Snabba grafikkort för datorspel

Permalänk
Melding Plague

Snabba grafikkort för datorspel

Är man ute efter det absolut värsta när det gäller spelprestanda så är det naturligtvis CrossfireX eller SLI som gäller. Vi har därför testat det översta toppskiktet när det gäller grafikkort inklusive Tri-SLI, Quad SLI och två HD 3870X2 i Crossfire.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevlig sammanställning!

Jag hade dock velat se 9600GT i SLI med i testet.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Trevlig sammanställning!

Jag hade dock velat se 9600GT i SLI med i testet.

Dito!

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning som sagt, tycket dock inte man blev mycket klokare på det hela då det är så olika resultat i de olika spelen. Väntar nog till de nya i juni innan mitt 8800 Ultra ryker.

Permalänk
Medlem

Intressant, läste på anandtech om Quad SLI förut och det gav inte speciellt mkt å det här visar samma sak.

Nvidias Tri/Quad SLI är i stort sätt skit för dom pengarna man lägger ut, bästa köp är ett enkelt 9800GX2 eller så väntar man tills dom nya korten kommer.

HD3870x2 + hd3850 är en billig och bra combo speciellt när så många sitter på crossfiremoderkort.

Permalänk

Bara jag som känner att 3DMark är helt meningslöst? Det framgår ganska tydligt i testet.

Permalänk

Någon som har en förklaring till t.ex. vrf ett enkelt 9800GX2 ibland presterar bättre än två 9800GX2 i SLI??
Är det att spelet har dåligt stöd för SLI?

Visa signatur

E8400 | Gigabyte 4850 | Corsair Dominator PC8500 | Corsair 650w | Asus P5Q-E |

Permalänk
Medlem

jaha, det var det. inte mycket mer än så. Detta var ju iof ingen nyhet, detta har ju varit känt ganska länge...

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av travis199
Någon som har en förklaring till t.ex. vrf ett enkelt 9800GX2 ibland presterar bättre än två 9800GX2 i SLI??
Är det att spelet har dåligt stöd för SLI?

Kan vara dels för att spelet har sämre stöd för SLI / Quad SLI. Men även på lägre frekvenser då man inte utnyttjar kortens enorma kapacitet. En lastbil kan ju snabbare frakta 5 kubik sand på en given sträcka än en bil, men bilen kan snabbare köra ett brev samma sträcka.

För att Quad & Tri-SLI ska vara nödvändigt så måste spelen skala bra med flera grafikprocessorer men det måste även kunna utnyttja kraften hos korten.

Permalänk
Inaktiv

Ett ganska intetsägande test, dock ett bra sådant.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Ja vad ska man säga? Spelen är inte mogna för MultiGPU än. Spridda skurar minst sagt.

Dock så visar tester som Anandtech gjort att det kan behövas ett skulltrailsystem för att få den fulla potentialen av fyra GPU:s i vissa spel.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Trots att SLI och Crossfire inte är något nytt längre så är det fortfarande på tok för dålig prestanda för pengarna.

Dessutom så är det ju så förbannat irriterande att man måste ha ett moderkort med Nvidia-chipset för att kunna köra SLI. =(

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Bara jag som märkt att vissa resultat är "lägre" än vad det borde vara med tanke på testsystemets spec?

Jag skyller på vista :X

För övrigt; fint test. Man fick en hyffsad bild på hur de olika korten presterar.

Permalänk
Avstängd

Finns det möjlighet och testa de nyaste spelen, GRID och några andra som är poppis, tror det är mer intressant än att se samma tester som man ser på andra ställen.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd

Processorflaskhals i Supreme Commander?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Varför användes inte Catalyst 8.5 när det ska ha gett en rätt stor prestandaboost jämfört med 8.4?

Permalänk

verkar som att om man ska ha nytt graffe nu så är det nåt slag fabrikats OC 9800GX2 som gäller då inte ens 2xHD3870 X" Asus To rår på 9800GX2´n om ja inte missförstod testerna förstås

kanske msi´s överklockade 9800GTX kan driva spelen bättre änd et jag har idag?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Processorflaskhals i Supreme Commander?

Ganska ordentlig sådan, SupCom är ju vida känt för att vara just cpu limiterat så ha med det i ett gpu test känns kanske en smula överflödigt...

Annars ett bra test

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Bra test, men väntar på dom nya korten innan jag funderar på uppgradering.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Om man jämför med sweclockers tidigare grafikkortstest så kan man se att MSI 8800 GT ligger på ca 4 fps mindre än MSI 9800 GTX i Crysis på very high (1920x1200) . Prisskillnaden är på komplett i dagens läge är ca: 1000:- .. En liten kul notering bara

Tillägg: Det skulle nog vara rätt kul att se hur ett 8800-system i SLI står sig emot dessa dyrare grafikkort..

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Verkar som 8800GT får leva ett tag till ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Satsujinki
Varför användes inte Catalyst 8.5 när det ska ha gett en rätt stor prestandaboost jämfört med 8.4?

Har du läst testet?

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk

Lite smått dumt av mej att inte läsa igenom hela testet riktigt, men är trött så skyller på det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Satsujinki
Lite smått dumt av mej att inte läsa igenom hela testet riktigt, men är trött så skyller på det.

gör det nästa gång

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant med ett Nforce 780a för att se huruvida Hybrid Power gör någon skillnad. Det kan iofs falla utanför ramarna för syftet med detta test... I övrigt ett bra test

Finns dock ett test hos legitreviews som tar upp det. Ser klart intressant ut!

Permalänk
Medlem

3 av era 5 spel är i DX10, där just Catalyst 8.5 förbättrad prestandan avsevärt jämtemot äldre drivrutiner (i extrema fall med QuadCF i DX10 har prestanda blivit 9x bättre). Så er recension blev aningen meningslös när man ska jämföra ati vs nvidia...

Jag förstår dock varför det blivit som det är och sånt här händer

Permalänk

säg mig klarar inte dagens kort Crysis o allt annat som kommit med lysande grafik fast inte kanske super maxat?

så om Nvidia gör sina kort snabbare så måste de ju lägga mindre kräm på nåt annat som kanske ATI har som gör deras kort lite långsammare?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Bra test!

Som sagt tidigare: Hade gärna sett två stycken 9600GT som jämförelse.

Vill också se tester på 4870 direkt när det kommer

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk

varför har ni 3 Ultra som omslagsbild:P?

Visa signatur

|| Intel Quad Q6600, 3.6Ghz @ 1.46v ||||GIGABYTE X38-DQ6- F7||Corsair DOMINATOR 2GB DDR2@1066mhz||XFX8800GTS 512mb@800/1920/2170 (24/7)||Corsair HX620W||WD320GB||Cooler Master STACKER 832|| Tuniq Tower 120||Windows Vista Ultimate x84||HPW2207

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nicklundvall
varför har ni 3 Ultra som omslagsbild:P?

För att det är heeeffigt med 3-waySLI

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz