Nästa Photoshop får bättre prestanda med grafikkortet

Permalänk
Melding Plague

Nästa Photoshop får bättre prestanda med grafikkortet

De senaste åren har det blivit populärt att använda grafikkortet för mer generella beräkningar. Program finns nu för att köra Folding@Home på grafikkortet och ryska programmerare har även använt vanliga grafikprocessorer för att knäcka lösenord. Nu rapporterar Adobe att nästa version av Photoshop kommer att utnyttja grafikprocessorn för att ge bättre prestanda.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

64bit-version och GPU accelerering, CS4 verkar bli riktigt nice.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk

Det här låter så gott som det kan bli enligt mig. Programmerare från Ryssland är inget att leka med

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Öh, trodde naturligtvis att det va optimerat redan för alla grafikkort

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Ha! detta kanske får apple att inse man inte kan snåla längre med grafik korten.

Visa signatur

PSN: todddan Adda gärna

Permalänk
Medlem

Hur stor skillnad gör ett grafikkort. Betyder detta att cpun inte används undertiden? och vad ger ett bra graifikkort mot fler kärnor på cpun instället?

Permalänk
Medlem

Dåligt för konkurrensen mellan ATI och nVidia om dessa grafikkortsfunktioner bara fungerar på nVidia kort. Alla photoshoppare kommer bojkotta Ati kort. Lite synd att man inte väljer en gemensam plattform som båda korten stödjer

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

grafikkortet kommer mestadels hjälpa i renderingen av bilden, alltså snabb uppdatering. ngt jag tyckte själv var mer spännande var att de kommer ha riktig rotering på canvasen, väääldigt efterlängtat av oss illustratörer. hoppas även på mer saker i brush engine:n, hoppas hoppas!

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en kamera som kan ta bilder med 442 Mpixlar innan jag införskaffar denna photoshop

Permalänk
Inaktiv

Hoppas de kan accelerera brushar och smudge- och liquify också! Dessa tar ju enorm tid ibland.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Jag vill ha en kamera som kan ta bilder med 442 Mpixlar innan jag införskaffar denna photoshop

Har hört att 443 ska vara stabilare på långt avstånd

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Jag vill ha en kamera som kan ta bilder med 442 Mpixlar innan jag införskaffar denna photoshop

Många fotografer arbetar med en teknik som kallas "stitching" som går ut på att man tar flera bilder för att sedan sammanfoga dem till en gigantisk bild med väldigt hög reell upplösning. Tekniken används flitigt av arkitekturfotografer, flygfotografer, interiörsfotografer, panoramafotografer samt andra fotografer som kan dra nytta av den höga upplösningen.

Man behöver inte ta många bilder med en modern digital mellanformatare för att komma upp i 400 megapixlar.

Jag skulle själv dra stor nytta av CS4. Även på relativt små bildfiler kan det tugga till ibland om man skall lägga på mer avancerade filter. Längtar redan!

Visa signatur

NEVER stick your tongue on my VapoChill :)

VapoChill XE 3.2Ghz@4.2Ghz

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Dåligt för konkurrensen mellan ATI och nVidia om dessa grafikkortsfunktioner bara fungerar på nVidia kort. Alla photoshoppare kommer bojkotta Ati kort. Lite synd att man inte väljer en gemensam plattform som båda korten stödjer

Förmodligen kommer de prestandaökande funktionerna i CS4 stödja AMD-grafikkort också. Om Adobe använder CUDA så kommer i alla fall Geforce 8 och Geforce 9 att stödjas.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Jippi! De här kommer bli grejjer!

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Förmodligen kommer de prestandaökande funktionerna i CS4 stödja AMD-grafikkort också. Om Adobe använder CUDA så kommer i alla fall Geforce 8 och Geforce 9 att stödjas.

Vi får hoppas på det.
Annars trevligt med lite utveckling!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Hoppas de kan accelerera brushar och smudge- och liquify också! Dessa tar ju enorm tid ibland.

Det beror på hur de valt att låta programmet vänta in att användaren ska bli färdig att brusha.
Mycket smidigt tycker jag, och blir (tydligen..) mycket mer exakt när man använder tablet och liknande (ioma det ska eliminera fluktet från darrningar och liknande). Finns annars risk att dragen inte blir som man tänkt sig.

