Processorn är den svaga länken i AMD Puma

Permalänk
Melding Plague

Processorn är den svaga länken i AMD Puma

AMD:s svar på Intels Centrino-plattform går under arbetsnamnet Puma och skall lanseras någon gång i år. Processorn som skall användas är en korsning mellan K8- och K10-arkitekturen, och just på den punkten verkar Puma nu falla platt jämfört med Centrino.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

precis som på desktopsidan, AMD har en mycket bättre plattform men ingen processor som kan matcha intel

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Hmm... Puma... Får mig och tänka på Pumaman http://www.youtube.com/watch?v=wzZt9JLG684

Inte heller så bra superhjälte i förhållande till konkurrenterna.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Tråkigt för AMD om det stämmer när laptop sidan är den som växer mest nu för tiden. Får väll hoppas priset blir någorlunda rimligt. Den integrerade kretsen verkar däremot toppen.

Kan dock fårstå valet av K8 framför K10. En quad i en laptop har knappast gemene man nytta för. Mobila workstations för industrin däremot kanske skulle ha det.

Permalänk

Denna info är ju inte så konkret ännu står inga siffror på effektförbrukningen.
Så detta är mest spekulationer tycker jag.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

Precis, jag väntar tills det kommer officiella siffror innan jag fäller ett utlåtande!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

kan inte amd komma med något nytt likt intel gjorde med core istället för att "förfina" sin gamla arkitektur om och om igen? eller har de inte resurser till det?

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk

AMD kom nyss med någonting nytt i och med barcelona-släppet!
Att denna arkitektur stött på motgångar är en annan sak.

K8-arkitekturen är fortfarande en bra bas att bygga vidare på då denna introducerade flera "nyheter" som intel först implementerat nu, cirkus 4-5år senare.

Kan påminna dig om att tex pentium mobile som var giltig till drygt 2,5 år sedan byggde vidare på pentium pro som var en proicessor från slutet av 90-talet.

Många experter på området säger ju att det krävs en "återgång" till enklare ursprungs-arkitekturer men många kärnor av dessa för att få kraftökningen att rulla på som den gjort hitintills.

tex så visade intel upp en prolle med 80 kärnor för inte så länge sedan där varje kärna hade många likheter med den gala pentium-pro.
Kan ha fel i detta (rätta gärna). men tror att detta var fallet!

Fett med kaffe!

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Ibland kan man undra om det inte skulle behövas alkolås på tangentbordet hos vissa medlemmar.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KattenMongo
Kan påminna dig om att tex pentium mobile som var giltig till drygt 2,5 år sedan byggde vidare på pentium pro som var en proicessor från slutet av 90-talet.

Och Core har i sin tur mycket gemensamt med pentium m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
*tråd rensad*

Ibland kan man undra om det inte skulle behövas alkolås på tangentbordet hos vissa medlemmar.

Hahaha, roligaste idag, verkligen!

Katten Oskar, du kan få en arg man att bli barn och glad igen.

Jag ber om ursäkt för off-topic men var tvungen bara.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

Rykten tills jag får se riktiga tester.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
*tråd rensad*

Ibland kan man undra om det inte skulle behövas alkolås på tangentbordet hos vissa medlemmar.

Jag håller med

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
*tråd rensad*

Ibland kan man undra om det inte skulle behövas alkolås på tangentbordet hos vissa medlemmar.

Tur man bara druckit några folköl då :D.

Nä men till topic då så får väl AMD konkurera med priset om dom inte kan leverera processorer likvärdiga med intels? Visst dom kanske t o m förlorar på det men det måste vara bättre i det långa loppet än att förlora marknadsandelar?

Sen om grafikkortet är "tillräckligt" bra så kan det kanske vara en bra affär att köpa en sådan om man har behov av en bärbar?

Själv lär jag köpa AMD vid nästa bygge som ett stödköp så att inte AMD försvinner och då det lär bli en HTPC så känns det inte så aktuellt med en processor som rusar på i den allra högsta hasrtigheten.

Men som sagts tidigare i tråden så hoppas jag att AMD kommer med nått nytt så inte Intel får vila allt för länge och blir slö.

Permalänk
Medlem

Grejen med Puma plattformen är att energisparfunktionerna är så ruskigt mkt bättre än intels. Att kunna stänga av många enskilda delar av CPUn och moderkort + den låga förbrukningen som redan 780G har + blanda det hybrid crossfire med ett 3470 och du har en nice spel laptop. För mig spelar CPU prestanda minst roll på en bärbar. Hellre snabbare HD + grafik.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Rykten tills jag får se riktiga tester.

Håller med, men jag fortsätter stödköpa AMD om det skulle vara sant

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Jag kan acceptera att man köper AMD pga pris eller strömförbrukning, men stödköpa? Varför skulle amd ens behöva bli bättre? Bara att rikta in sig mot amd-fansen istället.

Att stödköpa processorer av ett företag som omsätter miljarder och som fortfarande tjänar pengar även om de inte tjänar så mycket som aktieägarna vill och blivit lovade tycker jag är naivt. Men visst, de är säkert jättetacksamma över de 100, 200 dollar ni ger dem. Behövs ju bara att en 6 miljoner gör samma sak så går siffrorna ihop för AMD och de slipper skriva ner sina vinster.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Jag kan acceptera att man köper AMD pga pris eller strömförbrukning, men stödköpa? Varför skulle amd ens behöva bli bättre? Bara att rikta in sig mot amd-fansen istället.

Att stödköpa processorer av ett företag som omsätter miljarder och som fortfarande tjänar pengar även om de inte tjänar så mycket som aktieägarna vill och blivit lovade tycker jag är naivt. Men visst, de är säkert jättetacksamma över de 100, 200 dollar ni ger dem. Behövs ju bara att en 6 miljoner gör samma sak så går siffrorna ihop för AMD och de slipper skriva ner sina vinster.

Jag håller med dig - stödköp är i bästa fall frivillig och vilkorslös investering i ett företag (med endast indirekt avkastning), i värsta fall är det rent poänglöst slöseri.

Det du har fel i är att AMD faktiskt inte tjänar några pengar alls!
(känns som om jag skriver detta minst en gång i varje AMD-nyhetstråd som svar på inlägg som tror att AMD på något vis är ekonomiskt lönsamt)
De går back och lever på lånade pengar samt försäljning av nyutgivna aktier i stora mängder...
jag vet inte när dom senast hade en årsvinst... kvartalsvinst hade dom senast för 2 år sen (och den var inte imponerande)

[ON T]
nygammal platform... ok... visst, bättre än inget, förväntat sämre än konkurrenten (okänt hur mycket)
riktigt tydligt är att den kommer (behöva) säljas mha priset - kommer det att ge AMD bättre inkomster i nödvändig/möjlig/önskad utsträckning? det har vi ingen möjlighet att avgöra idag... så...
en suck och skakning på axlarna var min reaktion när jag läste nyheten - att ge upp hi-endmarknaden för bärbara är knappast ett vinnande koncept när laptops är den form av system som har störst vinstmarginaler

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Och Core har i sin tur mycket gemensamt med pentium m.

Som i sin tur har väl mycket gemensamt med Pentium III(?) som bygger på Pentium II osv.

Så hyffsat linjärt är det väl ändå (om man pratar om intels konsumentinriktade cpus), bara det att P4an var ett särfall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Som i sin tur har väl mycket gemensamt med Pentium III(?) som bygger på Pentium II osv.

Så hyffsat linjärt är det väl ändå (om man pratar om intels konsumentinriktade cpus), bara det att P4an var ett särfall.

Är väl inte så konstigt då pentium 2 i princip är en hottad pentium PRO och pentium 3 inte är mycket mer än en lätt hottad pentium 2. Så som sagt Pentium M är ganska besläktad med pentium pro ja.

Pentium pro var intels första RISC processor eller första icke renodlade SISC. AMD och cyrix var tidigare med det men som sagt i årincip allt innan pentium 4 och allt efter pentium 1 har vart baserat runt pentium pro. Å vi vet ju hu bra p4 stog sig mot dom snabbare P3 processorerna. specielt tualatin 1.5Ghz kickade dom flesta P4:orna på figrarna av willy model.

Pentium M är en ganska upphottad pentium pro med mycket nytt godis som gjorde den grymt effektiv.

Kan var därför jag fortfarande sitter med min pentium M 1.4Ghz i laptopen för den är inte precis slö ändå. vist klarar in HD filmer tyvär men men man kan surfa och göra typ allt annat på den.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Jag håller med dig - stödköp är i bästa fall frivillig och vilkorslös investering i ett företag (med endast indirekt avkastning), i värsta fall är det rent poänglöst slöseri.

Det du har fel i är att AMD faktiskt inte tjänar några pengar alls!
(känns som om jag skriver detta minst en gång i varje AMD-nyhetstråd som svar på inlägg som tror att AMD på något vis är ekonomiskt lönsamt)
De går back och lever på lånade pengar samt försäljning av nyutgivna aktier i stora mängder...
jag vet inte när dom senast hade en årsvinst... kvartalsvinst hade dom senast för 2 år sen (och den var inte imponerande)

[ON T]
nygammal platform... ok... visst, bättre än inget, förväntat sämre än konkurrenten (okänt hur mycket)
riktigt tydligt är att den kommer (behöva) säljas mha priset - kommer det att ge AMD bättre inkomster i nödvändig/möjlig/önskad utsträckning? det har vi ingen möjlighet att avgöra idag... så...
en suck och skakning på axlarna var min reaktion när jag läste nyheten - att ge upp hi-endmarknaden för bärbara är knappast ett vinnande koncept när laptops är den form av system som har störst vinstmarginaler

Så du menar att förlusten som det skrivs om inte handlar om deras prognos för framtida omsättning som företagen gör kvartalsvis?
http://www.news.com/8301-13579_3-9921516-37.html

Hur kan man nyutge aktier? Det devalverar värdet på dem.
Aktier är ju trots allt delar av ett företag.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Så du menar att förlusten som det skrivs om inte handlar om deras prognos för framtida omsättning som företagen gör kvartalsvis?
http://www.news.com/8301-13579_3-9921516-37.html

Hur kan man nyutge aktier? Det devalverar värdet på dem.
Aktier är ju trots allt delar av ett företag.

förlusten är inte en minskad vinst, nej. det är en förlust.
kolla i deras kvartalsraport - klarar du av att tyda våra vanliga prestanda-test-grafer på annandtech eller någon annan site så är det ingen konst att få ut det viktigaste ur ekonomipappret heller (sen finns det säkert saker man gissar och poster man inte förstår där, men det viktigaste är tydligt skrivet)

nyutgivna aktier, jupp, du beskrev vad dom gör... gissa vad arabemiraterna köpte...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life