Permalänk
Medlem

val av pc6400 cl4 eller cl5?

Behöver lite tips om vilket som e snabbast, cl4 eller cl5 , funderar på 1 xCorsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz 2x1GB. Kör just nu med pc5300 minnen på 667 mhz och vill få ett litet lyft då jag även ska beställa ett nytt 8800 gt eller gts 512mb.

Permalänk
Hedersmedlem

cl4 är snabbare än cl5, sen beror det en del på ditt moderkort om det kan använda lägre timings eller ej.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

cl4 är snabbare än cl5, sen beror det en del på ditt moderkort om det kan använda lägre timings eller ej.

- Hur tar man reda på om mitt moderkort kan använda lägre timings?? har ett asus m2n-e.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad det gäller 6400-minnen så är de flesta med cl4 timings s.k SLI-ready eller EPP-kompatibelt vilket innebär att man bör ha Nvidia-chip på moderkortet för att de ska gå i cl4 automatiskt. Kan gå med andra chipset men då får man oftast ställa timings manuellt. Ditt moderkort har tydligen Nvidia Nforce 570 chipset men jag vet inte om det chipsetet är EPP-kompatibelt. Tror det inte dock.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Ditt moderkort har tydligen Nvidia Nforce 570 chipset men jag vet inte om det chipsetet är EPP-kompatibelt. Tror det inte dock.

- Har kollat runt lite och det verkar som om mitt moderkort fungerar bra med EPP kompatibla minnen, om man går in på komplett o kollar på mitt moderkort så finns det under tillbehör även:

Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4, Kit w/two 1GB Dimm's, E.P.P Technology m.m .