Jag kommer inte på annat program som löser det annorlunda, ioma jag inte känner till andra program så väl. Men jag har också svårt tänka mig att det skulle kunna skötas på ett smidigare sätt. Skulle själv proggat likadant.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Fan vad jobbigt, då räcker det inte längre med en bra processor. Måste man köpa ett riktigt fett grafikkort också =( Trodde jag skulle klara mig ett bra tag med mitt x600pro, men tydligen inte..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Trodde jag skulle klara mig ett bra tag med mitt x600pro, men tydligen inte..

Om du har klarat dig tills nu får det väl ändå räknas som ett bra tag.

Permalänk

Det låter som ett bra nyhet om man använder Photoshop mycket och dessutom en enkel uppgradering för att få ut högre prestandad om du redan kör med nyaste quadcore och mycket ram minne

Visa signatur
Permalänk
Medlem

64bits stöd och detta, kan knappt vänta

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Kan det vara möjligt att det kommer grafikkort snart som inte är dedikerade direkt till spel, utan även alla nya användningsområden så som Folding@Home, Photoshop tillexempel?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Kan det vara möjligt att det kommer grafikkort snart som inte är dedikerade direkt till spel, utan även alla nya användningsområden så som Folding@Home, Photoshop tillexempel?

Larrabee kanske? Annars är det väl inte någon större nackdel att egentligen vara avsedda för spel, arkitekturen är ju så gott som idealisk för andra beräkningar också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Kan det vara möjligt att det kommer grafikkort snart som inte är dedikerade direkt till spel, utan även alla nya användningsområden så som Folding@Home, Photoshop tillexempel?

Ha? Finns ju många cadgrafikkort som inte är dedikerade till spel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Om du har klarat dig tills nu får det väl ändå räknas som ett bra tag.

Haha (; Skulle gärna ha det i några år till. Spelar inte många timmar per år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Kan det vara möjligt att det kommer grafikkort snart som inte är dedikerade direkt till spel, utan även alla nya användningsområden så som Folding@Home, Photoshop tillexempel?

http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10484

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Fan vad jobbigt, då räcker det inte längre med en bra processor. Måste man köpa ett riktigt fett grafikkort också =( Trodde jag skulle klara mig ett bra tag med mitt x600pro, men tydligen inte..

Klart det räcker med en bra processor. Går utmärkt att använda CS4 utan ett CUDA-kompatibelt grafikkort. Detta är ju något som bara spelar roll på ruskigt stora bilder. På mindre normala bilder så är ju skillnaden rätt marginell skulle jag tro.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Bläh glömde skriva till CAD Förutom just CAD kort då menar jag.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skäggig legend

längtaaar

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Jo, nVidia GTX 280 lär bli intressant. Lär öka CUDAs prestanda ordentligt. (är väl lite vitsen med nyare korten) CUDA är i princip bara ett lager som gör det lättare att skriva mer generella program för GPUn.

Blir intressant att jämföra Larrabee mot GTX280 och senare. Labree = antagligen mer generell beräkning som en vanlig CPU, nvidia = koncentration kring att göra visa saker riktigt effektivt (lite som vektordatorer). Kan tänka mig att om intels plattform är tillräckligt bra så kommer de kunna göra saker som nvidia inte klarar av, samtidigt som nvidia kommer utklassa larrabee på en del områden – möjligtvis fysik om de får till det bra. Dock, om larrabee klarar raytracing tillräckligt bra så har nvidia antagligen ordentliga problem att tänka på fast det kanske bara är rykten. *g* Ska den generella CPU:n med specialoperationer vinna kriget igen? (känns lite så)

Kul att Adobe tydligen anser att dessa kort är tillräckligt accepterade så de törs att göra något sånt här. Antar att fler kommer att följa.

Permalänk
Medlem

riktigt soft ju, längtar!

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Det beror på hur de valt att låta programmet vänta in att användaren ska bli färdig att brusha.
Mycket smidigt tycker jag, och blir (tydligen..) mycket mer exakt när man använder tablet och liknande (ioma det ska eliminera fluktet från darrningar och liknande). Finns annars risk att dragen inte blir som man tänkt sig.

Jag kommer inte på annat program som löser det annorlunda, ioma jag inte känner till andra program så väl. Men jag har också svårt tänka mig att det skulle kunna skötas på ett smidigare sätt. Skulle själv proggat likadant.

det där lät vääääldigt intressant, var har du hört det om att det skulle vara bättre för tablets? photoshop har väll inte den bästa brush trackingen håller med, om det kommer bli bättre så är det helt grymt, då kan man ju börja skissa i det igen om de samtisdigt accelererar zoom är jag bland molnen när det här kommer ut hehe.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |