Permalänk
Hedersmedlem

Ett par 2GB Kingston HyperX från komplett för 599 bagis är väl så gott som något.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Detta med strapping får jag inte kläm på trots den finfina faq'en. Varför heter de olika valen 200, 266, 333 och 400MHz. (På mitt P5Q iaf). Är dessa Hz startpunkter eller ngt? Och isf för vad?
200 har ju lägre timings än 400, så mkt vet jag iaf

Mkt tacksam för svar!

/R

Permalänk

Jag förstod inte riktigt det där med olika hastigheter till olika moderkort helt. Tex, om jag har ett par PC2-5300 minnen och sätter i ett mobo som stödjer PC2-6400 och PC2-8500. Måste jag då överklocka minnena i BIOS eller?

Permalänk

Börjar med att säga God Jul då det trots allt är julafton i skrivande stund

Trevlig tråd, svarade på en fråga som jag tänkte dra upp en post om
Men tänkte ändå ställa frågan för att vara säker...

Jag köpte nyligen nya DDR2-minnen i 1066MHz. Klicka här för att se dom.

Och när jag kollar i CPU-Z så visar den detta:

Enligt din FAQ så ska detta vara helt normalt ju, men måste ändå försäkra mig.. kanske är någonting fel nånstans

I BIOS så stod minnena på 800MHz så jag satt de till 1066MHz, men jag ändrade ingenting annat, ska jag ändra timings manuellt eller är det bäst som dom är? Jag har tänkt att överklocka minnena lite också, enligt kommentaren på Inet så ska det fungera med att överklocka dem till 2.3V och köra 5-5-5-14 timings.

Tack!!

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flaxehytt
Börjar med att säga God Jul då det trots allt är julafton i skrivande stund

I BIOS så stod minnena på 800MHz så jag satt de till 1066MHz, men jag ändrade ingenting annat, ska jag ändra timings manuellt eller är det bäst som dom är? Jag har tänkt att överklocka minnena lite också, enligt kommentaren på Inet så ska det fungera med att överklocka dem till 2.3V och köra 5-5-5-14 timings.Tack!!

Om du testar minnet i denna hastighet och de är stabilt så kör vidare, dock tror jag att du behöver lite mer spänning, så testa med lite höjning, men som sagt bara om systemet känns/är instabilt.

God Jul på dig också!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hade tänkt mig att köpa fler minne. Tyvärr jag kan inte få tag på precis samma minne jag köpte förra året:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=481123#ProductTabs 3x3Gb kit

Undrar om det går att setta brevid http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=492633
Ända skillnaden verkar vara spänningen [ 1,5V vs 1,65V]

Hur blir det om man blandar ihop två olika kit som har olika spänningar?

Tack på förhand
ps. har inte planerat på att överklocka minnet.

Visa signatur

= The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didn’t exist! =

Permalänk
Medlem

Mehh.. inga tips ? =\

Visa signatur

= The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didn’t exist! =

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-rat3d
Hade tänkt mig att köpa fler minne. Tyvärr jag kan inte få tag på precis samma minne jag köpte förra året:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=481123#ProductTabs 3x3Gb kit

Undrar om det går att setta brevid http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=492633
Ända skillnaden verkar vara spänningen [ 1,5V vs 1,65V]

Hur blir det om man blandar ihop två olika kit som har olika spänningar?

Tack på förhand
ps. har inte planerat på att överklocka minnet.

Vad har du för något innan? Och då menar jag inte bara minnet. System + OS?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Vad har du för något innan? Och då menar jag inte bara minnet. System + OS?

Har samma system! Vill bara sätta mera minne i den.

i7-940
Asus P6T Deluxe Socket 1366

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=481123#ProductTabs <-- Den har jag nu i burken! Spänning 1,5V !

Komplett erbjuder mig samma märke MEN men spänning 1,65 !

Win7 - 64

Visa signatur

= The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didn’t exist! =

Permalänk

Hmm, kan man köra med olika storlekar på minnena i B1,B2 (dual2) jämfört med A1,A2 (dual1). Samma minnestillverkare, krets, clocks och timings. Det som skiljer är väl antalet kapslar.
Single har jag för mig det funkar (3 moduler) men dual?.
Typ 2*2 och 2*1

Edit: Lätt googling visar att det fungerar.

Visa signatur

i5 750@ 3.6 ghz | 16 gb ddr3| MSI 280X

Permalänk
Medlem

Tripple Channel vs Dual Channel

Hej

Jag har lite funderingar angående Tripple channel minnen/moderkort, om någon har lite kunskap inom området, eller om Skillz vill göra en update på FAQn.
Först vill jag säga att jag är relativt ny på ämnet så ni får ha förståelse ifall mina frågeställningar låter primitiva.
Mina största funderingar är hur Tripple channel skiljer sig i jämförelse med dual,

Exempel:
* Får man 3x bandbredden på minnena istället för 2x? och är detta märkbart i prestanda på något vis?
eller om man jämför dual channel fast med 4 stickor, jämfört med tripple channel.

* Om man kör dual channel minnen på 800mhz och sedan byter till tripple channel moderkort och lägger till ett tredje identiskt minne, får jag ut en frekvens på 1200mhz?

* I detta exempel: "Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz PC3-12800", innebär det att varje minnes modul jobbar på en frekvens av 533mhz? och då skulle motsvara en Dual channel med 800mhz styck?

* Läste även här i tråden att I7 processorn kan ge mer effekt om man kör med fler stickor, vilket annars inte skulle ge någon effekt alls (förutom mer fysiskt minne förstås). Finns det någon mer förklaring på hur I7 jobbar med 3 eller 4 stickor, och hur detta påverkar prestandan?

För övrigt en väldigt informativ och uppskattad tråd.
Tack på förhand för svar

Permalänk
Hedersmedlem

Du vinner inte mycket i prestanda mellen trippel och dualchannel, visst om du skall köra stora omkodningar och liknande så kan det ju bli minuter i slutändan, men strax under 5% skillnad ligger det.

Frekvensen ändras inte för att du sätter i en sticka till, så det är fortfarande PC2 DDR 2 x 400 = 800MHz för alla stickor.( DDR=Double Data Rate)

Liknande vid DDR3=PC3 minnen är det att om du skall köra dessa i 1600MHz så är det 2 x 800 = 1600MHz, så grundfrekvensen är alltid ggr 2.
Detta har inte med antalet kanaler att göra alls, så hastighet och kanaler är två skillda saker. Hoppas du förstod något?

MVH Jalle64

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tack Jalle, då förstår jag.

Men jag har även fått höra att I7 är "bättre" på hantera flera minnes slots exempel 4, och därför ska prestera bättre, samma med exempel en AMD x6'a

Har du några synpunkter på detta? eller ngn länk där man kan läsa mer om det?

tack på förhand.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pey:

Tack Jalle, då förstår jag.

Men jag har även fått höra att I7 är "bättre" på hantera flera minnes slots exempel 4, och därför ska prestera bättre, samma med exempel en AMD x6'a

Har du några synpunkter på detta? eller ngn länk där man kan läsa mer om det?

tack på förhand.

Ett tag hade AMD:s prollar svårare att hantera stickorna när man fyllde ut alla platserna, och då framför allt om de skulle köras över standard, men iom de senare PII och AII så är det lättare att hantera detta, när det gäller INTEL:s är det väl lite bättre, dock vet jag inte så mycket om just i5 och i7 men det finns säkert en hel del här på forat som kan lägga en röst för dem.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Finns det någon fördel/nackdel med att köra 1x4gb mot 2x2gb) (DDR3 1600Mhz) ?

(Mer än det självklara att det får plats fler stickor om man bara använder 1st slot (1x4gb) )

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xeorix:

Finns det någon fördel/nackdel med att köra 1x4gb mot 2x2gb) (DDR3 1600Mhz) ?

(Mer än det självklara att det får plats fler stickor om man bara använder 1st slot (1x4gb) )

Jag skulle säga att de väger lika, för 1GB-stickorna kan ofta klocka bättre än 2GB:s diton, men då bara om de körs i två, när det kommer till "alla" fyra kan det ofta bli svårare att få det hela stabilt, gäller ju även fyra 2GB:are, så det är oftast bäst att köra med så få stickor som möjligt, iaf enligt mig

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Jag skulle säga att de väger lika, för 1GB-stickorna kan ofta klocka bättre än 2GB:s diton, men då bara om de körs i två, när det kommer till "alla" fyra kan det ofta bli svårare att få det hela stabilt, gäller ju även fyra 2GB:are, så det är oftast bäst att köra med så få stickor som möjligt, iaf enligt mig

Tack för ett bra svar. Då bör jag försöka köra på så få stickor som möjligt då.
Förlorar jag någon prestanda iom att "dual chanel" inte används?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xeorix:

Tack för ett bra svar. Då bör jag försöka köra på så få stickor som möjligt då.
Förlorar jag någon prestanda iom att "dual chanel" inte används?

Ja visst förlorar du en del, tyvärr har jag inte så färska resultat på det men för en del år sedan skiljde det inte mycket i ren prestanda dem emellan, dock tror (OBS! imo) jag att detta kan ha ökat lite på senare tid, men inte katastrofala siffror.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Jag skulle säga att de väger lika, för 1GB-stickorna kan ofta klocka bättre än 2GB:s diton, men då bara om de körs i två, när det kommer till "alla" fyra kan det ofta bli svårare att få det hela stabilt, gäller ju även fyra 2GB:are, så det är oftast bäst att köra med så få stickor som möjligt, iaf enligt mig

Så det är sämre med tripple än dual channel för att det är färre stickor? Eller menar du att man bör ta så bra minnen som möjligt och sätta in i 3 i tripple channel istället för att ha 6 sämre stickor?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av alcaponey:

Så det är sämre med tripple än dual channel för att det är färre stickor? Eller menar du att man bör ta så bra minnen som möjligt och sätta in i 3 i tripple channel istället för att ha 6 sämre stickor?

Nej, inte riktigt så menar jag inte, jag tänkte visserligen mest på dualkanal när jag skrev, men syftet är detsamma, alltså om du kör med trippelkanal så är det samma ekvation dvs hellre fylla hälften (tre) än fylla alla (sex).

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hej, står följande på Gigabytes hemsida angående Gigabyte GA-H55N-USB3 Mini-ITX:

2 x 1.5V DDR3 DIMM sockets supporting up to 8 GB of system memory (Note 1)
Dual channel memory architecture
Support for DDR3 1666 (O.C.)/1333/1066/800 MHz memory modules
Support for non-ECC memory modules
Support for Extreme Memory Profile (XMP) memory modules

Kommer det bli problem ifall jag köper minnen som det står 1.65V på? T.ex. dessa Komplett.se - Crucial DDR3 BallistiX 1333MHz 4GB CL7

Visa signatur

Stationär: i7 870 - H55M USB3 - 8GB RAM - GEFORCE GTX 1050 Ti - 512GB SSD - 1TB HDD
Laptop: Gigabyte P34G v2 - i7 4710HQ - 8GB RAM - HD 4600/GTX 860M - 128GB mSATA SSD - 1TB HDD

Permalänk

Tjenare!

Grymt som fan och väldigt informations rikt! Jag skall faktiskt köpa minne till min laptop så din tråd har klarnat upp det för mig.

Du kanske kan hjälpa mig så att jag köper helt rätt saker:

Processor: intel core 2 duo T9550, W Vista 64 bit
SO-DIMM DDR 2 800 MHZ ( 4 GB FÖRINSTALLERAT) , 2 minnesplater
Grafikkort: ATI M HD-RADEON 3650

Jag vill ha uppgraderat till max 8 GB som laptopen tar, så jag antar jag skall köpa ett 4GB minne ? Då undrar jag vilket minne som är prisvärdast/bäst?
Och om jag fattade det rätt så är 3--3-3 12 snabbare än 4-4-4-12..

Mycket tacksam för svar!

Mvh Cornel

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av matador19:

Tjenare!

Grymt som fan och väldigt informations rikt! Jag skall faktiskt köpa minne till min laptop så din tråd har klarnat upp det för mig.

Du kanske kan hjälpa mig så att jag köper helt rätt saker:

Processor: intel core 2 duo T9550, W Vista 64 bit
SO-DIMM DDR 2 800 MHZ ( 4 GB FÖRINSTALLERAT) , 2 minnesplater
Grafikkort: ATI M HD-RADEON 3650

Jag vill ha uppgraderat till max 8 GB som laptopen tar, så jag antar jag skall köpa ett 4GB minne ? Då undrar jag vilket minne som är prisvärdast/bäst?
Och om jag fattade det rätt så är 3--3-3 12 snabbare än 4-4-4-12..

Mycket tacksam för svar!

Mvh Cornel

Då kommer ju följdfrågan: Vad gör att du behöver mer än den minnesmängd du har idag? Större E-p.nis?
Då dessa moduler 4-GB:s är riktigt dyra, skulle iaf jag inte ens fundera i dessa banor, men du har väl pengar som bränner i fickan antagligen

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

heehe.. ja men precis.. cashen måste bort

Vad är E-p.nis ? Du vet jag kan ej så mkt än...

Jag är lite missnöjd med hur den presterar, och mina hårddiskar kör 4200 rpm.
Vill ha en snabbare laptop, kanske ej behöver köpa 4GB, vi kan ju börja med 2GB . Laptopen har ju kapacitet för 8GB av en anledning så det är väl bara köra

Permalänk

Hej

jag har en fråga angående vilket ram minne jag ska välja för mitt i5-760 Asus P7P55D-E PRO system som jag ska köpa.

Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz DOMINATOR DHX med 8-8-8-24 latens
Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz DOMINATOR GT DHX+ med 7-8-7-20 latens
Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 DHX med 9-9-9-24 latens
Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 DHX+ med 8-8-8-24 latens

ända skillnaden på minnena är latensen och några kr på priset. Men vilken latens är bäst för överklockning?

Visa signatur

I5-3570K@4,4Ghz| KFA2 GTX 1070 Ti | ASRock Z77 ExtreaM4 | Corsair 8GB 1600MHz Vengance | Corsair HX 750W | Samsung 840 250GB

Permalänk
Medlem

Har en intel i5 760 som går på 22x multipel och 185 fsb, alltså 4 ghz. QPIn ligger på 3.3ghz.
Vill klocka mina minnen lite men förstår mig inte riktigt på allting så känner att jag behöver fråga er först om lite vägledning.

Jag har Corsair Dominator DHX+ 2x2gb + en Dominator kylare till dom.

Skriver av lite från CPU-ID;

DDR3
Dual Channel
4096mb
NB Freq: 2969.6 mhz
DRAM Freq: 556 mhz
FSB;DRAM: 2:6
dom körs i 9-9-9-25
Sen Row Refresh Cycle Time (tRFC) 62
Command Rate: 1T

Det var på Memory i CPU-ID. Sen på SPD står det:

Max.Bandwith: PC3-10700H (667MHz)

Jedec#1 444mhz 6-6-6-16-23 1.5v
Jedec#2 592 mhz 8-8-8-22-30
Jedec#3 666 mhz 9-9-9-24-34

Som jag förstår bör Jedec#1 vara snabbaste? lägre timings och lägre mhz. Men det är då snabbare än 666mhz och högre timings?

Ifall jag klockar minnena ändras processorn då? Är det lätt att ta för mycket så minnena går sönder?

Kör förresten med ett Asus P7H55-USB3.

Visa signatur

| Asus P7H55/USB3 | Intel i5 760 @ 2.8 < 3.6 ghz | Corsair Cooling Hydro H50 | Corsair Dominator 4GB (2x2048MB) 1600MHz | Sapphire 5770 1GB | High Performance 730w ||[/B] Fractal Design Define R2[B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabo86:

Hej, står följande på Gigabytes hemsida angående Gigabyte GA-H55N-USB3 Mini-ITX:

2 x 1.5V DDR3 DIMM sockets supporting up to 8 GB of system memory (Note 1)
Dual channel memory architecture
Support for DDR3 1666 (O.C.)/1333/1066/800 MHz memory modules
Support for non-ECC memory modules
Support for Extreme Memory Profile (XMP) memory modules

Kommer det bli problem ifall jag köper minnen som det står 1.65V på? T.ex. dessa Komplett.se - Crucial DDR3 BallistiX 1333MHz 4GB CL7

+1 till som undrar... Hur stor uppmärksamhet måste man ha på volten?

Ochjag undrar om det är bättre att ta 1333 MHz minnen med 7-7-7-20 i latens eller 16000MHz med 8-8-8-24? Jag ska inte klocka utan vill ha ett så bra "Original"-system som möjligt och just nu är det bara minnena jag inte är riktigt klok på ^^

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Hej!

Ska köpa minnen till detta moderkort: ASRock - Socket 1366 - ATX Intel X58 (X58 EXTREME3) - DDR3 / PCI-E / SATA

WEBHALLEN.com - ASRock - Socket 1366 - ATX Intel X58 (X58 EXTREME3) - DDR3 / PCI-E / SATA

Något som rekommenderas? Något som kyler bra?

tack

Permalänk
Medlem

Funkar DDR3 på samma moderkort som stödjer DDR2?

Dvs kan jag köpa DDR3 och köra på mitt moderkort? det funkar eftersom de passar?
Gigabyte P35-DQ6

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan inte använda DDR3-minnen på ett kort med "bara" DDR2, det finns moderkort som har stöd för båda, men ditt gör det inte

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)