Fast det är väll en rätt stor grupp som fortfarande sitter med singel core processorer som måste stödjas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dance
Nehalem verkar bli ett riktigt monster:
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel/showdoc.aspx?i=326...

Dubbelt snabbare minnessaccess än Penryn...

Verkligen!

Core2 är ju bara marginellt snabbare än AMD's desktopprocessorer, men nu verkar de kunna konkurrera med eller konkurrera ut AMD's serverprocessorer också - där Opteron nu leder fortfarande. En riktigt rejäl förbättring av Core2 om jag säger så. Speciellt är det nog tack vare den integrerade minneskontrollern och CSI. Vi såg ju hur stor skillnad det var mellan K7 och K8, vilket var en liknande övergång.

Dock vet jag inte riktigt vad jag skulle ha en processor som klarar 16 trådar samtidigt till, men säkert bra i servrar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
det bästa är att de kommer stödja tre kanaler med tre platser vardera!!

då kan man köra med flera billigare mindre minnes moduler på 2GB och ändå ha massivt med minne!

tänk 2x9GB eller 2x6GB ... mumma!

Det gäller väl bara server- och extremeversionerna. Vanliga desktopversioner kommer fortfarande ha 2 minneskanaler.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Fler kärnor == mumma!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Dock vet jag inte riktigt vad jag skulle ha en processor som klarar 16 trådar samtidigt till, men säkert bra i servrar.

Den har 8 kärnor så den gör 8 beräkningar samtidigt men den kan hantera 16 trådar så man slipper byta ut registervärdena i CPUn när man byter exekverande tråd.

Det är inte speciellt svårt att skriva program som tar hänsyn till n antal kärnor så länge problemet tillåter parallell exekvering. Video- och bildredigering fungerar ypperligt t.ex. så en workstation har klar nytta av den. Spel borde verkligen använda det t.ex. för att lägga AI på ett par trådar och sedan fysik på resten.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

hah när amd släpper sin "coola_haxxor_cpu" så sänker intel priset på E6850 så köper alla den och amd går typ i konkurs ^^

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
det tycker jag visst vore hemskt, Man får just nu 4GB högpresterade DDr2-minne för 800kr, vad kostar motsvarande DDR3-minnen?

Dagens priser är inte relevanta och DDR3 kommer rimligen att rasa i pris i samband med lanseringen av fler och fler DDR3-kompatibla system. Det är ju bara en tidsfråga och inget hokus-pokus.

Jag tycker alltid att vidareutvecklingar är bra, även fast det kan kännas som att ens egen hårdvara blir stenålders på ett ögonblick... jag välkomnar DDR3 med öppna armar givet ökade prestandaförhållanden (som jag däremot just nu inte vet mycket om men förmodligen många på detta forum). Tjänar inget till att vara en bakåtsträvare. Framåt ska vi och fort ska det gå hihi!

Visa signatur

Intel Core i7 965 | Intel DX58SO | Intel X25-M 80 GB SSD | OCZ Platinum 6 GB | Gigabyte 4850 1 GB | Corsair HX 620 | Samsung F1 1TB | Thermaltake DH 101 VF7000BNS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fin_sliparn
Dagens priser är inte relevanta och DDR3 kommer rimligen att rasa i pris i samband med lanseringen av fler och fler DDR3-kompatibla system. Det är ju bara en tidsfråga och inget hokus-pokus.

Jag tycker alltid att vidareutvecklingar är bra, även fast det kan kännas som att ens egen hårdvara blir stenålders på ett ögonblick... jag välkomnar DDR3 med öppna armar givet ökade prestandaförhållanden (som jag däremot just nu inte vet mycket om men förmodligen många på detta forum). Tjänar inget till att vara en bakåtsträvare. Framåt ska vi och fort ska det gå hihi!

Anledningen folk är emot DDR3 just nu är just tackvare prestandatesterna. Kolla upp dem här på sweclockers. Dem går knappt förbi ddr2 och kostar mer än dubbla.

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fin_sliparn
Dagens priser är inte relevanta och DDR3 kommer rimligen att rasa i pris i samband med lanseringen av fler och fler DDR3-kompatibla system. Det är ju bara en tidsfråga och inget hokus-pokus.

Jag tycker alltid att vidareutvecklingar är bra, även fast det kan kännas som att ens egen hårdvara blir stenålders på ett ögonblick... jag välkomnar DDR3 med öppna armar givet ökade prestandaförhållanden (som jag däremot just nu inte vet mycket om men förmodligen många på detta forum). Tjänar inget till att vara en bakåtsträvare. Framåt ska vi och fort ska det gå hihi!

Du missförstår mig
Jag är inte emot DDR3 utan emot att inte ha valfrihet
bäst är det nu när man kan välja på både DDR2 och DDR3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
Anledningen folk är emot DDR3 just nu är just tackvare prestandatesterna. Kolla upp dem här på sweclockers. Dem går knappt förbi ddr2 och kostar mer än dubbla.

Japp. Men det är ju det jag själv poängterar, att man inte kan se hur det ser ut just idag. Just idag är det en kass deal alltså, jag litar på att du har rätt (för lat själv nu för att kolla upp ), men framöver? Var det inte samma sak en gång i tiden mellan DDR och DDR2? Det är ju också ett tag kvar innan Nehalem är här, Q4 var det väl? Jag vet inte då AMD:s AM3 motsvarighet däremot kommer.

WIRN: Ok då förstår jag dig och håller helt och hållet med! Valfrihet åt folket! Nämner det inte någonstans att nehalems minneskontroller på något vis skulle göra att det med läthet ska kunna korrigeras för olika minnesstandarder? Tyckte jag läste det nyss någonstans? (här?)... är ganska nyvaken

Visa signatur

Intel Core i7 965 | Intel DX58SO | Intel X25-M 80 GB SSD | OCZ Platinum 6 GB | Gigabyte 4850 1 GB | Corsair HX 620 | Samsung F1 1TB | Thermaltake DH 101 VF7000BNS

Permalänk
Medlem

Fin_sliparn jo det är klart att det kommer gå om eventuellt, men jag tror inte det steget kommer i år tyvärr. Dem kommer gå förbi i prestanda, men inte nog för att motivera ett byte från DDR2. Därför känns det lite dumt att dem lägger alla ägg i en korg och bara har ddr3 stöd ifall det skulle floppa alternativt dröja länge innan det blir värt det.

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Kommer dessa prollar använda sig av en annan socket?

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Kommer quad-modellerna vara "äkta" quads? Dom åttakärniga kommer väl knappast vara "äkta"?

Äkta quads och äkta octos. Men vad vi har sett i förhansinfo så lutar det åt att det är högsta produktserien för servrar som kommer med octocore. Det kommer ju givetvis efterhand till desktop men jag tror de inte lanserar det i år när arkitekturen är ny. Möjlighen de kör en rävare med någon extremt dyr extreme-modell (se priser som på skulltrail).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
det bästa är att de kommer stödja tre kanaler med tre platser vardera!!

då kan man köra med flera billigare mindre minnes moduler på 2GB och ändå ha massivt med minne!

tänk 2x9GB eller 2x6GB ... mumma!

Jag tror inte desktopmoderkort kommer få fler än 4 DIMM-platser, inget att hoppas för mycket på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Verkar bli en rätt brutal krets. Fler kärnor, trevligt. Fast när kommer mjukvara på bred front stödja detta? Fast det är väll en rätt stor grupp som fortfarande sitter med singel core processorer som måste stödjas.

Man måste inte stödja olika antal kärnor. Man skriver programmet för olika antal exekveringstrådar. Operativsystemet tar hand om var de ska köras så alla flertrådade program fungerar på singlecore utan modifikation.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fin_sliparn
[...]
WIRN: Ok då förstår jag dig och håller helt och hållet med! Valfrihet åt folket! Nämner det inte någonstans att nehalems minneskontroller på något vis skulle göra att det med läthet ska kunna korrigeras för olika minnesstandarder? Tyckte jag läste det nyss någonstans? (här?)... är ganska nyvaken

Du läste det här, ja.
Jag tolkar det som intel menar att de kan enkelt öka frekvensen för minnena som ska stödjas.
AMD har ju inga processorer nu väl som har inbyggd minneskontroller och stödjer olika minnen (DDR1/DDR2). Tror inte Intel kommer bygga in stöd för DDR2. De har varit så "in med det nya och ut med det halvgamla" med minnen förut, vilket de åkt på nitar som RAMBUS. De hade ju även DDR2 långt före AMD.
Jag anar nog att intel bara kör DDR3 och tvingar över folk. Marknaden kommer spinna igång rejält då för DDR3-minnen.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jenka27
Kommer dessa prollar använda sig av en annan socket?

Ja, annan än 775 och 771 samt 604 som används idag för Core-modeller på desktop/server.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG