Permalänk

Strömförbrukningsprogram

Tja!

Visste inte vart jag skulle skriva detta så jag skriver här för det verkar bäst ( :

Jag undrar om ni vet nåt program där man kan se hur mkt ström datorn förbrukar ?

Permalänk
Medlem

Detta kanske inte är svar på din fråga.. Men varför inte köpa bara en mätare du pluggar in innan kontakten till datorn som mäter Watt, Ampere och Kwh osv osv.. Du kan även lägga in ditt pris/kwh för att räkna ut vad datorn har kostat att driva i kronor..

Det finns ju watt mätare med interface som man kan koppla till en pc också och få ut siffrorna där.. Men de där historierna är bara för proffesionellt bruk vad jag känner till och kostar en hel del...

Permalänk

Re: Strömförbrukningsprogram

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hautecour
Tja!

Visste inte vart jag skulle skriva detta så jag skriver här för det verkar bäst ( :

Jag undrar om ni vet nåt program där man kan se hur mkt ström datorn förbrukar ?

Nej, jag vet inget vettigt program som visar effektförbrukning, då moderkortet inte tillhandahåller tillräckligt bra information för att detta skall fungera.

Som tidigare nämnts är det enklaste sättet för att se datorns effektförbrukning helt enkelt att köpa en effektmätare. (finns på Claes olsson,Kjell & Co m.fl. butiker för några hundringar)

En sådan mätare visar vad datorn drar från elnätet. Vill man veta vad datorns komponenter drar från nätaggregatet, så får man dra av ~20%, då ungefär 20% av effekten avges i form av värme vid omvandlingen i nätaggregatet från AC till DC.

Visa signatur

~Pelle~