Första bilderna på moderkort för Intel Nehalem

Permalänk
Melding Plague

Första bilderna på moderkort för Intel Nehalem

I slutet av året ska Intel lansera nya processorer med bland annat inbyggd minneskontroller. Arkitekturen kallas för Nehalem, där processorerna för desktopdatorer går under kodnamnet Bloomfield. Nu har det läckt ut bilder på ett tidigt moderkort med LGA1366 – sockeln för den nya processorserien.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kyligt moderkort tro? ^^

Permalänk
Medlem

Jag tänkte ha min q6600@3.6 i 2 år men det här lockar ju en hel del. Kommer kanske lagom till julbonusen...

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Avstängd

fult var det iallafall

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Medlem

Vad härligt det skulle vara att bli av med kylflänsen på nordbryggan

Permalänk

Re: Första bilderna på moderkort för Intel Nehalem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Nu har det dykt upp bilder på ett moderkort för just desktopvarianterna av Nehalem, vilka kallas för Bloomfield.

Bloomfield och Tylersburg i LGA1366 är high-end desktop/server.
Lynnfield och Havendale i LGA1160 är mainstream desktop.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exige
Vad härligt det skulle vara att bli av med kylflänsen på nordbryggan

Kylflänsen är inte några stora problem. De stora problemen som jag ser det är dagens gigantiska kylningslösningar till nordbryggan med allt från heatpipes till jag vet inte vad.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Synd att man inte såg hur den "nya" kyllaren kommer att fästas, hoppas det är bättre än dagens pushpins variant.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Synd att man inte såg hur den "nya" kyllaren kommer att fästas, hoppas det är bättre än dagens pushpins variant.

Om du tittar noga vid CPU-sockeln så ser du att det finns blå prickar som går i ett X runt sockeln. Det är mest troligen push-pin.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk

är det nån som vet varför kortet är döskallemärkt?

Permalänk

Minneskretsar direktlödda på moderkortet? Verkar väl väldigt märkligt? vad skulle de ansluta till? de befintliga DDR3 kanalerna? varför inte använda ordinarie socklar då? Måste ju bli enklare å smidigare. Om inte hur får de in fler minneskanaler på sina 1366 pinnar? 3st DDR3 gör väl av med en ansenlig del redan? Och en 500-700 måste väl gå till vdd, vss och sen ska CSI (eller QPI eller vad de nu döpt om länken till) också ha sin del? Ingen som har en högupplöst bild där det syns om det verkligen är minneskappslar? Jag tycker det låter osannolikt... men jag brukar för det mesta ha fel också..

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av multimiffo
Minneskretsar direktlödda på moderkortet? Verkar väl väldigt märkligt? vad skulle de ansluta till? de befintliga DDR3 kanalerna? varför inte använda ordinarie socklar då? Måste ju bli enklare å smidigare. Om inte hur får de in fler minneskanaler på sina 1366 pinnar? 3st DDR3 gör väl av med en ansenlig del redan? Och en 500-700 måste väl gå till vdd, vss och sen ska CSI (eller QPI eller vad de nu döpt om länken till) också ha sin del? Ingen som har en högupplöst bild där det syns om det verkligen är minneskappslar? Jag tycker det låter osannolikt... men jag brukar för det mesta ha fel också..

Testa läs nyheten igen så kan du kanske få en förklaring.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rovah
fult var det iallafall

Det är ju bara ett referenskort, när det släpps till de andra tillverkarna kommer det nog se lika najs ut som alla andra...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exige
Vad härligt det skulle vara att bli av med kylflänsen på nordbryggan

Tänk igen! Nordbryggan är ju helt avklädd och oskyddad, kanske i poseringssyfte? Hur som lär den skyddas på ett eller annat sätt när moderkortet väl säljs, allt annat vore väldigt konstigt. Om skyddet är en kylfläns eller något plåtskal vet vi inte, men jag gissar på det förra.

Permalänk
Medlem

Havendale har integrerad GPU men är avsedd för socket 1160 och inte 1366.

Kollar man runt socketen ser man inte speciellt mycket som liknar analog strömförsörjning. Så troligtvis är det digitala spänningsregulatorer vi ser runt socketen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gustavsberg
är det nån som vet varför kortet är döskallemärkt?

Haha såg det nu med

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Vart tog NB vägen?

Edit: found it! xD

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem

Chernobylmoderkort. Jättetrist att se på.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Chernobylmoderkort. Jättetrist att se på.

Det som är kul är att IDE kan slänga sig i väggen

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sweclockers
Det finns fyra DDR3-platser där tre har färgats blå, vilket signalerar att tre kanaler kan användas för större bandbredd.

Innebär detta trippelchannel, alltså att 3st ddr3 minnesmoduler sammarbetar? Och om detta är fallet kommer vi kunna se kit om 3st minnesmoduler säljas?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAPAPPA
Innebär detta trippelchannel, alltså att 3st ddr3 minnesmoduler sammarbetar? Och om detta är fallet kommer vi kunna se kit om 3st minnesmoduler säljas?

Yes.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

So?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rovah
fult var det iallafall

Jag prioriterar prestanda över estetik vid val av moderkort.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Avstängd

Hoppas man slipper byta CPU-kylare..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Ingen som tänkt på att det ser ut att ska sitta en kylare både på NB och på "minnena" runt sockeln? Ser så ut på hålen runt omkring där iaf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Haha såg det nu med

Hmm ja undra vad det är för skojj!?

För er som inte sett så sitter märket mellan pci platserna

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gustavsberg
är det nån som vet varför kortet är döskallemärkt?

Öööööh det kan jag svara på lätt, det är ju Skullcandy som har designat det!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av J0hansson
Ingen som tänkt på att det ser ut att ska sitta en kylare både på NB och på "minnena" runt sockeln? Ser så ut på hålen runt omkring där iaf...

verkar som man kmr bli tvungen att köpa till bättre kylning till minnena med nu då;)

EDIT: kolla runt nordbryggan, man kmr få plats med en rejäl kylare där, risk för hårföns mobon?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Udda nog är processorsockeln omringad av något som ser ut att vara minnekretsar, vilket kan betyda att det kommer processorer med inbyggd grafik till LGA1366. <-- Är det minnen till inbyggt grafikkort eller digitala ström-grejer? Tri channel verkar ju tufft, hur blir det med fyra minnen i då, vilken kanal går den fjärde på? 2 Fullängds PCI-E platser och möjligtvis integrerad grafik också? skumt...

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Spelar det någon roll hur moderkortet ser ut? Konsumentversionen får gärna se ut så där för mig. Gör inte om det till ett jäkla tivoli för min skull

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrigTSD
Spelar det någon roll hur moderkortet ser ut? Konsumentversionen får gärna se ut så där för mig. Gör inte om det till ett jäkla tivoli för min skull

precis min åsikt:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP