Permalänk

Corsair eller Crucial?

Ska försöka sätta in lite mer RAM-minne i en äldre dator och är inte helt inne på hur det fungerar. Har dock försökt hitta minnen som passar datorn, men, just av min okunnighet om detta undrar jag varför priset skiljer sig så mycket på nästan helt identiska RAM-minnen (se länkar nedan)?

Är Corsair så dåliga att man bör hålla sig ifrån dem? Eller tar Crucial överpriser?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=117212
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=112684

RAM-minnena ska vara till denna datorn;
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?lc=en&cc=ie&dlc=e...

Så, är jag helt ute och cyklar? Vilket bör jag satsa på? För nuvarande har datorn 512 mb RAM i sig, och den är slö. Förslag? Tips?

(hoppas på att det ligger i rätt kategori)

Jag kanske bör satsa på en ny hårddisk också? A la;
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334246

Datorn är ju trots allt från 2003, och den låter en hel del, fast det är inte fläktarna som låter... kan inte vara det, knastrar mycket.

Visa signatur

Stationär: R4 ROG: Maximus VI Formula i7 4770K, 16GB RAM, GTX 760
Skärm: Acer Predator XB271HU
Bärbar: Lenovo Ideapad 720S 14"

Permalänk
Medlem

Corsair gör bra kanonbra minnen. Kanske större omsättning på dessa som ger det lägre priset. Har inget med kvalitetsskillnad att göra i alla fall.

En ny hårddisk kan vara bra ur "säkerhetssynpunkt" om inte annat Jag skulle inte lita på en gammal (maxtor?) disk från 2003.

Jag vet inte vad du skall ha datorn till, men specifikationen säger mig att det rimligen måste gå ganska långsamt i XP med alla uppdateringar - även med lite mer RAM och ny Hd. Kanske dags att fundera på att köpa helt ny dator? Man får förvånansvärt mycket datorkraft för 4-5k idag.

Lycka till!

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flopalot
Corsair gör bra kanonbra minnen. Kanske större omsättning på dessa som ger det lägre priset. Har inget med kvalitetsskillnad att göra i alla fall.

En ny hårddisk kan vara bra ur "säkerhetssynpunkt" om inte annat Jag skulle inte lita på en gammal (maxtor?) disk från 2003.

Jag vet inte vad du skall ha datorn till, men specifikationen säger mig att det rimligen måste gå ganska långsamt i XP med alla uppdateringar - även med lite mer RAM och ny Hd. Kanske dags att fundera på att köpa helt ny dator? Man får förvånansvärt mycket datorkraft för 4-5k idag.

Lycka till!

Ah! Men då blir det nog Corsair-minnen då! Datorn står inte på så mycket, stängs av när den inte används osv., så den tuffar på ganska bra fortfarande. Med en ny hårddisk tänkte jag försäkra mig om att den skulle hålla ett litet tag till.
För nuvarande används datorn bara av min far, som kollar auktioner och betalar räkningar, så inget särskillt. Dock har den blivit seg på sista tiden med ett nyinstallerat antivirus (Norton360, skräp, jag vet, men det får vara där tills jag hittat en bättre lösning för att min far ska känna sig säker, även om jag själv klarat mig utan något skydd), samtidigt vill jag se om jag kan få datorn att kännas lite snabbare och att den håller i alla fall lite till. Det funderas en hel del på en ny dator, men jag själv anser att vi bör vänta till efter sommaren på inköp av en ny dator (bör få mer för pengarna då/en nyare modell).

Tack så mycket för det super-snabba svaret!

Visa signatur

Stationär: R4 ROG: Maximus VI Formula i7 4770K, 16GB RAM, GTX 760
Skärm: Acer Predator XB271HU
Bärbar: Lenovo Ideapad 720S 14"

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Aha. Om det är farsgubben som betalar räkningar på den så behövs ju inget monster direkt... Jag har installerat Norton (Internet Security 2007) på mina föräldrars datorer också. Det är ett ganska smidigt program i mina ögon på en "föräldradator". Själv vill jag gärna kunna fixa och trixa lite smidigt med brandväggen, men Norton är ju extremt mycket plugnplay. Den äldre generationen vill helt enkelt inte få säkerhetsfrågor stup i kvarten om vad som skall tillåtas och inte tillåtas. Mor min stänger konsekvent alla sådana rutor med ett enkelt klick i över högra krysset...

Testa gärna också som steg 1 att omformatera datorn och lägga in en fräsch kopia av XP. Det brukar göra underverk på gamla burkar.

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W