Energisnål 12-tummare från Zepto

Permalänk
Melding Plague

Energisnål 12-tummare från Zepto

Riktigt små bärbara datorer är populära och tillverkare världen över försöker nu överträffa Asus Eee-PC, som var en av modellerna som startade trenden. Den danska tillverkaren Zepto lanserar nu 12-tumsdatorn Notus som har en ovanligt lång batteritid och mycket energisnål hårdvara.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Här har vi en bärbar som är riktigt intressant! Bra batteritid, fullgod prestanda för 90% av de sakerna jag pysslar med framför min laptop som det är nu, liten, smidig.. åh, tror jag är kär.

Hoppas den har någon touchpad i stil med den på Apples Macar, så man kan göra olika saker beroende på hur många fingrar man trycker ner samtidigt, samt kan scrolla över hela ytan, inte bara liten remsa längst till höger eller så. Touchpads på de flesta PC-datorer jag testat är värdelösa :/

Denna och någon smidig Linux dist, säg Xubuntu eller något, DO WANT!

EDIT: Såg just... den har en VGA-utgång, varför i helsike då? DVI är och har varit standard väldigt länge nu, varför vilja köra med VGA? Hoppas den är någon sorts multiport så man kan koppla på någon smidig konverterare utan att behöva offra bildkvalité.
Hellre en smidig HDMI-utgång än VGA.

Permalänk
Medlem

Re: Energisnål 12-tummare från Zepto

Citat:

Skalet gör även att den är vätskebeständig och man kan således tappa ut en kopp te över den utan att elektroniken skadas.

Vänta lite, plast går väl inte heller sönder av vatten? Denna har fläkthål, anslutningar m.m. som självklart inte tål vätska för det!

Hursomhelst är detta en mycket intressant dator, men för 10.000 är processorn på tok för klen. Dessa alternativ med super energisnåla processorer blir intressanta när OLED-skärmar samt SSD-hårddiskar slår igenom, eftersom man plötsligt sänker strömmen radikalt då.

Visa signatur

FT02B | Z68 Extreme7 | 2600K @ 4.6GHz + 212 Evo | HD7950 | 16GB 1866Mhz CL9 | SP-SS750M
Naos 7000, M65, 5K, MX518 | TK Blue + Rapid Black
Vaio Pro 13" (Mint) | Elitebook 2540p (Arch)

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Re: Re: Energisnål 12-tummare från Zepto

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EEKA
Vänta lite, plast går väl inte heller sönder av vatten? Denna har fläkthål, anslutningar m.m. som självklart inte tål vätska för det!

Hursomhelst är detta en mycket intressant dator, men för 10.000 är processorn på tok för klen. Dessa alternativ med super energisnåla processorer blir intressanta när OLED-skärmar samt SSD-hårddiskar slår igenom, eftersom man plötsligt sänker strömmen radikalt då.

10000:- låter bra med tanke på att det måste kosta att krympa så där mycket, sen verkar prestandan vara bra med tanke på storleken och att det är så energisnål.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Då blir det en rejält hög skärm om den endast är 3,5mm bred samtidigt som den är 12 tum...

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobonolla
Då blir det en rejält hög skärm om den endast är 3,5mm bred samtidigt som den är 12 tum...

3.5mm djup står det ju.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
3.5mm djup står det ju.

Efter ändringen ja...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Efter ändringen ja...

Missa inte hans smilie, han är medveten om det och försökte skoja lite på det.

Aja, fortfarande do want för mig, ännu mer om det varit en DVI-utgång, kanske löjligt, men retar mig väldigt på att de valt en sån utgång.

Permalänk

Skum processor, har inte hört talas om den tidigare. kommer nog satsa på en billigare "netbook" som t.ex. eee.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Energisnål 12-tummare från Zepto

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
10000:- låter bra med tanke på att det måste kosta att krympa så där mycket, sen verkar prestandan vara bra med tanke på storleken och att det är så energisnål.

Jämför ex mot en Atom-processor som kostar 6$ att tillverka med packning och allt.
På en dator värd 10.000:- sitter det en processor som presterar sämre än en processor som kostar under 500. Processorn motsvarar 5% av datorkostnaden, vilket är mycket lite.

Visa signatur

FT02B | Z68 Extreme7 | 2600K @ 4.6GHz + 212 Evo | HD7950 | 16GB 1866Mhz CL9 | SP-SS750M
Naos 7000, M65, 5K, MX518 | TK Blue + Rapid Black
Vaio Pro 13" (Mint) | Elitebook 2540p (Arch)

Permalänk
Medlem

EEKA om det du säger är sant tar antingen intel eller zepto ett rejält överpris.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Energisnål 12-tummare från Zepto

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EEKA
Jämför ex mot en Atom-processor som kostar 6$ att tillverka med packning och allt.
På en dator värd 10.000:- sitter det en processor som presterar sämre än en processor som kostar under 500. Processorn motsvarar 5% av datorkostnaden, vilket är mycket lite.

Gissar att det är hela tillgång/efterfrågan biten, med betoning på efterfrågan då. Efterfrågan på en dator som denna är väl inte så extremhög, förutom den nischmarknad som kan finnas. Menar, Svensson som spanar bärbar på Siba kommer nog inte att välja något som detta.
Vilket gör att de tar ut lite extra marginaler på dem.

Permalänk
Medlem

Högblank skärm, värdelöst om det är en som faktiskt skall vara portabel, då hamnar man ju ofta på ställen med allt annat än optimal belysning.

Sen vill jag ha trackpoint. Överlägset.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Hehe, typiskt Zepto att göra hållbara bärbara .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
EEKA om det du säger är sant tar antingen intel eller zepto ett rejält överpris.

Priset bestäms av konkurrens och efterfråga, oberoende av tillverkningskostnad. På processormarknaden råder det oligopol, nästan monopol, således pwnar Intel i princip vilket pris de behagar.

Vad gäller att den inte skulle vara vattentät pga. fläkthål så är väl frågan om den behöver några fläkthål? 4W borde väl chassit klara av att leda bort utan fläktar eller annan luftgenomströmning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato

Vad gäller att den inte skulle vara vattentät pga. fläkthål så är väl frågan om den behöver några fläkthål? 4W borde väl chassit klara av att leda bort utan fläktar eller annan luftgenomströmning?

Ja 4W behövs ju knappt någon kylning:P

Men Sen verkar ju priset lite för högt samtidigt som jag tycker att de kunde valt ett lite kraftfullare batteri. Men det är bra att det kommer mer sådana här datorer nu och att konkurensen på dessa ökar.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Man kan inte påstå att Intel tar överpris för sina processorer för att försäljningspriset är flera ggr högre än tillverkningskostnaden. Intel måste betala för nya fabriker, arbetares löner, marknadsföring, hyror osv. Därför måste de också sälja produkterna för mycket mer än vad det kostar att tillverka dem.

Permalänk
Avstängd

Fin burk men lite dyr måste jag säga. Visserligen har CPU (liksom alla andra komponenter inuti) stor påverkan på batteritiden men är inte skärmen den absolut största energitjuven hos alla bärbara ?

Nu när vi har CPUer på 4W borde tillverkare börja fundera på att sänka energiförbrukningen på skärmar istället.
Där finns det mycket att hämta.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
EEKA om det du säger är sant tar antingen intel eller zepto ett rejält överpris.

Ja, det stämmer. Och det är precis som Ibis och cato säger, så tror man har all rätt att säga att processorn är ganska klen för att vara en dator i femsiffriga bellopet

Visa signatur

FT02B | Z68 Extreme7 | 2600K @ 4.6GHz + 212 Evo | HD7950 | 16GB 1866Mhz CL9 | SP-SS750M
Naos 7000, M65, 5K, MX518 | TK Blue + Rapid Black
Vaio Pro 13" (Mint) | Elitebook 2540p (Arch)

Permalänk
Medlem

För femtusen extra får jag en MacBook Air.. Svårt val faktist. Ska nog vänta lite till och se hur denna dator bemöts.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Men varför har den inte HSDPA modem inbyggt(!)?
Då hade den varit riktigt schysst (, eventuellt lite dyr för min smak egentligen).

Visa signatur

Desktop: Q6600@3.2Ghz 1.6GHz FSB | GA-P35-DS4 | XMS2 6400 4096MB | 8800GT | Samsung F1 | Sonata III
HTPC: Asus AT3IonT-I Deluxe | Corsair XMS3 DDR3 2048MB | Corsair Extreme Series X32 32GB | Samsung EcoGreen F2 1.5TB | Fractal Design Array

Permalänk
Medlem

Tycker faktiskt den låter ganska dyr... Är väl ändå datorer som tex EEE som blir konurrenter?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaqob
Tycker faktiskt den låter ganska dyr... Är väl ändå datorer som tex EEE som blir konurrenter?

Notus skiner kvalitet och har lyxiga tillbehör som extern DVD-brännare i stilrent metall-chassie osv. EEE är budget, har dålig skärm, sämre/mindre hårddisk? SSD skriver ju Mycket mer felskrivningar än vanliga. Batteritiden är bättre, hållbarheten också då det är ett riktigt stabilt och hållbart chassie.

Så EEE är snarare sagt Riktigt Budgetalternativ, inte ens det skulle jag tro. EEE är gjord för att vara så billig som möjligt, Notus är raka motsatsen ungefär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Man kan inte påstå att Intel tar överpris för sina processorer för att försäljningspriset är flera ggr högre än tillverkningskostnaden. Intel måste betala för nya fabriker, arbetares löner, marknadsföring, hyror osv. Därför måste de också sälja produkterna för mycket mer än vad det kostar att tillverka dem.

Intel gjorde 8.2 miljarder dollar i VINST förra året, enl. Wikipedia. Med andra ord tog de 8.2 miljarder dollar i överpris på sina samlade produkter. Lägg till det att bristande konkurrens alltid innebär långsammare utveckling och högre produktionskostnader och slutsatsen blir att vi alla betalar väldigt mycket mer än vad vi borde för en produkt som inte är så bra som den kunde ha varit.

Permalänk
Medlem

oj oj oj ! nu börjar det lika någonting.. dock bara 90% perfekt.. bara leta vidare..

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Intel gjorde 8.2 miljarder dollar i VINST förra året, enl. Wikipedia. Med andra ord tog de 8.2 miljarder dollar i överpris på sina samlade produkter.

Du får ursäkta men... Hur tusan tänker du?

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Intel gjorde 8.2 miljarder dollar i VINST förra året, enl. Wikipedia. Med andra ord tog de 8.2 miljarder dollar i överpris på sina samlade produkter. Lägg till det att bristande konkurrens alltid innebär långsammare utveckling och högre produktionskostnader och slutsatsen blir att vi alla betalar väldigt mycket mer än vad vi borde för en produkt som inte är så bra som den kunde ha varit.

Företag ska inte gå +- 0
Företag ska tjäna pengar...

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Du får ursäkta men... Hur tusan tänker du?

Jag har närt en kommunism vid min barm!

Typ

Permalänk
Medlem

Det är ganska grundläggande mikroteori. Låt säga att det finns många konkurrenter på processormarknaden (inte en som nu, utan många) som erbjuder likvärdiga produkter. Konsumenterna köper den billigaste av likvärdiga produkter, så man måste ha lägst pris för att få sålt något. Har man inte lägst pris, måste man sänka. På så vis sänker alla företag förbi varandra tills man inte längre gör någon vinst alt. går i konkurrs, ingen annan utväg finns på en fungerande marknad.

Alltså, hade inte Intel dominerat hade de tvingats till alla av följande:

1. Sänka priset på sina produkter så de tjänar 8.2 miljarder dollar mindre om året
2. Pressa ner sina produktionskostnader
3. Snabba på utvecklingen av egna produkter så mycket som bara möjligt

Förenklat naturligtvis, men poängen är ganska uppenbar.

Edit: Företag ska inte tjäna pengar, men de ska göra sitt bästa för att tjäna pengar Att sedan inte göra vinst behöver inte göra så mycket, vinsten är ju det som blir över när fabriker och silikon har byggts och köpts, löner betalats ut, osv. Sedan är det givetvis så att de flesta marknader idag ger utrymme för vinst (kanske inte 8.2 miljarder dollar) även om det råder god konkurrens, men som sagt, exemplet är förenklat.

Permalänk

Jag väntar med att köpa bärbar tills de släpper en som är som denna + att den klarar av att spela 1080p filmer, har SSD-hårddisk på 80 gb, quad eller dualcore samt kostar 3000 kr.

Jag har en känsla att jag får vänta ett jävla tag.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||