Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2007

Ska skaffa bättre ram.

Hej, för tillfället har jag http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2048TWX28... som ram minne och jag undrar om jag ska köpa 2 till så det alltså blir 4GB totalt. Eller om jag ska köra en sticka som är 4GB eller 2 stickor som är 4GB totalt. Om ni har några förslag så posta hälst bara "PC2-6X00".

Jag undrar också om Vista 32bit stöder 4GB en del säger att det bara stöder 3.2GB.

Poff

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hölö
Registrerad
Maj 2008

Du måste ha ett 64 bits operativsystem för att kunna få nytt av mer än 3gb
Fixa ett Windows XP 64 eller Windows Vista Ultimate. Då ska det fungera och 4gb jämnfört med 2gb är en relativt stor skillnad om du spelar osv.

Köp mer bara

ASUS Z97-P, Socket-1150 - Intel Core i7-4790K @ Stock Corsair H110 Hydro Series CPU Kylare. 16gb Crucial DDR3 Ballistix Sport 1866MHz - Corsair CX 750W PSU - Gigabyte 980 ti windforce. --- http://www.3dmark.com/3dm/10142315

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniboy
Du måste ha ett 64 bits operativsystem för att kunna få nytt av mer än 3gb
Fixa ett Windows XP 64 eller Windows Vista Ultimate. Då ska det fungera och 4gb jämnfört med 2gb är en relativt stor skillnad om du spelar osv.

Köp mer bara

Okej:P tack för ditt svar men alltså just nu sitter jag på ett vista ultimate 32bit men jag måste alltså skaffa 64?:P

Poff

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008

om du vill kunna utnyttja mer än 3,2gbram ja.

i7 6700. 20GB DDR4. GTX 1060 6GB. Fractal node 202. Intel 535 480GB. HTC Vive.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
om du vill kunna utnyttja mer än 3,2gbram ja.

Okej tack:P

Poff

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppezon
Okej:P tack för ditt svar men alltså just nu sitter jag på ett vista ultimate 32bit men jag måste alltså skaffa 64?:P

Hör av dig till Microsoft så kan du få köpa 64bit-versionen av Vista för en liten avgift + frakt för skivan. Sägs vara samma nyckel till båda. Du ska inte behöva kliva in i en affär och betala fullpris eller ens till närmelsevis så mycket om du redan har 32bit i alla fall. Förutsätter dock att du köpte retail-versionen och inte OEM, om jag inte är felunderättad.

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS P8Z68-V Pro/GEN3 | i7 2700K | Corsair Vengeance LP 4x8GB 1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 840 Pro 256GB | Crucial M4 64GB | X-Fi Xtreme Music | QNIX QX2710

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001
Citat:

Jag undrar också om Vista 32bit stöder 4GB en del säger att det bara stöder 3.2GB.

32 bitar ger möjlighet att adressera exakt 4GB, men en del av dessa adresser behövs för att kommunicera med hårdvara som grafikkort, nätverkskort mm. Tex Gigabyte P35-ds3 tillsammans med 256MB grafikkort ger tillgång 3.67GB minne. Det är din hårdvarukonfiguration som avgör hur mycket just du får tillgängligt.

Citat:

Det finns ingen riktigt bra anledning till att köra vista 64 om du har 4GB eller mindre. 64-bitars kod tar nämligen upp större plats i minnet. Du vinner lite på att alla 4GB kan användas, men förlorar samtidigt ett antal hundra MB på att 64-bitars tar upp mer plats.

Kör du sedan 32-bitars program så måste alla anrop till operativsystemet omvandlas till motsvarande 64-bitars innan de kan utföras, vilket bara kan påverka prestandan negativt, om än marginellt.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara