Hur många volt ska jag sätta minnena på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gothenburg
Registrerad
Jan 2008

Hur många volt ska jag sätta minnena på?

När jag startade mitt nya datorbygge så gick jag in i BIOS och tittade på PC Health Status. Då såg jag att mina TWIN2X2048-6400C4 stod på 1,9V, men i Corsairs produktbeskrivning så står det att dom ska vara på 2,1V. Dessutom är Timings ställt på 5, medan RAM-minnena ska ha 4. Vad säger ni om det här? Jag har inte ändrat någonting utan alla inställningar är moderkortets utifrån installerad hårdvara.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Hos din mamma
Registrerad
Mar 2008

Moderkortets installerade hårdvara?
Ska ha och ska ha, nu är det så att minnestillverkare inte nödvändigtvis har de mest optimala värdena inskrivna i SPD:n, därav dina siffror. Ibland funkar inte modulen ens med siffrorna som anges i SPD:n.
Lösningen är helt enkelt att ändra det själv.

Partitionera my ass!!
KatTbAjs FTW!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gothenburg
Registrerad
Jan 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KattTratt
Moderkortets installerade hårdvara?
Ska ha och ska ha, nu är det så att minnestillverkare inte nödvändigtvis har de mest optimala värdena inskrivna i SPD:n, därav dina siffror. Ibland funkar inte ens siffrorna som anges i SPD:n.
Lösningen är helt enkelt att ändra det själv.

Jag har alltså byggt datorn och allt, men när jag startar och går in i BIOS så ser jag ju vad som står på moderkortets olika inställningar. Då har moderkortet hittat hårddisk, optisk enhet och RAM-minne bland annat. Det står att "extended memory" är på 2046 MB (jag har 2x1024 MB). Då jag kollar i BIOS kategori PC Health så står det att RAM-minnena matas med 1,9V, men i Corsairs manual står det att minnena ska ha 2,1V. Vad ska jag göra?

Moderkortet är ett Gigabyte EP35-DS3 och minnena är Corsair PC6400C4.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Hos din mamma
Registrerad
Mar 2008

Det är bara att ställa in dem rätt som jag sa.
Står om det nånstans kring sidan 54 i manualen.

Partitionera my ass!!
KatTbAjs FTW!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gothenburg
Registrerad
Jan 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KattTratt
Det är bara att ställa in dem rätt som jag sa.
Står om det nånstans kring sidan 54 i manualen.

Ok, jag funderar på att installera Windows XP, måste jag ändra RAM-minnena innan eller går det lika bra efteråt?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Hos din mamma
Registrerad
Mar 2008

Det går att ändra när man vill.

Partitionera my ass!!
KatTbAjs FTW!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats