Blu-ray kan vara knäckt för gott

Permalänk
Melding Plague

Blu-ray kan vara knäckt för gott

Formatkriget för högupplöst film tog slut i februari då HD-DVD kastade in handduken. Vinnande ur striden kom Blu-Ray, och en av anledningarna till vinsten sägs var krypteringsskyddet BD+ då många filmbolag såg detta som ett stort plus. Tillverkaren SlySoft har lyckats knäcka detta skydd och en talesman har nu gått ut i media och kommenterat framtidsutsikterna.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Makt åt piraterna och gratis film!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

vad kan man förvänta sig....allting blir knäckt så småningom...:)

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

HAHAHAHAHA, sug på den Sony. Nej men är ju gött att det händer lite. Gillar inte en massa olika skydd som bara förstör. Tror inte heller filmbolagen kommer förlora speciellt stora summor på det här, dom får ju pengar från det mesta ändå som brännbara skivor etc.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Makt åt piraterna och gratis film!

mm

Permalänk
Medlem

Storföretagen är bra naiva..

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Förjävligt smart drag att sitta på en laglös ö och knäcka Detta borde fler göra! Låt Antigua bli piratön #1!

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

cracking can't be stopped

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
vad kan man förvänta sig....allting blir knäckt så småningom...:)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
Storföretagen är bra naiva..

Ja exakt... iallafall i "teorin" så finns det inga sådana här skydd som är 100-procentiga. Och det lär nog knappast göra det i framtiden heller. Rent praktiskt så innebär ju skydden bara ett litet hinder som man ska lista ut hur man tar sig förbi.

Och så det andra... Bluray är regionsindelat? Medans HD-dvd var regionsfritt? Eller hur var det?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

Helt rätt!

Visa signatur

NZXT Hush | Gigabyte GA-MA60G-S3H | Corsair CL4 2Gb | AMD X2 6000+ | XFX 8800GT 512Mb | WD Caviar 250Gb

Permalänk
Avstängd

Jepp, detta är självklart. Allting vad kopieringsskydd beträffar "knäcks" förr snarare än senare.

Men tänk på att knäckning i detta fall inte alls är samma sak som teoretisk "knäckning" av ett krypto. Det finns krypton som är fullständigt säkra och det finns redan i teorin helt matematiskt säkra krypton, även om dessa (blankettchiffer) är praktiskt oanvändbart för alla utom ett ytterst fåtal applikationer.

När man "knäcker" ett kopieringsskydd så nyttjar man det faktum att nyckeln måste finnas någon stans, och det går alltid att utge sig för att vara någon annan än vad man är (ett program kan posera som ett annat). En annan sak man kan utnyttja är att data faktiskt måste finnas någonstans okrypterat i minnet.

(jag dubbelpostar, i ordets rätta bemärkelse, något jag förmodar är helt ok. http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=76397...)

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

coolt ;P borde lägga upp piratebay på den ön? ;P

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Anledningen till att företaget SlySoft kan agera så fritt på denna halvskygga marknad utan några lagliga efterspel beror på att man har placerat sig själv på ön Antigua, vilket är beläget mellan Puerto Rico och Venezuela i Västindien. Ön tillhörde den brittiska kolonialmakten fram till år 1981, men har sedan dess varit helt självstyrande, med egna lagar och regler.

ska inleda med att skratta: AHAHAHAHAHAHAHHAHAHAAAHAHAHAHAAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAAHAHAHAHHAHAHAHAAHAHHAHHAHAAHAHAHHHAHAHAHAAHAAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHHAAHHAAHHAAHAHHAHAAHAHAHAHAHHAHAHAAHA.

Och, egna lagar och regler? Jag ska kolla närmare på det, om allt är brau och fint ska jag fundera på att flytta dit :s

fyfan va grymt, både ön och att de placerat sig där

Alla koder BLIR knäckta förr eller senare, att Sony inte tänkte på det är ju... kusligt, sorgligt - vad?

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk

I sense överdriven sarkasm i föregående inlägg..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cpuplexi
coolt ;P borde lägga upp piratebay på den ön? ;P

Om de nu inte redan ligger där

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Medlem

Jaha, detta var ju intressant. Hoppas bara att vi får se lika många filmer som för och att alla inte skiter sig. Blev så ledsen i ögat då folk började prata om att gå över från PC till konsol p.g.a. piratkopieringen... Känns inte hållbart att alla bara stjäl precis allting. *snyft*

Visa signatur

DN1D

Permalänk

Väldigt bra, man har rätt att göra vad man vill med produkter man köper. Nu när hemnätverk och mediaservrar blir allt vanligare är filmer man inte kan göra kopior väldigt konsumentovänliga.

BD+-filmerna har ju ändå hittat ut i HD på nätet. Vissa har släppts även på HD-DVD, andra sänts i TV. Har ju även vart möjligt att helt enkelt kopiera dom med ett capture-kort som har HDMI-in.

Permalänk

Det är inte bara knäckt utan även redan "dött".
Innan laserdisc och dvd kom så pratade "alla" på det nya digitala mediat, där inte bild & ljudlkvaliten försämrades vid uppspelning, samt att man slapp att spola tillbaka etc. Ändå tog det en förbaskat lång tid innan dvd gick om vhs i filmförsäljning & uthyrning.
Nu med bluray, så pratas det lite men få har planer på att köpa en spelare likaså filmer. Speciellt när det smidigare går lagra filmer på hårddisken.

Det som är synd med att bluray blev knäckt, var att folk annars skulle kunna provkolla en film före. Nu kan de "provkolla" i filmer i exakt samma kvalite som de får köpa. -Stor mening då att köpa något som de redan har..

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

So är det jämt det finns ingen 100% skytt för nonting.Detta är också bra so.MVH........Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem

hollywood lär ju tjata på amerikanska regeringen lika mkt som dem har tjatat på den svenska om priatebay... så om några månader så ser vi invationstyrkor påväg mot den lilla ön

Permalänk
Hjälpsam

Kör själv med en betald version av AnyDVD, men jag brukar ändå hyra filmer.
Jag hyr 4 filmer per månad för 100kr, det tycker jag inte är dyrt.
Två filmer åt gången skickas hem per post, mycket smidigt.
Piratkopierade filmer brukar ha sunkig bildkvalite och/eller sunkigt ljud, jag vill inte förstöra upplevelsen genom att se på något sådant.
Desutom måste filmbolagen leva också, annars blir det inga nya filmer.
Vissa speciella filmer har jag också köpt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Kör själv med en betald version av AnyDVD, men jag brukar ändå hyra filmer.
Jag hyr 4 filmer per månad för 100kr, det tycker jag inte är dyrt.
Två filmer åt gången skickas hem per post, mycket smidigt.
Piratkopierade filmer brukar ha sunkig bildkvalite och/eller sunkigt ljud, jag vill inte förstöra upplevelsen genom att se på något sådant.
Desutom måste filmbolagen leva också, annars blir det inga nya filmer.
Vissa speciella filmer har jag också köpt.

Det där med dålig kvalitet gäller långt från alla filmer.
Det finns raka DVD rippar av filmer som har lika bra bild och ljud som om du köper dem.

Visa signatur

7700k | MSI Z170A Gaming Pro Carbon | EVGA 980ti | Corsair RMX 750W | 2*256gb Samsung RAID0 | NZXT H440 Vit | 16GB (2x8GB) DDR4 3000

Permalänk
Medlem

Jag antar att ni som tycker detta är bra även lånar ut era datorer till botnets och låter vem som helt komma in från gatan och använda era datorer gratis.
För fortsätter alla innevånare i I-länder med denna mentalitet så dröjer det inte länge innan vi alla kan kalla oss U-Länder och börjar mörda över en brunn med skitigt vatten....skärpning!

Permalänk
Medlem

"BD+, unlike AACS which suffered a partial hack last year, won't likely be breached for 10 years."

Hur dum får man bli om man säger något sånt där? Klart som attan att det kommer bli knäckt inom närmaste åren, och när man säger sådärr så ber man ju praktiskt taget om det. Skönt också att Sony får lite smäll på fingrarna.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem

OnT:
Arrogans på hög nivå med Sony i spetsen, vad förvånad jag är
Men som det redan blivit övertydligt klart, allting knäcks förr eller senare, frågan är inte om, utan när.

OfT:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Förjävligt smart drag att sitta på en laglös ö och knäcka Detta borde fler göra! Låt Antigua bli piratön #1!

Döpa om en vik till the pirate bay?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
Jag antar att ni som tycker detta är bra även lånar ut era datorer till botnets och låter vem som helt komma in från gatan och använda era datorer gratis.
För fortsätter alla innevånare i I-länder med denna mentalitet så dröjer det inte länge innan vi alla kan kalla oss U-Länder och börjar mörda över en brunn med skitigt vatten....skärpning!

Oh ja, jag kan verkligen se alla stackars människor simmandes i sina von anka-valv av hårddiskutrymme på jakt efter en halv limpa bröd svärandes över det helvete som piratkopierade filmer ställt till med... Eller varför inte ställa upp en BD-kopia som nästa massförstörelsevapen "Släpp den på din fiende och se dem förstöra sig själva"...

Eller så kanske man har någon kontakt med verkligheten...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

BD+ är väl inte helt knäckt ännu? Som jag förstått det så finns det vissa delar av det som inte används i alla filmer, men t.ex filmen Hitman går fortfarande inte att dekryptera med Slysofts program.

Permalänk

BD+ har varit knäckt sen i dec förra året, dock så har dessa personer inte gått ut med det i media utan hållit sig gömda på hemliga torrentsidor...;) Men som sagt, allt går att knäcka.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

nån mer än jag som tycker detta är lite som när microsoft sa att xbox360 inte gick o knäcka.. säga sånt nu mera gör bara att det knäcks bra mycke snabbare folk ser det som en utmaning mer. så inte så konstigt att om dom säger att "det går itne knäcka på 10 år minst" så e det knäckt inom månader..

har inget emot pirat kopiering såg nånstans förut nån utredning som visade att dom som köper mest film och musik är just pirater.. dom ser en film dom tankat och tycker den var bra och köper den. nu gäller detta långt i från alla misstänker jag men själv köper jag det som är bra har väll 200~ lite drygt sen går man ju på bio rätt mycke med ..

tycker dom ska dumpa regions koder och krypteringarna.. förstör bara för konsumenterna medans det vaggar in företagen i en falsk tro om säkerhet. utan regions koder och kryptering kan alla dvd spelare spela alla filmer oavsett os etc. och utan regions koder kan man köpa sina filmer var man vill utan att oroa sig över om dom funkar eller inte..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Kör själv med en betald version av AnyDVD, men jag brukar ändå hyra filmer.
Jag hyr 4 filmer per månad för 100kr, det tycker jag inte är dyrt.
Två filmer åt gången skickas hem per post, mycket smidigt.
Piratkopierade filmer brukar ha sunkig bildkvalite och/eller sunkigt ljud, jag vill inte förstöra upplevelsen genom att se på något sådant.
Desutom måste filmbolagen leva också, annars blir det inga nya filmer.
Vissa speciella filmer har jag också köpt.

*skrattar högt* Det är då banne mej inte mycket kvalite som går förlorat. Korkat uttalande.

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Haha! Så gott att det är Sony mm som får på nöten igen för dom är verkligen ett konsumentfientligt företag så skulle inte sakna dom om dom gick omkull.