AMD siktar på åtta kärnor

Permalänk
Melding Plague

AMD siktar på åtta kärnor

Advanced Micro Devices var nära ett år efter Intel i kampen om att få fram en fyrkärnig processor, men den mindre processortillverkaren har storslagna framtidsplaner. Det talas om fler än åtta kärnor och fler instruktioner per klockcykel (IPC) än tidigare.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Nice, syn att man måste vänta till 2009 :/

Permalänk
Medlem

meh jag ska skaffa larrabee och 8 core 2010 eller 2011.
det blir nog min nästa uppgradering.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem

Trevligt...

Permalänk
Hedersmedlem

Är inte detta mer ett tecken på hur allvarligt AMD ligger till då man inte kan få fram en snabb nog kärna och att man måste kompensera det med fler kärnor istället?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Är inte detta mer ett tecken på hur allvarligt AMD ligger till då man inte kan få fram en snabb nog kärna och att man måste kompensera det med fler kärnor istället?

Läs istället, Snabbare Och fler kärnor.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Är inte detta mer ett tecken på hur allvarligt AMD ligger till då man inte kan få fram en snabb nog kärna och att man måste kompensera det med fler kärnor istället?

Om jag inte missat något så handlade väl artikeln om AMDs nya fyrkärniga processorer där kärnorna ska skala så bra att åtta kärnor inte är något problem? Intel kör ju oxå fyra kärnor och planerar sex så jag ser inte riktigt skillnaden?

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk

Det var ju kul, men kommer det att ta slut?

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Skulle inte nästa socket från amd kallas AM3?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Lycka till AMD. Hoppas det går vägen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Är inte detta mer ett tecken på hur allvarligt AMD ligger till då man inte kan få fram en snabb nog kärna och att man måste kompensera det med fler kärnor istället?

Du läste inte nyheten ordentligt. Dem snackar även om att snabba upp befintliga kärnor, bl.a. med högre cache-minne. Sedan jobbar även Intel på att få fram fler kärnor, så det har knappast något med AMDs ekonomiska situation att göra, det är en naturlig utveckling.

Permalänk
Medlem

Trevligt med högre IPC Blir något att se fram emot.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Lycka till AMD. Hoppas det går vägen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caineth
Du läste inte nyheten ordentligt. Dem snackar även om att snabba upp befintliga kärnor, bl.a. med högre cache-minne. Sedan jobbar även Intel på att få fram fler kärnor, så det har knappast något med AMDs ekonomiska situation att göra, det är en naturlig utveckling.

Jo visst läste jag men jag kan även läsa mellan raderna för mer cache är också ett sätt att försöka få mer ur en underpresterande teknik men det kommer inte ge tillräckligt för att göra någon skillnad. Intel har samma problem som AMD i att man har svårt att få ut mer ur dagens kärnor men då dom leder över AMD så är det AMD som måste få ändan ur och faktisk göra en bra kärna. Som de flesta vet så är fler kärnor ingen magisk lösning då mjukvaran sackar efter och det ser inte ut som om det kommer ändra sig de närmaste åren.

Det är lika lustigt varje gång man kritiserar AMD för vad dom gör eller inte gör för ingen vill se sanningen om vad som håller på att hända med AMD och nej det hjälper inte att hålla huvudet under sanden för då händer inget alls utan man skall gapa och skrika på AMD så dom vaknar upp ur sin slummer.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Jo visst läste jag men jag kan även läsa mellan raderna för mer cache är också ett sätt att försöka få mer ur en underpresterande teknik men det kommer inte ge tillräckligt för att göra någon skillnad. Intel har samma problem som AMD i att man har svårt att få ut mer ur dagens kärnor men då dom leder över AMD så är det AMD som måste få ändan ur och faktisk göra en bra kärna. Som de flesta vet så är fler kärnor ingen magisk lösning då mjukvaran sackar efter och det ser inte ut som om det kommer ändra sig de närmaste åren.

Intel är de som överdriver mest med Cacheminne, 8MB L2 cacheminne och uppåt är vad man ser på intel ungefär ju.

AMD har för lite cacheminne på sina utmärka kärnor tycker jag.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Jo visst läste jag men jag kan även läsa mellan raderna för mer cache är också ett sätt att försöka få mer ur en underpresterande teknik men det kommer inte ge tillräckligt för att göra någon skillnad.

