Effektivt nätaggregat från Cooler Master når 88 procent

Permalänk
Melding Plague

Effektivt nätaggregat från Cooler Master når 88 procent

Chassi- och nätaggregatsexperterna på Cooler Master ligger inte på latsidan utan lanserar nya produkter på löpande band. Denna gång har turen kommit till ett kraftfullt nätaggregat som certifierats med ”80Plus Silver”.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Det går framåt! Bra med svalare nätagg!

Permalänk
Medlem

Bra att utvecklingen går framåt som sagt:).
Men 900w ^^

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem

Japp! Underbart.

Tycker dock man borde ha nätaggregat i 300-wattsklassen med lika hög effektivitet.

Ser fram emot 90%+

Permalänk
Medlem

Inte dåligt. Inte dåligt alls!

Visa signatur

:: Cooler Master HAF 932 :: 5600x :: 6800xt :: Corsair TX 750W ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exige
Japp! Underbart.

Tycker dock man borde ha nätaggregat i 300-wattsklassen med lika hög effektivitet.

Ser fram emot 90%+

Ja eller iallafall till nätaggregaten i 500w klassen.

Oja det gör vi allt:D.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk

Så länge effektiviteten är hög även vid låga Watt-tal så är det väl ingen betydelse om den är speccad som 300W eller 900W? Dock brukar större nätagg ha problem med just detta...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HellDildo
Så länge effektiviteten är hög även vid låga Watt-tal så är det väl ingen betydelse om den är speccad som 300W eller 900W? Dock brukar större nätagg ha problem med just detta...

Nej nej självklart inte,men liksom vem köper ett 900W agg för kanske 1500kr om man bara behöver ett 500W agg för ca 800kr :P?

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem

Helt klart ett steg i rätt riktning!

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk

Kul, men 88% känns inte så jävla imponerande ändå om de nu skall skryta så mycket. Det finns ju väldigt många nätagg med en effektivitet av 84-85% så det är ju inte så värst mycket mer. Det är ju trots allt bara i 50% load som den uppnår det värdet. Zalman ZM-850HP uppnår 97% effektivitet vid 300 Watts load men bara runt 84% i full load.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Jag tycker Cooler Master känns lite som Antec gjorde för några år sedan.
Vällbygda lådor och stabila nätdelar.

Hoppas inte samma sak händer som det gjorde med Antec, nätdel efter nätdel pajade samt mitt förtroende för dem försvann...

Min nästa nätdel kan mycket väl komma från Cooler Master precis som mitt låda gör idag.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Zalman ZM-850HP uppnår 97% effektivitet vid 300 Watts load men bara runt 84% i full load.

97%? Vart har du läst det? Här är ett test där det har ca. 81% vid 320W. Zalman själva hävdar att det har 86% effektivitet som bäst.

Permalänk

Jag är inte så insatt vad gäller hur nätagg fungerar och vad som avgör vad. Så min fråga till den kunnige är vad som avgör hur många procent effektivitet nätagget kan få ut?

För övrigt håller jag med Oscar. Det var inte detta speciellt imponerande.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

vet någon hur bra effekt ett vanligt lågkvalitetsagg har

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
vet någon hur bra effekt ett vanligt lågkvalitetsagg har

Ring och fråga Q-tec. De lär ju ha det bästa svaret för dig.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Varför säger folk att det inte är imponerande? Jag är ingen expert men det borde bli svårare och svårare desto närmare dom kommer 100% effektivitet (vilket inte är möjligt). Så även om det bara är 3 - 4% högre än förr så är det en jävla massa, ändå 20 - 30% närmare 100% effektivitet?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Ring och fråga Q-tec. De lär ju ha det bästa svaret för dig.

Av Q-tec angiven effektivitet och verklig effektivitet på deras nätagg är nog 2 helt olika värden...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Kul, men 88% känns inte så jävla imponerande ändå om de nu skall skryta så mycket. Det finns ju väldigt många nätagg med en effektivitet av 84-85% så det är ju inte så värst mycket mer. Det är ju trots allt bara i 50% load som den uppnår det värdet. Zalman ZM-850HP uppnår 97% effektivitet vid 300 Watts load men bara runt 84% i full load.

88 % är ganska mycket.
3-4 % mer än andra.

1 % av 100 watt = 1 watt.
1 % av 450 watt = 4,5 watt
3 % av 450 watt = 13,5 watt
4 % av 450 watt = 18 watt

Det ger alltså mellan 13,5 - 18 watt mindre värme att kyla bort. Detta resulterar i lägre effektförbrukning, tystare fläktar och en svalare dator. Troligtvis längre livslängd.

Jag tog 450 watt med tanke på Corsairs VX450. Räkna om på ett 520, 550, 620, 650 osv. Det blir ett par watt onödig värme som slipper transporteras bort.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

inte för att klaga, men det heter väl "Tack vare detta har nätaggregatet certifierats med ”80Plus Silver"" och inte "På grund av detta har nätaggregatet certifierats med ”80Plus Silver""? är ju något positivt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
97%? Vart har du läst det? Här är ett test där det har ca. 81% vid 320W. Zalman själva hävdar att det har 86% effektivitet som bäst.

Jag håller på och letar efter recensionen. Jag vet att jag har läst det i något test. Vet inte om det var exakt 300W eller inte, men skall försöka leta upp det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
88 % är ganska mycket.
3-4 % mer än andra.

1 % av 100 watt = 1 watt.
1 % av 450 watt = 4,5 watt
3 % av 450 watt = 13,5 watt
4 % av 450 watt = 18 watt

Det ger alltså mellan 13,5 - 18 watt mindre värme att kyla bort. Detta resulterar i lägre effektförbrukning, tystare fläktar och en svalare dator. Troligtvis längre livslängd.

Jag tog 450 watt med tanke på Corsairs VX450. Räkna om på ett 520, 550, 620, 650 osv. Det blir ett par watt onödig värme som slipper transporteras bort.

Jo men vid icke full load är detta irrelevant. Jag vill veta en normal efficiency inte maximum. Säkerligen finns det peak efficiency som alla gärna skryter om men då är 88% inte särskilt ovanligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Varför säger folk att det inte är imponerande? Jag är ingen expert men det borde bli svårare och svårare desto närmare dom kommer 100% effektivitet (vilket inte är möjligt). Så även om det bara är 3 - 4% högre än förr så är det en jävla massa, ändå 20 - 30% närmare 100% effektivitet?

Anledningen till varför jag inte tycker det är imponerande är att det inte är vid full load. Då spelar det egentligen ingen roll. Att lista max efficiency säger ungefärl lika mycket som att man fick max fps på 130 med HD3870 i Crysis, när snitt FPS:en ligger vid 16. 88% är inte så värst imponerande för ett värde i den här Loaden. Jag har sett betydligt bättre för några månader sen när jag verkligen läste mycket nätaggsrecensioner. Men det är det som är grejen. Oftast brukar nätagg listas med en typisk effektivitet...detta är inte typisk effektivitet. Dessutom är det ju mycket mer intressant vid max load, för det är oftast då som effektiviteten är som sämst. Men vid full load hade den ca. 81% som vilket annat kvalitativt 850-900 watts nätagg som helst.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Jag är inte så insatt vad gäller hur nätagg fungerar och vad som avgör vad. Så min fråga till den kunnige är vad som avgör hur många procent effektivitet nätagget kan få ut?

För övrigt håller jag med Oscar. Det var inte detta speciellt imponerande.

Lite lustigt kanske men om du söker på diverse sidor så kan du se att det varierar ganska kraftigt inte bara vad gällande olika modeller utan även inom samma modell av nätagg eftersom det endast finns ett visst antal tillverkare av nätagg ute på marknaden men ett helt gäng olika märken som printar ner sitt eget namn på andras aggregat.

Dessa byter ibland tillverkare och då dyker plötsligt kvaliteten på agget också.

Själv sitter jag på ett agg från OCZ som är tillverkad av FSP till exempel.
Som tur är lät OCZ just denna 700w modellen endast vara tillverkad av FSP men sånt varierar stort.

Så därför är det bra när en tillverkare går ut och utger en mera precis effekt från deras nätagg.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Jo men vid icke full load är detta irrelevant. Jag vill veta en normal efficiency inte maximum. Säkerligen finns det peak efficiency som alla gärna skryter om men då är 88% inte särskilt ovanligt.

Oftast är ett nätagg som effektivas vid runt 50 % av dess maximala kapacitet. Ungefär som nätaggregatet i fråga (452 watt).

Så, ptja, lite dumt av mig att ta VX450s högsta effekt. Vinsten blir ungefär hälften i det fallet (225 watt <-> 450 watt). Dock en vinst.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland

Jo men vid icke full load är detta irrelevant. Jag vill veta en normal efficiency inte maximum. Säkerligen finns det peak efficiency som alla gärna skryter om men då är 88% inte särskilt ovanligt.

Anledningen till varför jag inte tycker det är imponerande är att det inte är vid full load. Då spelar det egentligen ingen roll. Att lista max efficiency säger ungefärl lika mycket som att man fick max fps på 130 med HD3870 i Crysis, när snitt FPS:en ligger vid 16.

Hur ofta kör du nätagget i full load??? Jag vill ha bra effektivitet vid de belastningar jag använder!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mudde
Hur ofta kör du nätagget i full load??? Jag vill ha bra effektivitet vid de belastningar jag använder!

Good point + word på det. Ska bli intressant att läsa replikerna på detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mudde
Hur ofta kör du nätagget i full load???

En gång.

Sen går säkringen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland

Jo men vid icke full load är detta irrelevant. Jag vill veta en normal efficiency inte maximum. Säkerligen finns det peak efficiency som alla gärna skryter om men då är 88% inte särskilt ovanligt.

Jag skulle vara väldigt intresserad av att se något test där man får mer än 88%, oavsett load. Om man kollar på 80 Plus lista över nätaggregat så är Cooler Masters nätaggregat ett av endast fyra andra som får utmärkelsen 80 Plus Silver, vilket betyder att det har minst 85% effektivitet vid 20% och 100% belastning, och minst 88% effektivitet vid 50%. De tre andra är två Dell-nätagg och ett av NXP, inget av dem över 300W. 80 Plus Gold är 87% respektive 90% effektivet, och det finns inget nätaggregat som fått den utmärkelsen än. 97% effektivitet vore revolutionerande, oavsett load. Zalman ZM850-HP kvalificeras för övrigt bara för vanliga 80 Plus.

Du har kanske blandat ihop effektivitet med PFC? Den brukar vara runt 97-99% för bra nätagg.

Permalänk
Medlem

Vill ha på över 100% verkingsgrad, en evighetsmaskin, det är grejor det . O.o

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muppens
Vill ha på över 100% verkingsgrad, en evighetsmaskin, det är grejor det . O.o

Haha oh ja.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Om man kollar på 80 Plus lista över nätaggregat så är Cooler Masters nätaggregat ett av endast fyra andra som får utmärkelsen 80 Plus Silver, vilket betyder att det har minst 85% effektivitet vid 20% och 100% belastning, och minst 88% effektivitet vid 50%. De tre andra är två Dell-nätagg och ett av NXP, inget av dem över 300W.

Bra sida det där. 270W skulle faktiskt räcka för mig. Energisnål AMD 4850e och mid-range grafikkort är fint. Synd bara att NXP inte verkar ha någon återförsäljare här i Sverige? Hittar ingen i alla fall.

Bra utveckling iaf, och jag hoppas flera når 88% (och 90%) snart.

Permalänk
Medlem

Det är iaf bra att utvecklingen går framåt ok man kanske kan tycka att 3-5% i total förbättring inte är så himlans mycket,

Men tänker vi på antalet datorer som finns tex i sverige
så kommer detta iaf att kunna påverka den totala energi
konsumtionen ok det kräver att typ alla byter men vi går
iaf åt rätt håll

Så det är kul att se att det är ett "race" mellan tillverkarna om vem som kan
göra det mest effektiva agget...

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850