Nvidia dödförklarar processorn

Permalänk
Melding Plague

Nvidia dödförklarar processorn

En högt uppsatt person på Nvidia har i ett e-post skrivit att processorn är död, och att framtiden hör till Nvidias grafikprocessorer. Uttalandet kommer som ett svar på Intels planer att integrera grafik direkt i CPU.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

heja nvida

Permalänk
Medlem

Intressant men jag tror nog att det tar en tag innan processorn är ersatt.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Jaha, kaxigt mindre från nvidia. Var är mitt saltkar?

Permalänk
Hedersmedlem

Tror att de är skiträdda för Intel

Permalänk
Medlem

väldigt oseriöst uttalande från nvidia. tyder snarare på att det är nvidia som är rädda eftersom jätten Intel vill slå sig in i högprestanda segmenetet.

visst används nvidias gpu till mycket, men vilken del i en dator är det som matar gpun med info som den kan arbeta med?

Visa signatur

| iMac Retina 27" | 24gb | 256gb SSD |

Permalänk

Då är altså Larrabee ett instickskort?

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.

Permalänk
Hjälpsam

Oj vad dom slåss!
Men om man tittar sig omkring finns det inget som tyder på att vare sig CPU:n eller GPU:n skulle vara döende, tvärtom.
För enklare datorer kan man naturligtvis integrera dom i stället för att ha två chip på moderkortet, men det är en annan femma.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

hahahaha:D

älskar sånthär ska bli skitkul o se vad som händer..

detta är grymt bra vi vinner bara på det heeeja intel ( fuck nvidia) älskar nvidia men intel mer :D. om dom ska ha son attityd så visar dom att dom e skiträdda

mer sonthär

Visa signatur

Sker på egen risk!

Permalänk

Erfarenheten jag har av nvidia kort så är de gaska duktiga på att ta hjälp av cpu:n, (nej jag kan inte brilljera med en länk som bevisar det), så jag finner hela utalandet ironiskt.

Men det är nog sant som tidigare redan påpekat nvidia är skiträdda...

Får hoppas på det läggs ner mer energi på att utveckla bra hårdvara än på pajkastning.

Visa signatur

My brain hurts too....

Permalänk
Medlem

Nvidia... Fattar dom inte vilken position dom har? Intel och AMD skulle kunna skita i att göra PCIe portar och hitta på egna som de licensierar ut till alla andra förutom Nvidia. Precis som Intel nu har gjort med deras QPI vilket är helt rätt åt Nvidia.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Nvidia... Fattar dom inte vilken position dom har? Intel och AMD skulle kunna skita i att göra PCIe portar och hitta på egna som de licensierar ut till alla andra förutom Nvidia. Precis som Intel nu har gjort med deras QPI vilket är helt rätt åt Nvidia.

Hejar du på monopolspel?

Permalänk
Medlem

Larrabee kommer bland annat vara ett instickskort. Den kommer att ha en frekvens på 1.7GHz-2.5GHz enligt wikipedia. I vissa fall kommer den att sitta direkt på moderbrädan.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Processor? Menar ni inte CPU?

Nvidia verkar ha nått på gång... de är väldigt självsäkra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Hejar du på monopolspel?

Vill du hellre att Nvidia tar över Intels och AMDs roll i processortillverkning + grafikkort? Jag hatar Nvidia och tycker dom ska veta sin plats.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av troll_tomte
Processor? Menar ni inte CPU?

Nvidia verkar ha nått på gång... de är väldigt självsäkra.

Processor och CPU i detta fallet är samma sak. Central Processing Unit = CPU = Processor.

För övrigt är det svårt att veta men att Nvidia skulle vara rädda är jag nog mindre tveksam till. Det vore ett väldigt dåligt uttalande om de skulle vara rädda. Nvidias uttalande skrämmer inte någon utan snarare att folk blir nyfikna så jag tror nog mer på att de har någonting. Men inget monopol här inte, inget jag är intresserad av i alla fall.

Sedan får ni inte glömma att Nvidia exponerar med råge men många ser inte detta och det är livs farligt för oss konsumenter och konkurrensen.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

om det nu är krig mellan dom så kommer vä inte dom sammarbeta längre ? tex det var väl några papper som skulle godkännas av Intel,?

Visa signatur
Permalänk

Hehe, tycker dom är roliga dessa företag och asiaten är mest rolig:

Citat:

Nvidia är givetvis inte långsamma att svara och för någon vecka sedan rapporterades det att Nvidias chef Jen-Hsun Huang kallat Larrabee för ”Laughabee”.

Haha.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Det låter ju bara som att Nvidia har blivit giriga och inte vill förlora sina 1:a platser på prestandrakronan när det kommer till grafikkort.
Heja Intel säger jag.. ifrån en konsuments syn på saken

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Känns som det finns läge att skicka in sitt CV

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gratzner
Det låter ju bara som att Nvidia har blivit giriga och inte vill förlora sina 1:a platser på prestandrakronan när det kommer till grafikkort.
Heja Intel säger jag.. ifrån en konsuments syn på saken

Japp, vore väldigt roligt om Intel kunde ta sig in i grafikkortsmarknaden i högre segment!

För övrigt tycker jag det mer och mer ser ut som aftonbladet rubriker på nyheterna:
Nvidia dödsförklarar processorn - Bevis på att det finns liv på mars.

Hö Hö

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Larrabee kommer bland annat vara ett instickskort. Den kommer att ha en frekvens på 1.7GHz-2.5GHz enligt wikipedia. I vissa fall kommer den att sitta direkt på moderbrädan.

Precis. Men det ska också tydligen gå att använda den som CPU (mest i servrar då) i vissa moderkort har läste jag nånstans. Den består ju av en massa förenklade x86-kärnor så...

Men till saken. nVidia är kaxiga som vanligt, men det kan mycket väl gå till så att GPU:n förvinner till förmån för nån super-CPU där CPU:n består av massvis med enklare x86-kärnor med enorm beräkningskraft som kan användas till allt möjligt (grafik, ljud, fysik, ai, ... allt). Det ger iaf mer flexibiltet och kompatibilitet eftersom allt kan göras i mjukvara då. Och förmodligen bättre prestanda/watt. Detta är något jag skulle vilja se iaf. Inget grafikkort som instickskort behövs då. Intel har ju sin Larrabee och AMD sin Fusion. nVidia har ingenting... än, men de kanske skulle kunna samarbeta med Via eftersom de har kunskaper om x86. Jag hoppas de inte förvinner iaf.

Just ja, det var rätt skönt för AMD att de köpte ATI. AMD kände på sig lite vad som kommer hända och det var helt nödvändigt skulle jag tro. Så för AMD har sitt på det torra. Men nVidia då? De måste börja samarbeta med Via alt köpa upp dem för annars är de körda tror jag. Kanske därför nVidia gör ett sånt uttalande. De ser vad som kan komma att hända.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Ahha.... storföretagen kör sin "smack talk", rapporterad live via media och Sweclockers...

Snart är det dags för nästa match nVidia, Intel m.fl, då använder man annat än munväder!

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Nvidia... Fattar dom inte vilken position dom har? Intel och AMD skulle kunna skita i att göra PCIe portar och hitta på egna som de licensierar ut till alla andra förutom Nvidia. Precis som Intel nu har gjort med deras QPI vilket är helt rätt åt Nvidia.

Något så dumt hade de nog aldrig gett sig in på. Inte om koncernens jurister får sin röst sagd i alla fall. Kartellbildningar som den du nämner är olagliga över hela världen. Dessutom är det där en begränsning av den fria konkurrensen vilket lär leda till en del rättsliga processer även det. Tänk Microsoft och vad de fått betala i skadestånd för mycket löjligare saker, typ att de skickar med Mediaplayer med Windows.

Visa signatur

NEVER stick your tongue on my VapoChill :)

VapoChill XE 3.2Ghz@4.2Ghz

Permalänk
Medlem

Befria mig från tanken att en GPU från Nvidia ska ersätta min CPU, efter deras turer med att korrumpera data i brandväggar och hårddiskar är det riktigt skrämmande.

Har inget emot nvidia i övrigt, de bygger fenomenala grafikkort men allt för mycket av deras andra lösningar (läs chipset) har varit taffliga på gränsen till skadliga för användaren.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

1. Arrogans är lycka
Det första tecknet på en begynnande ondska är inget som dyker upp över en natt. Det något som händer på nästan alla växande företag. Det snart ondskefulla företaget börjar vidta kraftfulla åtgärder för att skydda sig själv mot och bortse från oväsen på utsidan. Det bästa sättet att identifiera den relativa ondskan hos ett företag är att titta på hur pass defensivt det reagerar på uppfattade hot, missar och juridiska tvister.

2. För att jag ska vinna, måste du förlora
Hellre än att bara visa upp överdriven stolthet i den vänliga konkurrensens anda, försöker onda företag medvetet krossa konkurrensen med vilka medel som än krävs. Dessa företag spelar oschysst, och följer sina egna regler.

3. Företaget får mer gjort i rättssalen än på marknaden
Plötsligt börjar företaget hålla med Simpsonskaraktären Mr Burns citat ”vad är pengar bra till om du inte kan sätta skräck i dina medmänniskor?”
Pengarna som tidigare gick till innovation går nu istället till en armé av jurister. Ju fler kostymer med lömska attityder och dyra timlöner desto bättre.

4. ”Du är antingen med oss eller emot oss”
Detta är inte nödvändigtvis något som gör ett företag ondskefullt, men det visar klart på att företagets egna idéer är förbannat bra och att alla andra borde sluta upp bakom dem.

5. Ignorera kunden, buga för börsen
Företag som inte vill vara onda får aldrig glömma bort vem det är som betalar räkningarna, alltid är lojala, som helt enkelt älskar produkterna. Kunderna. Om företaget tänker mer på sina finansiella behov än att skapa värde för kunden och vårda det förhållandet, då är det på väg att sälja sin själ.

6. ”Alla stjäl från oss!”
Här kommer alla jurister till nytta. Företaget upplever sig vara attackerat från alla håll, och måste förstärka sina försvarsmurar – vilket leder till hotfullheter och konstiga patentansökningar i stil med ”hur kan vi få royalties för QWERTY-konfigurationen på tangentbord?”.

7. Företaget är för stort för allmänheten
Teknikindustrin är erövrad. Nästa anhalt: popkulturen. Företagets produkt har blivit substantiv, verb, till och med adjektiv, ett statusbevis i vissa kulturer och ett svärord i andra. Folket är less på att höra om företaget, även om man ändå mer än gärna betalar för produkterna. Företaget ser sig inte som ondskefullt, men någonstans finns det någon som gör det, och denna någon startar en ”Anti-Företaget”-sajt. Och vips så är företaget ”ondskefullt”.

Källa: www.idg.se

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Varför hånas Intel?

Borde vara tvärtom då Nvidia inte kan tillverka tillräckligt snabba grafikkort som hänger med intels cpu:er fast det e ju lite småroligt med trash talk.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av troll_tomte
Processor? Menar ni inte CPU?

Jag har alltid kallat cpu:n för "processorn" när skulle detta vara fel? Visst vet jag att det finns grafikprocessorer men när man säger "processorn" menar man väl generellt CPU? Nått jag missat?

Visa signatur

Q6600 @ 2,4 ghz | Gigabyte X38-DQ6 | Gigabyte ATI RADEON™ HD 3870 | 8 gb Corsair PC6400 800mhz | Antec Sonata III 500 | Vista 64 | Samsung DVD 20X SH-S203P |Samsung HD500 Spinpoint | Samsung 245b |

Permalänk

Jag måste endå hålla med om att nvidia har en poäng. Att processorn är död är helt klart en överdrift, men det är ganska svårt att egentligen motivera varför man idag ska köpa en processor för 3000+kr när man endå får så mycket som man gör för 650kr.

Just för tillfället så tycker jag nvidias resonemang håller ganska bra, men snart kommer, som alltid, fler nya användningsområden den vanliga svennson kommer använda datorn till, och då är det inte omöjligt att mer prestanda behövs.

Självklart har det varit såhär i alla tider, alltså att den vanliga användaren klarar sig bra med en budgetdator, men jag tycker det är mindre skillnader mellan budget och prestanda idag om man inte tittar på prestandan i siffror på produkternas kartonger utan vad man märker när man använder datorerna till vardags, det känns om att nu så inte bara klarar budgetdatorn att precis utföra de vanliga användarnas uppgifter, utan det finns även hos budgetmodellerna prestanda till övers.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

Jag tycker det är härligt med lite intriger och pajkastningar bland datornyheterna i den här grå, kalla, torra branschen!

Visa signatur

Dator.