Vad är enligt dig rätt väg och gå? Hur skall man konstruera en processor?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Vad är enligt dig rätt väg och gå? Hur skall man konstruera en processor?

Få och snabba kärnor och optimera dom för snabba spel då nästan ingen bryr sig om att man har en kärna som kan packa upp ZIP filer dubbelt så snabbt som konkurrenten...

Ett annat sätt att göra flera kärnor bättre för dagens program är att bygga in en automatisk hanterare så alla program får nytta av fler kärnor och flertråds programering blir då överflödig och bara till för specialprogram som behöver detta. Visst det blir lite mindre effektivt då program som består av en tråd måst vänta in andra kärnor då och då men i det hela blir det enkeltrådiga program som körs sin kod parallellt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Få och snabba kärnor och optimera dom för snabba spel då nästan ingen bryr sig om att man har en kärna som kan packa upp ZIP filer dubbelt så snabbt som konkurrenten...

Ett annat sätt att göra flera kärnor bättre för dagens program är att bygga in en automatisk hanterare så alla program får nytta av fler kärnor och flertråds programering blir då överflödig och bara till för specialprogram som behöver detta. Visst det blir lite mindre effektivt då program som består av en tråd måst vänta in andra kärnor då och då men i det hela blir det enkeltrådiga program som körs sin kod parallellt.

Hmm spel på servrar?

heande: G3 är nog nästa server socket.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Få och snabba kärnor och optimera dom för snabba spel

Speldatorer utgör en extremt liten del av marknaden så varför anpassa sig efter det?

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Är du säker på de?

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Porraz
Är du säker på de?

Ja, PC-spelmarknaden är ju stendöd.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Hedersmedlem

Spelare påverkar vad mamma och pappa köper så spel är det som får ordet att cirkulera om vad som är bäst. Har nog aldrig blivit lockad att köpa en serverprocessor.

Kolla bara vad folk skriver i forumet när någon frågar om man skall välja Intel eller AMD till mammas surfdator. Nog ganska många mammor so fått sig en Intel Quad istället för en AMD 4000+.

Om AMD gjorde en ren spelprocessor skull jag köpa den över en trist Intel serverprocessor alla dagar i veckan om den gav några % bättre prestanda i Crysis och det även om jag inte ens har spelet.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

eh.. flerkärnig utveckling av mjukvara står inte stilla de närmaste åren. Vad jag vet så kommer Photoshop nu och fler program lär följa de närmsta året. Vista x64 börjar äntligen vara stabilt ( även om det nyss dräpte min c: partiton med sp1).

Vad spel har med saken att göra förstår jag inte? Det finns inget spel som inte fungerar ok på en slö dualcore. En quad räcker i många år framöver skulle jag tro. Anledningen till att spel inte kör fler kärnor är helt enkelt för att det inte behövs.

Lägg ner 25% extra arbete på att optimera för 4 kärnor samt lägga till lullull som kräver det och du får sura dualcore ägare(alla vill maxa) samt 0,3% glada quad ägare. Konsolerna klarar dessutom inte av funktionerna. Varför då göra det?

Problemet med att inte köra fler kärnor är att kostnaden i W inte ökar linjärt ska du köra en dualcore i quadprestanda ( core2 dual över 4ghz fixar detta) så drar den extremt mycket w. Detta ser vi inom både cpu och gpu. Det behövs något helt nytt.

Amd har föresten mindre cache på grund av sin inbyggda minneskontroller, intel har varit tvungna att kompensera detta med storlek.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Hedersmedlem

De flesta människor använder inte program som Photoshop så det spelar ingen roll om dom stöder flera kärnor. De flesta människor behöver nog inte mer än det billigaste på marknaden och då är AMD minst lika bra som Intel men då det är det häftigast som säljer namnet så är det just spelmarknaden som är häftigast och som bestämmer vad som får bo i hemmen. Jag håller med om att spel inte kräver lika mycket som andra program som Photoshop men en processor som är optimerad för spel kan göras billigare och dra mindre ström och förmodligen bättra på prestanda och avlasta GPU:n. Så ni som använder Photoshop kan köpa dyra Intel processorer.

Ett problem för spelbranschen är att för att kunna tjäna pengar krävs att många köper spelen och det betyder att spel skall vara bakåtkompatibel med äldre hårdvara så därför utvecklas inte spel med multitråd stöd så därför hade en snabbare singel- eller en långsammare parallell-singeltråd-processor varit att föredra.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
heande: G3 är nog nästa server socket.

ja det verkar ju lite logiskt när du säger det.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Allt som AMD gör i processorväg för att förbättra sin possition är av godo för att konkurera med Intel. Det är knappast troligt att de bara står stilla och räknar med att tweakning den existerande kärnan tillsammans med mer cache, fler kärnor per CPU och ett mindre produktionssätt ska lösa allt, snarare är det ett enkelt och ekonomiskt sätt att hålla liv i en redan föråldrad kärna medans man (förhoppningsvis) jobbar vidare på nya bättre kärnor paralellt.

Är jag AMD fantast? knappast, senaste AMD burken jag ägde var en K6-2 450 och dess förinnan var det en 586.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
Allt som AMD gör i processorväg för att förbättra sin possition är av godo för att konkurera med Intel. Det är knappast troligt att de bara står stilla och räknar med att tweakning den existerande kärnan tillsammans med mer cache, fler kärnor per CPU och ett mindre produktionssätt ska lösa allt, snarare är det ett enkelt och ekonomiskt sätt att hålla liv i en redan föråldrad kärna medans man (förhoppningsvis) jobbar vidare på nya bättre kärnor paralellt.

Är jag AMD fantast? knappast, senaste AMD burken jag ägde var en K6-2 450 och dess förinnan var det en 586.

Nej det är klart att man säkert försöker så gott det går med den inriktning man har men jag ifrågasätter själva inriktningen då man försöker vara för breda för sin storlek och då ramlar byxorna ner.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Få och snabba kärnor och optimera dom för snabba spel då nästan ingen bryr sig om att man har en kärna som kan packa upp ZIP filer dubbelt så snabbt som konkurrenten...

Ett annat sätt att göra flera kärnor bättre för dagens program är att bygga in en automatisk hanterare så alla program får nytta av fler kärnor och flertråds programering blir då överflödig och bara till för specialprogram som behöver detta.

Jag vill inte låta dryg, men tror du inte att någon redan har tänkt på detta? Problemet är att det inte är så lätt som det låter.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Är inte detta mer ett tecken på hur allvarligt AMD ligger till då man inte kan få fram en snabb nog kärna och att man måste kompensera det med fler kärnor istället?

Jag fick förklarat för mig vad begreppet XX-nm egentligen är och nyheten stämmer.

med 45nm är det just 45nm mellan transistorerna. På så sätt krymps utrymmet som behövs på processorplattan(kiselplattan?) därav har man plats med mer Cache. Det är därför Intel 45nm har så extrem Cache jämfört mot AMD då dom kärnorna tar mindre plats och det finns mer för Cache.

Sedan är AMD's phenom "native-quad" vilket var svårbyggt för dom att bygga med 65nm tekniken, därav den låga Cache-minnet. Intel Q6600 var i princip en dubbelmacka av 2 Duo's så det var ingen konst, bara det att AMD var tvugna att vara först med en "äkta" quad.

Ser fram emot 45nm själv... Vill ha en 45nm Dual-core

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Jag vill inte låta dryg, men tror du inte att någon redan har tänkt på detta? Problemet är att det inte är så lätt som det låter.

Och allt är omöjligt om man inte försöker...Jag vet inte hur svårt det är men om man går tillbaks 50 år så är dagens processor omöjlig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Jag fick förklarat för mig vad begreppet XX-nm egentligen är och nyheten stämmer.

med 45nm är det just 45nm mellan transistorerna. På så sätt krymps utrymmet som behövs på processorplattan(kiselplattan?) därav har man plats med mer Cache. Det är därför Intel 45nm har så extrem Cache jämfört mot AMD då dom kärnorna tar mindre plats och det finns mer för Cache.

Sedan är AMD's phenom "native-quad" vilket var svårbyggt för dom att bygga med 65nm tekniken, därav den låga Cache-minnet. Intel Q6600 var i princip en dubbelmacka av 2 Duo's så det var ingen konst, bara det att AMD var tvugna att vara först med en "äkta" quad.

Ser fram emot 45nm själv... Vill ha en 45nm Dual-core

Borde det inte varit Intel som tog den svåra vägen och AMD fuskat till sig ledningen?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM