Apple lanserar nya iMac

Permalänk
Melding Plague

Apple lanserar nya iMac

Apple har lanserat en ny uppsättning iMac-datorer. De nya modellerna är utrustade med Intels senaste Core 2 Duo-processorer och har dessutom mer minne än tidigare. Även grafikkortet har fått sig ett rejält lyft.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En 24" med 3GHz cpu, 4GB ram, 8800graffe och 1TB HDD hade inte varit fel ifall ekonomin hade tillåtit det.
Denna datorn är en dröm för folk som avskyr kablar. Det enda som behövs är en för strömmen.

Permalänk
Medlem

Kan ju tillägga att det chipset som används är en specialvariant utav Santa Rosa som kan liknas vid Montevina med t.ex. 1066MHz FSB. Källa

Det verkar som den största skillnad på detta chipset som sitter i den nya iMacen och Montevina är strömförbrukning.

Citat:

Intel simply describes them as being "special" faster versions of the existing Santa Rosa chipset. The main difference, however, appears to be that these new chips consume more power than the upcoming Montevina chipsets.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
En 24" med 3GHz cpu, 4GB ram, 8800graffe och 1TB HDD hade inte varit fel ifall ekonomin hade tillåtit det.
Denna datorn är en dröm för folk som avskyr kablar. Det enda som behövs är en för strömmen.

Och mus /tangentbord också såklart

Eller e det en tatchschreen?? (eller hur det nu stavas )

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GrymmeMannen
Och mus /tangentbord också såklart

Eller e det en tatchschreen?? (eller hur det nu stavas )

Det stavas "touchscreen"... så svårt är det väl inte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GrymmeMannen
Och mus /tangentbord också såklart

Eller e det en tatchschreen?? (eller hur det nu stavas )

(touchscreen),men nej det é det inte.
Avskyr man kablar så bör man ju dock använda trådlös mus och tangentbord
Så det blir faktiskt bara en kabel från datorn.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

touchscreen. och nej.

Permalänk
Medlem

Urk säger jag bara...dom hade ju kunnat slängt in ett kort från nvidia från början!! Jag köpte min imac i höstas direkt när den släpptes...

Och nej, den har ingen touchscreen GrymmeMannen.
Det är en väldigt bra skärm måste jag erkänna, och den klarar ändå de flest spelen även om det inte är på det absolut högsta inställningarna.

Over and out
//Cru|zad3r

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk
Medlem

Snålt med GS-grafikkort

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
Snålt med GS-grafikkort

Tycker jag också... för en liten peng extra kunde de lagt in ett GT och fått märkbart bättre prestanda.

Annars mycket trevlig, men förstås lite över vad jag lägger på en dator.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Dock är 8800GS rättså schyst med tanke på att resten av datorn använder sig utav mobila komponenter = bärbar-dator-med-stor-skärm-utan-lock.

Ser inte många laptops som har 8800GT.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Apple iMac - 2,4GHz DC 1GB 320GB DVD±RW 24": 16000 Kronor

För det priset kan man få en löjligt grym PC som klår mac'n i prestanda, funktion, och enligt mig även utseende.

Jösses vilket skräp.

Edit: Jag tog åt mig nöjet att leka med !16000! KRONOR:

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Cart=833-22223

Haleluja jävla mac.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Sötast

Otroligt snålt att dom inte satte ett nytt grafikkort i 20" modellerna, det blev en liten prissäkning som "förlåt" men ändå.

Permalänk
Medlem

Ingen touch nej, men är blåtand i den så man slipper sladdar till tgt-bord och möss.
Lite segt att det bara är ett GS kort i ja

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
Snålt med GS-grafikkort

Ett ord: kylning. Har ni sett hur jäkla tunna de är?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Apple iMac - 2,4GHz DC 1GB 320GB DVD±RW 24": 16000 Kronor

För det priset kan man få en löjligt grym PC som klår mac'n i prestanda, funktion, och enligt mig även utseende.

Jösses vilket skräp.

Du kan inte säga att den är skräp, du anser att det är så.. men den är inte det.
Det är en mycket kompetent dator som blåser iväg allt motstånd i klassen... finns det ens något motstånd?

Klart du får en BIOS-PC för mindre summa.. men för alla handlar det inte om mest prestandakomponenter/krona. Du får dessutom en riktigt nice 24"s Widescreen LCD med i det priset.. det måste du ju räkna med när du jämför med vanliga PCs. Runt 6k skulle jag väl tippa att den är värd.

Den är snygg (slipper burken brevid)
Den är tyst som attans.
Den har riktigt schyst skärm faktiskt.
Man slipper massvis av kablar på olika håll.
Man får möjligheten att köra Mac OS X vilket inte är helt fy skam.
Högtalare inbyggt!! haha nä men skämt och sido, det är en trevlig dator som har sin plats.. och jag förstår också att det inte är en gamers/klockares första val.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Apple gör väldigt fina produkter idag.
Snacka om prisvärd dator.

Designen på iMac är helt otroligt snygg.

Permalänk
Medlem

Tycker de kunde klämt in en q9xxx-processor och 4 gig i den dyraste burken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
...

Jo jag kan påstå att den är skräp, för det är just vad den är, enligt mig.
Du påstår att den inte är det, lägg upp fakta om varför den inte är det då.
Det räcker med att man tänker i 5 minuter så förstår man anledningen till varför det är brist på konkurrens på den marknaden, hur många använder en Mac egentligen till professionellt server och nätverksarbeten, och rent generellt, professionellt arbete, och då exkluderar vi redigering.

Man kan få en dator som presterar löjligt bättre den billigaste iMac PLUS ett riktigt bra 24" från Eizo och priset är fortfarande otroligt mycket lägre.
Det finns många saker en Mac helt enkelt inte är optimerad att användas för, det används dock allt för mycket till redigering men å andra sidan kan jag förstå att personer som inte vill ha något med en dator att göra, men samtidigt vill använda vad den erbjuder, flyr till Mac & Finalcut Pro.

Alla andra positiva delar du nämnde kan man enkelt lösa till en PC, förutom möjligtvist några få kablar som några verkar vilja betala flera tusenlappar extra för att slippa de, så där lägger jag ingen kommentar.

Edit: Du får inte glömma att jag valde att utgå från den allra billigaste iMac, som jag nämnde kostar hela 16000 kronor, om vi bortser från en 24" skärm så kan du knappast påstå att det här är prisvärt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=208968

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Jo jag kan påstå att den är skräp, för det är just vad den är, enligt mig.
Du påstår att den inte är det, lägg upp fakta om varför den inte är det då.
Det räcker med att man tänker i 5 minuter så förstår man anledningen till varför det är brist på konkurrens på den marknaden, hur många använder en Mac egentligen till professionellt server och nätverksarbeten, och rent generellt, professionellt arbete, och då exkluderar vi redigering.

Hela media branschen använder i princip Mac.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin

Edit: Du får inte glömma att jag valde att utgå från den allra billigaste iMac, som jag nämnde kostar hela 16000 kronor, om vi bortser från en 24" skärm så kan du knappast påstå att det här är prisvärt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=208968

Den allra billigaste kostar 9995 kr. Samt att du inte får OS X med vad du än köper som inte är en Mac, det är en stor del av varför jag bytte förut

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Apple iMac - 2,4GHz DC 1GB 320GB DVD±RW 24": 16000 Kronor

För det priset kan man få en löjligt grym PC som klår mac'n i prestanda, funktion, och enligt mig även utseende.

Jösses vilket skräp.

Edit: Jag tog åt mig nöjet att leka med !16000! KRONOR:

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Cart=833-22223

Haleluja jävla mac.

Shit, du är verkligen helt ute o cyklar Du har ju inte ens tagit med någon skärm i ekvationen? Dessutom jämför du äpplen med päron eftersom du inte tagit med iMac:ens skärm-dator-i-ett-koncept i beräkningen.

Däremot har jag själv lite svårt för iMacen av den anledningen att jag vill kunna uppgradera datorn utan att byta ut en fullt fungerande 24"-skärm. Plus att apple snålar lite väl med hårdvaran. För de slantarna kunde de ha slängt med ett lite finare grafikkort

Visa signatur

~ Macbook <> Debian-server

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Apple iMac - 2,4GHz DC 1GB 320GB DVD±RW 24": 16000 Kronor

För det priset kan man få en löjligt grym PC som klår mac'n i prestanda, funktion, och enligt mig även utseende.

Jösses vilket skräp.

Edit: Jag tog åt mig nöjet att leka med !16000! KRONOR:

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Cart=833-22223

Haleluja jävla mac.

I din lilla lista får du sen lägga till en riktigt grym 24" skärm för 6-7k, ett riktigt jäkla grymt tangentbord för 500kr, Windows Vista ultimate för 2k, program som är lika kompetenta som iLife för åtminstone 1k, IR-mottagare och fjärrkontroll för ett par hundra, Wifi och BT för ett par hundra. Plus att din dator kommer låta som fan, iMacen är ljudlös. Den tar väldigt mycket plats, iMacen tar inte mer plats än en skärm, du kommer ha tonvis med sladdar som samlar damm och är fula.

Inse att alla inte är spelnördar som vill ha max prestanda för sina pengar, design, användbarhet och OS X är otroligt mycket viktigare för vissa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Hela media branschen använder i princip Mac.

Hade du läst vidare skulle du ha sett att jag inte påstår Just det

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Den allra billigaste kostar 9995 kr. Samt att du inte får OS X med vad du än köper som inte är en Mac, det är en stor del av varför jag bytte förut

Så om jag har förstått rätt så finns det en ännu sämre modell än http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=208968 ?
Om det gör det så har jag verkligen ingen kommentar, herregud, hur mycket sämre än HD2600 Pro, 1Gb internminne och 320Gb lagringsutrymme kan det bli? =/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dakorp
Shit, du är verkligen helt ute o cyklar Du har ju inte ens tagit med någon skärm i ekvationen? Dessutom jämför du äpplen med päron eftersom du inte tagit med iMac:ens skärm-dator-i-ett-koncept i beräkningen.

Däremot har jag själv lite svårt för iMacen av den anledningen att jag vill kunna uppgradera datorn utan att byta ut en fullt fungerande 24"-skärm. Plus att apple snålar lite väl med hårdvaran. För de slantarna kunde de ha slängt med ett lite finare grafikkort

Knappast, bara för att man jämför en dator med Mac så är man inte ute och cyklar, för i så fall kan vi säga att Mac är överlägset bättre än ALLT annat för att de inte har någon konkurrens? FEL.
Jag, och många andra som konsumenter, bryr oss kanske inte om att det är en skärm i en dator koncept, det är en stationär dator och då spelar det helt enkelt ingen roll. Det finns en ofantligt mängd olika datorchassin, vissa tar mer plats än andra men det finns alltid chassin som får plats i varje mans hem.

Även här, om du hade fortsätt läsa så skulle du ha sett att man fortfarande får en löjligt bättre presterande dator plus ett riktigt bra 24" för mycket lägre pris än det man får betala från den iMac jag hänvisade till.

Vore bra om alla kunde åtminstone läsa det någon har skrivit innan de hoppar in och börjar kommentera vilt omkring sig ...

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

Vad skall man med ett 8800GS i en "icke spel" dator?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin

Så om jag har förstått rätt så finns det en ännu sämre modell än http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=208968 ?
Om det gör det så har jag verkligen ingen kommentar, herregud, hur mycket sämre än HD2600 Pro, 1Gb internminne och 320Gb lagringsutrymme kan det bli? =/

2.66GHz, 2GB RAM, 320GB och HD2600 Pro kostar 12595, inte nåt på 16000. Det duger bra till en vanlig svensson, och tänk, det är såna och inte gamers eller hårdvarufreaks som de riktar sig till.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Jo jag kan påstå att den är skräp, för det är just vad den är, enligt mig.
Du påstår att den inte är det, lägg upp fakta om varför den inte är det då.
Det räcker med att man tänker i 5 minuter så förstår man anledningen till varför det är brist på konkurrens på den marknaden, hur många använder en Mac egentligen till professionellt server och nätverksarbeten, och rent generellt, professionellt arbete, och då exkluderar vi redigering.

Man kan få en dator som presterar löjligt bättre den billigaste iMac PLUS ett riktigt bra 24" från Eizo och priset är fortfarande otroligt mycket lägre.
Det finns många saker en Mac helt enkelt inte är optimerad att användas för, det används dock allt för mycket till redigering men å andra sidan kan jag förstå att personer som inte vill ha något med en dator att göra, men samtidigt vill använda vad den erbjuder, flyr till Mac & Finalcut Pro.

Alla andra positiva delar du nämnde kan man enkelt lösa till en PC, förutom möjligtvist några få kablar som några verkar vilja betala flera tusenlappar extra för att slippa de, så där lägger jag ingen kommentar.

Edit: Du får inte glömma att jag valde att utgå från den allra billigaste iMac, som jag nämnde kostar hela 16000 kronor, om vi från en 24" skärm så kan du knappast påstå att det här är prisvärt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=208968

Varför skulle man av någon som helst anledning ens försöka använda en iMac som server? haha.
OSX har iofs ett mycket kompetent system i grunden iom att det är baserat/lånat delar från UNIX-världen.

9995:- kostar den billigaste iMacen.
15195:- kostar den iMaces som du påstår kostar 16k.

En Eizo-skärm på 24" kostar runt 12 000+ vilket ger dig ungefär 3000 kr över att få in (räknat med iMacen du syftade på, "den billigaste"):
* Moderkort
* Intel Core2 Duo på 2.8GHz
* 2GB 800Mhz DDR2
* Grafikkort (dock endast HD2600 PRO - men det är inte relevant)
* 320GB HDD
* Tangentbord samt mus.

Säg gärna till var du hittar det så ska jag kanske köpa mig en.

EDIT: Helst packat i ett fint lika litet skal -> kanske t.o.m. inbyggt i Eizo-skärmen. Men vi måste ju vara realistiska.. du kan få hoppa över det i din konfiguration.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Detta är ingen stationär dator på samma sätt som en hemmabyggd pc!
När skall ni fatta det?

Imacen är värd alla sina pengar.
För 90% av världen användare är prestanda/pris inte det viktigaste köpargumentet. fattar ni inte det?

Du köper väl ändå inte en roles royce för att den har bra prestanda/pris läge?

Att Volvo är den mest sålda bilen i sverige är ju inte för att den har bra prestanda/pris läge??

Ni måste lära er skilja på Användare och användare.

När jag köper en mac får jag:

1. OS X, ett underbart operativsystem som kan köra Final Cut Pro, Logic Pro
som använder CoreAudio UNIX istället för Directx-ljud
Detta gör att jag får MYCKET stabilare Video och Musik redigering i miljöer som hela branchen anpassat sig till just av den enkla anledningen att det funkar bättre på UNIX system.

2. Jag får ett enkelt operativsystem som kommer med alla program jag kan tänka mig behöva.

3. Jag får support som är helt underbar och eftersom macen har skräddarsydd hårdvara är det såå, mycket enklare för Apple att kunna hjälpa mig.

4. Jag slipper allt som heter virus

5. Jag får HFS+ filsystem som Defragmaterar sig självt, vilket gör att datorn aldrig blir "Segare"

6. Jag får en otoligt vacker dator som passar likt en snygg tavla, eller möbel in i en stilren och vacker miljö.

Summa sumarum är att jag som proffs användarfe får en dator med:
Mindre krångel, Mer optimerad programvara och därmed bättre prestanda, tyst, sval maskin, som är byggd av experter och som jag kan få blixtsnabb hjälp med ifall den skulle krångla.

Som proffsanvändare är detta guld värt och LÄTT värt prisskillnaden från att köpa samma saker och bygga en PC.

OM jag å andra sidan är mellan 18 - 25 år och gillar att drägla över Crysis. Då bör jag INTE köpa denna dator för då passar den ej mina behov.

Inse att folk kräver olika saker och att prestandan inte är så viktig som vissa andra saker.

Kom också ihåg att denna dator inte är en stationär dator utan mer bör jämnföras med en bärbar dator.
En bärbar dator med 3,06 ghz och 8800-kort är ganska bra grejer.. eller hur?

//Olof

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofd
Detta är ingen stationär dator på samma sätt som en hemmabyggd pc!
När skall ni fatta det?

Imacen är värd alla sina pengar.
För 90% av världen användare är prestanda/pris inte det viktigaste köpargumentet. fattar ni inte det?

Du köper väl ändå inte en roles royce för att den har bra prestanda/pris läge?

Att Volvo är den mest sålda bilen i sverige är ju inte för att den har bra prestanda/pris läge??

Ni måste lära er skilja på Användare och användare.

När jag köper en mac får jag:

1. OS X, ett underbart operativsystem som kan köra Final Cut Pro, Logic Pro
som använder CoreAudio UNIX istället för Directx-ljud
Detta gör att jag får MYCKET stabilare Video och Musik redigering i miljöer som hela branchen anpassat sig till just av den enkla anledningen att det funkar bättre på UNIX system.

2. Jag får ett enkelt operativsystem som kommer med alla program jag kan tänka mig behöva.

3. Jag får support som är helt underbar och eftersom macen har skräddarsydd hårdvara är det såå, mycket enklare för Apple att kunna hjälpa mig.

4. Jag slipper allt som heter virus

5. Jag får HFS+ filsystem som Defragmaterar sig självt, vilket gör att datorn aldrig blir "Segare"

6. Jag får en otoligt vacker dator som passar likt en snygg tavla, eller möbel in i en stilren och vacker miljö.

Summa sumarum är att jag som proffs användarfe får en dator med:
Mindre krångel, Mer optimerad programvara och därmed bättre prestanda, tyst, sval maskin, som är byggd av experter och som jag kan få blixtsnabb hjälp med ifall den skulle krångla.

Som proffsanvändare är detta guld värt och LÄTT värt prisskillnaden från att köpa samma saker och bygga en PC.

OM jag å andra sidan är mellan 18 - 25 år och gillar att drägla över Crysis. Då bör jag INTE köpa denna dator för då passar den ej mina behov.

Inse att folk kräver olika saker och att prestandan inte är så viktig som vissa andra saker.

Kom också ihåg att denna dator inte är en stationär dator utan mer bör jämnföras med en bärbar dator.
En bärbar dator med 3,06 ghz och 8800-kort är ganska bra grejer.. eller hur?

//Olof

Kan inte göra annat än att hålla med, helt rätt tänkt!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Varför skulle man av någon som helst anledning ens försöka använda en iMac som server? haha.
OSX har iofs ett mycket kompetent system i grunden iom att det är baserat/lånat delar från UNIX-världen.

9995:- kostar den billigaste iMacen.
15195:- kostar den iMaces som du påstår kostar 16k.

En Eizo-skärm på 24" kostar runt 12 000+ vilket ger dig ungefär 3000 kr över att få in (räknat med iMacen du syftade på, "den billigaste"):
* Moderkort
* Intel Core2 Duo på 2.8GHz
* 2GB 800Mhz DDR2
* Grafikkort (dock endast HD2600 PRO - men det är inte relevant)
* 320GB HDD
* Tangentbord samt mus.

Säg gärna till var du hittar det så ska jag kanske köpa mig en.

EDIT: Helst packat i ett fint lika litet skal -> kanske t.o.m. inbyggt i Eizo-skärmen. Men vi måste ju vara realistiska.. du kan få hoppa över det i din konfiguration.

Skulle en Mac-skärm vara lika bra som en 12000 kr Eizo?
Vilket jävla skitsnack

var kan man hitta specifikationer på mac-skärmarna?