Apple vill erbjuda oändligt med musik

Permalänk
Melding Plague

Apple vill erbjuda oändligt med musik

Köp en dyrare version av iPod eller iPhone och du får ladda ner hur mycket musik från iTunes musikbutik du vill. Det är Apples idé på en ny affärsmodell som de just nu diskuterar med de stora skivbolagen.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter som en bra ide, undrar dock hur mycket man kommer få betala för det....

Visa signatur

ASUS ROG,E6550-3.22ghz,Corsair Twinx 6gb,Gainward 8800GT /756 / 960 / 1836 , Kylning: Freezer Extreme och Accelero S1
Creative Soundblaster X-Fi Extreme Music

Permalänk
Medlem

Coolt. jag köper.

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk

Konsum med musik, det är mycket musik det.

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

ja, varför inte.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Jag svara NEJ, då villkåren är bedrövliga!

1 Man måste skaffa en Ipod, en sådan vill jag inte ta i änns med en tång.
2 Musiken som erbjuds kommer antagligen vara DRM skadad, vilket inte jag skulle använda, om jag så fick betalt.

Man blir bara irriterad på sådana här erbjudanden

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

vore ju smutt till iphone/touch som har wlan som sagt.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Bra men vem vill bli (ännu ber) beroende av apple/itunes?

Permalänk
Medlem

När de erbjuder DRM-fri musik i FLAC-format och obegränsat med nedladdningar (samt att man får behålla filerna och göra vad man vill med dem sålänge det är för eget bruk) kommer jag att vara en av de första som startar en prenumeration...

Dessa villkor som apple föreslagit är ju löjliga...

Permalänk
Avstängd

ggustavsson: Fast med Apples företagsmodell kan de ju knappast erbjuda lösningar till Microsofts Zune eller Creatives modeller, tex.

Samtidigt tycker jag hela idén är rätt bra, oavsett om man köper det via Apple eller Nokia eller någon annan som kommer med en liknande lösning. Finns det ingen tidsbegränsning på paketet så är det faktiskt, mer eller mindre, en engångskostnad för att alltid tvätta bort stämpeln som pirat.

Permalänk
Medlem

Idén är god. Men faller antagligen pladask i verkligheten.

Allt pga. DRM. Inte nödvändigtvis pga. DRMs begränsningar rent tekniskt utan DRMs begränsningar rent praktiskt (obefintligt stöd osv.).

I apple/nokias fall är det i och för sig kanske låst till deras hårdvara och då är ju det inget problem. Om man nu verkligen kan lura i folk att köpa musik som bara fungerar på en enhet.

Sen är fildelarna vana att ha helt stört stora musikbibliotek, en sådan användare blir helt beroende av den där tjänsten för all framtid i princip. Skitbra tycker apple/nokia/whatever förstås men om inte kunden är glad så räcker det inte långt.

Tids nog måste man nog få till att man även kan byta tjänst och fortfarande ha tillgång till den musik man redan fått ner. Det alternativt att all musik ligger på internet och att man får till gång till den (på ett betydligt smidigare sätt än vad som existerar idag - det ska då också självklart gå att föra över dessa till en mp3-spelare fort och smidigt).

Den senare lösningen är inget för mig, och den första lär nog inte se dagens ljus förrns mina barnbarns barn har gått i pension.

Förslaget att man får 40-50 låtar per år däremot var ett intressant steg som jag välkomnar. Då förutsätter jag att DRM begränsningarna släpps och då blir man inte bunden lika hårt när man tids nog har en hel del musik som man för en gångs skull äger (med konkurrens+populäritet osv. får man anta/hoppas att siffran stiger lite också).

Sen hoppas jag att lossless alternativ kommer. Börjar bli tjatigt med komprimerade filer. Det var vettigt 1996 när hårddiskarna var små och det 20 minuter att ladda ner en låt, men inte idag.

Permalänk
Medlem

Frågan är hur utbrett är deras "lager"

jag kanske är inne mer på techno/trance/hardcore hållet och dessa genre är nog knappast något apple har massor av.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Hmmm... begränsat utbud, drm, dålig kvalitet (antar att de inte lägger upp låtarna lossless), påtvingad mjuk-/hårdvara och det värsta... man får inte välja VILKEN artist pengarna ska gå till.. detta låter riktigt farligt, inte minst med tanke på att apple kommer att bli ännu mer dominanta än vad de redan är, samt att den större andelen av ens pengar går till mainstream-artisterna. helt förjävligt. Låt folk fildela istället och lägga dessa pengar på skivor/t-shirts/konsertbiljetter/donationer istället, jag tror att de flesta redan uppfyller denna kvoten.

Förresten, köper folk fortarande mp3-spelare när man ändå får det inbyggt i telefonen?

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Detta gillar jag! Jag tycker även att STIMS initiativ med flat rate-avgift och sedan fri nedladdning är mycket lovande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

hmm steg i rätt riktning.

Framtiden borde se ut så här:

1, all musik du vill ha
2, fast kostnad per månad/år etc. för att få nya sånger etc.
3, ingen DRM.

Så enkelt är det att ta död på "piratkopiering".

Hur många skull piratkopiera om det kostade 50 kr i månaden för att kunna ladda ner tex. 50 sånger för?? och behålla dem.
ja då är det väl inget att tjura öer?? det skulle bli HIMLA många som skulle betala, och ingen skulle säga uhh.. får jag kopiera från dig.. för med en så pass liten abo avgift, kan man ju ha råd att hämta låtarna själv.

Music borde kanske vara som vatten från kranen, alltså inget man lånar, etc. utan borde vara en naturlig del av vardagen.

Permalänk

Det låter ju ganska korkat. För någon tid sedan skröt Steve Jobs så förbannat om hur överlägsna de var när det gällde musikförsäljning på nätet. Varför vill man konkurrera ut sig själva?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
hmm steg i rätt riktning.

Framtiden borde se ut så här:

1, all musik du vill ha
2, fast kostnad per månad/år etc. för att få nya sånger etc.
3, ingen DRM.

Så enkelt är det att ta död på "piratkopiering".

Hur många skull piratkopiera om det kostade 50 kr i månaden för att kunna ladda ner tex. 50 sånger för?? och behålla dem.
ja då är det väl inget att tjura öer?? det skulle bli HIMLA många som skulle betala, och ingen skulle säga uhh.. får jag kopiera från dig.. för med en så pass liten abo avgift, kan man ju ha råd att hämta låtarna själv.

Music borde kanske vara som vatten från kranen, alltså inget man lånar, etc. utan borde vara en naturlig del av vardagen.

Ta död vet jag inte men där emot minska den.

Piratkopierng kommer nog alltid finnas.
finns ju alltid de som tycker att det är för dyrt.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Ja. Jag vill ha oänligt med musik. Men nej, världens korkaste idé.
jag vill inte ha en iPod eller använda iTunes.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aarthas
När de erbjuder DRM-fri musik i FLAC-format och obegränsat med nedladdningar (samt att man får behålla filerna och göra vad man vill med dem sålänge det är för eget bruk) kommer jag att vara en av de första som startar en prenumeration...

Dessa villkor som apple föreslagit är ju löjliga...

FLAC e underbart(stort)..XD

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Frågan är hur utbrett är deras "lager"

jag kanske är inne mer på techno/trance/hardcore hållet och dessa genre är nog knappast något apple har massor av.

Tänk bara jazz, funk, classiskt osv...

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.

Permalänk
Medlem

Idén är bra. Sålänge utbudet är bra och kvalitén på filerna är hög så absolut.

Ni som gnäller på att musiken är låst till Apples spelare vad haden i förväntat er? Apple släpper en tjänst till deras egna produkter, varför skulle de erbjuda en service till andras. Det är ju som om Volvo skulle ge service på en SAAB.
På detta sättet säljer de fler ipods och tjänar mer pengar.
Sen så är ju ipod touch och iphonen så grymma så jag hade inte valt någon annan spelare ändå.

Det enda som jag hade uppskattat vore om man kunde kopiera över musiken till valfri apple produkt, inkl deras datorer.

Permalänk
Medlem

Det skulle aldrig falla mig in att köpa så pass komprimerad musik som dessutom är låst till en enda enhet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefanpson
Det låter ju ganska korkat. För någon tid sedan skröt Steve Jobs så förbannat om hur överlägsna de var när det gällde musikförsäljning på nätet. Varför vill man konkurrera ut sig själva?

Men tror du att apple inte kommer att tjäna på d? Givetvis kommer dom det, annars skulle dom inte ens komma med förslaget.
Om det går igenom kommer ju folk at få köpa apples grejor, för att få ta del av dealen, o dom är ju inte precis billiga.

Jag tycker att detta är sketa bra förslag:)
Jag skulle lätt betala ett par hundra i månaden för att få detta:)

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Skitbra tills man bestämmer sig för att köpa en ny mp3-spelare, för då förlorar man helt plötsligt all musik man har köpt på sig. Tro inte att DRM-skyddet kommer försvinna bara för att man får behålla låtarna permanent. DRM är till för att låsa fast kunderna i en plattform, inte för att förhindra fildelning. Det kommer aldrig gå att spela dessa låtar på en annan spelare (annat än möjligtvis en ny Apple).

Jag är tveksam till alla idéer om prenumeration, men å andra sidan får vi se hur de slutgiltiga villkoren för tjänsten ser ut (och om det blir något över huvud taget). Priset är en viktig faktor. Är det tillräckligt billigt kan jag kanske t o m köpa DRM-belamrade filer.

Den stora frågan är dock varför ingen testat med den uppenbara affärsmodellen: sälj rena mp3-filer i t ex 192 kbit/s och gör det billigt. Fem kronor för en låt, 20-30 för ett album. Då skulle man sälja mycket mer och på allvar kunna konkurrera med fildelningsnätverken. Marknaden finns, det är jag övertygad om. En modern mp3-spelare rymmer över 100 GB och det är helt orimligt att tro att folk ska kunna fylla dem med dagens priser på musik. Lösningen ligger i att sänka priserna ordentligt och satsa på volym istället.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Iden gillar jag, men så länge musiken är DRM-skyddad så föredrar jag att få den från andra källor...

Permalänk
Medlem

Jag gillar iden delvis. Om jag skulle kunna betala en engångs summa & sen kunna ladda ner obegränsat med musik till mitt iTunes-konto så hade jag blivit glad. Men att prenumerera på musiken tycker jag inte låter lika spännande.

Permalänk
Medlem

Tja, för folk som redan är sålda på Apple/Itunes kan detta vara en vettig uppgradering.

Vad kostar enstaka låtar att köpa i dagsläget?

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Visst, om man kunde köpa en Ipod 80gb Classic för 3000-3500, få ladda ner så mycket musik OCH behålla låtarna - då hade jag inte sagt nej. Apple har jue ett ganska gigantiskt musikarkiv och bra lina.

Visa signatur

hahahahahahahahahsdhah

Permalänk
Avstängd

Tycker jag låter som en super idé, slippa vara olaglig är en väldig lättnad.

Lånar musiken från internet o lyssnar på den eftersom jag inte har råd att fylla min ipod (även fast den är en nano med 2GB minne) eftersom låtarna kostar 10 kr st och ska jag fylla min iod med 500 låtar så blir det för mycke pengar.

Till er som säger att ipodarna suger, skulle jag vilja får reda på vad är det som är dåligt med dom?

För att ni är inte så många som tycker att dom är dåliga (se tidigare resultat) Så vad är det nu? Hörlurarna kan ni inte klaga på eftersom nästan alla spelar tillverkare skickar med skit hörlurar..

Drm-skyddet börjar dom ta bort från itunes bara så ni vet..

/fjortis_barn

Visa signatur

ursäkta namnet, kommer att göras om!

Permalänk

Om man köper en dyrare mp3 spelare så är inte 20$ så mycket extra att betala för att få väldigt mycket musik till den en bra tid framöver. 80$ som Nokia betalar, ja då får allt utbudet vara bra samt att ens mp3 spelare är vara en riktigt bra. Kostar mp3/media spelaren 4000kr, så är inte 500kr så mycket för att slippa köpa musik till den och samtidigt ha det lätttillgängligt.
Men självklart kommer musiken vara drm skyddad, då 80$ ca 500kr för musik till alla apparater samt ens bekanta knappast är något lönsamt för musikbranschen.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".